Gå till innehåll

Island 2013


Rekommendera Poster

Då har man varit hemma några timmar! Vi har haft det kalas men det är riktigt gott att vara hemma.

Ska försöka göra en lightberättelse med bilder om det finns intresse.

Har ju lite bilder och filmer att gå igenom.

 

Lite spontana iakttagelser om Island!

 

98% av alla toadörrar öppnas inåt. På små holkar innebär det att man får stå gränsle över holken, öppna dörren och sedan försöka tråckla sig ut utan att dra benen mot toan.

 

Islänningar gillar att trycka i röven en stund innan de kör om.

 

Expediterna i mataffärerna vet inte hur rullbandet fungerar, det är tydligen roligare att lägga varorna i en skithög direkt efter kassan istället för att starta bandet. Å andra sidan lägger Islänningarna upp sina varor i ett berg innan kassan så det kanske inte är konstigt att expediterna gör likadant.

 

Alla Islänningar jag träffat är trevliga och pratar bra engelska.

 

Isländska killar kör med "grottmans looken" i de nedre regionerna. Enl tjejen var det bättre ställt i damernas omklädningsrum.

 

Ta inte med din TGB till Island om du är blyg och tillbakadragen för du och bilen blir fotade hela tiden och folk kommer fram och frågar en massa. Vanligaste frågan var vad det var för fordon, när man svarade Volvo blev de förvånade.

 

Kommer inte på mer nu ;)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har man varit hemma några timmar! Vi har haft det kalas men det är riktigt gott att vara hemma.

Ska försöka göra en lightberättelse med bilder om det finns intresse.

Har ju lite bilder och filmer att gå igenom.

Jeg gleder meg til å se mer!

 

Lite spontana iakttagelser om Island!

 

98% av alla toadörrar öppnas inåt. På små holkar innebär det att man får stå gränsle över holken, öppna dörren och sedan försöka tråckla sig ut utan att dra benen mot toan.

 

Islänningar gillar att trycka i röven en stund innan de kör om.

Trafikken generelt er verre på Island enn i fastlandsnorden. For eksempel i Reykjavík er det mange kollisjoner i vegkryss.

 

Expediterna i mataffärerna vet inte hur rullbandet fungerar, det är tydligen roligare att lägga varorna i en skithög direkt efter kassan istället för att starta bandet. Å andra sidan lägger Islänningarna upp sina varor i ett berg innan kassan så det kanske inte är konstigt att expediterna gör likadant.

Jeg trur det bare er i Sverige at folk setter varene med strekkoden rette vegen på bandet. Alle andre steder er det bare om å gjøre å lage en haug med varer.

 

Alla Islänningar jag träffat är trevliga och pratar bra engelska.

Mange kan også det de kaller «skandinavisk». Dansk er obligatorisk fremmedspråk på skolen på Island så da jeg flytta til Island i 1999 trudde jeg at mange av medstudentene mine på universitetet i hvert fall kunne litt dansk. Men neida, ingen kunne det. Men så kom den første geologistudentfesten! Etter noen øl så visa det seg at mange kunne prate bra dansk, et par stykker kunne også norsk!

 

Mandagen etter kunne ingen skandinavisk igjen.

 

 

Isländska killar kör med "grottmans looken" i de nedre regionerna. Enl tjejen var det bättre ställt i damernas omklädningsrum.

 

Ta inte med din TGB till Island om du är blyg och tillbakadragen för du och bilen blir fotade hela tiden och folk kommer fram och frågar en massa. Vanligaste frågan var vad det var för fordon, när man svarade Volvo blev de förvånade.

 

Kommer inte på mer nu ;)

 

Mens dere venter på bildene til Fredrik L kan dere se på bildene mine fra Island våren 2000 da jeg kjørte 5000 km på øya med Volvo L3314N:

 

http://www.gallis.com/kag/island/volvoturer.html

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte är någon virtuos bakom tangentbordet blir ingen reseberättelse utan ett axplock av alla bilder åsså lite text till det :(

Ett stort tack vill jag ge till Sthor här på forumet som kom med massor av bra tips på resvägar och sevärdigheter!

 

Färöarna i sikte

IMG_6171.jpg

 

Ett vattenfall som ligger på vägen från färjelägret till Egilsstadir

IMG_6187.jpg

 

Mer vattenfall. Detta ligger där väg 939 ansluter till ringvägen.

IMG_6239.jpg

 

IMG_6254.jpg

IMG_6256.jpg

 

Övergivna gårdar hittar man lite överallt

IMG_6261.jpg

 

IMG_6256.jpg

 

Kjell (Bollebygdaren) på väg

IMG_6269.jpg

 

Efter tips från Sthor åkte vi in vid stigafjöll. Första dagen åkte vi in på den östra sidan av deltat och övernattade vid ett litet vattenfall.

Det var otroligt fint därinne och kul vägar att köra på.

 

IMG_6321.jpg

IMG_6344.jpg

IMG_6372.jpg

IMG_6348.jpg

IMG_6388.jpg

IMG_6393.jpg

 

Dagen efter åkte vi in på västra sidan (F980) men var tvungna att vända halvvägs in på pga för brutal vattenkorsning. Kändes lite dumt att chansa 3 dagar in på resan :P

 

En sådan här container ser man inte så ofta i Sverige.

Det roligaste är att det står vad som ska i på fler språk än Islänska! behändigt ifall man tröttnat på resesällskapet :P

IMG_6398.jpg

 

Ser ut som en leksaksbil.......å det är det ju också :lol:

IMG_6423.jpg

 

Vi passerade turistfällan Jökulsarlon

IMG_6421.jpg

IMG_6419.jpg

IMG_6442.jpg

 

Vattnajökul

IMG_6461.jpg

IMG_6424.jpg

IMG_6466.jpg

 

Blå och gröna tak är poppis

IMG_6451.jpg

 

Systrafoss, tror jag den hette

IMG_6472.jpg

 

Fagrifoss var mäktigt

IMG_6495.jpg

 

Laki

IMG_6510.jpg

 

På väg upp till Laki ligger en jättefin ravin

IMG_6546.jpg

 

Nu blir det inte mer idag. Fortsättning följer

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om ni haft en mycket bra resa!

Jajjamen! hade iofs en vecka med lite väl tråkigt väder men det är inte mycket att göra åt-

 

Vackert. Behövs inte massa text. Det räcker bra med bilder och eventuellt kommentar om vad som varit bra eller mindre lyckat. Är guld värt inför återbesök på ön. Frågan är ju inte om utan när...

Med eller utan tgb?

 

Nästa gång får du parkera bilen ute i ett vattenfall så man fattar storleken på dem :)

Will do :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men då fortsätter vi väl då.

 

Smyril Line vet hur man packar en båt full med bilar.

När jag skulle på var det av någon anledning lämnat ett hål mellan 2 rader och där fick jag klämma in mig. Rätt gott med lågväxeln så man kunde smyga fram.

Sen var det knappt jag kom ur bilen för det var nästan lika trångt på andra sidan

IMAG0445.jpg

 

Vi var 2 nätter i Landmannalaugar och tanken var att vi skulle göra dagsutflykter men vädret var kass så vi blev kvar vid campen. Bidde några öl i varma bäcken som rinner genom campen.

En Norrman var lite övermodig med sin hyrbil och fick förmodligen vatten i elektroniken för bilen dog i vattenöverfarten.

Ser det kallt ut? det är det inte, gissar att vattnet där han står håller ca 30 grader.

IMG_6562.jpg

 

När vi lämnade Landmannalaugar tog vi F225 och vek sedan av mot Hekla och sedan vidare ner mot F210.

Det var en kul tripp med mycket fint att se på och kul körning.

En sektion på ett par mil var extra rolig för vägen var nyskrapad och det fanns inte ett hjulspår, gick att hålla bra fart där ;)

IMG_6571.jpg

IMG_6589.jpg

IMG_659128.jpg

IMG_6598.jpg

 

Matlagning lite snabbt och lätt,aluplåten jag lagade till som bord fungerade klockrent när man bara skulle stanna för lunch tex

IMG_6581.jpg

 

Sen tittade vi på lite mer turistfällor: Skogafoss och Seljalandsfoss och nån mer

IMG_6643.jpg

IMG_6660.jpg

IMG_6670-1.jpg

 

Fräckast var denna som ligger utanför det normala turiststråket. Man får gå in en lite bit i typ en grotta och väl inne öppnar det upp sig åsså ligger vattenfallet där

IMG_6676.jpg

IMG_6680.jpg

 

En tgb är användbart till mycket :)

IMG_672422.jpg

 

Lite info. Trots att det är välskyltat vilka typer av fordon som fungerar på de olika vägarna möter man ibland turister som pinar bilarna på klart olämpliga vägar.

2010 såg vi en hyrbil som delvis stod under vatten och turisterna satt på taket!

IMG_6728.jpg

 

IMG_6735.jpg

 

 

Det var allt för idag.

Har tagit en hel del filmsnuttar också som jag ska se om man kan lägga upp.

Får varna direkt för att det kommer inte att vara musik och fräcka övergångar utan ren film och ljud rätt ur kameran....

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit en hel del filmsnuttar också som jag ska se om man kan lägga upp.

Får varna direkt för att det kommer inte att vara musik och fräcka övergångar utan ren film och ljud rätt ur kameran....

Takk for fine bilder!

 

Lyd rett fra kameraet er det beste! Jeg blir alltid irritert når motorlyd eller noe annet spennende blir overdøva av noe fæl musikk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajjamen! hade iofs en vecka med lite väl tråkigt väder men det är inte mycket att göra åt-

 

 

Med eller utan tgb?

 

Med TGB hoppas jag. Hänger på om jag övertala frugan att åka båt.

 

Jag tycker de där kombinationera med svart, grönt och vitt som blir av sanden, gräset och snön är så läckert!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt!

Båten är faktiskt stabil även när det går lite sjö. Sen finns ju barer, resturanger, tax free, bio m.m för att fördriva tiden

Fördelen med Island är att man behöver inte köra en massa mil för att komma till "äventyret". Så fort färjan är du framme är du redo.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underbara bilder, väntar med spänning på lite filmer. Hur navigerar ni på Island, GPS eller gammal hederlig papperskarta?

En sådan här resa och intrycken den ger kan man väl inte mäta i pengar antar jag, men jag är ändå nyfiken på resbudgeten?

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Filmerna kommer när jag hunnit rodda lite med dem.

Vi körde med en vägatlas och det fungerar kalas. En bra GPS karta över alla småvägar är svår att få tag på och kostar 1500 har jag för mig.

 

Båtresan är klart dyrast men man kan snåla där om man vill. Är man bara vuxna som åker kan man spara typ 25% av kostnaden genom att ligga i 7 bäddshytter under bildäck, gemensam dusch och toa i korridoren.

För vår del som har barn med oss är det givetvis inte något alternativ utan vi måste ha en egen 4-bädds hytt.

 

2 vuxna + 2 barn och en 13 bil kostade 29000 att få fram och tillbaka till Island. en 11 blir ett par tusenlappar billigare då den slipper längdtillägget.

Utöver den kostnaden är det inte dyrare att leva där än hemma.

Totalt gick vår resa på lite styvt 50 papp och då var vi borta i 4 1/2 vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norröna (ferja til Island) er rundt ti år gamma trur jeg. De skriver følgende på hjemmesidene sine:

 

Norröna er eitt av nýggjastu skipunum, ið dagliga sigla á Norðuratlantshavi. à dekkinum er eitt ótrúligt útsýni til allan sjónarringin – aldur, hav og himmal – og tú hevur framúr møguleikar at eygleiða fugl og hval. Innandura hevur Norröna nógv at bjóða gestum sínum. Gastronomiska úrvalið er stórt og spennandi. Hartil er nógv áhugavert, tú sum ferðandi kanst takast við umborð..

 

Det var på færøysk. Oversatt til norsk blir det omtrent:

Norröna er et av de nyeste skipa som daglig seiler på Nordatlanterhavet. På dekk er det et utrulig utsyn til heile sjøen – bølger, hav og himmel – og du har gode muligheter til å få øye på fugl og hval. Innendørs har Norröna nok å by gjestene sine. Det gastronomiske utvalget er stort og spennende. Hertil kommer annet interessant som du som reisende kan delta i om bord.

 

Alternativt går det an å sende bilen i konteiner til Reykjavík og ta fly sjøl. Det er ikke sikkert at prisen på dét er mye høyere enn å ta ferja.

Redigerad av kristaga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha, nä utsikten är det nog inte något fel på. Jag älskar att vara ombord på fartyg, så containerfrakt blir det inte när jag åker till Island. Men jag vill minnas att Smyril Lines färja som gick från Bergen inte var i så bra skick. Nu vet jag att det inte är samma fartyg som går från Hirtshals, men jag är lite nyfiken på om detta fartyg är välunderhållet. På 10 år slits ett fartyg ganska mycket...

/Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är rätt fräscht fortfarande fast man kunde se skavanker lite här och var.

3 veckor tycker jag är ett minimum så man inte måste stressa runt. Resan är dessutom lika dyr oavsett om du stannar en vecka eller fyra.

Färjan tar 2 dygn på sig i vardera riktning så vi var på Island 4 veckor och resten av tiden är ren transport

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...