Gå till innehåll

styrdämpare pajj...igen


LurK

Rekommendera Poster

Körde en sväng idag,vid korsande av en järväg kände ja dom där hemska vibrationerna/råskakningarna

som ja haft innan ja bytte styrdämpare i juli kort efter ja köpt valp

mycket riktig hade det läckt kraftigt med olja,demonterade och kände att det var dåligt me kompressioner.

 

Styrdämparen köpte ja flang ny,ska vara till amerikansk pick-up(kostade 390sek),denna var dubbelt så stor så ja tänkte dubbla livslängden :lol: ....men nejdå :angry:

 

va tror ni?köpa den svenska orginalet?(1990sek volvo lastvagnar) :(

ir har ni nån anna lösning? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det høres ut som du har prøvd å reparere symptomene og ikke feilen.

Bilen skal i utgangspunktet være helt grei å kjøre uten styredemper.

De vanligste feilene er feil preload på kingboltene, feil castervinkel, skeive og/eller ubalanserte dekk/felger, eller en kombinasjon av disse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,du har nog rätt på dom synpunkterna :) ,den ska alltså funka utan styrdämpare,detta är ju iof ett fordon med 44år på nacken :P

men ja tror ja köper en likadan dämpare den här gången med,så får ja gå igenom knutar,däck o fälg,hjulvinklar mm till våren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skruva bort styrdämparen och lägg den på soptippen.

 

Sen lyfter du upp din valp i nosen så framaxeln är helt obelastad och skruvar bort hjulen. Därefter skruvar du bort båda styrstagen från hjulen, så du kan styra hjul-naven för hand utan att ratten följer med.

 

Jag är ganska säker på att dina king-pinlager är glappa och du med lätthet kan svänga på navet med en hand.

 

är det så ska du skruva bort lagerhållarna från spindeln, det ser ut som en fyrkantig platta med en skruv i varje hörn, och det sitter en upptill, och en likadan nertill. Tänk på att dessa "lock" är inchimsade med precision så ordentlig rengörning SKA göras innan du börjar ta isär det.

 

När du lättat på locket så ser du att det sitter ett gäng tunna chims mellan locket och spindeln, ta bort några stycken och sen skruvar du ihop det igen. Kan du fortfarande röra på hjulnavet (spindeln) med lätthet så ska du plocka bort nåt eller några till under locket.

 

Rätt motstånd har du när du måste ta i med båda händerna för att vrida på hjulnavet. Det ska gå tungt, och du ska inte klara det med en hand så att säga.

 

När du fått bra motstånd har du hittat rätt antal chims och det är klart att skruva dit styrstagen och hjulen igen. Ut och provkör och du ska finna att den går stabilt och fint utan wobbeltendenser.

 

SKREV OBELIX

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aaa ok det blir ju fint beau :P får ta det frampå här nångång.

 

Ja köpte en ny styrdämpare i morse modiferade o monterade,nu går den fint överallt å i alla hastigheter igen :) .

passade på att inspektera luckarna under shimsen,tror ja fattar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okok,lite data :lol:

fabrikatet är delco chock

nr på kartong 509-14

nr instansat på styrdämp 22002875

ohio usa,

borde finnas på de flesta usa bilshoppar

 

den är lite längre än orginal styrdämpare så du får flytta klykan me fästet så långt det går till höger på styrstaget+att du får kapa å slipa till lite,gjort på ca 10min ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte för några (3- 4 år) år sedan en sådan dämpare på Volvo Lastvagnar i Karlstad.

De tog då hem den, kostade dryga tusenlappen. Men funkar än....

 

Artikelnumret är: Vovlo -63746 och de kan direkt se om den finns och vad den kostar

 

de

Roy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte för några (3- 4 år) år sedan en sådan dämpare på Volvo Lastvagnar i Karlstad.

De tog då hem den, kostade dryga tusenlappen. Men funkar än....

 

Artikelnumret är: Vovlo -63746 och de kan direkt se om den finns och vad den kostar

 

de

Roy

 

Ok helmia sunne skulle dom ha 1995sek för denna när ja kollade i juli :mellow: ,men åren har väl gått -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kommit så långt i min vobbelfelsökning att jag fått upp framvagnen. Ska köpa mig en spindelledsavdragare sedan kan jag ta bort styrstagen. Men jag antar att det inte bådar gott när jag kan hålla om bromstrumman och emd relativ lätthet svänga fram och tillbaka den, trots att den fortfarande är ikopllad till ratten och det andra däcket? Visst borde jag kunna hoppas på att det bara ska vara att shimmsa om enligt ovan och eventuellt byta styrdämpare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort som Obelix skrev ovan men efter en provtur vobblade den mycket kraftigt två gånger. Det är nog mer sällan än innan men problemet kvarstår. Jag behövde ta bort samtliga chims och trots detta så var det inte "tillräckligt" hårt att vrida på navet. Kunde dra det med en hand även om det var trögt. även om styrdämparen är paj så borde väll problemet vara något annat? Något lager som är helt kört?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är om du har möjligheten att svarva ur naven, och sen lägga på några tiondelar på trumpeterna för att sen kunna använda metriska lager. Dom lagren kostar runt 300 Kr styck och finns på hyllan hos Swerull och Cento. Svarvjobbet är inte speciellt avancerat och jag kan tänka mej att du får det gjort för en tusenlapp eller liknande.

 

För som du säger så är det dyra saker. Kingpinlagren vet jag inte alls vad dom kostar.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse, en hypotetisk fråga: Om kingpinlagren är fina, och löper lätt och fint, och det inte räcker med att ta bort samtliga shims, borde man inte kunna sätta dit en bricka mellan lagret och själva locket? Så man får rullbanan närmare ytterbanan som sitter i Chromebollarna?

 

UNDRADE OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det skulle nog funka som "nödlösning" Så länge rullarna och ytan de går mot är ok, borde det hålla ett tag

kanske svårt att hitta rätt brickor för att "schimsa" de mer än vad själva tappen gör, och få det rätt,

De tunnaste original brickorna är ju inte speciellt tjocka.

Så "hypotetiskt" borde det gå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så att cambervinkeln påverkar detta? Har inte hunnit ändra den sedan fjädrarna så däcken pekar en del utåt (positiv chamber). Kan detta vara en del av problemet? Hur ändrar man den på valpen? Försöker tänka på det mesta som kan innebära att jag inte behöver byta alla lager =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du det har jag funderat kring också, tycker ju om allt är stelt, var justerar man då ?, Jag hittar då ingenstans att justera cambervinkeln varken på valpen eller min 13 bil :huh: .

Har de bestämt den från början och hittat någon universal inställning ?

Det ända som ändrar den är ju hur fjädrarnas position är, vad jag kommer på :ph34r: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nei, cambervinkelen kan ikke justeres og er antagelig grei. Det som kan forandre seg, er castervinkelen. Den er viktig for selvoppretting (og derfor retningsstabilitet). Hvis fjærene er skeive/satt seg kan akselen tilte litt. I gode gamle dager var det vanlig å justere dette med kileformet shims mellom fjærpakke og akselhylse.

Ved (veldig)feil castervinkel vil også vinkelen mellom motor/växellåda og aksel bli feil og du vil få vibrasjoner/during i mellomakselen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...