Gå till innehåll

Vi diskuterar winchar.


Gäst mikal

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.H.

ca 6500:- för en 24winsch då fick jag med en fjärkontroll från det företaget. dock riktigt farligt med den fjärkontrollen efter som ett den drar ett relä så man måste inte hålla på knappen så trycka drag in och tappa i dyn är inte bra PDT_Armataz_02_08.gif därför har jag min via natokontakt så det går slita ur strömen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst putte

Det jag beskrev om dragkraft. Så poengterade jag att de ÄR mellan två fasta föremål. Då blir slutsumman de samma som lyft.

 

 

 

Vad som händer med längre kablar utan att gå upp på grovleken. Tänk så här. Ta en vattenslang på tex 5meter å blås genom den. Det går ganska så lätt. Sen tar ni en vattenslang som är 30 meter å blåser genom. Går mycke trögare. Men det finns en formel för detta som jag ej har i huvudet. Så man kan räkna ut vilken kabelarea som krävs för effektutaget/meter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja formeln är väl i grund o botten vår gamle Ohms U=R*I där man i detta fall får räkna på en ström som Winchen behöver, R på kabeln (fram o tillbaka) för att därigenom beräkna hur många volt som spänningsfallet i kablaget blir.

Batterispänning vid last - spänningsfall i kabeln = Winchspänningen.

Hur långt ner Winchen fungerar är väl olika map vilken grejj man har men motorer tappar fort kraft vid lägre spänning. Står säkert på nån skylt/instruktionsbok

 

Kopparkabel har om jag inte minns fel 0,017 ohm/mm2 o m dvs 10m 10mm2 kabel har 1,7ohm i motstånd
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag plockar in lite siffror i det som diskuterats ovan. Effektformeln lyder:

P=UxI

Detta är Effekt = Spänning x Ström

 

24V x 70A = 1680 W

 

För att få samma effekt i en 12V generator:

1680W / 12V = 140A

 

1680 W är i storleksordningen 2.5 hk och med förluster på vägen så bör nog effektåtgången ligga kring 4-5 hk.

 

Winsch-effekt: återigen P=UxI, ger om vi har en 4kW winsch:

 

I = P / U = 4000W / 24V vilket är i storleksordningen 130A.

 

Har man en batterikapacitet på 65 Ah, så räcker den I TEORIN för en halvtimmes winschning med 130 A förbrukning. Det lilla jag sett av winschningens svåra konst ger att jag har svårt att tro att man kan hålla på så länge...? PDT_Armataz_02_29.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte. Men se där. Där fick jag ett till tips. :-)

Ni som monterat winchar. Är en sådan monteringsplatta nödvändig att ha eller hur fäster ni mojängen?

 

Micke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Mekanisk handwinch

Winch_4.jpg

 

Köpte ovanstående hand manövrerad winch på träffen i Melle. Winchen är Schweizisk och av fabrikat Habegger. Den används bl.a. av tyska Räddningstjänst. Winchen väger 12kg och den 20 meter långa 11,2 mm wiren väger 10 kg. Alltså betydligt kraftigare än de som säljs på Biltema och Claes Olsson. Den lyfter 1,6 ton och drar 5 ton. Kan överbelastas med 50% sedan går en brytpinne av, men man kan då fortfarande sänka ner eller slacka upp wiren.

Min var beg. och kostade ca 1400:- en ny kostar ca 5000:-

Tycker det är bra att vara oberoende av el eller hydraulik och att man kan fästa den fram eller bak allt efter behov.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Ett tirforblock, tror jag att gubbarna på brandkåren kallade den för. Dom jävlarna kastade en stor sådan utan att fråga mig först, morr! Tror den var godkänd för runt 10 ton. Vajern var iaf grövre än 12 mm. Och jag lovar, den vägde mer än 12kilo PDT_Armataz_02_05.gif

Hur som helst, en jävligt fiffig grej den där! Bra köp, helt klart!

 

tessier2007-08-29 22:36:45

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brytblock till vinsch, hur påverkas kraften/utväxlingen av storleksskillnad på brythjulet/rullen?

Har letat efter ett billigt brytblock ett tag, och snubblade över ett ( stort åbäke! ) på en loppis. Rullen var säkert 30cm i diameter, vikten okänd och prislappen 300 kronor.

Fynd eller bojsänke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Storleken på hjulet är beroende av vilken dimension man har på vajern. Har inget med utväxling att göra. Har du för litet linhjul knäcker du vajern med en för liten böjradie. Men 300:- låter bra om det tål någon belastning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Belastning tror jag är minsta problemet i det här fallet, då medföljande vajer ( till ett likadant block ) var mycket grov. ( tyder väl på hög belastningsmöjlighet? )

Min tanke var närmast storleken och då även vikten. Sitter jag fast vill jag ogärna brottas med en 20 kilos järnklump samtidigt som jag trampar dy...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min filosofi e köp så mycket du har råd med.

ju mera drag ju mindre beroende blir man.

Har en warn 15000 drar 6804 kg på enkel lina.

2 st Heavy Duty 12v 225 Ah kan köra utan generator en längra stund.

Winchen stannar före batterierna slut, då kan man starta bilen .

Och när winchen inte kan dra mera så kan man sätta dit ett block från Bedsab.

Blir då råstark.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

tirforblock, sådana använde vi på skid anlägningarna när vi skulle lyfta motvikterna på liftarna funkade super, lånade ett sådant när jag hade gått genom isen med en volvo 245a och med is sågad med motorsåg som ramp så var det inget bekymmer att dra upp volvon ur vattnet och upp på fast is, lite kallt att dyka ner och och kopla volvon men betydligt varmare än räkningen skulle ha blivit för miljö brott och en bärgning sommar tid PDT_Armataz_02_25.gif , hm det var många pimplare som satt runt om kring och fiskade undrar om det var bra fiske där eller det var något annat som lockade den dit PDT_Armataz_02_07.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wallys' date=' det är därför man har en co-driver med sig. [img']smileys/PDT_Armataz_02_07.gif[/img]

Ställer du upp om det blir aktuellt? PDT_Armataz_02_25.gif

Hitills har alla co-drivers bangat då det kommit till annat än att bara åka PDT_Armataz_02_06.gif

En del har till och med bangat efter att ha åkt PDT_Armataz_02_14.gif ( fruntimmer PDT_Armataz_02_10.gif )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Hehe, jodå, jag har inga problem med att böka i lorten om det behövs. Värre är det med tiden till att ha roligt.

Ja, konstigt det där med damer. Frun åkte med över ett rejält krondike. Nu vill hon inte åka mera. Konstigt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst petewedi

Har ingen erfarenhet men i frågan mekanisk vs elektrisk winch ser jag en fördel med elektrisk. Om man kört ner sig och motorn inte går kan man ju i alla fall ta sig upp och ev fixa problemet för att kunna köra vidare. Sedan är väl en elektrisk billigare också och går att fjärrstyra med bifogad fjärr.

 

Eller?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...