Jump to content

- - - - -

Vi diskuterar winchar.

• Please log in to reply
87 replies to this topic

#61 Pebl

Pebl

Member

• Major
  • 482 posts

Posted 17 September 2016 - 09:06 PM

Eile har rätt i att man inte skall ha för grov vajer på trumman då de kan "flärpa upp sig". 

En annan variant är att man skaffar rätt sorts vajer, olika vajrar klarar olika böjradie och har olika brottlast. Tyvärr blir det ofta dyrt med "fin" vajer.

Ett annat aber i kråksången är att de flesta elvinschar till offroadfordon är kraftigt feldimensionerade, min egen vinsch har exempelvis en trumdiameter på 63mm, den mest generösa standarden för  böjning av en vinschvajer säger att trumman skall ha en minimum diameter som är 10x vajerns diameter, min har 10mm vajer som då skulle inebära en trumdiameter på 100mm....

Jo, ja konstruerar vinschar till vardags så jag är ju lite miljöskadad...

• H.Hansen, JDW, Vinkon and 3 others like this

#62 kristaga

kristaga

Member

• Major
  • 480 posts
  • LocationNoreg

Posted 17 September 2016 - 10:37 PM

Hva med syntetisk vaier?
Volvo C303 alu-sink (TGB 111C) 1975 - Volvo L3314N 1966 - Volvo BV202NF1 1977 - Volvo 760 1988 (til salgs) - Volvo XC70 2003

#63 Pebl

Pebl

Member

• Major
  • 482 posts

Posted 18 September 2016 - 09:40 AM

Syntetlina går bättre, om jag minns rätt bör man ha 6-8x repets diameter som trumdiameter.

Syntetlinan "flärpar inte upp sig" på  samma sätt som många vajrar men de kan skadas av för skarp krökning.

• kristaga likes this

#64 JDW

JDW

Member

• Major
  • 1,773 posts
  • LocationKarlstad

Posted 18 September 2016 - 07:09 PM

Hur är rivstyrkan på syntet när den kanar mot stock och sten? 

Vattenfall C303 m spel

#65 Johan Josefsson

Johan Josefsson

Member

• VIP - Guld medlem
  • 487 posts
  • LocationLilla Edet

Posted 18 September 2016 - 07:16 PM

Den är inte bra. Men, egentligen skall inte en stålvajer utsättas för den typen av nötning heller. Det är alldeles för många som misshandlar sina vinschvajrar. Oftast blir det inga allvarligare olyckor...
  • H.Hansen and kristaga like this

#66 becker

becker

Member

• Sergeant
  • 139 posts

Posted 19 September 2016 - 10:44 PM

En stor fördel med plastsnöre är ju att den kan lindas på trumman lite hur som. Stålvajer måste lindas på snyggt på trumman utan att korsa underliggande vajer. Då finns risken att vajern trycker sönder sig själv när det kommer tryck på. Plasten är också betydligt trevligare när den går av, pisksnärten uteblir, plasten är stum, det är inte stålvajer... Plasten är lätt, den flyter! Den har inte heller några vassa ståltrådar som sticker ut och som kan orsaka skador på t.ex. händerna.

Plastens nackdelar är priset, dyrare än stål och den tål inte mekanisk nötning, den smälter om det blt varmt, uv från solen försämrar plasten. 

Själv har jag plast på min vinsch på min Defender och jag kommer inte att byta till stål.

• kristaga and Frippe S like this

TGB 1314

Defender 110

#67 pigge

pigge

Member

• Sergeant
  • 133 posts

Posted 21 September 2016 - 07:35 PM

En stor fördel med plastsnöre är ju att den kan lindas på trumman lite hur som. Stålvajer måste lindas på snyggt på trumman utan att korsa underliggande vajer. Då finns risken att vajern trycker sönder sig själv när det kommer tryck på. Plasten är också betydligt trevligare när den går av, pisksnärten uteblir, plasten är stum, det är inte stålvajer... Plasten är lätt, den flyter! Den har inte heller några vassa ståltrådar som sticker ut och som kan orsaka skador på t.ex. händerna.

Plastens nackdelar är priset, dyrare än stål och den tål inte mekanisk nötning, den smälter om det blt varmt, uv från solen försämrar plasten. 

Själv har jag plast på min vinsch på min Defender och jag kommer inte att byta till stål.

Detta med att syntetlinan är stum stämmer inte riktigt. Den har en töjning på ca 2% och det räcker till att skapa en väldig laddning i linan om den går av.

Har dragit av syntet lina lite för många gånger för att bortse från vad som händer, har dragit av linan vid kroken med ca 20 m lina ute och det var endast ca 10 cm lina som syntes framför bilen resten satt fast kilat under stötfångaren i leran!

Det bra är att linan åker raka vägen in under bilen när den går av om den inte är bruten runt ett träd tex.

Håll extra koll på de första 5 meterna av linan då dom slits väldigt mycket mer än resten av linan.

Jag väljer syntet lina i alla lägen om jag får välja

• Wingflyer and kristaga like this

Hade en TGB111C -75, döpt till Åbäket av frun SÅLD   

Nu har jag Willys CJ2a från -47

#68 JDW

JDW

Member

• Major
  • 1,773 posts
  • LocationKarlstad

Posted 21 September 2016 - 08:03 PM

Den är inte bra. Men, egentligen skall inte en stålvajer utsättas för den typen av nötning heller. Det är alldeles för många som misshandlar sina vinschvajrar. Oftast blir det inga allvarligare olyckor...

ska o ska...

Attached File  IMG_6163.JPG   44.59KB   0 downloads

Blir ju ofta lite ormslingrande nr man drar ex vis stockar till sig (fast winchande på detta forum verkar mest vara tillbaka till fast mark...  ^_^ )

Sen kan ni ju försöka göra det här, utan att titta!

Attached File  IMG_7624.JPG   39.1KB   0 downloads

skulle dra ut wiren o det blev tvärstopp..

Wiren har lynkat ut o kommit runt ena staget för linbromsen o sen har jag dragit isönder den, vart ett sånt där konstigt ljud som man raskt i rent självförsvar viftade bort som nåt övergående....

Vattenfall C303 m spel

#69 Johannes

Johannes

Member

• Major
  • 829 posts
  • LocationGöteborg

Posted 12 August 2017 - 08:00 PM

https://youtu.be/T4K5CYFag_4

Smart winchlösning som funkar framåt och bakåt.

Undrar om det var såhär Svana gjorde?
  • Vinkon, Jonsson and Tamaz like this
TGB11 under campinganpassning.

#70 Vinkon

Vinkon

Member

• Moderators
  • 3,914 posts
  • Location60 mil från verkligheten...

Posted 12 August 2017 - 09:08 PM

Typiskt fyndigt :)

Bult: En cylindrisk kropp utan gängor.
Källa: NE & SAOL

Min Bv202  -  Mitt Hemmabygge  -  Mitt Instagram

#71 gunnish

gunnish

Member

• Fänrik
  • 185 posts
  • LocationVärmdö

Posted 12 August 2017 - 09:28 PM

Vill helt klart se hur det är gjort

#72 Svana

Svana

Member

• Major
  • 2,851 posts
  • LocationNynäshamn (Stockholm) Sweden

Posted 12 August 2017 - 10:31 PM

Inte som Svana gjorde.. men som han tänkte göra.
Min lösning blev istället winch både framåt och bakåt. Eftersom jag kör kinawinchar.. tänkte jag att det kan vara bra med två om en pajjar :-D
  • Johannes and Frippe S like this
Förr: Volvo Valp L3314 -64
Nu: Volvo TGB131 (alu/zink) -under ständiga förbättringar ;)

#73 Svana

Svana

Member

• Major
  • 2,851 posts

Posted 12 August 2017 - 10:41 PM

Tänk er en winch mitt under bilen.
Dra sedan wiren fram till ett block lättåtkomlig i fronten mellen rambenen, där wiren vänder riktning, och dra vidare wiren bak och fäst den i tex ett kraftigt öra i stötfångaren eller i draget.

Behöver du dra dig bakåt drar du ut wiren enkel lina bakåt.
Behöver du dra dig framåt.. låter du kroken sitta fast där bak i draget och drar du ut dubbel lina fram från blocket eller linledaren fram, och fäster ett block i trädet och winchar framåt med dubbel lina.

Framåt behövs i regel dubbel lina ändå..pga tyngre vikten fram på våra bilar som gräver ner sig mer innan man kommer upp ur dynghålen.
Bakåt är oftast hållet du kom ifrån, och i regel då lättare att ta sig loss med enkel lina.

Det är iaf min teori.. rätta mig om jag är ute på cykelsemester igen :-)
  • Vinkon, Wingflyer, Johannes and 3 others like this

#74 Raggarjens

Raggarjens

Member

• Korpral
  • 8 posts
  • LocationFinspång, Östergötland

Posted 13 August 2017 - 09:47 AM

Inte som Svana gjorde.. men som han tänkte göra.
Min lösning blev istället winch både framåt och bakåt. Eftersom jag kör kinawinchar.. tänkte jag att det kan vara bra med två om en pajjar :-D

Har du några bilder på hur den är monterad och hur linan går? 

Eller en projekttråd om monteringen av bakre winchen?

#75 Lasse303

Lasse303

Member

• Sergeant
  • 66 posts

Posted 13 August 2017 - 09:56 AM

Svana, jag tror inte du varken cyklar eller tar semester. Så här resonerar jag med lite siffror. Skär du i ett block till reducerar du brottlasten med 50%. En bra sak med hänsyn till vad som diskuterats ovan. Däremot bör man kanske inte ligga på på en säkerhet 1:1 vilket blir en En"-faldigsäkerhet. Du förlorar lite på väjerlängden men sätter man tex ett spännband i bilen och angöringen för draget blir det lättare och Du unviker ev. Vinklar mellan block och vajer som ökar vajerlasten. Det finns tror jag i tråden tidigare. Lite mindre dimension blir kanske lägre pris. Angående plastsnöre... så anordnade jag en dragkamp med en bilbogserlina., den skall väl hålla! Vi slet av bogserlinan som ett papperssnöre. Mannen längstfram fick snöret på handen inkl. Metall spännet, ajajaj. (5x80x2)x2ryck?= 1600 kg eller mer borde räknat lite innan!, Vad lär man sig av detta? Ja plast är lite lurigt... tur att det inte var en stål vajer vi slet av!! Använd prylen till det den är avsedd för! Vilket Ifs. Talar mot spännband men kanske något liknande..

Attached Files

#76 Svana

Svana

Member

• Major
  • 2,851 posts

Posted 13 August 2017 - 10:12 AM

Raggarjens>> Jag har tidigare lovat en byggtråd om detta. Så det är väl dags att ta tag i det också.

#77 Lasse303

Lasse303

Member

• Sergeant
  • 66 posts

Posted 13 August 2017 - 11:18 AM

PS, vet inte om det framgår av mitt inlägg men förlänger man linan med ett block i blir lasten på förlängningen "mycket" större än lasten på dragvajer. Något man bör tänka på innan ..../L

#78 Raggarjens

Raggarjens

Member

• Korpral
  • 8 posts
  • LocationFinspång, Östergötland

Posted 13 August 2017 - 12:37 PM

Raggarjens>> Jag har tidigare lovat en byggtråd om detta. Så det är väl dags att ta tag i det också.

Är inte lätt att få tid te allt

#79 Vinkon

Vinkon

Member

• Moderators
  • 3,914 posts
  • Location60 mil från verkligheten...

Posted 13 August 2017 - 03:03 PM

PS, vet inte om det framgår av mitt inlägg men förlänger man linan med ett block i blir lasten på förlängningen "mycket" större än lasten på dragvajer. Något man bör tänka på innan ..../L

Du menar om du sätter spännbandet i blocket då du drar med dubbel part?
(Om det var det du menade och det spännbandet då tar dubbla lasten)

Föredrar du spännband framför stroppar?

Bult: En cylindrisk kropp utan gängor.
Källa: NE & SAOL

Min Bv202  -  Mitt Hemmabygge  -  Mitt Instagram

#80 Tamaz

Tamaz

Member

• Löjtnant
  • 270 posts
  • LocationStockholm

Posted 13 August 2017 - 03:50 PM

Jag tolkar det som ett förtydligande att om man drar vajern bakåt och runt ett block längst bak, så blir kraften på det blocket (och fästpunkten) dubbelt mot vad vinchen drar. (den drar ju med dubbel part).

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users