Jump to content


Photo
- - - - -

Returfjærer på bremsesko


  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Lundberg

Lundberg

    Member

  • Menig
  • 2 posts

Posted 01 October 2012 - 07:59 PM

Er dette korrekt montering av returfjærer på bremseskoene forran på tgb 11?
Posted Image


Dette bildet fra verkstedmanualen illustrerer jo samme montering av fjærene.
Posted Image

Men når jeg demonterte de gamle bremseskoene, så var det 4 fjærer på hver side fremme.
2 langa i tilleg til de to korte som vises på bildene ovenfor.
Men på de nye bremseskoene er det ikke hull for montering av disse lange fjærene.
Er det riktig at det skal være 2 fjærer? Eller skal det være 4 på hver side fremme?

Noen som har bilde av bytte av bremsesko og sylindre på sin tgb ?

Hilsen
Mats
2008 Toyota Land Cruiser 120 37" Arctic Truck

2005 Toyota Land Cruiser 120 32"

1986 Nissan King Cab 33"

1976 Volvo C-303 36"

1963 Volvo L-3304 35"

#2 Fredrik L

Fredrik L

    Moderator

  • Moderators
  • 2,676 posts
  • LocationGöteborg

Posted 01 October 2012 - 08:17 PM

Har för mig att det gjordes en uppgradering till 4 fjädrar av någon anledning. Alla bilar har inte fått 4 fjädrar och det verkar ju fungera bra det oxå.
Jag har 4 fjädrar och borrade helt enkelt egna hål i de nya backarna när jag bytte senast.
Ta gärna frågor som inte är privata ute på forumet istället för via pm så alla kan få del av infon

Min byggtråd

#3 broten

broten

    Member

  • Sergeant
  • 141 posts
  • LocationTäljö(mellan Åkersberga och Vaxholm)

Posted 02 October 2012 - 11:28 AM

Risken med bara 2 fjädrar är väl att backarna inte går fullt tillbaks utan släpar mot bromstrumman. B)
TGB 11 Täljö (mellan Åkersberga-Vaxholm)

jag föredrar en behaglig last

framför en trÅkig dygd

#4 Lundberg

Lundberg

    Member

  • Menig
  • 2 posts

Posted 02 October 2012 - 02:39 PM

Noen som har bilde av korrekt plassering av de to siste fjærene?
Ettersom jeg ikke finner dette i verkstedmanualen...
2008 Toyota Land Cruiser 120 37" Arctic Truck

2005 Toyota Land Cruiser 120 32"

1986 Nissan King Cab 33"

1976 Volvo C-303 36"

1963 Volvo L-3304 35"

#5 H.Hansen

H.Hansen

    Administrator

  • Administrators
  • 8,250 posts
  • LocationSkänninge/Olerum-Östra Ryd

Posted 03 October 2012 - 10:03 PM

Hm synd jag inte såg detta i går, jag har nämligen rivit i sär just främre trumman och renoverat cylindrarna på en 11a bil i dag.Med de 4 fjädrarna.
Dock har jag deras gamla belägg liggandes hemma då jag bytte dem tidigare, och kan fota och visa på vart hålen som de extra fjädrarna sitter i skall vara, och hur de dragit dem.
Riktigt som Fredrik L skriver att man får borra två nya hål fram där de ,extra fjädrarna skall sitta.
När jag ser på den översta bilden där de saknas, så förstår jag varför de har eftermonterat dessa, Då det på dem inte finns något som håller de två backarna mot varandra.
Dessa extra fjädrar sitter om man tittar på den översta bilden nästan i en vågrät linje från brevid fjädern som sitter på ett bromsbelägg och innanför bromscylindern, och till ett extra borrat hål mitt emellan de två hålen i det andra bromsbelägget.
Får se om jag kan få in bilden, där Röd är de nya hålen man får borra och det Gröna strecket visar hur fjädern skall dras
Attached File  Illustrasjon bromsköld modifierad.jpg   91.65KB   1 downloads
Hoppas ni blev något klokare :ph34r:

EDIT, Möjligt att hålen skall vara på andra sidan den befintliga fjädern som jag ritat på bilden under
Attached File  Illustrasjon bromsköld Alt 2.jpg   90.74KB   1 downloads
Volvo TGB 1314 A. Tung reggad med Kod 60=utbytbart karosseri
Ständigt under ombyggnad, Nu med flak på : 2000 KG lastvikt, med vinsch monterad
Sjuktransportskåp på stödben,
Bor i Skänninge samt Olerum Östergötland Mazda 2600 Greenlining bil, besiktigad å klar på 31/11,5-15 däck. "Bara" fixa förgasaren så soppa förbrukningen blir ok. Blir ingen höjning eller mer ombyggnad av denna.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users