Gå till innehåll

Rattet slår/ryster


Rekommendera Poster

Hej.

 

Jeg har en Radiovalp med 35x12.5 BFGOODRICH Mud terrain.

 

Når jeg kører mellem 70 og 80 ca, så ryster rattet en hel del - den har ikke gjort det hele tiden - men er begyndt at gøre det inden for seneste 2 måneders tid.

Hvis jeg starter på lige vej og kører lige ud - så synes jeg ikke den gør det, men når jeg drejer så begynder den at gøre det og fortsætter også når jeg kører lige ud igen.

 

Dækkene er ikke afbalanceret, men da jeg monterede dem så rystede de ikke - så tror ikke det skyldes det.

 

Jeg skal en tur til Kullen, Sverige i weekenden - men ikke hvis der er nogen risiko ved at køre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skakningar i ratten kan kan man ibland få bort genom att ta bort tunnaste skimset under lagertappen. Men "KLONKET" tyder på att det är en styrled som är glapp och behöver bytas. Att höger framhjul skorrar vid rotation beror nog på att bromsen ligger an lite grand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte något av naven blir varma när du kör tror jag det går bra att köra tills du får tid att reparera.

 

Sedan har ju Radiovalpen 9033 en styrdämpare som tar bort vibrationer i ratten. Den kan ju vara slut. Inte ovanligt. Men mitt första tips är att en styrled behöver bytas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur känns lagrena ? Både skakningar och ljudet kan komma från dem, Är det så att de gör det, då skulle jag inte ge mej ut på några längre färder.

Är de ok och du vet av vilken styrled det är, kolla den styrleden riktigt en gång till så den inte är så skadad att den kan hoppa ur, Ser det skapligt ut kan du nog köra, men håll dej under de där 70- 80 kmh som de uppkommer vid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikkel

 

Med risiko for at "kloge mig" hermed mine egne oplevelser med rystelser i rattet og "klonk" når man drejer:

 

Valp'en siger af og til "klonk", når man drejer - væsentligt mindre når alle fjederophængene er smurt igennem - og da bilen er nysynet går jeg ikke ud fra, at der er slør nogen steder i styretøjet (!) Jeg har læst et eller andet sted at fjedre/undervogn på Valp'en siger klonk, specielt når man holder stille og drejer rattet.

 

Jeg havde også gevaldige rystelser i rattet ved hastigheder over 70 km/t - så galt at hele bilen rystede faretruende - de forsvandt fuldstændigt, da jeg fik afbalanceret hjulene...

 

Jeg har hidtil kørt med ca. 2 bar's dæktryk, efter Seest er dette forhøjet til ca. 2,2 - og jeg har oplevet, at bilen er mere tilbøjelig til at gå i selvsving efter overkørsel af huller i vejen med det højere dæktryk. Men den ruller selvfølgelig lettere, men jeg er gået tilbage til det lavere dæktryk.

 

Håber du får ram på problemet

 

Mvh

 

Tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dæktrykket kan også være årsagen. Jeg kørte tidligere med 1.8 mener jeg, men har nu 2.2 - så det kunne også være årsagen.

 

Jeg prøver at få dem afbalanceret imorgen. JP ringede igår og foreslog jord mellem dæk og fælg - ligesom jeg havde da luftede sivede ud.

 

H.Hansen - hvordan kan jeg konstatere om lejerne er i orden?

 

Desuden så tager jeg en anden bil i weekenden - da jeg ikke gider 500km med rystende rat :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna känna om lagrena är dåliga genom att prova bryta hjulet åt olika håll när det är upplyft, det känns ganska bra om det glappar i lagrena, samt om du snurrar på däcket och får ett durrande ljud från navet, så är det garenterat lagrena som är dåliga.

 

Du kan bara" afbalancerede med granulat" om du kör slanglöst, du får inte in det i slangen och med tiden sliter det på slangen invändigt och du får punktering och måste byta slang.

 

Att balansera med vikter är ju bra om du bara kör landsväg, i skogen är det lätt att köra bort dem, och får du minsta lilla skada på en av klackarna på däcket så är däcket i obalanse igen,

Låt säga att du spinner med däcket och får fäste i en sten, som skär bort lite på en eller flera klackarna, då tappar du många gram där, sätter du då igen upp dem för balansering, måste de flytta vikterna eller sätta dit flera,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så er dækkene blevet afbalanceret med noget "sand" - og samtidig pumpede vi kun 1.8bar istedet for 2.2.

 

Jeg synes umiddelbart at det har hjulpet - men har ikke kørt så langt endnu.

 

 

Mens den var på liften tjekkede jeg for slør i styrled - og kunne kun se meget lidt. Jeg håber det har hjulpet :-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har søgt efter nogle som kan levere hjulleje til min valp, og har fundet følgende side:

 

http://www.ericbearing.com/TIMKEN-bearings/Timken_L102849_L102810_B_2585.html

 

Jeg skrev til dem mandag og har netop fået svar, inkl. levering skal jeg betale 41USD for 2stk hjullejer (~235DKK, derudover kommer der lidt moms og told)

 

Er der nogen som har erfaring med disse hjullejer? De burde passe ifølge specs. De bliver leveret fra HongKong.

Hvis de passer i skulle man måske bare bestille 8stk så hvis de ikke holder så længe så har man altid til bare at skifte og smide ud :-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikkel

 

Jeg har ingen erfaringer med lejerne, men hvis jeg ikke tager meget fejl har jeg et nyt kardankryds liggende af samme fabrikat. Jeg nåede ikke at køre så længe med det før jeg skiftede kardanen - og pillede begge kryds af den gamle kardan for at have nogle i reserve. Og Timken-krydset er fuldstændig som nyt...

 

Her i huset har vi konstateret, at det ikke altid er sådan, at pris og kvalitet hænger sammen - og skulle det gå helt galt kan jeg - ved at følge diverse tråde her - regne ud, at du kan bestille ca. 80 lejer til samme pris som SKF-lejer koster!

 

Direkte inspireret af din oplevelse med hjullejer er kontrol af mine egne forhjulslejer pludselig sat på programmet!

 

Mvh

 

Tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har søgt efter nogle som kan levere hjulleje til min valp, og har fundet følgende side:

 

http://www.ericbeari...810_B_2585.html

 

Jeg skrev til dem mandag og har netop fået svar, inkl. levering skal jeg betale 41USD for 2stk hjullejer (~235DKK, derudover kommer der lidt moms og told)

 

Er der nogen som har erfaring med disse hjullejer? De burde passe ifølge specs. De bliver leveret fra HongKong.

Hvis de passer i skulle man måske bare bestille 8stk så hvis de ikke holder så længe så har man altid til bare at skifte og smide ud :-)

 

:) Jag kollade länken ovan och då kommer Valpens hjullager upp med rätt nummer både på ytter- och innerlager. Fantastiskt!

Detta tipset kan spara oss Valpägare många kronor.

 

Mikkel Riber, glöm inte att meddela oss när lagren kommer hur dom passar och hur dom fungerar.

 

Detta tips borde in under rubriken Resevdelar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$41 för två hjullager blir ca 270kr eller 135 kr /st! Priset har väl snarare varit 1350 kr/st. Timken är väl inte ett så dåligt fabrikat. Tycker jag har hört det länge och i källaren ligger det ett Timken kullager till Honda CB 750 som jag hade för många år sedan.

Spännande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Jag kollade länken ovan och då kommer Valpens hjullager upp med rätt nummer både på ytter- och innerlager. Fantastiskt!

Detta tipset kan spara oss Valpägare många kronor.

 

Mikkel Riber, glöm inte att meddela oss när lagren kommer hur dom passar och hur dom fungerar.

 

Detta tips borde in under rubriken Resevdelar.

 

Detta kan du vara säker på att jag bevakar. passar de så åker de in under reservdelar oavsett kvalitet. och är det Timken lager så skulle jag då inte tveka, har hittat sådana på många valpar och även fått dem när jag köpt nya på momentum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jeg fået fjernet navet - umiddelbart så det hele fint ud. ikke noget rust eller snavs i navet. Men prøver at skifte alligevel.

 

Jeg lagde mærke til at SKF lejerne havde 25 ruller mens mine timken kopier havde 23 ruller.

 

Imorgen får jeg presset yderringene ud og sat de nye i. Og så prøver jeg at tage tätringen med til den lokale traktor forhandler og ser om de kan skaffe en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...