Gå till innehåll

TL11/12 hur många kvar??


Rekommendera Poster

  • 3 weeks later...

En lista på TL-12:or i bra skick som finns kvar. Någon som vet vilka TL-12:or som gick till Finland i samband med  SAAB 35.

 

c/n 7  Göteborg

      9  F 21 Luleå

     17 Uppsala

     20 Jämtland

     28 Såtenäs

     45 Arsenalen

     76 Ljungbyhed

     83 Ängelholm

 

Startbil.blogg.se 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

JHej,

 

Jag kan bidra med ytterligare en startbil. Har varit på 3 komp på F5. Serie nr 123 och tidigare mil reg 27080. Hytten är påbyggd med tak, bakre vägg och dörrar i plåt, sannolikt gjort på verkstad i Ljungbyhed. Bilen är komplett så när som på bakre grind och generatorkabeln. Grinden kan tillverkas och kabel har jag sedan tidigare.

 

Köpte bilen idag efter tips från kollega.

 

//Sten i Eslöv

Startbil 1.jpg

Startbil 2.jpg

Startbil 3.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter! Lutar nog åt att ha plåttaket kvar. Det verkar vara bultat på originalkarossen så det kanske kan bli "plåtcabb" vid högtidliga tillfällen.

 

En detalj som stör mig lite är att maskinskyltarna i aluminium (2st) på startgeneratorn har vittrat bort. Någon av er som har dessa i gott skick och kunde ta foton? Inte så svårt att göra nya med Photo Etch om man har en bild.

 

Undrar hur många registreringsbevis det finns med "svinsvanskrok" angivet. :-) Har inte hämtat bilen än, foto kommer så småningom, men det är en öppen ögla ungefär som de krokar man skuvar i trä och hänger gungor i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Japp, min är inregistrerad och besiktades senast 1997 tror jag, ska prova få till den och besökta den i år.

 

När du ska registrera din kärra så ringer du Militära fordonsregistret i Boden, 0921-349796, där du hamnar hos en dam som frågar dig om chassienummer och militärt regnummer. Hon skickar sedan hem originalpapper (räknas som värdepapper) på bilen som är giltiga i ett år och som du skickar in till transportstyrelsens ursprungskontroll.

Om man har originalpapper på bilen då, gills inte dessa vid ursprungskontrollen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...