Gå till innehåll

The royal

Sergeant
  • Innehålls Antal

    129
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    6

The royal senast vann den dag 10 Augusti 2014

The royal hade det mest gillade innehållet!

Om The royal

  • Födelsedag 1996-08-01

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.traktorklubben.webs.com
  • Yahoo
    jespernygren@yahoo.se
  • Skype
    theroyal99

The royal's Achievements

Member

Member (1/1)

69

Anseende bland gemenskapen

  1. Ja här kommer en film ifrån dagens körning, titta och njut mvh The royal https://www.youtube.com/watch?v=sg2qeJctCO8
  2. Håller med alla föregående talare om att attityden är på topp, har tröttnat ett antal gånger på så kallade självutnämda profesorer i varje aktivt ämne man diskuterat. Är alltid en stor glädje att gå in här, och ett förbannat bra uppslagsverk. Tackar alla för det gemensamma engagemanget Mvh The royal
  3. Mycket snyggt, blir en bra insperation, skall själv till våren byta till rostfritt system
  4. Någon som har en komplett bensinvärmare liggandes eller vill bli av med en som vill sälja den? Skulle vara bra om den som vill sälja hör av sig via PM! Mvh The Royal
  5. Hej, Nu har jag äntligen tagit tag i ett problem som bekymrat mig i flera år, har alltid trott att det skulle åtgärdas när jag skulle inhandla nya sulor. Som bekant kanske ni känner till det berömda hjul vobblet när man råkar köra i någon ojämnhet med de gamla pil-däcken, enda åtgärden är att sänka farten bestämt med färdbromsen. Jag har sedan ett tag forskat och läst på mig kunskaper om hur man åtgärdar detta fel, man skulle helt enkelt lossa de rektangulära gjutjärnsbitarna ovan och under varje framhjuls nav och ta bort det antal shims eller distansbrickor så man tajtar till det glapp som blivit under årens slitage. Enda problemet jag kommer att tänka på är hur skall man gå till väga nästa gång man skall justera då jag behövde ta bort alla shims? När detta var gjort blev det en ny bil, inga som helst tendenser till att vobbla När detta var gjort gick jag direkt på nästa problem som jag redan hade svaret på sedan tidigare men jag hade inte insett det för en nu, jag har frihjulsnav på bilen då hjulen inte har mekanisk kontakt med drivlinan, men jag har aldrig kunnat stänga av framhjulsdriften i fördelningslådan då motorn fortfarande driver framaxeln. Efter lite forskning plockade jag isär den vakuum klocka som sitter vid utgående kardan, denna var full med smuts, efter lite rengöring var membranet till min fasa trasigt och läckte som ett såll. Efter ett samtal till Altyco kom en ny på posten och efter bytet är det tätt och den tredje magnetventilen lagades med lite lödning och ny tråd så kan jag nu stänga av och på i växellådan från hytten. Men jag måste fortfarande vrida på & av på frihjulsnaven och vara lite förutseende när det skall användas. (Tyvärr funkar ej forumbilder för mig just nu, bilder kommer senare.)
  6. Det måste vara dessa två delar som är inringade? I så fall finns dem att få tag på? Är det någon som har dessa två liggandes ?
  7. Ang fråga 5: Själva konstruktionen är den samma men med vissa skillnader, 903:an har manöverorgan som består av vajer på 202 är det vakuum styrt elektriskt från hytten. Samt att det inte är samma kraftuttag som på 903:an eftersom 202 har FD51 som då är samma som C300-serien har. Om du vill se hur man fixar det mesta med 202 kan du läsa min tråd då väldigt mycket finns med av vad du behöver veta där Annars är det bara att fråga oss http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/8979-projekt-at-valpen/
  8. Detta är den som finns i katalogen, hoppas det den du menar?
  9. Oh väntar med spänning på bilderna
  10. Ja det var inte något problem med dessa, helt friska så fanns mycket att jobba med efter ordentlig avrostning och målning med rödrostskydds färg i två lager. Jag får tacka dig igen Rookien för att du fixade fram dem så snabbt Desutom så tog jag mitt B-körkort idag
  11. Det verkar som att det inte hände något mer i denna tråden, jag är mest intresserad av om det är någon som löste detta med att kunna dra om vajern bakåt från en mekanisk vinsch på en valp/c202 ? Är själv i det stadiet då jag klurar på en sådan lösning, om det är någon som har ett bakre uttag för vajern vill jag mycket gärna se hur man löste detta. Mvh The royal
  12. Ja nu har jag äntligen fått monterat dit alla fyra dämpare på bilen, Optimal gas stötdämpare från skruvat.se. Ja i det förra inlägget fick ni se att jag tillverkat ett eget fäste då det gamla var dags för kassering, i framvagnen hade jag stött på ett problem då en av de tidigare ägarna hade vart på och modifierat genom att tagit bort dem gamla fästena och byggt egna med kortare stötdämpare som tog i bott samt hängde bilen I ja det var ju ingen smart ide. Så jag eftersökte begagnade original fästen och jag fick napp, jag får tacka åter igen för den snabba responsen av Rookien och av överlämnandet Jag kan säga att det inte är samma bil att köra längre det blev något helt annat hur den beter sig över ojämnheter och kurvor, ett extremt bra resultat Det andra jag pysslat med är att byta packningarna runt skyddskåpan på axeln, allt jag gjorde var att slå en signal till Altyco och med mycket snabb leverans låg dem i brevlådan dagen därpå, tömma, byta och så i med ny olja. Mvh The royal
  13. Detta är ett budskap till alla er som är precis som mig som tycker att handskar oftast bara är i vägen när man skruvar det jag skulle göra var att trycka in den nya stötdämparen på sin plats och jag då som sitter och tar i allt vad jag har slinter med vänster näven och bokstavligt talat kör in toppen av tummen rätt på kanten av bladfjädern och den övre delen av skinnet fläks av nu mina damer och herrar börjar blodet och forsa och man blir helt vimmelkantig på gränsen att svimma av smärta, med lite sprittvätt och plåster trycktes skinnet tillbaka och jag väntar nu på en ny hud på tummens överkant Så en läxa jag lärt mig är att "nästan" alltid ha på handskarna
×
×
  • Skapa nytt...