Gå till innehåll

Returfjærer på bremsesko


Lundberg

Rekommendera Poster

Er dette korrekt montering av returfjærer på bremseskoene forran på tgb 11?

Illustrasjon.jpg

 

 

Dette bildet fra verkstedmanualen illustrerer jo samme montering av fjærene.

Volvokatalog.jpg

 

Men når jeg demonterte de gamle bremseskoene, så var det 4 fjærer på hver side fremme.

2 langa i tilleg til de to korte som vises på bildene ovenfor.

Men på de nye bremseskoene er det ikke hull for montering av disse lange fjærene.

Er det riktig at det skal være 2 fjærer? Eller skal det være 4 på hver side fremme?

 

Noen som har bilde av bytte av bremsesko og sylindre på sin tgb ?

 

Hilsen

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm synd jag inte såg detta i går, jag har nämligen rivit i sär just främre trumman och renoverat cylindrarna på en 11a bil i dag.Med de 4 fjädrarna.

Dock har jag deras gamla belägg liggandes hemma då jag bytte dem tidigare, och kan fota och visa på vart hålen som de extra fjädrarna sitter i skall vara, och hur de dragit dem.

Riktigt som Fredrik L skriver att man får borra två nya hål fram där de ,extra fjädrarna skall sitta.

När jag ser på den översta bilden där de saknas, så förstår jag varför de har eftermonterat dessa, Då det på dem inte finns något som håller de två backarna mot varandra.

Dessa extra fjädrar sitter om man tittar på den översta bilden nästan i en vågrät linje från brevid fjädern som sitter på ett bromsbelägg och innanför bromscylindern, och till ett extra borrat hål mitt emellan de två hålen i det andra bromsbelägget.

Får se om jag kan få in bilden, där Röd är de nya hålen man får borra och det Gröna strecket visar hur fjädern skall dras

Illustrasjon bromsköld modifierad.jpg

Hoppas ni blev något klokare :ph34r:

 

EDIT, Möjligt att hålen skall vara på andra sidan den befintliga fjädern som jag ritat på bilden under

Illustrasjon bromsköld Alt 2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...