Gå till innehåll

Bensindriven batteriladdare


Håkan i skåne

Rekommendera Poster

Vad tror ni om att skaffa en sådan här?

Tänkte nämligen att skaffa mig en eletrisk winsch för att dra fram lite timmer i skogen där man inte kommer åt på nåt annat sätt.

Tror inte bilens generator hinner med...

En liten 4-taktere som står och puttrar ut 30Amp kan väl inte vara så dumt. Dom verkar finnas i 12-24 &48Volt. /Håkan

Bensinladdare.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter dyrt tycker jag. Varför inte köpa ett vanligt 230V elverk från Jula  eller liknande för omkring 2000Sek och kopplat en vanlig batteriladdare till ? -Går ju använda till så mycket annat också.

 

 

Hur länge skall du vinscha åt gången? om du har en vinsch som orkar 4m/min tar det 6 minuter att vira in en hel linlängd på 25m, där emellan hinner batterierna laddas upp en aning.

Om en 5 tons vinsch drar kanske 100A med halv last, då kan du teoretiskt köra ungefär 45-60 minuter kontinuerligt med 100Ah batteri eller 7-8 gånger med full linlängd. (uppskattade värden)

Där emellan skall du dra ut linan igen, koppla vajern osv så det hinner ju ladda lite mellan gångerna om du har motorn igång med lite höjd tomgång.

Räcker det inte till kan man ju komplettera med fler/större batterier

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...