Gå till innehåll

Humlan

Korpral
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

Humlan senast vann den dag 26 Oktober 2012

Humlan hade det mest gillade innehållet!

Om Humlan

  • Födelsedag 1968-04-25

Humlan's Achievements

Member

Member (1/1)

3

Anseende bland gemenskapen

  1. Tack Stews, men jag har redan pratat med dem och de hade 15 st tankar som de sålde på nolltid. Tråkigt att de inte bryr sig om att uppdatera annonsen, man får falska förhoppningar. Om ett år skulle de ha 30-tankar igen... kanske.
  2. Det har inte blivit så mycket skrivet i denna tråd. Sommaren har gått med andra projekt och att få tag på en bränsletank visade sig svårare än jag förutspått. Att som föreslagits ta en annan tank som t.ex. en från en civil LB 81 har avböjts då den inte är likadan och det blir mycket modifieringar. Dessutom vill jag ju gärna ha original... Under tiden så tröstar Humlegaards 30a Humlans tanklösa Tgb...
  3. To make the tracks last as long as 20 years you have to be extremly cautious how you drive. A track can split but only if very worn. They are reinforced with steele "teeth" which holds the track in place and giving them stability. They are very heavy to change, but with the right amount of people and lots of strong words it usually gets into place... In the photo you see a change of track from the inside. Also, here is an advertisment for Skega/Trelleborg tracks I found today: http://www.blocket.se/sodermanland/Reservdelar_till_Hagglunds_bandvagn_206_35908833.htm?ca=12&w=3&last=1 Not particulary cheap to own a Bv206...
  4. Verkar vara en riktigt läskig kille på flera sätt.... http://www.homefacts.com/offender-detail/PA10885/James-Paul-Gillespie.html
  5. Dåså, då var registerutdraget (inte registreringsbevis) beställt. Fanns redan ett som säljaren glömt skicka med. Jag ringde till Försvarsmaktens vxl som kopplade mig till en annan växel, som kopplade mig till en person som inte hade tillgång till systemet, som gav mig direktnumret till... samma person som jag försökte nå i förrgår! Nu fick jag tag på henne, supertrevlig och inga problem! Så ska ni begära registerutdrag ring direkt till Jeanette Svanberg på tel 0921-349796 på MIFOR i BODEN (Sorry Christer... )
  6. Det var via Försvarsmaktens växel jag fick tag på denna person, men att jag skulle be om MIFOR visste jag inte. TACK för tipset! Försöker igen i morgon!
  7. Jobbar på att få 30-bilen MUCP (Militär Utryckning Civila Plåtar ) och ursprungskontrollerad. Har fått telefonnummer till en person på Försvarsmakten som kan skicka mig ett nytt Regbevis eftersom det som satt i pärmen var sedan 2005. Bara människan kunde svara i sin telefon! Hon hade i alla fall den goda smaken att koppla ur telefonen en timme för lunch...
  8. Och jag är säker på att du har rätt! Via det militära regnumret så spårade jag den på tre olika auktioner som Toveks haft förra året: 30/3, 28/6 och 30/9. Den 28/6 var det en C-H som ropade in den för 20000 kr. Var det din fru? Kul i så fall!
  9. Vaktmästar-reset, också ett bra namn! Jag tror också att det ligger något i åtgärden. När jag stod i ätran så hände ingenting när vredet var i D, inte minsta ryck och innan lastbilskillen gjorde "reset" så gick växellådssäkringen när han rotade runt i kablaget. Jag satte i en ny säkring, men det var lika lite växling iallafall. Därefter gjordes "nollningen", och då hoppade bilen iväg. När jag sedan stod på P-platsen och vred till D så kände jag att växeln gick i, det där lilla rycket, och sedan när vi fått ordning på gaslägesgivaren så var det inga problem.
  10. Här kommer en längre version av hemresan med Tgb 30 â€Batman†Ja tänk vilka händelser man får vara med om när man hämtar hem ett fordon med osäker funktion... Stolleprov är ett bra ord i sammanhanget. Jag tackar för all support, glada tillrop och handfasta tips från alla håll! Främst Wingflyer (som gärna svarade fast han var i England) och Humlegaard som trots tilltaget är rätt så positiv till ännu ett åk till samlingarna... Mitt största tack går dock till min co-driver J. som fick stå ut med att köpa mat, â€slanga dieselâ€, fixa olja och kaffe, ligga i 65 km/h i 8 timmar bakom en osande lastbil... När vi hade gjort förberedelserna i ätran för att starta mot hemmet så var vi grundliga med fettsprutan, fylla på diesel, byta de ruttna slangarna i jeepdunken, lufta bränslesystemet mm. Vi lade kanske mer tid på det än vi borde, men ville vara säkra på att inte något sådant skull rasa på vägen hem. Den behövde starthjälp första gången men inte de efterföljande. När jag vred till D första gången så ville inte bilen rulla, inget hände, inget ryck. Personalen på Toveks sa att det var konstigt eftersom de kört den dit. Expert på lastbilar tillkallades från en verkstad bredvid och han provade, tryckte på alla knappar osv. Inget hände. Då säger han till mannen från auktionsfirman †Vi kanske ska göra en nollningâ€. Sagt och gjort, efter det hoppade växlarna i så fint så! Lastbilskillen sa att det kallades för â€norsk nollningâ€. Man tar av kabeln från pluspolen (och kanske även från minuspolen, här är jag osäker) och sedan för ihop kablarna så sker en nollställning av styrboxen. Enligt honom så görs detta även på nyare fordon då krypström kan ställa till problem i styr/datorboxar. Någon som har hört talas om det? Växlingen fungerade felfritt hela vägen hem! Efter att ha inhandlat lite saker på Biltema i Värnamo, bl.a en fatpump för att underlätta tremilatankningen (köpte två vilket visade sig komma väl till pass...), en gummidamask som fick tjäna som â€tanklockâ€, så drog vi vidare hemåt. Co-drivern köpte snabbmat som hastigt åts på en P-plats, och efter att ha tankat med den nya fatpumpen, funkade utmärkt, så skulle vi vidare. Då ville tgb:n inte växla upp sista växeln. Jag stannade och startade igen, den växlade upp – trögt – men inte den sista växeln. Så jag stannade igen på en P-plats ca 2 mil från Värnamo, och där blev jag stående i tre timmar... Ett visst läckage av olja hade identifierats från växellådan men bedömts som ringa, nu verkade det vara akut. Klockan var 18.50 och Biltema stängde 19... snabbt iväg för J. som skulle försöka fixa olja i 15-liters klassen. Två timmar senare kommer han tillbaka med olja och en historia om alla fantastiska hjälpsamma människor som hjälpt honom. Biltema hann stänga och alla mackar som han besökte hade bara en-liters flaskor. På den sista tappen så engagerade sig även kunderna som kom in och började ringa runt till folk de kände för att få tag på storpack. Till slut kom det in en kund som kände en kille som jobbade på Swedol, ringde upp honom (han hade slutat för dagen och satt hemma i godan ro) uppmanade honom att ta sig till jobbet vilket han gjorde. Låste upp och J och sålde honom en 15-liters dunk olja för 800 kr. Vilket engagemang för en okänd människa! Stort plus till Värnamo-borna!! Vi hällde i oljan (med hjälp av fatpump nr 2) och tänkte NU! Men inte.... det är här Humlegaard och Wingflyer kommer in med ett samstämmigt tips: Gaslägesgivaren, och Wingflyer som var i England och skruvade flygplan sa att: ge den en omgång, det tål den. Så lite bankningar och 5-56... Och det funkade!! Sedan var det bara att stå på och inte titta bakåt... Tankningarna gick smidigt, J ringde mig var tredje mil och så stannade vi och â€slangadeâ€. Bilden visar hur J pumpar med fatpumpen, och sedan tankade eftersom vi inte ville dra upp slangarna ur jeepdunken så gick det inte att tanka dunken direkt. Kl 03.00 rullade vi in på gårdsplanen och kände oss rätt nöjda över att ha fått hem Tgb:n för egen maskin. Fast det dröjer nog innan det blir fler resor av detta slag... Angående namnet så var det barnen som döpte fordonet till Batman pga målningen på dörrarna. Mitt förslag, "Batmobile", gick inte hem...
  11. Tack för tipset SBA111! Som du ser på första bilden så hänger vajern ner en bit, vi hade inte tid att kolla funktionen på winchen så den sattes provisoriskt fast med buntband...
  12. Hej Mandarin! Jo, det var tanken. Försöker förbereda mig på alla sätt och vis...
  13. Än så lÄnge finns det bara två Tgb 30 på gården (och ska nog så förbli) men totalt tre lastbilar. Den tredje Är en Scania L50. Visst har du rÄtt, eftersom jag köpte denna på spekulation så kan det ju visa sig att dessa dÄck också måste bytas snart och då har vi ett problem...
  14. Ibland händer saker och ting på ett lite märkligt sätt. Satt på fika-rasten och tittade efter däck till Humlegaards Tgb 30. Det slutade med att jag ramlade in på Toveks där det råkade finnas en Tgb 30 som det var 20 minuter kvar och 0 bud. Ringde runt och försökte få tag på info om den var körbar och hur det var med däcken. När det var 5 minuter kvar fick jag tag på en man som sa att den "går som en dröm" och att däcken hade mer än 50% kvar... ( Ja, jag vet, jag är lättlurad .) Lade ett bud, blev inte överbjuden så nu är det klippt... Som tur är så går fakturan till Humlegaard eftersom jag är en fattig student. Vaddå? Jag har väl inte råd att köpa lastbilar bara så där!!
×
×
  • Skapa nytt...