Kaipa Postad 28 Januari , 2013 Rapport Share Postad 28 Januari , 2013 Jag ska byta koppling för den gamla har sprängts och nu har jag varit och köpt en som ska passa till B20.Men när jag börjar och ska montera så stämmer inget, diametern på lamellcentrum ca 25 mm för liten, hålbilden på tryckplattan är ca 15-20 mm för liten och urtrampningslagret har en inner diameter på 32.5 och orginal i bilen 35 mm. VAd är rätt koppling ???? Finns det nån vänlig själ som kan reda ut detta och tala om vad jag ska ha??MVH Roger Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 28 Januari , 2013 Rapport Share Postad 28 Januari , 2013 tryckplatta från 164 är samma, centrumet är special med grova splines gissar att ev amc eller landrover kört med den delningen. Centrum till senare volvos passar om man byter ingående axel till finsplines 240- 740 mm ev kan även den kraftigare 164 plattan återfinnas på de kraftigare nyare kopplingarna tex ambulanser mm , jag kör med finsplinnes och volvos förstärkta kopling med extra kraftiga fjädrar men har detta istoppat i en peugot tryckplatta eftersom min rullar med diesel. Har du tillgång till någon låda från 164 så ta den ingående axlen och bulta in i din m45 och då måste ju 164 kopplingen passa rakt av. c202 har den sista b20 och minns jag rätt så hade väl 240 -75 en b20 med stora lådan dvs m45 lådan kanske kanske hade de stora plattan och då kan ju kopllingen passa?? Urtrampningslagret ska vara special och svindyrt men när jag sålde det sista c202 lagret jag hade så hittade jag ett nytt oanvänt 164 på hyllan och jag tyckte det var identiskt så köparen fick ta båda eftersom jag inte såg någon skillnad på dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 28 Januari , 2013 Rapport Share Postad 28 Januari , 2013 Tryckplattan har Volvo artnr: 430123 Urtrampningslagret heter: 678985 Och lamellen heter: 1526213 Dom uppgifterna kommer ifrån original reservdelskatalog. Tryckplatta och lager går att köpa till exempel här: http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/10507/1-kopplingsdelar Och jag tror att lamellen som finns på den sidan, till B30E passar, även om numret inte stämmer. Splinesen skall stämma iallafall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 28 Januari , 2013 Rapport Share Postad 28 Januari , 2013 Jag har ju nyligen bytt koppling på min (2ggr pga klantighet) och man behöver inte byta någon axel i växellådan för att lamellen ska passa. Volvo 164 tryckplatta och lamell passar rakt av och detsamma gäller urtrampningslagret dock finns inte den förstärkta kvar verkar det som. Det här setet köpte jag senast: Koppling det finns också en lamell för B30E, men jag vet inte vad skillnaden är, den borde vara större och kanske förstärkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 28 Januari , 2013 Rapport Share Postad 28 Januari , 2013 Kaipa, har du reservdelskatalogen? Tanka hem den här annars: Katalogen Är det något som är svårt att hitta så prova att ringa Altyco, dom har det mesta till Volvo terrängbil. Tel. 08-7079045 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kaipa Postad 28 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Januari , 2013 Tack alla för dom förslagen och svaren på min fråga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kaipa Postad 28 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Januari , 2013 Rookien Jag har tankat hem reservdelskatalogen men tyvärr när jag ska extrakta den så slår den stopp vid 97% och det blir bara tok. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 28 Januari , 2013 Rapport Share Postad 28 Januari , 2013 Provade att tanka ner den själv och packa upp, det fungerar. Har du tillräckligt med utrymme på hårddisken? Den tar 220MB uppackad. Kan det ha att göra med vilket program man använder för att packa upp? Själv använder jag WinRAR 4.00 Jag har delat filen i 8 delar, ska bara se om jag kommer in på min server så jag kan lägga ut dom där, kanske kan fungera bättre om filerna inte är så stora. Återkommer när jag har lyckats logga in på servern och lagt ut dom. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 28 Januari , 2013 Rapport Share Postad 28 Januari , 2013 Tanka ner dessa, högerklicka på part01 och packa upp, dom andra filerna ska då packas upp automatiskt. http://c202.org/C202/Katalog%20C202.part01.rar http://c202.org/C202/Katalog%20C202.part02.rar http://c202.org/C202/Katalog%20C202.part03.rar http://c202.org/C202/Katalog%20C202.part04.rar http://c202.org/C202/Katalog%20C202.part05.rar http://c202.org/C202/Katalog%20C202.part06.rar http://c202.org/C202/Katalog%20C202.part07.rar http://c202.org/C202/Katalog%20C202.part08.rar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kaipa Postad 28 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 28 Januari , 2013 Rookien Tack nu funkade den, samma upppackare men nu funka de. Tack igen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kaipa Postad 31 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 31 Januari , 2013 Att få tag i en ny koppling är inte det lättaste, har nån nån ide??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnilse Postad 31 Januari , 2013 Rapport Share Postad 31 Januari , 2013 Fjärås bildemontering har beg orginal Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kaipa Postad 1 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 1 Februari , 2013 Är det samma koppling på TG 11 bilen???? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 1 Februari , 2013 Rapport Share Postad 1 Februari , 2013 Kopplingen till Volvo 164 är ju trots allt gjord för en motor med bra mycket mer Hk än vad en C202 har. Den borde räcka till kan man tycka, B20 har bara 82Hk TGB11 har väl samma B30 motor som 164? Saxat ur Wikipedia: Motor: typ B30, rak sexcylindrig toppventilsmotor Cylindervolym: 2 978 cm3 Borr x slag: 88,9x80 mm Effekt (SAE): 145 hk vid 5 500 r/m (B30A), 118kW (175hk) vid r/m (B30E) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 1 Februari , 2013 Rapport Share Postad 1 Februari , 2013 TGB 11-13-20 finns med två olika kopplingar. 9,5 eller 10 tum diameter på lamellen. C202 har 9,5 tums lamell. Sedan är det så, att TGB'arna har annorlunda splines på lamellen, så den passar ändå inte. Jag har dålig koll på i vilken TGB som 9,5 tums modellen sitter. Oavsett, som redan tipsats om flera gånger, kopplingen till 164 skall passa, under förutsättning att den är 9,5 tum i diameter. Motsvarar ca 240mm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 1 Februari , 2013 Rapport Share Postad 1 Februari , 2013 9,5" sitter i 11 och 13. TGB 20 har 10" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 6 Februari , 2013 Rapport Share Postad 6 Februari , 2013 Bra att allt verkar finns att köpa nytt nu, ta gärna måttet på tjockleken på beläggen på lamelcentrumet,samt diameterna på centrumet där fjäderkassen ligger. jag kör med centrum felvänt för att få plats med det och bara 2-3 mm fri spel när kopplingen är helt nedtryckt. funderar längre fram att ev stoppa dit c202 orginalsplinsen och köra med orginallamelcentrum, nuvarande centrum börjar bli lite matt i ryckfjädrarna, blir ju lätt så när det är mycket vrid och tung bil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kaipa Postad 7 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 7 Februari , 2013 Ja det blev lite blandat, urtrampningslager och tryckplatta är rätt alltså den till B30, lamellcentrum blev ett 228mm i diametern alltså det lilla till B30.Hoppas att ska funka, har bara hunnit att plocka ihop och inte provkört nåt mer info kanske kommer ;-) Mången tack till er alla som har bistått med goda råd och goda kunskaper i ämnet. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Snusdosan Postad 23 Maj , 2013 Rapport Share Postad 23 Maj , 2013 Löste det sig eller? Vilka delar är det man ska införskaffa? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 23 Maj , 2013 Rapport Share Postad 23 Maj , 2013 Hur det gick för Kaipa vet jag inte, men som sagt jag använde dom delar som jag tipsade om, kopplingen fungerar fint med dom och det är också samma urtrampningslager som till Volvo 164. Antingen krånglar man till det och letar efter delar som inte finns (kanske) eller så använder man dom jag köpte. I inlägg #4 finns en länk till ett set med tryckplatta och lamell, det är dom jag kör med nu. När det gäller urtrampningslager kanske det lönar sig att kolla med Altyco, det billigaste jag hittar ligger på 713kr på samma ställe som ovan. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kaipa Postad 26 Maj , 2013 Författare Rapport Share Postad 26 Maj , 2013 Hej igenLTNSJo den funkar och jag märker ingen svaghet i det hela. Peppar Peppar ..... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jocke W Postad 25 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 25 Oktober , 2014 Bumpar en gammal tråd!!Passar en 240mm 164 lamell på C202an? Har hittat en sån... Mvh Jocke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.