Gå till innehåll

Stabshyttsombyggnad


Gäst Wingflyer

Rekommendera Poster

Gäst Wingflyer

Hejsan!

 

Därtill uppmanad av Humlan, startar jag härmed en Stabshyttsombyggnadstråd!

 

Allt började egentligen med att jag behövde en billig lastbil till firman, och slutade(?) med att jag nu har fyra TGB30 med stabshytt, men det är en annan historia! Ursprungligen tänkte vi (frugan Yvonne och jag) fixa till en camper av sjuktransporthytten på vår TGB1314. I stället blir det nu en husbilsinredning i Stabshytt 9011.

 

Så här långt har vi helt blåst ut stabsinredningen, alla installationer, kablar, stativ, bord, mm. Helt otrolig mängd kablar, klammer och skruvar! Sedan har vi tvättat väggar och tak med sodalösning (jäklar vad rent det blev) och nu ska vi (Yvonne alltså) måla taket vitt och väggarna ljusgrå. Färgen har vi köpt på öB, det är väggfärg utomhus och kan enligt texten på burken målas strykas på trä och metall. Nu är ju materialet i väggar och tak faktiskt glasfiber, men vi chansar, färgen funkar säkert på polyester också!

 

Har funderat lite på layout och vad vi behöver för utrustning. För närvarande ser det ut så här: Säng 200x140 i främre vänstra hörnet. Under halva sängen färskvatten och gråvattentank(från diskho och handfat). Kanske någon sorts varmvattenberedare också. Andra halvan av utrymmet blir plats för plastbackar för kläder å sånt.

 

Nuvarande batterifack blir plats för en husvagnstoa som kanske har en kassett som kan tömmas via batteriluckan på utsidan?

 

Kabelanslutningsskåpet blir nytt batterifack. Två 130Ah batterier ovanpå varandra närmast ytterväggen, så kan skåpet göras hälften så djupt och blir på insidan â€underskåp†till ett handfat. Bakom det (i färdriktningen) en hurts och en liten garderob. Sedan hänger vi ett draperi på tvären och delar av â€sovrummet†från â€vardagsrummet/köketâ€. Bakom garderoben på höger sida ställer vi ett kylskåp och sedan en sån där diskbänk med två gasolplattor. Gasolflaskan hamnar på flaket bredvid reservhjulet.

 

Längst bak till vänster en L-soffa och halva det bordet som satt längst fram i stabshytten. Fotogenkaminen blir kvar liksom värmekanalerna. På resten av golvet lägger vi laminat.

 

På främre väggen längst upp blir det en ny normcentral med automatsäkringar för 220V. Bredvid den, elverkets panel och 24V panelen. Växelriktaren blir kvar men jag har inte räknat ut var den ska sitta ännu. Den ursprungliga batteriladdaren byts ut mot en stor 50A laddare för båtar, jag har liggande.

 

Ungefär så hade vi tänkt oss. Nu är vi naturligtvis nyfikna på hur andra har gjort eller tänker göra. Vet att Humlan/Humlegaard och Samlarsaker har projekt på gång. Flera? Synpunkter, tips och förslag välkomnas!

 

Skickar med lite bilder, fler kommer nog allt eftersom…

 

Cheers

 

Sten i Eslöv

 

 

 

 

 

 

Hemkommen.JPG

 

 

 

 

Det_börjar.JPG

 

 

Snart_klart.JPG

 

 

 

Klart.JPG

 

 

 

Layout_1.jpg

 

 

Wingflyer2011-07-22 14:06:49

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wingflyer

Hej igen!

 
Kanske skulle tillagt att avsikten är att behålla utsidan helt oförändrad. Det ska helst inte gå att se att hytten är modifierad, allt utanpå ska vara kvar. Vi behåller därför alla dörrarna, men kommer bara att använda den högra bak och den främre på vänstersidan. Får väl stå längst ut till höger när bilarna ska kopplas ihop på TGB30 Campingkonventet, haha!
 
Om någon har byggt om en stabshytt eller har pågående projekt vill jag gärna ha kontakt! Känner till Samlasaker och Humlan/Humlegaard. Fler?
 
//Sten i Eslöv
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst PFalk

Jag och min fru håller på - vi har dock inte som mål att vara klara innan vintern, då en massa andra projekt också vill ha uppmärksamhet typ uteplats, måla om huset - ja allt vanligt sommararbete..

 

Det som är gjort tills nu är att riva ut allt och fundera lite på hur vi vill ha det - det vi funderar mest på är att skippa fotogenkaminen och bensin elverket och ersätta med diesel alternativ ist. Då blir man bara beroende av ett bränsle ist för fyra - diesel, fotogen, bensin och ev gasol.

 

En annan sak som säkert kommer att ske är att vi sågar upp golvet och skapar förvaring nedsänkt mellan ramen.

 

Dock är första prio att få den besiktigad innan vi river för mkt.

 

 

 

PFalk2011-07-22 12:52:00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wingflyer
Hej!
Någon på forumet som har en bil med personalhytt? Skulle vilja veta hur hyttens värmare är ansluten till bilens kylsystem. Har en idé om att använda den till både varmvattenberedare och värme i stabshytten...
 
Sten i Eslöv
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Det med inkoppling av värmesystemet till Phytten var uppr för inte så länge sedan och jag hittade en bild som finns i denna tråden http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=7897&PID=92074&title=vatten-vrme#92074 .<div>kylsystem_a1.jpgkylsystem_a2.jpg</div><div>kylsystem_a3.jpg

<div>

</div><div>Om du behöver mer om värmesystemets inkoppling så går det nog att skaka fram merPDT_Armataz_02_30.gif.</div></div>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wingflyer

Tack för hjälpen! "För stugan till sängen"! Javisst, kommer ihåg tråden nu. Sökte på forumet innan jag skrev men använde nog fel sökord... Fick hjälp per tfn från Tomelilla också.

Har hittat slangen bakom motorn. Undrar om FMV/Scania har tänkt att man ska dränera hela kylsystemet när man ska koppla in hytten? Det finns avstängningsventil men bara en. Funderar på om jag ska använda 1/2" hydraulkopplingar som ju stänger åt båda hållen. Då kan man enkelt koppla ihop fram- och återledning med varandra när skåpet ska av.

 

Har hittat en billig varmvattenberedare på Erlandssons, men anslutning både för motorns kylvätska och 220V. "bara" 1.800,-. Får nog bli en sån. Och förmodligen ett värmepaket oxo...

 

//Sten i Eslöv
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Det skall bara vara en avstängningsventil, när man tar av Phytten så kopplar man ihop den högra slangen som går in till värmaren i Phytten med avstängningsventilen.

Ja på så vis dräneras värmeelementet i Phytten på ca tre liter, men motorns kylsystem tappar inte många droppar kylarvätska.
Slangarna är vanliga värmeslangar 5/8" så det går ju att sätta flera ventiler lite var man vill till extern värme.
Det viktiga är att slangen på motorns högra sida inte pluggas utan att den kopplas ihop med ventilen på vänstersidan för fri cirkulation när man inte använder extra värmepaket.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wingflyer

OK! Fattar, tack! Då blir det 5/8" kopplingar. Tre liter är väl ok, men med det jag har tänkt mig blir det åtskilligt mer i hytten, så jag sätter dit självstängande kopplingar. Hane på ena motorslangen och hona på den andra, så kan jag koppla ihop dom när inte hytten är på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gäst Wingflyer

Long time...

 

Sedan sist har alltså beståndet förökat sig, dock inte genom delning. För närvarande står det 3st hytter på gården, kompletta med elverk och stabsinredning, mm. Och brevid 2st TGB30 registrerade, besiktigade och klara. Vetefan hur det egentligen gick till, hade ju bara tänkt köpa en. Har lovat Borre en hytt, resten är till salu.

 

I verkstan finns projektbilen med stabshytten åter monterad efter reg- och kontrollbesiktning av bilen. Valde att göra detta med tomt flak så blir det kanske lite enklare om bilen en gång ska säljas utan stabshytten? Sade jag att det blev små skyltar fram och bak på alla bilarna? Lite diskussion om den första bara, sedan åkte de andra med av bara farten. Små regskyltar har nästan samma storlek som de militära och ser nog lite mer fältmässiga ut...

 

Jobb och nytt bostad/hangarprojekt har satt bygget på sparlåga ett par månader men nu kör vi igen. Har tänkt om angående batterierna, skippar lådan på högersidan och gör ett batterifack under sängen bredvid vattentankarna istället. Har köpt en Thetford kassettoa från England till mindre än halva priset mot Sverige. Inkl frakt! Toan ska sitta så att man kan ta ut kassetten genom gamla batteriluckan. Har också hittat 200 lit tankar i livsmedelskvalitet (polypropylen), ska ha en till färskvatten och den andra till s.k. gråvatten.

 

Kollade länge på 24 volt kyl/frys men det är extremt dyrt, över 10.000 för en liten! Så efter mycket letande på nätet hittade jag tips på en superlösning. Köpte ett ganska stort kylskåp med separat frysfack på Trettio för knappt 2.000. Bytte startmotståndet på kompressorn mot en motorkondensator enl tipset på nätet, och köpte en begagnad 24/230 600W omvandlare på Blocket för 800,-. Kopplade om så att termostaten i kylen startar omvandlaren istället, och nu har jag en stor kyl/frys för under tre tusen! Behovet av separat frysfack kan väl diskuteras, men möjligheten till is i drinken ska inte underskattas!

 

Hittade en tjock madrass 200x140 på Halens för några hundra och beställde. Tog sex veckor innan vi efter mycket tjat på tfn och mail, fick den! Har handlat färdigt på Halens!

 

Skulle så lägga laminat på golvet idag. Hade först tänkt lägga laminatet på plastmattan, men tyckte mattan satt lite löst på ett ställe. Drog loss den där för att limma om mattan i golvet, men direkt jag fick loss mattan stank det surt och luktade mögel. Stora delar av golvet under mattan var rejält blött! sh*t! Bort med hela mattan och sanering av golvet med Ajax och Klorin! Det fanns dock inte något synlig mögel så förhoppningsvis är det rent nu. Har fundrat på hur vattnet har kommit in under mattan, måste ha stått öppet när det har regnat eller nått.

 

Så nu börjar det roliga! Skumplast på golvet och kantlimmat laminat står på tur. Sedan resten av inredningen. Har fundrat på hur allt ska fästas i golvet. Kungen har ju använt stora mutternitar, M6 och M8 typ gängade popnitar, att fästa alla stativ, bord, etc med. Får nog bli ngt sådant. Rätt bra om inredningen sitter kvar när det blir terräng...

 

Bilden tagen för en stund sedan.

 

Vore kul att höra av er andra som har bygge på gång! Hur går det???

IMG_0674.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rocknroll

Hi, nice projekt.

I have a projekt like yours, but i took a Shelter vom Swiss army, beacause the original Stabshytt was not possible to buy here in south germany.

 

What for a size/dimension have the Stabshytt inside?.

Is the Hytt isolated?

 

I will be happy to here from you.

Regards

 

Here a Foto from my projekt:

IMAG0147.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wingflyer

Hi,

 

Thanks! I actually have two Stabshytter ready to go if you are interested! They are complete with all original army equipment except electronics. Even the kerosene hot air heater and silenced 4.5 kW generator!  PDT_Armataz_02_30.gif

 

Inside dimensions are; floor 4160 x 228 mm, ceiling along side walls are 1430mm and at the top of the arch 1850mm. The whole construction is sandwich, fibre glass outer and inner sheets with a polyurethane core, reinforced in the centre layer with a heavy stainless steel mesh. It's extremely rigid and you could probably place a fair sized car on the roof with no problem.

 

Polyurethane is an excellent insulator and I know from own experience that with 5 - 6 people inside and a few radios running, you actually have to open the vents to keep temperature comfortable even with minus 15 outside. Consequently, it keeps equally cool in summer heat...

 

Did you take the flat bed off your truck? The Stabshytt has attachment brackets that bolts to the original bed, and can be installed or removed in minutes.

 

Any way I can help, let me know!

 

The wheels on your truck looks fantastic! German rims?

 

Cheers

//S

 
Wingflyer2011-10-26 17:57:32
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rocknroll

Hi Winwflyer.

Rims: rims are from the German military Truck called "KAT". The old one was build by MAN with Deutz engine. Here a link from this Truck (a friend):

http://www.kat-1.de/kat-1/html/kat_1.php 

dimension: 10.00 V -20" with 120mm offset ( a bit to mutch, i think) I will use spacer with 60mm

 

Wheels 16.00 R 20" Michelin XZL,

 

And Yes thats no standart :o

By the way i sell the same rims. ( 6 piece)

 

The flat bed is away, to mutch unnused wight,  but the mechanic (hinge joints)  from the flat bed  is original.

I only use it like a camper.

 

 

Facts.

Wight is now under 8.000kg and high under 3,48cm

Its OK when i take your offer in a german forum?

 

Have any questions - do ask, you are wellcome

 

PS: I'm searching  for a TGB40 engine/Motor, I'like to implant in my TGB30

 

Best regards

Carsten

 

rocknroll2011-10-29 02:21:13

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wingflyer

I helgen blev det golv!

 

Men först bakläxa på det gamla mattklistret, fick ta bort hela skiten med skrapa och aceton. Limmet binder fukt! Trots att bilen stått i varm verkstad i en vecka, var limmet fortfarande blött när man skrapade på det. Så blött faktiskt att man kunde krama vatten ur en avskrapad limboll. Så vi tog bort allt lim...

 

IMG_0688.JPG

 

Köpte 8mm extra tåligt "klicklaminat" på Hornbach, och 3mm underlagsmatta. Ville egentligen inte ha klick eftersom jag ändå kantlimmar laminatet, men det fanns bara klick så det fick bli det. Skarvarna är hellimmade för att inte fukt och vatten ska komma ner i skarvarna. Tog hela dagen men nu är det gjort!

 

IMG_0689.JPG

 

Nu ska vi bygga sängen och montera allt som ska sitta under den. Vattentankar, pump och varmvattenberedare, batterier, laddare, 230v omvandlare, mm.

 

IMG_0691.JPG

 

Kyl/frys provkördes också idag och fungerar bra. Dock måste kompressorn vila och tryckutjämna c:a 10 min innan 24v omvandlaren orkar dra igång kompressorn, men tror inte det blir ngt problem.

 

Lite i valet och kvalet när det gäller spisen. Gasol eller 230v plattor? Gasol är tyst men inte ofarligt, och lite meckande med flaskor och sånt blir det. El är betydligt enklare men då måste elverket på taket startas varje gång en platta slås på. Hmm...

 

Förbaskat kul det här!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wingflyer

Jamen det är hela grejen ju! Helt original på utsidan, men hyfsat bekvämt på insidan!  PDT_Armataz_02_02.gif

Planerar för fullt för War & Peace i England i juli. Blir 30 med hytten och 11 eller 13 beroende på om frugan blir klar med sitt C-kort. Danska DMKF låter oss vänligt nog haka på deras färjeavtal Nån mer som ska dit?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Halfsafe
Lite i valet och kvalet när det gäller spisen. Gasol eller 230v plattor? Gasol är tyst men inte ofarligt' date=' och lite meckande med flaskor och sånt blir det. El är betydligt enklare men då måste elverket på taket startas varje gång en platta slås på. Hmm...[/quote']

 
Grisefin men svindyr løsning fra Webasto:
pic_accom8.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rocknroll

I took that in my shelter:

http://www.google.com/imgres?q=gasbackofen&um=1&hl=de&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:de:official&biw=1440&bih=691&tbm=isch&tbnid=DJJxtOgs7e555M:&imgrefurl=http://www.preisroboter.de/ergebnis27719251.html&docid=bAxi38ozcna3lM&imgurl=http://www.innova24.biz/item_images/26/Oranier-F-2286.17--Erdgas_0_big.jpg&w=200&h=455&ei=edatTvigOM7Rsga2lvTvDw&zoom=1

 

Its cheap and easy to instal. And you have an oven. Thats Cool.

 

When with elektro use induktionsplates! not Ceran. for Induktion you need mutch less energie as for Ceran cook fields.

 

rocknroll2011-10-31 00:01:17

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...