Gå till innehåll

Självtömmande kylsystem :(


Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har problem med kylaren i min valp (903), den öser ut vaten ur överfyllningsslangen!

 

När jag fyller på vatten i kylaren ställer  jag valpen i uppförsbacke för att bli av med luftfickor. Ställer valpen plant och sätter på kylarlocket. Så långt fungerar allt bra

 

Efter ett tag (antagligen när motorn blir varm och termostaten öppnar) så sprutar det vatten ut överfyllningsslangen. Om jag låter motorn gå tills det slutar rinna är det så lite vatten kvar i kylaren att jag kan se lamellerna.

 

Det kan väl inte vara rätt?

 

Jag kan tänka mig ett par felkällor:

-Fjädern i kylarlocket är för klen och släpper ut vatten för enkelt.

-Det är stopp i systemet

 

 

Är det någon som varit med om något liknande tidigare och har några kreativa förslag på felsökning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det problemet har jag haft. Kan säkert finnas flera orsaker men i mitt fall var det en sprucken topp som var orsaken. Kompen gick ut i kylsystemet och tryckte ut vattnet.

 

Edit: Jag fick aldrig riktigt ordning på den motorn förresten. Jag bytte topp men fick tillbaka symptomen igen. Den gången var det en topplockspackning från Biltema som ställde till det och då tröttnade jag och slängde i en annan spis i stället.

Redigerad av Ake64
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

Har detta fenomen på min 903, med b20 motor : fylld, kör, motorn varm, stänger, vattnet rinner en stund ca 1,5 dl, MEN, låter jag motorn vara igång en stund (varvar ner / mycket låg tomgång) kommer där inget, är då samma nivå i kylaren som vid starten.

 

( Har ej nämnt det/skall ta upp det med "Hassefan" vid tillfälle)

 

/ sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

Min tömmer definitivt inte 1,5dl snarare 2 liter. och inte när jag stänger morirb utan under gång.

Uchh ! Spricka i blocket ?? Hade en gång i början på 70 talet en Amazon, som vattnet försvann i, kollade olja, rent grå, "vatten mättad", vi rev motorn och fann en spricka i blocket, vill minnas att vi kom fram till : när blocket blev varmt, utvidgades/uppdagades sprickan och vattnet tog den vägen.

(slängde motorn).

 

/ sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varmt vattnet behöver ca 5 % för expansion så topp fyll inte kylet om inget expansionskärl finns.  Luftfickor finns ibland eftersom värmepacketet ligger högre upp än toppen på kylet. Men pumpar mycket ut så är det nog sprickor i topp eller en kass packning.   Vill man spara toppen så sätt dit ett expansionskärl högt placerat och vill man spara systemet ännu mer kör man med öppet system. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattnet försvinner ju inte obemärkt utan det kommer en rejäl stråle ur överfyllningshålet. Om det var en spricka eller kass packning skulle det väl hamna vatten i oljetråget? Oljan är inte mjölkig så jag tror inte att felet är i den änden.

 

Hur högt över lamellerna bör det vara vatten när det är fullt utan att vara överfullt?

 

Kanske bara ska ge mig på att tappa och fylla på korrekt mängd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med sådant över tryck beror det inte på att du fyllt för mycket, att vattnet inte går ner i oljan är inte ett täcken på att toppen eller topplocks packningen är hel, det kan vara läckage från avgasventilen eller mellan cylinder och vatten kanal, då får du exakt det fenomen som du beskriver.

Tyvärr åker du nog på att plocka av toppen och kolla efter sprickor, men jag skulle tippa på att det är själva packningen som gett upp.

Du behöver inte plocka ur motorn för att ta av toppen och byta packningen samt passa på att slipa in ventilerna,

En sotnings sats innehåller allt du behöver i packningsväg, plocka av kolla och slipa ventiler gör du med hjälp av en kompis under en dag,

Det som man oftast inte har är moment nyckeln som behövs när man drar åt toppen igen, men du borde kunna låna en sådan om du själv ej äger en.

det finns inte allt för dyra moment nycklar att köpa på tex biltema, som tidigare även haft sotningssats, dock med lite olika kvalitet, så där rekommenderar jag dej faktiskt att köpa den någon annan stans då just toplockspackningen i dem har varit en svag punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp aldrig aldrig aldrig en topp packning till just B18 / B20 på Biltema.. jag kan inte räkna upp EN ENDA offroadare, folkraceåkare eller veteranfantast som blivit nöjd av en Biltema topp packning.

 

Skit från satan!!!!

 

 Fan vad man svurit när man tokmekat mellan folkraceheaten, och fått börjat om från början igen med en bättre packning pga vattenläckage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur beter sig temperaturmätaren, slår den upp över maxtemp för att sedan gå ner på normal nivå?

Nyfiken... Så gör min 9033 varje gång jag startar. Långsamt upp till 100 och sen plötsligt ner til 88 på kanske 5 sekunder.

Vad tyder det på ??

Redigerad av SBA111
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"SBA111"  

Dags att  byta termostat. den är möjligen sliten och dålig så den behöver en ordentlig uppvärmning innan den öppnar första gången när den varit kall.

Det är mitt tips i alla fall  :)

Det låter ju troligt att det är termostaten, när du förklarar så är det lätt insett. Bytte den till en ny (från Autoexperten) i våras för den gamla stod vidöppen. Så innan dess var det bara låg och svajande temperatur hela tiden. Kanske en reklamation?

Redigerad av SBA111
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 3 years later...

Gammal tråd. Startade valpen igår och körde 400m och vände hem igen.. Hemma såg jag att det sprutat ut glykolvatten under bilen. Visade sig komma från översvämmningsslangen på kylaren.

Ny toppackning har jag.. kan det bero på luft i systemet? Har tappat av vattnet och fyllt på det igen nämligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du luftat bak vid tempgivaren ? då får man ut mycket luft, ja eller det sista om det behövs., funkar inte det så är det top packningen, mycket troligt det är den ändå, trycker den vatten utan att ha gått i kok, så är det top packningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang luftning så kan en stängd termostat ställa till det bättre att då lossa någon annan stans.

Sett till att bulthålen var ren så du kunde dra till rätt moment ?

 

Finns någon tidigare tråd med tips vid packningsbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...