Hej, Nu har jag äntligen tagit tag i ett problem som bekymrat mig i flera år, har alltid trott att det skulle åtgärdas när jag skulle inhandla nya sulor. Som bekant kanske ni känner till det berömda hjul vobblet när man råkar köra i någon ojämnhet med de gamla pil-däcken, enda åtgärden är att sänka farten bestämt med färdbromsen. Jag har sedan ett tag forskat och läst på mig kunskaper om hur man åtgärdar detta fel, man skulle helt enkelt lossa de rektangulära gjutjärnsbitarna ovan och under varje framhjuls nav och ta bort det antal shims eller distansbrickor så man tajtar till det glapp som blivit under årens slitage. Enda problemet jag kommer att tänka på är hur skall man gå till väga nästa gång man skall justera då jag behövde ta bort alla shims? När detta var gjort blev det en ny bil, inga som helst tendenser till att vobbla När detta var gjort gick jag direkt på nästa problem som jag redan hade svaret på sedan tidigare men jag hade inte insett det för en nu, jag har frihjulsnav på bilen då hjulen inte har mekanisk kontakt med drivlinan, men jag har aldrig kunnat stänga av framhjulsdriften i fördelningslådan då motorn fortfarande driver framaxeln. Efter lite forskning plockade jag isär den vakuum klocka som sitter vid utgående kardan, denna var full med smuts, efter lite rengöring var membranet till min fasa trasigt och läckte som ett såll. Efter ett samtal till Altyco kom en ny på posten och efter bytet är det tätt och den tredje magnetventilen lagades med lite lödning och ny tråd så kan jag nu stänga av och på i växellådan från hytten. Men jag måste fortfarande vrida på & av på frihjulsnaven och vara lite förutseende när det skall användas. (Tyvärr funkar ej forumbilder för mig just nu, bilder kommer senare.)