Gå till innehåll

Projekt AT-valpen


The royal

Rekommendera Poster

Hej på er, nu startar jag om min tråd om AT-valpen bättre sent en aldrig, jag har även tråden på http://www.4x4sweden...hp?f=15&t=38217
Denna tråden handlar om hur jag byggde om min Volvo c202 till en A-traktor och hur jag modifierar den, Så jag börjar från början.

Jag och min pappa Christer gav oss ut på jakt efter ett begagnat objekt för att modifiera till att passa reglerna för registrering som A-traktor. Valet föll på en bil som redan byggts om lite försiktigt. Bilen hade bland annat en snorkel och en kylare som flyttats upp på flaket bakom väggen till kupen. En Volvo C 202 av 1979 års modell som jag köpte 2010. Det som återstod var att anpassa den till traktorreglerna och att göra det på ett så varsamt sätt att det blir lätt att återställa den till sin registrering som lätt lastbil igen om några år. Mer på det kommer jag att gå in på. Tack vare den klassiska Volvo-lådan och fördelningslådan med lågväxel-läge blev ombyggnaden en ganska enkel operation. Volvo C202 har en vanlig Volvo M45 som huvudlåda och en Volvo FD 51 som fördelningslåda.
Robusta grejer men ett känt problem är dock det faktum att fördelningslådan lutar annorlunda i C202 och det betyder att den är extremt känslig för låg oljenivå men det är inga problem om man fyller på oljan rätt.
Vi lyfte locket på fördelningslådan och tog ut den axel som påverkar skiftgaffeln. Ett vanligt kopparrör kapades till och träddes över axeln så att den inte kan skjutas så långt att högväxelläget läggs i, alltså kan jag använda mig av lågväxel och neutralen, neutralen sparade jag för vinschen:s skull.
Det finns tre regler som vi var tvungna att anpassa bilen till för att den skulle kunna registreras som A-traktor. Dels ska den vara byggd så att det inte går att komma upp i högre hastighet än 30 km/ med den, dels får den bara göra 10 km/ tim vid 2/3 av motorns max-varv på första växeln och så får den inte ha ett flak som kan lastas. Det som återstod att göra med drivlinan var att spärra huvudlådan så att det inte gick att lägga i 3:an eller 4:an. Jag och min pappa löste det genom att trä ett rör över axeln och fixera den genom att dra ner en bult där kulan och fjädern för 3:e och 4:e växelläget sitter.

ae4201251149Pf4bc.jpg
0e4201251354Pefa3.jpg

Motorn i bilen är den klassiska och robusta B20. En gjutjärnsklump utan finesser som överliggande kamaxel eller insprutning. Maxvarvet för motorn är 4 700 varv/minut, så 1:ans växel och lågväxel var den kombination som behövdes för att bilen skulle klara att inte passera 10-sträcket vid 2/3 av 4 700 varv/minut (3 133 varv/minut) ca 9,44 km/h
Avslutningsvis fick vi nita och skruva på ett lock över flaket så att det inte går att använda att lasta på.
Bilen blev färdig för besiktning under hösten 2011 och den gick igenom utan problem.
cc4201244916P1283.jpg
974201245151Pc695.jpg

Dessutom att jag har varigt med i det fjärde numret utav 4Wheel Drive säsong 2012

Detta är det som hänt, annars kommer jag att fortsätta att uppdatera både här och på 4x4 Sweden

Det kanske finns några som funderar över varför jag skapar en ny tråd som jag redan har men anledningen är ganska enkel, den andra hoppade fram och tillbaka och det var väldigt dåligt med bilder.
Oroa er inte för jag kommer att sammanställa allt material från den gamla tråden här lite snyggare ;)

Mvh The royal 00tumme.gif

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se hur ni löste det hela, en kompis har brottats med samma problem fast på en king cab under vintern, de åkte in med väldigt små hjul för att den skulle klara de där 10 km/ tim vid 2/3 av motorns max-varv på första växeln,

Det lustiga är att man sedan kan byta hjul, bara den inte går fortare än 30 kmh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har ett tillägg i min instruktionsbok som är egen skrivet av en ägare sedan tidigare om att man skall ha fett i framhjuls lederna, men i min är det redan fett så det är inga konstigheter med det, men i originalet står det att det skall vara olja, :huh:

 

Jag hade tänkt att byta ut pluggarna mot samma gänga men med ett annat huvud, då sätter man dit en smörjnippel på huvudet och då kan man trycka i det annars måste man peta i det och med det så kommer ju bara fettet på ena sidan av den här så kallade kulan.

 

Så min fråga är till er, finns det några som helst konstigheter som kan uppstå då eller är det bara att trycka i fettet ?

 

Alla funderingar och svar är välkomna Mvh The royal :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej,

Jag kommer nu att gå in på djupet i min renovering och ansiktslyft av vinschen som jag har pysslat med under sommaren, jag kommer även att ställa ett par frågor om saker jag ej hittat information om, så titta och njut icon_wink.gif

 

 

Vinschen var rätt skiten och dåligt skick, men pappa hade tillgång till högtrycks tvätt med varm vatten funktion på jobbet så jag spola av skiten och då blev den så här,

dc1201281031Pfa7c.jpg

 

Ja här är resten av detaljerna dessa tvättade jag av för hand senare så att de kunde målas.

221201282250P2e63.jpg

 

Här är en utav två linlindare som målats.

761201282640P5792.jpg

 

Den andra icon_rolleyes.gif

d31201282931P6238.jpg

 

Detta är den smatter koppling med fjäderbelastade kulor (om man kan kalla det så)

4d1201283153P6375.jpg

 

Detta är driv-axeln som går mellan kraftuttaget och fördelarväxeln.

741201283508P086c.jpg

 

Detta är fördelarväxeln,

4e1201283950Pcfcc.jpg

 

Här är vinschen målad i röd rostskydds färg, notera att även trumman är målad och den är inskjuten på vinsch axeln.

9e1201284233P8117.jpg

 

Notera att locket är påsatt för transmissionen på trumman, även att jag monterat fast drivaxeln på vinschen för att jag skall dra på linan med borrmaskin, oljan jag använder är gl 5 transmissions olja.

851201284726P224d.jpg

 

 

Nu är linan på lindad och allt är monterat och klart.

7d1201285347Pd96e.jpg

 

 

När jag drog in linan använde jag mej av en av kapad drick flaska som jag hällde tunn flytande rostskydds olja i så när vajern åkte igenom kom det på den så att det smörjdes.

a71201285658Pcc2a.jpg

 

Så nu till frågeställningen,

 

1. Om ni tittar på fördelarväxeln så ser ni en tops som har hållit tätt i ett hål som sitter där, oljepluggar finns det redan så det nog ej någon på fyllning men vad tror ni ?

 

2. Titta på bilden så ser du att jag satt en bult i hålet men var är den till ?

 

d91201290736Pc79c.jpg

 

Mer kommer snart när jag börjar göra ordning på bilen ex, fästen och vakuum system.

 

Alla svar och funderingar är välkomna Mvh The royal 00tumme.gif

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har nu letat och funderat på hur det där jä**a vakuum systemet funkar på 202:an och jag har tittat och tittat i alla böcker som jag har, samt att jag har tittat under bilen hur det egentligen skall fungera.

Så min fråga är till er är,

 

1. Finns det något vakuum schema att få tag på ?

2. Skulle man kunna ersätta dessa ventiler med något annat ?

3. Kopplas vinschen in när vakuumet är på eller när det är av ?

 

Alla funderingar och svar är välkomna Mvh The royal willynilly.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har nu letat och funderat på hur det där jä**a vakuum systemet funkar på 202:an och jag har tittat och tittat i alla böcker som jag har, samt att jag har tittat under bilen hur det egentligen skall fungera.

Så min fråga är till er är,

 

1. Finns det något vakuum schema att få tag på ?

2. Skulle man kunna ersätta dessa ventiler med något annat ?

3. Kopplas vinschen in när vakuumet är på eller när det är av ?

 

Alla funderingar och svar är välkomna Mvh Nygren c202 willynilly.gif

 

1. Vet ej

2. Menar du magnetventilerna? I så fall är väl det enda att ersätta med manuella kranar som jag tror TGB11 har

3. Kopplas in när vakuum är på, endast 4-hjulsdrift kopplas in när vakuumet är borta. Annars skulle det bli en del smatter och krasande när man startade och vakuumtanken var tom.

 

Fråga 1, om jag minns rätt är det såhär:

 

Vakuumet tas från insuget, 1 slang direkt till bromsservona, 1 slang med backventil - efter backventilen delar det sig så en slang går till tanken och en slang vidare till dom 3 magnetventilerna. Magnetventilen för 4-hjulsdriften ska alltid ha spänning när tändningen är på om man inte har tryckt in 4x4 knappen eller kör på lågväxel. Dvs. man måste ha vakkum för att kunna köra enbart bakhjulsdrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stämmer vad rookien skriver och schema fanns nog i verstadshandboken har nog någon enstaka sida där lite av det beskrivs.

ang vinsch så kopplas först pto in dvs bakre delen på fdlådan och sen vinsch vanligt att pto slangen är läck, om inga läckor finns och det ändå beter sig konstigt så jordar alla kontakter genom varandra och minns jag rätt behöver vit kabel extra jord vid de tre knapparna. minns jag rätt gick inte strömingen över till vinschknappen utan pto knappen var aktiverad. ( knapparnas skalbelysning kan var märkligt kopplad lite smaksak hur man vill koppla dem)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då vet jag, men jag hade tänkt att göra på ett annat sätt.

Så här ser ju vakuum systemet ut utan dessa lastavkännar ventiler, rätta mig om det är något fel på bilden ;)
773201270442Pde54.jpg
Så här ser det ut under min bil i alla fall, men detta om att jag frågar kommer från att jag skall montera vinschen snart.

Ha det gött Mvh The royal :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte riktigt rätt. alla ventiler får vaccum dvs paralelkopplade inte serie. och det är sen elen som spärrar vinschens inkoppling efter pto .

 

sen gissar jag att blå på din skiss är tanken dvs tvärbalken och den buffrar både bromsar och övriga vaccumstyrda saker.

 

fanns inte vinsch innan så dit med två t-kors vid 4x4 ventilen och sen dra en luftledning till pto mag och en till vinsch mag , elpåverka dessa med en knapp pto som i draget läge ger ström vidare till knapp vinsch, svårare än så behöver du inte göra det. relän behövs inte orginalknapparna tål belastningen och vita 8 amps säkring klarar belastningen. gissar att du hittar både färdig säkringsplats och färdiga kopplingsplintar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag fatter ej riktigt allt du menar, samt att den blå på skissen är en liten plast grej som bara släpper igenom men inte tillbaka alltså en back ventil.

Men jag kan säga hur jag hade tänkt att göra, Slangen som går till första elektriska ventilen och sedan fortsätter den ner till kraftuttaget, eftersom vinchen alltid är inkopplad så behöver den ej styras.

Slangen som går ner till 4x4 behöver ju ej vara kopplad eftersom jag har frihjulsnav, därför behöver jag bara en magnetventil jag behöver styra.

 

Mvh The royal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt att man kan rationalisera bort 2 mag ventiler men tror pto mår bättre av att inte slå i och ur under tex något tons belastning vilket det innebär om du vinschar och använder pto som on off reglage, ang 4x4 magventilen så med den slipper du att främre kardan och framaxlen snurrar med och utan den gör ju frinaven ingen praktisk nytta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

föresten en liten varning att köra med frinav och utan slang till 4x4 driften risken finns att bara den sidan som löper lättast snurrar dvs en axel still och den andra snurrar för fullt och diffdreven varvar då vansiningt likt när man burnar med vanlig bil bara på ett hjul resultat diffaxlen skär och rycker av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men eftersom jag ej haft fungerande vakuum i nästan över 2 år så spelar det ej någon roll, men om inte detta snurrar med kommer det ju inte häller vispas runt i axeln då det bara kommer vara stilla eftersom jag mest bara kör väg, det kanske är bara bra att det snurrar lite.

 

Edit: Jag har ej haft några problem med frihjulsnaven, allt har fungerat bra hittils i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju en "traktor" så du ligger antagligen inte och blåser i mer än 60 kmh :P

Några ligga på hundra i timmar efter motorväg är ju inte aktuellt i alla fall om jag fattat rätt. :huh:

Det blir ju inte samma snurr på grejorna i axlarna på en traktor som om du hade den reggad som lätt lastbil B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det snurrar med om du inte har vacummet kopplat, starta bilen lägg dig under den och se om kardanen är frilagd och du kan snurra den fritt annars är den inkopplad och frinaven gör inte mer nytta än att du inte knyter bilen vid backning. urkopplad framdrift gör även en del på soppaförbrukningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när jag kör snurrar fram kardarnen med medans hjulen inte gör det, men vad menar du är problemet ?

När bilen är original snurrar ju ändå kardanen fram med eftersom hjulen ej är fria mot axeln så kommer grejerna snurra ändå fast tvärt emot.

Det ända vakuumet gör original är att fri koppla växel-lådan från hjulen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, här kommer en liten avstickare från tråden som jag behöver ha svar på så snart som möjligt,

 

931201223702P5fb1.jpg

 

Denna bult som håller fast motorvärmaren, vilken dimension är det på den gängan ?

(motorn är en B20 A) 00poke.gif

Behöver en sådan bult eftersom jag skall montera fast motorvärmaren snart (helst innan vintern).

 

Mvh The royal 00tumme.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när jag kör snurrar fram kardarnen med medans hjulen inte gör det, men vad menar du är problemet ?

 

Tanken med frihjulsnaven är väl bl.a. att man ska få lite bättre bränsleekonomi, som du har det nu måste motorn driva all transmission från FD lådan ända ut till drivaxlarna och du sparar knappt något bränsle alls, med vakuumet riktigt kopplat står alla drev stilla från framaxel ända in FD lådan. Eventuellt kan du spara lite på drev och lager också med vakuumet kopplat, men det är väl ytterst liten skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo precis det upptäkte jag med att det är en slang som går till tanken (Ramen) och en till slang sedan vidare, men det går ändå inte att stänga 4x4 driften med vakuum på min just nu eftersom jag kör alltid på lågväxel.

Därför kommer jag ej komma ifrån det problemet tills jag gör om bilen igen sedan.

Annars har jag bra uppfattning om hur det skall funka nu, annars åter kommer jag ;)

 

Mvh The royal :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...