Gå till innehåll

Upphängning av bårar i tgb 11


Beau

Rekommendera Poster

9i12.jpg

 

Bilden visar två typer av upphängningar av bårar i tgb 11. Den övre på bilden skall vara fram enligt text på påsen. Antar därför att den undre skall vara bak. Men vad är det för någon sorts spännanordning i nedändan på den bakre upphängningen? Och var skall den fästas? Någon som vet hur dom skall användas?

Redigerad av Beau
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka fina "band" du har mina är inte lika fina aningen rostiga och medfarna. Samt att jag saknar ett av dom korta (främre)

Använde båren och banden i natt senast faktiskt då jag stack till skogen och sov över i tgbn :)

 

Morgonens vy med solen åt ena hållet och månen mitt emot :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/tgb%20mys%20024.jpg

 

samt ett panorama kort ut över sjön bakom tgbn

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/59101785/div%20bilder/tgb%20mys%20027.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Jag har ingen bild men de fasta upphängningarna är krokarna man man vika ut på bilens sidor (och det lösa röret som sitter fast ovanför bagagedörren) och remmarna ser ut som säkerhetsbälten med krokar.

 

Det bör ju finnas delar i slutarp, röret kan finnas kvar på fjärås bildemontering, de har ju ett gäng 13 och nån elva men det mesta är i uselt skick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte 2 st bårar från Armyshopen för en tid sedan frakten var det som är normalt inget att oroa sig för. Värre är att bårarna är ganska korta och smala att sova i! Jag talade med en Hemvärnskvinna och hennes uppfattning var att fötterna sticker ut om man är lång, blir det besvärligt att bära..(hon är medlem i ett sjukvårdskompani). Så ett projekt blir att skapa en flexibel och ihopfällbar sovplats med grundkonstruktion i båren. Jag vill inte bygga om bilen utan med några enkla handgrepp få tillbaka 5 sittplatser eller ett lastutrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde militärens fältsäng, och upphängningen till bårarna, de som sitter på band i sjukvårds skåpen, kanon då kunde man enkelt dra upp dem i taket på dagen och justera höjden till natten.

 

Har spart mina sängar just på grund av att de är bredare och bekvämare än bårar, samt har hängen kvar för att montera bak på flaket på M6an, Har inga foton på hur det blir då än, det kommer i maj när jag kört upp sängar mm och monterat de igen 

 

En fördel med sängarna är de utfällbara benen så man kan ta ut de och använda för att komma upp från marken i tält eller bara utomhus om vädret tillåter 

Benen går att fälla in så de inte är i vägen i bilen när de är uppdragna i taket.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittade du Militärafältsängar? Kostar? Har du mått på sängarna BxL, kanske en bild. Funderade på Ikeas, eller annat företags extra-ihopfällbara sängkonstruktion. Modellen jag såg kostar 449 kr 80x190. Två sängar blir 160 så det borde bli lite över. Problemet uppstår framtill tror jag, har inte bilen tillhands att gå och mäta på. Sitter krokarna i stolparna nedanför motorhuven? Kanske fler som har tänkt till och hittat lösningar. Jag gissar att Bårarna är 55 och får plats mellan motorhuv och fäste. En godsömn är värd lite annars blir dagen efter inte så rolig. Dessutom är det nog snarkvarning om alla ligger på rygg. (#%<<$).

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade de på Ö&B i Skänninge, När de fortfarande sålde lite militärt överskott där, de såldes till det hiskeliga priset av 75 svenska kronor  :D

 

Men de måste ju finnas någon annanstans, Jag köpte upp på beställning och fixade med frakt åt en del folk på den tiden, men som sagt de finns inte där längre  :unsure:

Bredd 70 cm. Längd 195 cm, höjd med benen utfälld 50 cm

20170427_111547.jpg

20170427_111158.jpg

 

Med en tunnare bäddmadrass eller liknade sover man riktigt gott i dem

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

Har inte Ivar (Activ live) i Slutarp, ännu några kvar?

 

(efter letande bland mapparna, fann jag denna bild, längst uppe på pallarna låg några stycken.)

post-6449-0-13372000-1493311752_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lysande 195x70 längd, de extra cm gör mycket för komforten i kabinen. 195 cm borde få plats i en elvabil kan man tycka? En bår bär i två ändar i upphängningen. Tältsängar som finns på nätet ser jag har upplag mitt på. Det känns som om billiga konstruktioner som hängs fram och bak kan bli ett stolpskott. Sängen viks på mitten dessutom vilket bör försvaga konstruktionen.(har någon lyx modellen 195x70 till övers är jag intresserad!). Jag tänkte att bårar i bilen kommer till nytta. Båren monteras som vanligt och tält-fältsägen hängs över båren. Det bör bli en spalt mellan bår och säng som kan brukas till praktiskt plats för förvaring. Efter dygnsvilan, när den nu inträffar, fälls sängen ihop och bår används till sittplats, förvaring kanske en kort slummer. Idén finns endast i tanken och behöver nog lite mer av funderingar.../.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lysande 195x70 längd, de extra cm gör mycket för komforten i kabinen. 195 cm borde få plats i en elvabil kan man tycka? En bår bär i två ändar i upphängningen. Tältsängar som finns på nätet ser jag har upplag mitt på. Det känns som om billiga konstruktioner som hängs fram och bak kan bli ett stolpskott. Sängen viks på mitten dessutom vilket bör försvaga konstruktionen.(har någon lyx modellen 195x70 till övers är jag intresserad!). Jag tänkte att bårar i bilen kommer till nytta. Båren monteras som vanligt och tält-fältsägen hängs över båren. Det bör bli en spalt mellan bår och säng som kan brukas till praktiskt plats för förvaring. Efter dygnsvilan, när den nu inträffar, fälls sängen ihop och bår används till sittplats, förvaring kanske en kort slummer. Idén finns endast i tanken och behöver nog lite mer av funderingar.../.

Precis så har några med 11a bil gjort som jag förmedlade fältsängar till. Ja eller tvärtom, bår överst och säng under.

Kan säga ett i "hyddan, på 13 bilen var de perfekta, då kunde man klämma sej ner emellan sängarna om man behövde smyga ut natte tid utan att väcka den som sov i sängen brevid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte Ivar (Activ live) i Slutarp, ännu några kvar?

 

(efter letande bland mapparna, fann jag denna bild, längst uppe på pallarna låg några stycken.)

 

Skulle någon kunna kika in och köpa 2 sådana åt mej, Jag har så jag kan få frakt på de från götet, men det blir lite långt att åka enbart för sängköpet 

MVH Hasse Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sådana bårar (köpta i slutarp) och de funkar bra att sova i och mycket annat oxå.

 

För nåt år sedan sov vi i vindskydd slutet av rådjursjakten (januari) och de var utmärka sängar och med granris under dem blev man bra isolerad även från kylan underifrån ( ca 10 minusgrader).

 

Det var en bit att gå från bilen och mycket grejor som skulle med ut i skogen (ved, vatten, mat, kläder, vapen, motorsåg, bensindunk etc)  så istället för att springa fram och tillbaka till bilen så lastades allt på bårarna och man fick med allt på en gång. Precis som Lasse303 skrev så funkar de även som "soffa" att sitta  på när man krupit ur sovsäckarna.  :)

Man kan nog ligga på dem om man åker på att utföra någon fältreparation under terrängbilen oxå.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...