Gå till innehåll

Audi Quattro

Major
  • Innehålls Antal

    1 314
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    114

Audi Quattro senast vann den dag 26 Januari

Audi Quattro hade det mest gillade innehållet!

Om Audi Quattro

  • Födelsedag 1975-05-21

Profile Information

  • Hemort
    Falun

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

Audi Quattro's Achievements

Member

Member (1/1)

1,7k

Anseende bland gemenskapen

  1. Idag bestämde sig min TGB att det tydligen var dags att byta stötdämpare.... Körde i lugn och ro på en smalt plogad skogsväg i ca 20km/h. På ett ställe hade plogvallen rasat in lite samt att det var en klump stor som en fotboll i kanten som frusit ihop. Jag körde över den utan att ens se det som ett problem...bilen guppade till lite och sen small det som fan. Regerade på ljudet men allt kändes normalt tills jag vände några hundra meter bort och började åka tillbaka. Då började något skrapa och låta så jag stannade och gick ut o kollade... Skadan kändes inte som att den representerade vad som hände.. Men nu ska jag leta fram minst 2 nya dämpare då från lämplig återförsäljare
  2. Sitter inte mer än värmaren inkopplad, kunden hade inte skaffat någon grenkabelsats eller kupevärmare. Allt jag monterade dit var av märket Defa (finns det något annat? )
  3. Om inte körningen är bättre planerad än så att winchen interedan sitter på plats när han ska lerinpacka bilen så får han skylla sig själv Nej men visst hade man kunnat sätta kontakten på ovansidan av stötfångaren istället, speciellet om man även har fäste bak tex och vill flytta den ofta. Nu misstänker jag dock att den kommer sitta på plats året runt där den sitter nu...
  4. Kan medela att värmaren funkar fint nu när den hunnit testas lite.
  5. Har knåpat ihop en variant av löstagbar vinsch. Kunden ville helst ha liknande lösning som min med vinschen monterad under kylaren men han hittade ingen i lämplig storlek. Så jag fick göra en löstagbar variant istället. Jag tycker själv att det ser fult ut men funktionen är det inget fel på. Nu kan han dra omkull och fram lite träd bäst han vill
  6. Ett tips på alternativ motorvärmare om man inte vill krångla med en plugg i blocket. Jag fick i uppdrag av en äldre herre att lösa en motorvärmare åt honom så han slipper kallstarta sin tgb11. Jag inbillar mig att det kommer funka bra i alla fall. Jag kopplar in värmaren på dom slangar som går bak i ramen för den externa värmaren som man kan koppla in där. Värmaren jag använt heter 411769 det var en reservdelsfirma som valde den åt mig utifrån min beskrivning av vad jag ville ha. Det bör dock gå att få tag på samma värmare utan den medföljande backventil som följde med nu. Troligen ska 411707 funka samt även 411701 alla dessa används innom audi/vw som jag jobbat med i snart 30 år nu.
  7. Ja då har jag besiktat TGBn för sista gången om man bortser från ev reggbesiktning senare med Dieselmotorn. "Nästa ordinarie inställelse senast: . " står det numera Dock har dom börjat med något nytt med att det måste vara stänkskydd även fram på 4wd bilar om navet på fälgen var över 20cm från karossen (om jag förstod dom rätt) så det innebär ju att rätt mycket pickupp fordom mm också måste skaffa detta nu då om alla andra besiktingar är lika nitiska på den punkten. Nåväl det blev ju bara en "Ägaren är ansvarig för att felet åtgärdas snarast." Sen får vi se om det någonsin händer... Tänkte bifoga några bilder på besiktningspappret men det gick inte att logga in här på sidan med mobilen där jag hade bilderna. Jag var ju orolig att jag skulle haft höga avgasvärden också iomed att jag bytt motor o inte hade en aning om hur det stod till med inställningen på denna maskin. Men co låg på 3.3 av 4.5 möjliga så det var ju helt ok det med som tur var Nu ska jag sova gott och drömma gröna drömmar
  8. Hej Söker främre kardan till TGB20 Jag tänkte montera 5växlade lådan från en sådan i min 11 och kommer då behöva en längra främre kardan samt korta den bakre. Så nu undrar jag om det finns någon som har en främre kardan till 20 bil liggandes i bra skick och som inte kostar allt för mycket? Nås på 0706265359 Eller micke@mqm.nu
  9. God fortsättning på nya året Själv inledde jag med att skruva lite Audi relaterat då min gamla fin/lekbil är i behov av lite nya remmar bland annat efter en dvala på ca 3år. Kul att få användning för det "lilla" original verktyget liggandes i bild för att hålla remskivan för att kunna lossa bulten i vevaxel Få se om jag hinner med en besiktning i slutet på veckan eller början på nästa. Tgbn blev i alla fall helt tyst i avgassystem efter mitt jobb med grenrör och främre rör ink packningar. Riktigt trevligt att smyga runt i vinterskogen igen utan att det både låter illa och luktar lite avgaser när man står stilla.
  10. Har haft avgasläckage sista tiden som bara blivit sämre och sämre. Så nu har jag tagit tag i att försöka fixa det. Visade sig naturligtvis att det blev mera jobb när jag väl börjat. Trodde först att jag skulle kunna fuska och bara byta bakre delen av packningen där det läckte mot toppen men det visade sig att jag blev tvungen att ta bort allt för att få bort grenröret. Naturligtvis så gick en pinbult av också men det hade ju kunnat gått av betydligt många flera Sen hade jag en spricka i grenröret också tydligen. Samt att ena flänsen på främre röret inte bara var sprucken utan helt lös. Bara att försöka få bort den avbrutna pinbulten, svetsa flänsen som är av och försöka svetsa ihop grenröret lite hjälpligt. Och sen montera ihop allt igen. Så ledigheten närmaste tiden är troligen räddad
  11. Idag rök original avgassystemet då det dels läckte lite samt att jag tröttnat på att det rasslar och låter från värmeskyddsplåten. Blev vanliga 2" Simons delar så länge. Det kommer bli något lite grövre och troligen rostfritt när Dieselmotorn åker i I framtiden, samt att jag då kommer dra avgasröret ända bak är tanken.
  12. Då var det tydligen dags att uppdatera lite igen. Allt verkar ta sådan tid för mig numera, men nu när det är som kallast har jag i alla fall lyckats kapa upp den extra tgb hytten jag haft för att få en "mall" att bygga Diesel motor i medans jag använder tgbn. Som tur är så har jag även hunnit byta bort min lilla 1,8ton grävare till en lite större och den klarade precis att lyfta hytten upp över rattstången på ramen. Jag planerar att börja bygga motor i ramen när jag får lite tid över under kommande år framåt.
  13. Jodå Svana det har gått bra. Jag fick ihop den med en dags marginal till sportlovet då jag skulle använda den hela veckan i skogen Jag har nog kört ca 200 mil nu med "nya" motorn och den går betydligt bättre och verkar inte ta någon olja direkt heller, vilket var skönt. I dom branta backar där jag fått växla ner till 3an för att behålla farten kan jag nu köra upp på 4an utan att tappa fart Elfläkten funkar toppen behöver inte använda den alls så länge jag åker väg även om jag åker sakta runt 30km/h. Och i skogen så kör jag fläkten på hastighet 2 av 10 än så länge så den hörs inte ens där. (styrningen av fläkthastighet sitter nere till höger på sista bilden) Får fläkten dessutom gå en stund max 1-2 minuter efter att jag stängt av så slipper jag dessutom ånglåset i förgasarna som trotts byte av insug/grenrör fortfarande är kvar. Har dock inte gjort klart helt med styrningen av fläkten då det är tänkt att tempgivaren ska få kunna agera automatiskt påslag parallellt med min ställbara reglering. Idag åkte sommarhjulen på igen och då passade jag dessutom på att äntligen få dit dom distanser jag köpte av dig för massa år sedan Svana Får ut och provköra nästa helg.
  14. Ja nu närmar det sig att det snart kan bli dags för en provtur. Lite otacksamt att allt man gjort blir dolt och försvinner när man lägger på golvet och motor kåpan Fint ändå med nya knutkors, finare handbroms trumma och nya handbromsbackar. Bara fått klart den ena styrningen av kylfläkten ännu. Men det är inte mycket jobb kvar nu. Kan för övrigt inte längre lägga in bilder tyvärr. Det står att jag får ha en "max storlek på 880kb" på mina bifogade filer.
  15. Lycka till Svana Själv har jag nu spenderat 3 hela dagar med att sätta ihop allt igen. Och jag är inte klar ännu. Idag var det dags att inspektera och göra rent förgasare samt få dom på plats. Han med att få dit startmotor och gavel på fördelningslådan, samt handbroms skölden. Fick även dit rätt mycket wirar, slangar och kablar idag. Fyllde också i kylarvätska och fick dra efter en bunt slangklämmor som inte höll tätt.
×
×
  • Skapa nytt...