Gå till innehåll

6X6 Autocamper - projekt


Nowak

Rekommendera Poster

Hej Terrangbil.net

 

Så er det hvis min tur til starte en projekt tråd omkring min TGB 13 :) fandt min i Danmark efter nogen tids søgen på blocket, mobile, ebay.. Syns mange TGB var lidt dyre i Sverige .. Så kiggede forbi ved John Staaling Export i Viborg som har mange TGB 11-13-20. Var heldig at finde en som var i rigtig god stand, da resten er bare rusten l... Efter lidt forhandlinger blev vi enig om god pris på en TGB 1314 med 11.000 km... Men er kommet lidt dårlig fra start, da min TGB 1314 ikke umiddelbart kan registreres som autocamper i Danmark, den skal nemlig være typegodkendt fra Volvo som personbil fra fabrikken.. Er registreret som lastbil på de svenske papirer. Så efter en del efterforskning på nettet, samt en del telefonopkald til Trafikstyrelsen og besøg ved den lokale bilsyn.

Jeg kommet frem til at den skal typegodkendes af en ingeniør fra Trafikstyrelsen, for bliver godkendt som â€personbil†her i Danmark. Det er ikke muligt andet. Så for at bliver klar til den store test er alle bremsedele blevet skiftede, bakker, bremsecylinder, nye rør, bremseslanger og gummi-ringe på hovedcylinder. Så hvis alt går godt så kommer den på nummerplader i år :) vil prøve holde denne tråd opdateret med billedere

 

post-6401-0-38765300-1350819778_thumb.jpg

post-6401-0-58679100-1350819812_thumb.jpg

post-6401-0-46582100-1350819849_thumb.jpg

post-6401-0-96055600-1350819870_thumb.jpg

post-6401-0-94927500-1350819929_thumb.jpg

post-6401-0-41038200-1350819944_thumb.jpg

post-6401-0-39872300-1350819992_thumb.jpg

post-6401-0-73748700-1350820177_thumb.jpg

 

Lidt om mine fremtidsplaner:

bytte motor til diesel – mercedes OM606

lakere i en mere civil farve

opbygning af camper kasse

nye dæk

plus mange andre ting :)

 

Tom N

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillykke med den :)

 

Inden jeg blev forelsket i Volvoen ville jeg have en Iveco WM 40.10 - men rendte i de samme problemer som dig.

En bus (10pers) skal have alle sæder, så det duede ikke. En lastbil kan godt benyttes til at sove i, men mindst 50% af pladsen skal være adskilt til gods - og det kræver at du kun benytter den til en bestemt sportsgren (fx ridning hvor du har hesten som gods) tilbage er så personbil og det var ikke så nemt når den ikke var typegodkendt som det nogen steder - der er forskellige krav til styretøj osv.

 

Men det burde ikke være noget problem med en TGB, for en alm. 13er kan jo registreres og mekanikken er den samme :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillykke med den :)

 

Inden jeg blev forelsket i Volvoen ville jeg have en Iveco WM 40.10 - men rendte i de samme problemer som dig.

En bus (10pers) skal have alle sæder, så det duede ikke. En lastbil kan godt benyttes til at sove i, men mindst 50% af pladsen skal være adskilt til gods - og det kræver at du kun benytter den til en bestemt sportsgren (fx ridning hvor du har hesten som gods) tilbage er så personbil og det var ikke så nemt når den ikke var typegodkendt som det nogen steder - der er forskellige krav til styretøj osv.

 

Men det burde ikke være noget problem med en TGB, for en alm. 13er kan jo registreres og mekanikken er den samme :)

 

hade også tænkt på det samme med at TGB 1313 var det samme. men set som idag fået bekræftede at det ikke er muligt :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir spännande att följa bygget :)

Hur har du tänkt dig att bygga campern och med vilket material ? Har funderat själv på att bygga en helt ny camper som väger mindre än sjukhytten så man inte behöver släpa på en massa vikt.

 

den bliver 4500 kg totalt, jeg beholder den originale ramme for at holde en hvis styrke, hvis den skulle vælte om på taget. Har set camper helt mast når de er bygget i træramme:(

svejser nok lidt om, så den måske bliver lidt letter. men vil stadig bruge Alu plader uden på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

At typegodkendelsen fra 1313 (7 personer?) som din TGB 6x6 ( samme undervogn,bremser,styretøj) kunne bruges på min TGB uden problemer da de to biler er 100% ens. Men det gik ikke, skal godkendes af trafikstyrelsen før den kan køres til syn også blive en stor personbil / autocamper på totalt 4500 kg.. kunne godt hade fået lov til at veje den ned til 3500 kg, men synes det bliver for lidt nyttelast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej

 

Der er bare et problem med 4500kg

 

Digitalt kontrolapp. som skal kontrolleres hvert andent år(mange penge) førerkort osv samme krav som til lastbiler. Digitalt kontrol app. koster ca 16000 at få monteret

 

Samtidigt skal dit fører kort tømmes hvert 21dag som også koster penge, samt du er underlagt kørehviletid. Det vil sige hver gang du bare overevejer at flytte bilen skal du have dit førerkort i, samt overholde kørehviletids reglerne.

 

Iøvrigt er er bøderne extremt dyre for at overtræde disse regler. 5-10 min kan hurtigt koste 2500kr. Der er eksempler på bøder på den forkerte siden af 100.000kr

 

Du skal måske fartbegrænser

 

 

Hvis du er besluttet på 4500kg, syntes jeg du skal søge færdelsstyrelsen om dispentation for kontrol apperat og fartbegrænser

 

 

Derfor jeg fik min ned på 3500kg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hey Corvette.

 

Den bliver indregistret som stor personbil som alle andre autocamper/personbil over 3500 kg. det vil sige ikke noget kontrolapparat. Da jeg også har buskørekort bliver det ikke noget problem med vægten. Kender godt alle de lidt mærkelige regler, men dem undgår jeg på denne måde.. Det du skriver er rigtig nok hvis jeg hade beholdt den som lastbil over 3500 kg og ikke hade synet den som varebil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Det kan jeg ikke forstå , da jeg kender en med en landcruiser der skulle have det monteret .

 

Men gør dig selv den tjeneste at undersøge det, da de regler er så brogede at selv om jeg underviser indenfor dette område er der stadig så mange gråzoner omkring dette

 

Og sørg for at få det på papir *s*

 

Jeg ved at de kommende år vil der blive focus på netop store varevogne med trailer og varevogne generalt. Der er jo næsten ingen der ved at hvis man kører bil/varevogn osv med stor trailer så den samlede totalvægt ryger over 3500 kg så skal der kontrolapperat i bilen. og dette/disse ting vil der blive meget mere focus på fremover.

 

Jeg håber det går igennem, da det vil være surt at ryge i deres underlige regler

 

Ps det var ikke surt ment men ment for at hjælpe dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ikke altid nemt med alle de regler :(. Har også brugt langt tid på undersøg det her helt bunds. så jeg ikke pluslig skal betale et kæmpe beløb til den danske stat eller noget andet. så er 99% på det nok skal gå :wub:. Det eneste jeg mangler er tid, til at for tingene gjort :(.

 

Corvette: skal nok husk at bruge :D:lol:^_^B):wub::P næste gang så det ikke lyder så surt :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg kan fortælle at kassen bagpå alene vejer 1 ton, så jeg vil sige at der er mulighed for at spare ret så meget vægt!

 

65Corvette; jeg anede ikke det med bil og trailer??? Dvs at alle de entreprenører, brolæggere mv. der kører rundt med en minigraver på traileren skal smide 16K plus have stort kort???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Christian

 

Ja hvis de bliver stoppet af en betjent som kender/vil opretholde loven vil de hvis de har en samlet totalvægt på mere en 3500kg skulle have kontrolapperat i med alt hvad det indebærer. Det gælder hele EU

 

 

Kan læse mig frem til at ikke-erhvervsmæssige køretøjer op til 7.5 ton er undtaget og personbiler op til 9 personer i hele EU.. Så jeg holder min TGB under 9 personer som stor personbil, så slipper jeg få den dumme fartskriver :wub:

Men corvette, du har helt ret med kørsel i EU bliver meget svære for erhvervsdrivende over 3500 Kg :rolleyes:

 

Hvad med den 4200 kg regel, hvor håndværker køre med en stor trailer efter deres 3.5 tons varebil + en trailer uden bremser (750 kg), den må da forsvinde nu ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
  • 3 months later...

Så er der nummerplader !!! (plattor)

9 måneder efter jeg har købt Volvo'en lykkes det at få de skilte på bilen  :D 

har brugt lang tid på at få de rigtige godkendelser, til at kunne køre som autocamper på 4500 kg her i danmark.

Kørte som lastbil i sverige før, så skulle konverteres til en stor personbil først, ikke nemt :huh:

post-6401-0-07906600-1364677069_thumb.jpg

post-6401-0-51030700-1364677077_thumb.jpg

post-6401-0-84036000-1364677044_thumb.jpg

 

 

 

Har monteret træk på 2000 kg. købt ved JP teknik og tak for lån af dæk til syn, Jørgen Peter  :wub:

for kunne få synsfri træk skulle der monteres 12v i bilen, har fået fat i 24v-12v konverter fra en gammel Mercedes, som blev klemt ind under bremsebeholderne, som kun bruges til at forsyne 4 stk 24v relæer i en lille grøn box, som så styres af de forskellige lys, brems, blink h-v og lys. så er der 12 volt i det 7-polet stik ved krogen og kunne blive godkendt.

post-6401-0-83641300-1364677086_thumb.jpg

post-6401-0-81080600-1364677090_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Søger lidt efter en original Sepson Winch / Take off  fra en TGB 11-13.. Syns der er meget svære at finde, sider hvis næsten kun på de civile TGB og folk vil sku ikke sælge deres for en rimlig pris :D 

Skriv gerne en pm hvis du har en du vil sælge :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...