Gå till innehåll

2,1/2 dagars 2012 Olerum


Rekommendera Poster

Nu har vi lämnat sommaren bakom oss och hösten kommer galopperande.

 

Och helgen den 21-23 September håller Olerum sin stora höstträff.

 

Alla är välkomna under fredagen, och fältet är öppet för camping.

 

Vatten ,dass och högtryckstvätt finns att tillgå

Vi försöker fixa el till så många som möjligt om såna behov finnes.

Skulle någon behöva svetshjälp så går det att lösa också.

 

Kiosken är öppen och bemannad större delen av helgen- och där finns det kaffe, läsk att köpa.

 

Christian och Jessicas goda hamburgare serveras till lunch.

 

"Kompanigrillen" kommer att tändas under kvällarna.

 

Ungefärligt program:

 

Fredag,

 

Ankomst under dagen

 

Vi börjar med allmänt skitsnack vid grillen och när alla är mätta och nöjda så har vi ett litet förarmöte. Sedan kör vi en kvälls/nattkörning fram till 23.00 då det är fördigåkt för dom närboendes skull.

Efter körningen blir det ljug och pilsner för dom som orkar.

 

Lördag,

 

Förarmöte vid Kl 10.00, sen fri körning på området fram till Kl 23.00. Lunch serveras runt middagstid och kompanigrillen tänds runt Kl 18 och då äter vi när vi blir hungriga- inga tider bestämda.

 

Söndag,

 

Förarmöte Kl 10.00, och därefter fri körning fram till Kl 15.00

 

Kostnad: 300 Kr för icke medlem och 200 Kr för medlem.

 

Närmaste matbutik och drivmedel finns i Söderköping 22 Km från Olerum.

 

Varmt välkomna till en mycket trevlig helg med många glada människor och kanske en del galna upptåg, vem vet.....

 

Olerum Offroaders område är rekordstort just nu. Ca 60Ha har vi att köra på. Så kommer det inte alltid att var tyvärr, markägaren ska markbereda ett av hyggena, och så småningom plantera. När plantorna är i backen är det slutåkt där. Sen har vi det nyaste området där vi kommer hålla nån form av kolonnkörning genom skogen, Körning blir det mest i spåren efter maskinerna som gått fram på det området så förbered er på riktiga utmaningar.

 

Lite O.T. Jag har ett uthyrningsrum i Söderköping som två personer kan sova i, det finns dusch, bad och pentry. Finns intresse att hyra det hela helgen så är det bara att hojta till. 300 Kr för hela helgen.

 

SKREV OBELIX

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit 30-bilar där och kört med varierande resultat. Men visst finns det spår som dom tar sej fram i.

 

Stämmer dom rykten jag hörde i fjol så ska det visst komma både Alvis och Tatra 813.

 

Sen ska det dyka upp några norrmän med jättebilar också, en av dom ringde mej och frågade speciellt om det var nån begränsning på antal axlar och vikt på fordonen och om band var tillåtna. Vad dom kommer med vet jag inte- men stort ska det tydligen vara.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våran kassör har haft en 30 bil och kört en hel del där för några år sedan. Och vad jag förstår har det gått bra för det mesta för han.

Som obelix skriver har resultatet varit varierande för för de med tex 30 bilar.

Möjligt ovana förare med de stora 30 bilarna, och framför allt för mycket luft i däckena har varit en av orsakerna till att det varit svårt att komma fram med dem. Ja det skall nämnas att underlaget inte var det bästa några gånger.

Smalt på vissa ställen en annan orsak, och det väldigt varierande underlaget, som vissa körningar bär vad som helst, medans under andra körningar är både mjukt och slirigt på samma ställen det gått utmärkt att köra tidigare.

 

Som "utsedd Banansvarig" brukar jag kolla läget i terrängen med jämna mellanrum, både till fots och med 13 bilen.

Jag både gick och körde med skåpet på tidigare i veckan, man får andra referenser med skåp på än med flaket, så det ger en annan bild av vad som kan ta sej fram. och till fots kan man gå runt och bilda sej en uppfattning om vart vattnet samlar sej och det kan bli besvärligt.

Området har genomgått flertalet förändringar under året som gått, då det var för mjukt i marken för att till och med skogsmaskinerna skulle klara sin uppgift och fick avbryta tills det torkat upp. Samt efter det har riset körts ut, som i våran synpunkt är väldigt bra. men det var blött i markerna på vissa ställen även då. så även då gjorde maskinerna spår som det samlas vatten i, då dess naturliga av rinningar är uppdämda av maskinspår,

Innan körningen hinner äga rum kommer maskinerna än en gång, nu för markberedning.

Personligen tror jag detta gynnar oss offroad åkare, speciellt de med större fordon, då de inte kör så att det blir fler "dammar" utan kommer nog hjälpa till att dränera de suraste ställena.

Vi kommer få full tillgång till området även om det är markberett vilket skapar stora ytor av varierande terräng för tunga och stora fordon. För torkar det upp kommer det garanterat bära och det blir en del spännade djupa spår att följa eller korsa.

Givetvis skall jag återkomma med uppdatering på hur "landet ligger" närmare träffen, nederbörd eller tort väder förändrar ju som tidigare sagt förhållandena väldigt.

 

Så till "slingorna" då det även har avverkats på de områdena så finns det nu mer plats i skogen, utan att det är autobahn där.

Dock är det trångt på vissa ställen som skapar en del utmaningar och rattande för förarna.

Jag körde en del av våran längre slinga i tisdags med skåpet på, Tror att en 13 helkaross är det största som kört där tidigare, förutom skogsmaskinerna då.

Jag hade inga större bekymmer att ta mej fram, även fast det börjat skymma.

Man får ju köra lite annorlunda med skåpet på, det kan jag tänka mej påminna lite om hur man får ratta en 30 bil där, det är inte bara marken att hålla reda på, då vi skall försöka vara rädd om träden som står kvar, det skall ju bli framtidens timmer.

Jag kommer även köra hela sträckan med skåpet på när det börjar närma sej körningen, för att bilda mej en uppfattning om hur och om det är lämpligt med stora bilar på den långa slingan.

 

Hm mitt tänkta korta svar blev kanske lite långt. men det kan ju vara bra att få så mycket info som möjligt innan, så kanske det underlättar beslutet om man skall komma eller ej.

Skall naturligtvis inflika att jag inte är någon mästare på 13 bilen å absolut inte på 30 bilar, och min bedömning inte är något facit, samt att andra säkert har en annan uppfattning.

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite sugen på att komma med en 30-bil. Vi var ju ute på hygget i våras, där såg det ut att vara god bärighet i marken.

 

Bra att det kommer fler tyngre fordon för det kan annars kännas lite ensamt med en fastkörd bil som väger 10 gånger så mycket som övriga.

 

OBELIX: om flitets lampa lyser starkt så kan även någon/några valpar följa med också. Finns det möljlighet att lossa/lasta från ett fast flak med en höjd av ca 1,30m?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej M,

 

Inte direkt vid körområdet, men vid verkstaden finns det ett lämpligt ställe med en brant som är ungefär så hög. Hasse har lastat och lossat personbilar på sin 13-bil där. Så det löser vi!

 

Annars så brukar det alltid komma bilar med växelflak och då kan dom hjälpa till. Backa intill och sen köra över valpen på det och sen tar han ner den på backen.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då vi inte har fått några frivilliga till galna upptåg som att köra över och genom husvagnar bilar mm,

Ja jo frivilliga har vi med det börjar kanske spåra ur med iderna :wacko:

 

Så backar vi ett steg bak i år och kör en orienterings variant.

Knycker Hallsbergs ide om "finsk orientering".

Det kommer alltså sitta ett antal Inplastade lappar med nummer på i skogen. man har med sej en kamera/mobilkamera och någon som kan fota, åker man själv i bilen parar man i hop sej med annan lämplig kamrat eller ber publik, ja vem som helst att fota åt en.

En hand på ratten och sittandes i bilen samt en hand på nummer lappen = 3 poäng

En hand på bilen utanför och en hand på nummer lappen = 1 poäng,

Tider mm kommer att dras vid förarmötet, vi raggar fina priser just nu :)

 

Och detta kör vi alltså under lördagen och är helt frivilligt, men det kanske får en att ta bilen dit man inte tänkt sej tidigare.

MVH Hasse Banansvarig och tydligen vice ordförande :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja Gripen. Jag är enormt sugen, det måste jag erkänna. Men polarns 11 är nerskruvad med lite ekonomibrist kan det ta tid att knacka ihop den igen. Min 131 är ju helt körbar, men inte i trafik. Isf. är ju en lastväxlare ett alternativ, men måste ha tag i en isåfall. Och som inte kostar skjortan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att jag pratat med Markägaren i dag, och han har ju sitt garage med omklädningsrum på rimligt avstånd från området.

Så de som råkar hitta på lite för mycket lera :P Kan få komma dit och använda duschen.

Ta bara kontakt med någon i styrelsen eller medlem som jobbar under helgen, så kan vi visa vägen dit.

Det är nog inga bekymmer att klura ut vilka som "jobbar" under helgen.

MVH Hasse Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört igenom nästan hela området i dag och kollat bärighet och om det var några träd som vi var tvungna att ta reda på samt rekat lite för finska orienteringen :P .

Kan trösta alla med stora fordon att det har torkat upp bra på de flesta ställena och där har leran nästan blivit till betong :)

Men för er som gillar lera och mjuka underlag finns fortfarande massor att slira runt i ^_^

Under rundan så passerade jag det kanske lite kända 13 hålet, och trots att jag var själv så var jag ju tvungen att se hur det var ställt med det.

Efter att ha jobbat med fram genom leran ett bra tag

IMG_20120912_143846_0.jpg

IMG_20120912_143922_0.jpg

Så närmade jag mej det djupaste stället,

IMG_20120912_144119_0.jpg

Där blev det stopp ;)

IMG_20120912_144131_0.jpg

och jag fick börja rota i leran efter vinsch kroken.

IMG_20120912_144853_0.jpg

Jo jag fegade ur och vinschade upp mej mot ett sidospår B)

Då jag var helt själv i skogen så gav jag mej inte på att fortsätta ut i 13on hålet. men som ni ser finns det att gegga i om man vill.

 

Fick även klart med att Morgan "Roadkill" och FMV4X4 kommer att vara på plats med ett sortiment ur hans butik under lördagen.

 

Mer info kan dyka upp om jag/vi kommer på något annat väsentligt inför träffen. tex om underlaget ändrar sej väldigt mycket eller så.

 

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse och OBELIX >> OM, OM jag och min tgb-polare Micke kommer ner och kikar utan egna tgb`s (pga ekonomi och driftstörningar..) , finns det chans att få åka med nån annan bil då? Annars går vi och kikar lite iaf.

 

Tänkte isf handla lite av Morgan också, han e schysst och han gynnar man gärna när man kan. /svanis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JA klart det finns plats,

Jag har ofta högerstolen ledig, och vad jag vet så har både Obelix och pepparn högerstolarna lediga med jämna mellan rum.

Så har vi ju "hinken" med sin 13 helkaross, där brukar det ofta finnas plats.

den går inte att missa Med sina LITE speciella färger och det står OLREUM OFFROAD stort på sidan,

Så kom gärna ner även om ni inte har bilarna med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten summering från helgens jobbar dag.

Vi fick regn på fredagen, inga mängder, men tillräckligt för att lösa upp översta lagret av våran goa lera.

Så där jag kört utan bekymmer på onsdagen, var det till att diffa på alla sex för att komma fram under lördagen på vissa ställen.

Men markerna bär då bilarna fortfarande. Som vanlig gäller ser det blött och djup ut är det i regel det biggrin.gif Undantaget sjön och ett av de långa vatten körningarna, där det finns fast botten under aww.gif

Vi klurade och funderade en hel del kring platserna för kontrollerna för den "finska orienteringen". Vissa kommer säkert tycka det är enkelt och andra att det var för svårt.

Men jag uppmanar alla att delta för även om man inte vinner så blir det nog en upplevelse, och ett pris är vikt åt bästa prestation, förutom poängen räknat, då det ju är stora skilnader på bilar.

Väl bekommen önskar Hasse Hansen och resten av klubben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista uppdateringen, det har regnat tisdag och onsdag , inte hela dagarna men lite varje dag, Jag åkte för att kolla läget i dag och det kom en liten skvätt regn i dag också.

Men prognosen för helgen ser bra ut med sol och uppehåll.

Så ni som tänkt er dit räkna med att det blir lite slirigt. men det är ju off road vi håller på med så mark förhållandena rår vi ju inte över utan tar som de är med glatt humör.

Ni som kommer med tyngre fordon det skall nog gå bra att köra även för er :) helt upplöst är marken inte :P

Åkern campingen och parkeringen är på, var då torr i dag och nyslagen och höet upptaget så där är förhållandena fina :wub:

Så det är bara att tuta och köra så leran skvätter ^_^

 

PS

 

 

 

Större lastbilar med släp/Trailers har vi lossning och parkering för lite vid sidan av själva området, Men det finns en genväg till området som ni kan köra era offroad fordon till området på.

Ring Hasse Hansen på tele nr 0768 293401 eller Christian Johansson på tele 0706907433 för info om detta

 

MVH Hasse Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...