Gå till innehåll

Vi diskuterar winchar.


Gäst mikal

Rekommendera Poster

PS, vet inte om det framgår av mitt inlägg men förlänger man linan med ett block i blir lasten på förlängningen "mycket" större än lasten på dragvajer. Något man bör tänka på innan ..../L

Du menar om du sätter spännbandet i blocket då du drar med dubbel part?

(Om det var det du menade och det spännbandet då tar dubbla lasten)

 

Föredrar du spännband framför stroppar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry det lite rörigt när man pillar på sin telefon.

Tex Två st. Spännband, 1 sitter i bilen till block 1 och spännband 2 sitter i trädet mot block 2. Längst bort. Kraften som uppstår mellan block 2 och trädet blir 2x vajer lasten med 'ett' block. Varje vajer part har full last (se min bild 2400kg) och kraften i blocket blir det dubbla. Tillför man ett block = två st reduceras vajer last med 50 % 1200/2400. Det naturligtvis att stoppa in flera block... Det innebär att du måste dimensionera spännband 2 för 4800kg om du tex har ett block borta vi "trädet". Hoppas det blev tydligare nu? Med två block inkopplade blir vinsten ganska stor (lasten på vajer minkar) men man inse att lasten på (förlängnings-) spännband bör kollas. Vad är spännbandets tillåtna dragspänning!!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sätta ett block längst bak eller dra fram vajern har ifs ingen betydelse tror jag, rent "kraft-mässigt". Poängen är Svanas mycket goda idé med drag enkel part bakåt och dubbel part fram med block och kraften dubblerad. Det hindrar inte att flytta blocket Till bakdraget...Det mera av praktiska skäl med blocket baktill. De Valpar jag har sett har det ordnat på det viset.Vill minnas att även att KP bilarna hade vinsch trumman på sidan med ett löst block i verktygslådan och rullar fram och bak. Mera en praktisk fråga hur man skall få in vajer med krok/kås i ett block,...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser dinaråd JJ om spännband. Tar dom omedelbart, Tack aldrig mer! Det hade kunnatbli en ny misslyckad dragkamp!!

Och ytterligare någon synpunkt…

Sätter man ett block i bilen för att rikta om kraften framåt erhålls 2x dragspänningen i infästningen! Här finns det säkert kloka experter i forumet med goda synpunkter! Jag kan tänka mig att bilens chassi är byggt för att ta upp vertikala krafter i huvudsak och inte horisontella. Har man otur kanske man deformerar något och bilen blir skev om det belastar fel eller ojämt..

-Och nu en fråga:

Har någon monterat en winsch i befintligt kraftuttag?synpunkter.

Jag får Hoppas att frågan inte är någon ny tankevurpa!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man använder en elektrisk vinsch där man bara har "on/off", så föredrar jag en mindre vinsch och hellre fler kastblock.

Vid varje kastblock så minskar den dragande hastigheten och man belastar alla infästningspunkter mindre. Marken hinner släppa taget om fordonet och man förstör mindre på fordonet.

Jag vet att många gärna vill ha en stor, stark och snabb vinsch, men tänk på att det är inte bara infästningen på vinschen som får stryk. Även de komponenter på fordonet som sitter fast i marken får hög belastning i en riktning som oftast är ofördelaktig.

Men det är min personliga åsikt ;)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid all bärgning/winchning måste man använda huvudet och tänka minst två gånger.

Det är både farligt och innebär haveririsker att bara dra hit och dit utan att fundera först var påfrestningar och krafter påverkar fordon, linor, winchar och trädstammar.

Det är ju inte bara en gång jag stått och glott på bilen, och hållt på att få trädet i skallen bakifrån.

 

Jag vill helst hjälpa bärgningen om det går, genom grävning, sågning av stubbar eller lyfta nån axel med hiliften. Dels för att minska skaderisker pga höga krafter, men även för att spara på winchmotorer och linor.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...