Gå till innehåll

Renovering av differential TGB 11-13-20


H.Hansen

Rekommendera Poster

Hej jag råkade ju ramla över 3 st portaler i varierande skick, gemensamt för dem var att själva differentialerna var dåliga i lager.

Så jag tänkte visa lite vad som behövdes göras för att få en sådan fungerande igen med de grejor jag hade tillgång till skall till läggas.

Jo jag vet att det finns en jätte fin PDF fil på det hela, men om man inte har tillgång till alla de fina klockor-mätinstrument och specialverktyg som beskrivs där så får man hitta egna vägar.

Jag började att lägga alla delar i min motordels tvätt som jag installerat i verkstaden där jag är och skruvar.

P2040037_zps13c68436.jpg

Den är fylld med diesel, då olja löser olja bra filtret i pumpen tar små skräpet och resten ramlar ner på botten 

Då denna inte varit fylld med lera utan bara var skuren och gått med skitig olja så började jag med den

När jag fått bort det värsta med hjälp av borsten med slang på som man sätter på röret som dieseln kommer ur.

var det dags att böra plocka i sär för fortsatt rengöring. jag började med medbringar muttern och medbringaren.

Här kan en bra avdragare vara fint att ha, då medbringaren kan sitta åt en del

P2040038_zps50bbcb99.jpg

Sedan är det dags att vända på steken. Här kan ett skruvstäd som öppnar ordentligt vara bra

P2040039_zpsf887e3be.jpg

Att plocka bort diffen var enkelt, fyra skruvar och lika många låsbläck. Men jag lade ner en massa tid på att räkna varv som lagrena var dragna med, och märka upp detta. men det ända som var viktigt var att märka piniongen mot kronhjulet, det andra ändrar ju sej .

Sen var det dags att gå till tvätten igen och nöta en hel del på delarna, Ja rost släpper ju inte och jag har sett värre som åkt i och gått sej fina efter ett tag.

P2040040_zps8705a483.jpg

Egentligen skulle det ju vara en hel del om hur man rensar piniongen från lager och själva huset men det var lite ont om tid och sen kväll/natt när jag gjorde jobbet.

Nåja dessa lager behövs då så vida axeln till lilla och stora differentialhjulen är ok.

P2040042_zps91791944.jpg

Dessa fyra , ja eller två kompletta är till att hålla diffen på plats, de andra är till piniongen

P2040043_zpsdb568334.jpg

Nu kan det vara bra att ha sparat de gamla lagerbanorna, och ha en lämplig distans att pressa på

P2040044_zpsbe3a5bb8.jpg

En 20 tons press kan även vara bra, men det funkar med en mindre

P2040048_zps7703c5d3.jpg

Ja allt på plats och börja pressa

P2040049_zps44a7b962.jpg

När de är på plats är det dags att se till att det är rent i huset. båda kanalerna skall vara rena, den för olje skrapan och den som leder olja ut till främre pinionglager. där lagrena skall ligga ann  är det noga att det är ordentligt rent.

P2040051_zpsddbce4d3.jpg

Ja nu skulle det ju ha varit en hel del om själva piniongen och dess lager och schims

P2040052_zps9b1b2b8b.jpg

Men då jag i brådskan glömde fota det så tar jag resten när jag plockar i hop nästa diff.

Det hela blir lite i fel ordning annars, så jag får ta och renovera upp en till diff i veckan och fota runt piniongen då

Lite snopet men jag såg inte att de fotona saknades innan jag började denna tråd  :ph34r: 

 

j

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja dom är köpta på Swerull i Norrköping. Priset för alla fyra lagrena hamnade för någon utan rabatt på strax över 2000 kr. + moms . Jag fick 30% rabatt på dem . Så det stannade på 1421 kr + moms . Jag har lager till en diff till ligger . Men har tre diffar att renovera .samt att jag skall kolla över resten av de tre axlarna jag har nu . Så det är nog. Lönt att kolla med Hongkong även på dessa lager om det blir några st. Ett komplett lager till diffen hos tex tanka kostar nästan 800 kr så jämför man med det är det inget att fundera över då skall man nog kolla med Hongkong .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja ni har nog rätt, om man kan köpa alla lager för 1421 kr + moms, så är nog SKF köpta här i Sverige att föredra.

Vi har genom att erbjuda reklam plats mm fått denna rabatt genom klubben på Swerull. så det är nog bäst för mej att handla där så länge,

När det inte gäller mer speciella lager än de vanliga som de jag använder här, de hade alla lager på hyllan så det är inga konstiga som man måste beställa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hvad koster lejerne har jeg forstået det ret at det koster ca 2000 pr aksel Kine grejerni akslerne, nej tak ikke til mig så hellere spare kr sammen et på måneder mere

Nej de kostar runt 2000 kr i Sverige, inte i kina,

ja men moms och rabatten jag fick kostar det 4263 kr + moms för att byta lager i alla diffarna i en 13 bil. Det är ganska bra pris, sen tillkommer ju jobbet,

Det tog mej från demontering med rengörning och montering 6-7 timmar att göra klart min första diff, nu vet jag hur jag skall gå till väga så det kommer gå fortare nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Dags att kolla lite på piniongen. 

När man väl lossat medbringaren så märkte då jag upp både på kronhjul och piniong vart kuggarna satt mot varandra innan jag skruvade bort klumpen med kronhjulet på.

Sedan åkte hela växelhuset med piniong in i pressen och jag tryckte ur piniongen ganska lätt, hade nog funkat med en rejäl hammare/enhands slägga och trä kloss emellan och knacka ur den också.

 

Yttre lagerbanor tog jag ett don och knackade ut åt var sitt håll. Plockade inte ur tätningen mot medbringaren innan, utan lät lager banan till yttre lagret göra jobbet att pressa ur den samtidigt som jag knackade ur den.

naturligtvis så finns det ju en "donsatts av rang i verkstaden" men det har naturligtvis fungerat med vanliga hederliga lösa dorn

P2250073_zps77870a97.jpg

Inga konstigheter så lång, men nu börjat det roliga, att få bort inre lager från piniongen.  :mellow:

P2250072_zps5a2500ec.jpg

Ett nytt skruvstäd skulle vara att önska, men detta funkade det med.  Tänk på att det sitter en distans ring mellan lagret och själva dreven på piniongen, så det är inte bara att banka på. jag brukar börja med att rensa av själva rullarna på lagret, de knackar man fort bort.

P2250074_zps6191d6b8.jpg

Sedan kapar jag ett spår i lagret, då det dels är så hårt att chansen för att det skall spricka när man börjar knacka ökar då, och spricker den så ramlar den lättare bort. jag är lite försiktig i börja så distans ringen inte skadas.

P2250075_zpsa33bbace.jpg

Men när man har koll på den är det bara att banka på. och det är snart i sär

P2250076_zps14542974.jpg

Ja då tvättar man allt en gång till och börjar plocka i hop det hela igen.

OBS detta är då alltså bakre eller främre diff, den till mellersta axeln på 13-20 bilarna behövs det ju lite fler drev till på piniong axeln.

Men detta är då vad som skall på en fram eller bak diff. ja medbringaren är inte med här, den monterar man ju nästan sist.

P2250077_zpscc08e50b.jpg

Det kan vara fint att ha lite olika tjocklek på justermellanläggen, annars är det svårt att få det glappfritt  :P här finns två olika tjocklekar på dem, Men jag kommer bara att använda en.

 

Så var det dags att pressa på inre lagret, jag tog vad jag hade som mellanlägg och satte det i pressen.

P2250078_zps654d1e38.jpg

kolla så att det blir ett rakt tryck annars kan det nypa, och man förstör lager och annat om man jobbar på med pressen, så i dag använde jag lilla pressen. 

P2250079_zps16a2cd26.jpg

På plats och kväller för mej, så jag får ta resten i morgon, och kanske klippa i hop detta till något man begriper ordningen på det hela i  :unsure:

 

H.H

 

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SKF sina lager nummer på lagrena vid renovering av diffarna.

 

På själva diffen skall det vara två av varje. SKF nr: LM 503310/QCL7C  Och SKF nr :LM503349/QCL7C
Till Piniongen. Inre lagret HM 88610/2/QCL7C CUP- HM 88649/2/QCL7C CONE, och yttre lagret M 86610/QCL/C CUP- M86647/QCL7C CONE, de är de fyra lager och lagerbanor som behövs om ni skall renovera en diff
 
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Detta är inte avstannat, Jag väntar på rätt schims, har fått fel en gång :(  så jag kan montera i hop det hela och fota klart, nu har jag beställt schimsen och borde kunna avsluta denna diff snart och lägga upp foton mm på slutmonteringen av det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...