MikaelD Postad 20 Juli , 2013 Rapport Share Postad 20 Juli , 2013 Hej! Tänkte idag påbörja felsökningen med att jag inte får i lågväxlarna samt att jag har ständig fyrhjulsdrift. Jag får inget pysljud då jag försöker växla mellan hög och låg likaså när jag trycker på omkopplaren för framhjulsdrift Är det någon som har förslag på vart jag kan börja felsöka? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 20 Juli , 2013 Rapport Share Postad 20 Juli , 2013 Lågväxeln sköts mekaniskt, så antingen är det fördelningslådan som är skrot eller så är det länkaget. Det sitter ett stag på höger sida om växellådan till fördelningslådan, som går, Kan du föra det åt något håll? (det är den som avgör om det är hög, neutral eller lågväxel. ) kan vara glapp eller något i länkaget som gör att det inte går att få i växeln. Kontrollera så kablarna sitter fast på givaren på baksidan av fördelningslådan (4 KABLAR) kontrollera så att magnetventilen fungerar. (öppnas vid spänning på) Jag hade fel på min magnetventil, fast den låg öppen lite hela tiden, så jag fick enbart bakhjulsdrift, funkade sådärbra i skogen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 20 Juli , 2013 Rapport Share Postad 20 Juli , 2013 Vaccum bekymret kan vara mycket, men antagligen läckage nånstans från förgasarna o in i systemet.... Nån slang som spruckit/ hoppat av Nåt membran i manöverklockorna som spruckit => sannolikt nåt löjligt fel som behöver letas upp bara... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 21 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 21 Juli , 2013 Då får jag tillslut efter felsökning i hög och lågväxlar, det var bokstavligen grus i maskineriet samt alla leder hade rostat ihop... Idiotfel men skönt att det var lättfixat. I övrigt har jag bytt ut samtliga kabelskor på fördelningslådan och jag har nu ett vakuum som byggs upp i slangarna, dock både när framgjulsdritfsknappen är uppe och nedtryckt. Torde detta bero på kass magnetventil bakom passagerarstolen? Dvs att den inte sluter tätt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 21 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 21 Juli , 2013 Fortsatt felsökning pågår, denna gång med bilder. Skruvade idag ner magnetventilen och fann följande bosatt i den. Efter lite bräkleen och kärlek Monterade den åter och denna gång klickade mycket mer distinkt när jag vred på tändningen. Dock fortfarande inget resultat, men började nu iallafall höra ett pysande ljud från vaacumklockan vid fördelningslådan. Även här bodde saker och ting. Likaså här Efter rengöring visade det sig att det har kommit in vatten i klockan vilket gjort att metallplattan börjat rosta. Locket hade samma sjukdom Och dessutom en tråkig rostskada.. Får ta fram svetsen i dagarna och åtgärda det så får vi se om det bara är detta som är felet eller om det finns andra överaskningar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 21 Juli , 2013 Rapport Share Postad 21 Juli , 2013 Bra jobbat, det tråkigaste har du gjort nu tror jag :-) Bara kämpa vidare. "Ju mindre stress desto bättre resultat är mitt motto" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 22 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 22 Juli , 2013 Problet löst. Visade sig att inget mer felar efter att vaakumklockan tätats. Glädjen är stor och vi som är lediga i morgon firar med en kvällsgrogg! Nya kabelskor på fördelningslådan då dom gamla sett sina dagar. Monterade bort membranet och plattan för att se att allt var i sin ordning, vilket det var. Rengjorde membranet ytterligare samt polerade brickan så gott det gick. Då svetsen befinner sig på annan ort visade det sig att keramisk metall duger alldeles utmärkt, skall dock ändå hålla ett öga på den och se om det påverkas av tid och etc. Monterade klämmorna. Samt gungade dit vaakumslangen. Och se på tusan! Vid lågväxel i lyser nu lampan och magnetventilen ger ifrån sig ett pysande ljud! Likaså vid inkoppling av framhjulsdriften. Firade detta genom att montera de sista skylthållarna fram. Behöver nu bara få tag i tre till. Tack för er support! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.