Svana Postad 13 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2017 Raggarjens>> Jag har tidigare lovat en byggtråd om detta. Så det är väl dags att ta tag i det också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 13 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2017 PS, vet inte om det framgår av mitt inlägg men förlänger man linan med ett block i blir lasten på förlängningen "mycket" större än lasten på dragvajer. Något man bör tänka på innan ..../L Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Raggarjens Postad 13 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2017 Raggarjens>> Jag har tidigare lovat en byggtråd om detta. Så det är väl dags att ta tag i det också. Är inte lätt att få tid te allt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 13 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2017 PS, vet inte om det framgår av mitt inlägg men förlänger man linan med ett block i blir lasten på förlängningen "mycket" större än lasten på dragvajer. Något man bör tänka på innan ..../LDu menar om du sätter spännbandet i blocket då du drar med dubbel part?(Om det var det du menade och det spännbandet då tar dubbla lasten) Föredrar du spännband framför stroppar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 13 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2017 Jag tolkar det som ett förtydligande att om man drar vajern bakåt och runt ett block längst bak, så blir kraften på det blocket (och fästpunkten) dubbelt mot vad vinchen drar. (den drar ju med dubbel part). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 13 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2017 Sorry det lite rörigt när man pillar på sin telefon. Tex Två st. Spännband, 1 sitter i bilen till block 1 och spännband 2 sitter i trädet mot block 2. Längst bort. Kraften som uppstår mellan block 2 och trädet blir 2x vajer lasten med 'ett' block. Varje vajer part har full last (se min bild 2400kg) och kraften i blocket blir det dubbla. Tillför man ett block = två st reduceras vajer last med 50 % 1200/2400. Det naturligtvis att stoppa in flera block... Det innebär att du måste dimensionera spännband 2 för 4800kg om du tex har ett block borta vi "trädet". Hoppas det blev tydligare nu? Med två block inkopplade blir vinsten ganska stor (lasten på vajer minkar) men man inse att lasten på (förlängnings-) spännband bör kollas. Vad är spännbandets tillåtna dragspänning!! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 13 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2017 Att sätta ett block längst bak eller dra fram vajern har ifs ingen betydelse tror jag, rent "kraft-mässigt". Poängen är Svanas mycket goda idé med drag enkel part bakåt och dubbel part fram med block och kraften dubblerad. Det hindrar inte att flytta blocket Till bakdraget...Det mera av praktiska skäl med blocket baktill. De Valpar jag har sett har det ordnat på det viset.Vill minnas att även att KP bilarna hade vinsch trumman på sidan med ett löst block i verktygslådan och rullar fram och bak. Mera en praktisk fråga hur man skall få in vajer med krok/kås i ett block,... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 13 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2017 Spännband är till för att surra last. Man SKALL INTE under några omständigheter använda dem ihop med en vinsch. Möjligen när man köpt vinschen och skall surra fast den på väg hem. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 13 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2017 De flesta bärgningsblock är delbara så man kan få i vajern utan att trä den med ena ändan först. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 13 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2017 KP-bilarna hade väl kapstan-vinsch? Varför föredrar du spännband framför stroppar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 13 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2017 Läser dinaråd JJ om spännband. Tar dom omedelbart, Tack aldrig mer! Det hade kunnatbli en ny misslyckad dragkamp!! Och ytterligare någon synpunkt… Sätter man ett block i bilen för att rikta om kraften framåt erhålls 2x dragspänningen i infästningen! Här finns det säkert kloka experter i forumet med goda synpunkter! Jag kan tänka mig att bilens chassi är byggt för att ta upp vertikala krafter i huvudsak och inte horisontella. Har man otur kanske man deformerar något och bilen blir skev om det belastar fel eller ojämt.. -Och nu en fråga: Har någon monterat en winsch i befintligt kraftuttag?synpunkter. Jag får Hoppas att frågan inte är någon ny tankevurpa! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 13 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2017 Om man använder en elektrisk vinsch där man bara har "on/off", så föredrar jag en mindre vinsch och hellre fler kastblock. Vid varje kastblock så minskar den dragande hastigheten och man belastar alla infästningspunkter mindre. Marken hinner släppa taget om fordonet och man förstör mindre på fordonet. Jag vet att många gärna vill ha en stor, stark och snabb vinsch, men tänk på att det är inte bara infästningen på vinschen som får stryk. Även de komponenter på fordonet som sitter fast i marken får hög belastning i en riktning som oftast är ofördelaktig. Men det är min personliga åsikt 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 14 Augusti , 2017 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2017 Vid all bärgning/winchning måste man använda huvudet och tänka minst två gånger. Det är både farligt och innebär haveririsker att bara dra hit och dit utan att fundera först var påfrestningar och krafter påverkar fordon, linor, winchar och trädstammar. Det är ju inte bara en gång jag stått och glott på bilen, och hållt på att få trädet i skallen bakifrån. Jag vill helst hjälpa bärgningen om det går, genom grävning, sågning av stubbar eller lyfta nån axel med hiliften. Dels för att minska skaderisker pga höga krafter, men även för att spara på winchmotorer och linor. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.