safariC202 Postad 19 Maj , 2012 Rapport Share Postad 19 Maj , 2012 Tjena , mina bromsar fram låg på ganska rejält på C202an , så ja tänkte att man skulle släppa lite på justerings skruvarna. Detta resulterade i att båda bakhjulen låste sig vid inbromsning. Jag skruvade tillbaka skruvasma som dom var förut men då blev det ännu värre anliggning än från början , dessutom så släpper bromsarna dåligt efter inbromsninig. (Om jag nitar på grusväg så gräver bakhjulen gropar innan man är på rull igen). Hur löser jag problemet ? Är det bara att ta itur bromstrumman och smörja eller ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 20 Maj , 2012 Rapport Share Postad 20 Maj , 2012 Ja öppna och kolla så beläggen sitter kvar och inte har lossnat från själva "backen" och att alla fjädrar är hela och sitter som de skall, Möjligt att du har massor av lera och annat som ställer till det med bromsarna, se en rengörning skador nog inte när du väl har trummorna borta. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The royal Postad 21 Maj , 2012 Rapport Share Postad 21 Maj , 2012 Titta på min tråd om AT-valpen där står allt om en total renovering om broms systemet http://www.terrangbil.com/forum/index.php?/topic/7130-projekt-at-valpen/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 21 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 21 Maj , 2012 hur får jag enklast bort bromstrumman?.. Den verkar ju sitta ordentligt fast, kan ju bero på att bromsarna ligger på.. Måste jag skruva bort frihjulsnaven ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peahn Postad 24 Maj , 2012 Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 Mina trummor satt fast riktigt ordentligt när jag skulle renovera bromsarna. Det jag kan rekommendera är att värma med gasolbrännare eller motsvarande och därefter gå loss med en slägga. Tänk på att justera in backarna så långt det går innan du börjar bara. När det gäller frihjulsnaven så vill jag reservera mig eftersom det saknas på min valp men du bör inte behöva demontera dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 24 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 justera in backarna så långt som möjligt innebär väl att skruva ur justerskruvarna så långt som möjligt? Vart på trumman värmde du med gasolbrännaren? Jo ja misstänker att man får ta fram släggan, men de känns inge roligt .. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peahn Postad 24 Maj , 2012 Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 Börja med att lossa på muttrarna som sitter på justerskruven, därefter vrider du skruven till du uppnår så litet motstånd som möjligt. Jag värmde mellan hjulbultarna och sedan lade jag in en träbit som jag slog på, det kan vara en god idé att skruva på hjulmuttrarna så att man inte skadar gängorna om man skulle träffa fel med släggan. Så länge man slår på ovan nämnda ställe så kan man vålda en hel del utan att trummorna tar stryk. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 24 Maj , 2012 Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 Nu åker visserligen jag valp, men jag förstod inte ett jota av den beskrivningen? 202:an har väl dom utanpåliggande bromstrummorna, som vanligtvis inte ska sitta fast så in i h-e. Men gör dom det så är väl enklaste varianten att som ni skrivit justera stopp-pinnarna så längt från backarna som möjligt, och sen ta bort centrum-muttern och sedan dra av navoch trumma i ett. Då får ni ju möjligheten att kika på bakre lagret också så det finns fett i fångkoppen på utsidan. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 24 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 ja jag vet inte riktigt.. skulle då "centrumbulten vara ersatt av frihjulsnavet??.. För att göre de lite enklare så slänger ja upp två bilder så kanske ni kan tala om för mig om de är valp eller c202 style ;P (om jag kommer på hur jag lägger upp en bild..) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 24 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 så Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 24 Maj , 2012 Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 Nog tycker jag att det ser ut som dom äldre trummorna som finns på tidiga valpar. Och då sitter trummorna innanför navet. Men- Jag skulle inte försöka dela på navet och trumman. Jag skulle ta bort frihjulsnavet, och ta bort muttrarna så man kommer åt lagret också. Då kan man passa på och byta fett och kolla hur lager/packboxar ser ut. Det är nödvändigt att göra med jämna mellanrum när man åker valp i alla fall. För nya lager vill man inte köpa. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kjell Niklasson Postad 24 Maj , 2012 Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 202'an har utanpåliggande trummor. Dessutom, om jag minns rätt, så är dom två hålen man ser i trumman under två av hjulbultarna gängade, och andvänds för att dra loss trumman. Man skruvar alltså in skruvar i hålen, och förhoppningsvis lossar trumman. Men det skadar såklart inte att plocka ner navet också, för att kolla till hjullagrena som sagt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 24 Maj , 2012 Författare Rapport Share Postad 24 Maj , 2012 okej så om vi sammanfattar så borde det gå att slå av trumman som det ser ut nu, men det rekommenderas att jag också tar av frihjulsnavet för att inspektera hjullagret även om det inte är nödvändigt för att få av bromstrumman ?.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 26 Maj , 2012 Rapport Share Postad 26 Maj , 2012 Ja du behöver ju inte lossa på muttrarna till hjul lagret om du inte har något glapp där eller en massa skit, varför laga något som inte är trasigt. Vi har använt stor släggan och "skrällt" av på 11-13 bilarna som jag fixat broms på den senaste tiden, Det kan hjälpa att bara slå mot ytan där fälgen ligger mot, Prova det innan du ger dej på att knacka runt om på trumman. Ge på med släggan några gånger, spänn sedan åt med bultar i de gängade hålen och knacka lite runt om på trumman så borde det släppa. Ja att du skall släppa på spännarna bak på broms skölden skall väl nämnas om du gömt av det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 24 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2012 Tänkte bara uppdatera med lite info om hur det gick och hur det såg ut! Det gick riktigt bra att få av trumman med hjälp av att skruva i skruvar i hålen som ni sa, den ramlade av direkt! Det såg fint ut under trumman och problemet ligger helt enkelt i att trycket inte släpper efter att man bromsat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 24 Juni , 2012 Rapport Share Postad 24 Juni , 2012 Hade så på min Zuki, kärvande bromscylinder, putsade ur och nya packningar så funkade det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 24 Juni , 2012 Rapport Share Postad 24 Juni , 2012 En annan sak som kan ge den typen av problem är slangarna som går ut till hjulen, när dom blir gamla kan dom luckras upp lite och det kan fastna gummibitar i slangen som agerar backventil. Trycket blir tillräckligt högt för att bromsa när du trycker på pedalen, men fjädrarna är inte starka nog att dra ihop backarna tillräckligt snabbt efter du släppt pedalen. Jag fick byta mina slangar, men det är inte säkert att du har samma fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 24 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2012 Jag försökte trycka ihop dom med handkraft efter att jag bromsat men det va stenhårt, enda sättet att få trycket å släppa var att öppna nippeln...Hur ska jag göra för att veta om det är slangen eller bromscylindern? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 24 Juni , 2012 Rapport Share Postad 24 Juni , 2012 Jag märkte att jag kunde knacka på oket så släppte det så mycket att hjulet snurra igen, men om du pressar med nåt verktyg och det inte går så skulle jag tro att det sitter nånannanstans än cylindern, borde vara ung lika på trummbromsar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 24 Juni , 2012 Rapport Share Postad 24 Juni , 2012 (redigerade) Du kan ju lossa slangarna och försöka blåsa igenom dom, lufta måste du ju ändå göra oavsett vad du ska felsöka. Frågan är om det kan vara något problem med servot eller huvudbromscylindern så att dom inte släpper tillbaka returen. Redigerad 24 Juni , 2012 av Rookien Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rookien Postad 24 Juni , 2012 Rapport Share Postad 24 Juni , 2012 Förresten om du kan trycka tillbaka dom när du öppnar nippeln är det nog inte cylindern det är fel på, kolven rör sig uppenbarligen. Mer troligt slangarna eller att servot/huvudbromscylindern inte släpper tillbaka returen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 24 Juni , 2012 Författare Rapport Share Postad 24 Juni , 2012 Nu har jag tagit itur och blåst igenom slangarna och det verkade inte vara något skumt med dom.. dock så såg jag att de fanns slangar på ett ställe till så ja ska kolla dom också,, eftersom att det bara är problem fram så borde de väl inte vara servon ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 25 Juni , 2012 Rapport Share Postad 25 Juni , 2012 Vid fel med anliggande- tjuvbromsande servo = vippbryggan bladventilen sitter lätt åtkomlig bara att göra rent och se till att allt rör sig lätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
safariC202 Postad 11 Juli , 2012 Författare Rapport Share Postad 11 Juli , 2012 Uppdatering.. (Nu har bilen gått igenom besiktningen) men problemet med de anliggande bromsarna är kvar och jag inbillar mig att det bara blir värre och värre. Jag har tagit lös gummislangarna ut mot hjulen och de som typ sitter mitt under, på dessa ser jag inga fel alls (Borde jag se några fel på dom ?). När jag är ute och åker så löser jag problemet genom att motorbromsa så mycket jag kan. Tvärbromsar jag så kommer jag knappt från platsen utan måste lätta på nipplarna vid oken. Det är bara med hjulen fram som jag har problem. Jag är okunnig när det gäller bromssystem och vet inte hur jag ska felsöka eller lösa problemet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 15 Juli , 2012 Rapport Share Postad 15 Juli , 2012 kollade du så servona inte tjuvbromsade? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.