Gå till innehåll

Inga lågväxlar samt ständig 4hjulsdrift.


MikaelD

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte idag påbörja felsökningen med att jag inte får i lågväxlarna samt att jag har ständig fyrhjulsdrift.

 

Jag får inget pysljud då jag försöker växla mellan hög och låg likaså när jag trycker på omkopplaren för framhjulsdrift

 

Är det någon som har förslag på vart jag kan börja felsöka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lågväxeln sköts mekaniskt, så antingen är det fördelningslådan som är skrot eller så är det länkaget. Det sitter ett stag på höger sida om växellådan till fördelningslådan, som går, Kan du föra det åt något håll? (det är den som avgör om det är hög, neutral eller lågväxel. ) kan vara glapp eller något i länkaget som gör att det inte går att få i växeln. 

Kontrollera så kablarna sitter fast på givaren på baksidan av fördelningslådan (4 KABLAR) 

kontrollera så att magnetventilen fungerar. (öppnas vid spänning på)

 

 

Jag hade fel på min magnetventil, fast den låg öppen lite hela tiden, så jag fick enbart bakhjulsdrift, funkade sådärbra i skogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaccum bekymret kan vara mycket, men antagligen läckage nånstans från förgasarna o in i systemet....

 

Nån slang som spruckit/ hoppat av

Nåt membran i manöverklockorna som spruckit

=> sannolikt nåt löjligt fel som behöver letas upp bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får jag tillslut efter felsökning i hög och lågväxlar, det var bokstavligen grus i maskineriet samt alla leder hade rostat ihop... Idiotfel men skönt att det var lättfixat.

 

I övrigt har jag bytt ut samtliga kabelskor på fördelningslådan och jag har nu ett vakuum som byggs upp i slangarna, dock både när framgjulsdritfsknappen är uppe och nedtryckt.

 

Torde detta bero på kass magnetventil bakom passagerarstolen? Dvs att den inte sluter tätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsatt felsökning pågår, denna gång med bilder.

bild1-5.jpg

Skruvade idag ner magnetventilen och fann följande bosatt i den.

 

bild2-5.jpg

Efter lite bräkleen och kärlek

Monterade den åter och denna gång klickade mycket mer distinkt när jag vred på tändningen.

 

bild3-5.jpg

Dock fortfarande inget resultat, men började nu iallafall höra ett pysande ljud från vaacumklockan vid fördelningslådan.

 

bild4-5.jpg

Även här bodde saker och ting.

 

bild5-4.jpg

Likaså här

 

bild6.jpg

Efter rengöring visade det sig att det har kommit in vatten i klockan vilket gjort att metallplattan börjat rosta.

 

bild7.jpg

Locket hade samma sjukdom

 

bild8.jpg

Och dessutom en tråkig rostskada.. Får ta fram svetsen i dagarna och åtgärda det så får vi se om det bara är detta som är felet eller om det finns andra överaskningar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problet löst.

Visade sig att inget mer felar efter att vaakumklockan tätats.

Glädjen är stor och vi som är lediga i morgon firar med en kvällsgrogg!

 

bild1-6.jpg

Nya kabelskor på fördelningslådan då dom gamla sett sina dagar.

 

bild2-6.jpg

Monterade bort membranet och plattan för att se att allt var i sin ordning, vilket det var.

 

bild3-6.jpg

Rengjorde membranet ytterligare samt polerade brickan så gott det gick.

 

bild4-6.jpg

Då svetsen befinner sig på annan ort visade det sig att keramisk metall duger alldeles utmärkt, skall dock ändå hålla ett öga på den och se om det påverkas av tid och etc.

 

bild5-5.jpg

Monterade klämmorna.

 

bild6-1.jpg

Samt gungade dit vaakumslangen.

 

bild7-1.jpg

Och se på tusan! Vid lågväxel i lyser nu lampan och magnetventilen ger ifrån sig ett pysande ljud! Likaså vid inkoppling av framhjulsdriften.

 

77326cac-2e2d-40cc-953c-8cc48b3f5885.jpg

Firade detta genom att montera de sista skylthållarna fram. Behöver nu bara få tag i tre till.

 

Tack för er support!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...