Gå till innehåll

Ny med storslagna planer.


Rekommendera Poster

valp.jpg

 

Denna härliga best införskaffades nyligen och mina planer är följande:

Köra från Nordkap till Kapstaden

och nu till mina frågor:

Först: är jag galen?

Planen är att slänga in en Merca motor i den (har förresten sett en hemsida från någon i Ljungby trakten som gjort det så om någon har addressen till hemsidan så jag kan komma i kontakt med honom hade det varit kalas?

På jungfru turen uppskattar jag att den inte kom upp i mer än cirka 60km/h innan det skakade något galet!! är det styrlederna eller "dämparen" som sitter fast i styrstagen som är körd?

Då jag inte tänker köra till Afrika i 60 km/h undrar jag, klarar detta fordonet att marscha i 90 km/h i vart fall och är det önsketänkande att med en Merca diesel komma ner i cirka 1 liter/ mil??

Som ni säkert ser har jag frihjulsnav så teoretiskt sett skall man kunna koppla loss och köra bakhjuldrivet på landsväg men kardanen snurrar ju ändå... sitter tre kraftiga oranga knappar som ser ut att styra sådant... vad trycker jag på? ;)

 

Väl mött... ni kommer säkert höra av mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Svaret på din första fråga är tveklöst ja. Men galen på ett härligt sätt.

 

En 202 har betydligt högre marchfart än en valp, fordonet som jag är inkörd på. Så om allt är injusterat rätt ska du inte ha någre problem att ligga mata i 90 mil erter mil.

 

Eile här på forumet har åkt jorden runt med sin 202:a och den sitter det dieselsnurra i, han kommer säkert med massor av tips och råd till dej.

 

202:an har elektrovacuumstyrd inkoppling av framhjulsdriften och den kopplas in på fyra sätt.

 

1, Dels med en knapp på instrumentbrädan,

 

2, Sen läggs den i automatiskt när du petar i lågväxeln,

 

3, Sen kopplas den in automatiskt när du bromsar- för att förhindra kast på bakvagnen vid halt väglag.

 

4, Dessutom läggs framhjulsdriften i när du stänger av motorn.

 

Frihjulsnav sitter det normalt inte på 202, just för den automatiska inkopplingen av framhjulsdriften vid broms. Den funktionen måste ha kopplats bort via kablarna till bromsljuskontakten annars blir det "drevsallad" i FD-lådan när du bromsar.

 

Står dina frihjul i läge "FREE" eller "4X4"? Annars har det blivit nån felkoppling som gör att framhjulsdriften ständigt är inkopplad.

 

Wobblet i framvagnen beror på ungefär lika många orsaker som det finns komponenter i framvagnen, men jag sätter min femöring på att du har glapp i kingpinlagren, dom som sitter uppe och nere på axeln och som framhjulet vrider sej runt när du svänger. När det löper för lätt så börjar det wobbla tveklöst.

 

Styrdämparen uppgift är inte att förhindra wobbel, den dämpar slagen i ratten vid terrängkörning. -Med styrdämpare bryter du bara tummarna om du kör på en sten med ena framhjulet, och utan styrdämpare slår du bort tummarna istället. Så oavsett vilket, håll aldrig tummarna om ratten när du kör i skogen!

 

Lycka till och håll oss uppdaterade nu!

 

SKREV OBELIX

Redigerad av OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul idé, många har kört den sträckan före dig, med alla möjliga sorters fordon. Stalltipset är att läsa deras reseskildringar och försöka dra lärdom. Jag har en bekant som gjort resan med motorcykel och ett som är säkert är att dessa gossar och töser som gjort resan har mycket att berätta när de kommer hem.

 

Klart att en 202:a är ett utmärkt fordon till detta.

 

Glöm inte kameran och forumet när du drar igång projektet bara.

 

*edit stavfel

Redigerad av Humlegaard
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooo jösses sydafrika med valp ^_^ inget är omöjligt,ja har funderat på att ta valpen å campa ända upp

till boden å och kolla på "låset i norr" (bodens fästning)

 

ang voblet så försvann mitt med ny styrdämpare,men ja behöver iaf justera kingping

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Tack för välkomnandet och svar! :)

Ja, läste senare en tråd om styrdämpare och där stod en hel del om kingpin lager och chimes etc... skall bli intressant att dissekera!

Nu för att röra till 4x4 egenskaperna på min... det sitter 903 drivlina från växellådan och bak... har två fördelningslådor från 202 men den som sitter nu är tillhörande fram och bak axel så jag vet inte om detta själv i- och urkopplingssystemet är aktuellt på min... får undersöka närmre när jag får in han i garaget.

Vet inte vad som är kopplat och hur :)

Bromsar har jag inga iaf men det är väl bara att dra nya rör och fylla på med olja och lufta hoppas jag! :)

Väl mött

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är axlarna också från 903? i så fall ska du absolut sÄtta dit en 202 FD-låda. Då får du en låg och fin utvÄxling för din kommande dieselsnurra.

 

 

Men, om du har valp FD-låda så har du ingen elektrovacuuminkopplingsbar framhjulsdrift. Då har du allt i spaken istÄllet.

Dvs: H2-H4-N-L4, rÄknat bakifrån och framåt.

 

Axlarna på valpen har 5.38:1 medans 202 har 6.17:1 (tror jag)

Valpens FD-låda har 1.3:1 på högen medans 202 har 1:1, så byter man dessa så kan man optimera drivlinan för för landsvÄg eller terrÄng.

 

Valpaxlar och 202 FD-låda= landsvÄg.

 

202 axlar och valp FD-låda= lågfart för bra terrÄngegenskaper.

 

På 202 Är det ganska mycket bök att få igång döda bromsar, och dom kan jag ingenting om.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åkt lite c202 utanför sverige även haft min färdig ut tullad till alla länder ner till sydafrika men en olycka pÅ vägen ner gjorde att det var lika bra att vända. Runt 90 mil om dagen är nog max vad du sträckar i en c202 i orginalutförande med co-driver.

 

Volvo är svindyrt att skaffa delar till redan efter du passerat halva europa, arabländer bara att glömma, sÅ är du inte säker pÅ motorn sÅ mÅste nÅgot annat i tex merca, nissan, toyota, peugote själv valde jag det sistnämnda eftersom de passas in rätt lätt och motorfamiljen finns med dels lÅga effektutag som gör det besiktningsvänlig och del i riktigt vasst utförande vilket gör bilen rolig att köra. min har familjens vassaset utförande och ger runt 130 diselhästar vid 2000 varv och lite lagom 235 nm i vrid och varvar väl ca 3600 pÅ fullvarv och regad helt enligt motorbeteckningen som en standar 68 hk och självklart har bilen överväxel (5 vxl)

 

Finns mÅnga tyskar österikare mm i c202 som istället för att köra istället köra africa väljer sevärdheterna längs svarta havet, syrien jordanien och sen nueba färjan över till sinai, detta kan vara en lagom provtur värnamo-aquba är bara nÅgot över tusen mil.

 

Kört den tur nÅgra gÅnger och det finns mycket bra reseberättelser pÅ nätet frÅn c202 Åkare.

 

Innan du bygger om ta en titt pÅ nÅgot som redan är byggt dels för att fÅ ideer och dels sÅ du inte försöker göra nÅgot du sen fÅr ge upp. vet att det finns nÅgra ombyggen pÅ forumet, dels en här utan för stan som skulle bli 6 hjulig med 5 vxlat där själva drivlinan är mycket intressant japan motor och överväxlat, mött nÅgon pÅ forumet med merca, ett flertal tyskar Åker iceco i sina cv202or.

 

ta bilder eller ta reda pÅ om du har c202 axlarna och fd51 lÅdan med m45 som huvudlÅda.

 

ombyggnadsbilder pÅ c202 disel camper mm. sÅ googla pÅ bilder finns en hel del ute.

 

Har du vägarna förbi värnamo sÅ kan du ta en provtur sÅ du vet hur en c202 med diesel beter sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att knåpa i en Merca diesel i mitt valp projekt. Kommer ifrån en 80-tals 190 diesel. Är på 72hk original, men går lÄtt att komma en bit över 100hk med en turbo. Jag bygger på en "gammelvalp", men kommer att andvÄnda vÄxellåda och fördelningslåda ifrån 202'an.

 

Mercamotorn Är bra och slitstark, och bör vara ganska lÄtt att få tag på delar till i Afrika.

 

Den passar ganska så lÄtt. En del ombyggnader behövs såklart, men Är man bara skapligt hÄndig så går det. Jag har valt att svetsa ihop en del av en MercavÄxellåda med kopplingskåpan ifrån Volvo, men det går såklart Även att bygga med adapterplatta.

 

Lite bilder på bygget finns på lÄnken nedan:

 

http://www.kjenik.se/#9.22

Redigerad av Kjell Niklasson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow... vilken respons! TACK!! ^_^

Jag har varit och inhandlat lite godis idag så läser detta sent. Skall ut en sväng igen kan försöka kolla lite nummer och ta lite bilder...

här är uppdaterad bild - där uppe skall jag sitta på solstol och titta på lejonen som avundas min iskalla IPA om cirka två år! :D

valp1.jpg

 

Bilen står på mellanstation i Uppland och skall ned till Skåne först med transport... för mycket att göra i min farbrors trädgård för att jag skall lita på den till Skåne. Bättre att skicka ned den och göra mig bekant med den i garaget hemma!

Så om två veckor eller så kommer det hagla frågor... hoppas ni inte misstycker... än så länge tusen tack för responsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att knåpa i en Merca diesel i mitt valp projekt. Kommer ifrån en 80-tals 190 diesel. Är på 72hk original, men går lÄtt att komma en bit över 100hk med en turbo. Jag bygger på en "gammelvalp", men kommer att andvÄnda vÄxellåda och fördelningslåda ifrån 202'an.

 

Mercamotorn Är bra och slitstark, och bör vara ganska lÄtt att få tag på delar till i Afrika.

 

Den passar ganska så lÄtt. En del ombyggnader behövs såklart, men Är man bara skapligt hÄndig så går det. Jag har valt att svetsa ihop en del av en MercavÄxellåda med kopplingskåpan ifrån Volvo, men det går såklart Även att bygga med adapterplatta.

 

Lite bilder på bygget finns på lÄnken nedan:

 

http://www.kjenik.se/#9.22

 

HEJ!! JA det var dig jag letade efter!! Har sökt som en dåre efter din sida... man kanske skulle kunna ta en titt inom en dag i höst och få lite inspiration... jag tÄnkte ju precis att MB delar till en diesel måste vara hur enkelt som helst att hitta i Afrika och Mellanöstern!??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser ju bra ut med merca delar även en del plats över i motorummet, och lite mer plats kan ju göras om du sedan väljer att bygga om motorkåpan, jag gjorde det för att dels föra den mer bäddbar och sen bra extra ställe att sitta.

 

att få ihop m45 med annan kopplingskåpa så finns ett alternativ till svetsning, ta vilken senare kåpa från 240-740 och svarva ner till en adapter som sen centerar på bakant på tex merca kåpan det hela bultas och godset i m45 eller m47 håller utan vidare för denna bultning. http://forumm.forumco.com/pop_printer_friendly.asp?TOPIC_ID=18406

 

Annars kan du ju resa med b20 det funkar bra även bensin är ju billigt när du lämnat europa, men du bör ta med dig ett kamdrev, lyftare och kamaxel samt några toppackningar och helst en färdig extra topp . *Inte kul när tex en avgas bränns och lagom när man plockat ihop toppen igen så har damm, avlagringar mm kanske lagt sig så lyftarna inte snurrar då klara en b20 sig knappt 5 mil innan den är nedgången, när min rasade fick jag skicka efter delar från sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...när min rasade fick jag skicka efter delar från sverige.

 

Var det därför du inte tog dig hela vägen vid första försöket...?

Har nog redan bestämt mig för att det blir en merca diesel. Så räcker det att jag har med mig extra växellådor och inte hela drivlinan... ;)

Men det var ett supertips att ta kåpan från växellåda som du har gjort... de får man ju för nästan ingenting!

Har du någon hemsida med samlade bilder och berättelse om ditt projekt! Den ser ju precis kalas ut!

mvh Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stilig! Får meg til å tenke på turen til RedBuggy.

 

 

Vilken reise! Det er kanskje en idé - å gjøre film av hele greja... kult.

Har du kun C303? Eller valp og?

Jeg skall faktisk til Oslo nå på jobb skjønner du og blir to uker... man kanskje kunnet kommet forbi og hilset på??

 

Vennligst Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade två bilar och vid ett tillfälle satt min co driver i den andra och de smällde en död och en skadad, tappade lusten efter flera månaders strulande med myndigheterna efter olyckan. tog latmansvägen hem via israel,grekland och färjor. sen fick bilen vara verktygsbil tills för ett antal år sen då jag tänkte rätta till den med lite ny plåt och inredning.

 

ang däck så släpa inte med för mycket välj istället sån som tål några tusen mil, själv körde jag på michelin regade med lastbilsbanor dessa hängde med över tio tusen mil. Ska du stäcka mycket så är det slanlöst som gäller annars äter finsanden upp slangarna hade 7 punkteringar på resan, men valphjulen är enkla att kränga för hand.

 

har ingen hemsida men tror mycket ligger kvar på valp i focus även här fanns rätt mycket innan uppdateringen men gogglar du så finns många utländska forum med som snappat upp mina gamla byggbilder i sina trådar. Hur har du tänk inredningen, takhöjden?

sänka golvet eller wv bussens hisstak som tyskarna åker med?

hittade en gammal inredningstråd http://volvovalp.ifokus.se/discussions/4d7154eeb9cb462244066360-c202-byggtips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!! JA det var dig jag letade efter!! Har sökt som en dåre efter din sida... man kanske skulle kunna ta en titt inom en dag i höst och få lite inspiration... jag tÄnkte ju precis att MB delar till en diesel måste vara hur enkelt som helst att hitta i Afrika och Mellanöstern!??

 

Det går alldeles utmÄrkt att komma och kolla om det önskas.

 

TyvÄrr Är det så att det Är lite svårt att få tag på en vÄxellåda som passar Mercamotorn, som har lös kopplingskåpa. Alltså, kopplingskåpa och vÄxellådshus Är i ett stycke på Mercor. LÄttast isåfall Är antagligen att göra en platta mellan motor och vÄxellåda, och andvÄnda Volvo kåpan intakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eile: Trist att höra... en påminnelse på att det finns reella faror med en sådan trip...

Filmen "Adventuress Wanted" (http://www.redbuggy.com) har inte släppts än tydligen, men hans "blogg" står för en hel del intressant läsning och tillsammans med Eile's tips om att köra slanglöst så är det nog smart att ta en del förebyggande steg mot att skona bilens andra delar mot sanden...

 

För övrigt.. jag har inte tänkt att ta med ALLA däcken... har bara lastat de där för att de skall med ned till Skåne :D

 

Tyvärr är det så att det är lite svårt att få tag på en växellåda som passar Mercamotorn, som har lös kopplingskåpa. Alltså, kopplingskåpa och växellådshus är i ett stycke på Mercor. Lättast isåfall är antagligen att göra en platta mellan motor och växellåda, och andvända Volvo kåpan intakt.

 

Tyckte annars mig se på dina andra bil projekt på http://www.kjenik.se som bl.a. Opel GT:n att du liksom "klippt och klistrat" - nu överstiger dina svetskunskaper mina med oceaner men det går i alla fall!!! :D

 

Halfsafe: Finnes det någon bra motsvarighet till http://www.terrangbil.com i Norge? Råkade komma över http://turpaahjul.com - finns det någon motsvarighet i Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du åka c202 långt så finns nog en hel del tips och erfarenheter, så du slipper uppfinna hjulet på nytt så att säga. ;)

 

några andra grabbar härifrån stan har väl en blogg på resruten värnamo kapstaden.

 

ang motor och om du väljer att åka bensin.

En bensinare väl varmkörd i varma länder med billig soppa är inte så dyr att resa med men kvaliten på soppa var större problem en b20 som ska gå på låg oktan tappar en del hästar och numera är avsaknanden av bly ett problem om du inte kör med stålsäten. orginal c202 förgasaren hade en enkel blandskruv som man ställde om vart efter man tankade lite fetare på lågoktan och några grader på fördelaren så klarade den under 80 oktan gränsen. (den lokala sinaisoppan låg på 78)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du far vagarna forbi Tanzania sa hoppas jag att du stannar i Dar Es Salaam.

Jag bor har med familjen sedan ett par manader och lovar att bjuda pa bars och grillat :)

Tyvarr fick min vapl hitta en ny husse nar jag flyttade men jag haller kollen pa blocket dagligen.

Man vet ju aldrig vad som dyker upp.

 

Mvh.

//David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forlat VonFries for att jag snor din trad en liten stund -_-

Tjena Robban.

Att man gor sig pa bild ar val ingen tvekan om B) Folkbladet fragade om dom fick skriva ett par rader och jag sa ja.

Hur som sa har jag det kanon har nere i TZ och VonFries inbjudan kvarstar.

Jag kan for ovrigt rekomendera att ta svangen via Tanzania och Mocambiqe.

Vagen hit kanske inte ar den basta men i jamforelse med Nigeria och Angola sa ar det har paradiset.

Att det finns en hel del att se har pa ostsidan ar val ingen tvekan om.

Att jag sedan lovar att se till att fa vagdammet ur strupen pa dig hoppas jag gor saken avgjord :lol:

 

Mvh till alla jag kanner fran Dar Es Salaam Tanzania

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...