Gå till innehåll

Nu har jag blivit ägare till en 20-bil


Gäst Hakanaxs

Rekommendera Poster

Gäst Hakanaxs

Äntligen har jag köpt en 20-bil!!


 

Och förra lördagen kunde jag köra hem den. Var väldigt orolig när jag skulle åka och hämta den.

 

Det hela började för ca en månad sedan. Efter att ha pratat med ALE så åkte jag dit och tittade på vad som fanns. Jag hittade en bil som verkade vara ett möjligt objekt.

 

IMG_0037.JPG

 

IMG_0036.JPG

 

IMG_0038.JPG

 

IMG_0040.JPG

 Karossen är nästan helt utan rost, lite ytrost bara och så finns det en buckla ovanför vänster huvudstrålkastare.

 

IMG_0041.JPG

 

Det enda som jag kunde finna misstänkt då var damasken på vänster fram, det såg ut som om den hade läckt. Annars så var axlarna, motor och växellådor torra så när som på lite oljesvett runt oljepluggar och en del skarvar. 

 

IMG_0034.JPG

 

Det enda direkta problemet som jag då kunde konstatera var att någon hade plockat av bakre förgasarens flotörhus. Fick en misstanke om att de flödat, som skulle visa sig vara riktigt, hade även kollat oljan och den lucktade bensin.

Efter byte av flotörventiler, flotörhuspackningar, bränslepump och för säkerhets skull monterat ett bränslefilter/regulator så testade jag att starta bilen.

Vilken härlig känsla det var när motorn startade. Helt otroligt, den kunde inte ha gått finare och jämnare.

Efter detta var det dags för oljebyte på motorn. Tog bort oljepluggen på motorn och oljan rann och rann och rann och rann tills det inte kom något mer.

 

IMAG0172.jpg

 

Det fanns ca 9 liter!! bensinblandad olja i motorn. I med ny olja och på med ett nytt oljefilter och sedan en ny start av motorn.

Nu kunde jag provköra bilen lite på den lilla gårdsyta jag hade till mitt förfogande. Kunde i alla fall konstatera att framhjulsdriften gick att koppla in och ur samt att diffspärrarna verkade gå i och ur.

Vid test av bromsarna kunde jag få höger framhjul att låsa sig men är lite osäker på hur bromsarna på de andra hjulen tog.

I alla fall så bestämde jag mig för att köpa bilen nu.

 

20110507138.jpg

 

Inför hemfärden packades det mesta som kunde behövas på bilen och sedan bar det av hemmåt.

Eftersom jag inte visste exakt hur länge bilen stått så tog jag det väldigt lugnt i början. Dels för att känna på bilen och dels för att låta allt komma igång lungt och stilla. Första milen gick väl i ca 40-50 km/h för att sedan så sakteliga öka farten till ca 70 km/h när jag nästan var hemma.

De första milen rök den som en gris men det slutade den med så småninigom. Förmodligen var avgassystemet full med bensin på grund av de flödande förgasarna.

Hem resan ca 15 mil gick helt utan problen så efter ungefär 4 tim så stod bilen på uppfarten hemma.

 

Det som skall göras nu är att kolla bromsarna runt om och kolla varför inte parkeringsljuset lyser när man slår på ljuset.

Det lyser på halvljus automatiken men när man slår över ljusknappen till parkeringsljus och halvljus så slocknar parkeringsljuset. Först fungerade parkeringsljuset inte alls men det var ett relä som saknades då.

 

Mvh Håkan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

Din bränslepump läcker invändigt. den behöver du kolla över.

 
förövrigt, riktigt schysst kärra PDT_Armataz_02_44.gif fick du med snökedjor och dyligt?
 
jag tänkte på det med din damask. om den nu läcker, så är det väldigt obra att köra i högre hastigheter än kanske 40, då oljan lätt kastas ut från portalen och sedan har man hjullager som inte snurrar så bra längre. men det verkar ju gått fint endå PDT_Armataz_02_39.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hakanaxs

Hej monkysa!

 

Tack!

 

Ja, det gjorde den och jag har bytt bränslepumpen. Såg att den läckte när jag startade motorn efter att jag fixat fögasarna. Det låg en bränslepump på flaket som den som hade skruvat av flotörhuset förmodligen hade lagt där. Den verkade tät när jag provade den innan jag satte dit den, men för säkerhets skull skall jag köpa en ny pump och sätta dit.

 

Nej tyvärr, bilen var ren så sett, bara en spade och en yxa i verktygslådan under flaket. Fick även köpa ett reservhjul till den.

 

Vad det gäller damasken så stannade jag flera gånger på vägen och kollade både den och om bromstrummorna blivit varma. Och till min förvåning så har det inte kommit ut någon olja från den damasken hjulet ser ut som på bilden innan jag körde hem den. Även bromsarna klarade sig dom blev aldrig varmare än jumna när jag kände på trummorna.

 

 

Mvh Håkan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Fint ändå en bil som kommit ut på civilmarknaden PDT_Armataz_02_30.gif

Den ser ju helt ok ut, det finns ca 5-7 st 20 bilar som är rensade på fram och bakersta axeln ståendes några mil utanför linköping, jag har köpte lite delar av han som äger dem, och är det något du märker att du behöver, PMa så kan jag skicka över tele numret till denna Leif som han heter som äger dem. Inte den billigaste på marknade i bland, men det går ofta att prata till sej ett bra pris. 

Damasker hittar du länkar till här om du söker på ordet damask.

Får gratulera till köpet PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Bra inlägg med bilder och text PDT_Armataz_02_02.gif. Bilen ser mycket fräsch ut och inte många mil och 20bilen är en trevlig modell.

Du måste vara en drömkund som både reparerar och servar bilen innan köp PDT_Armataz_02_05.gif.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hakanaxs

Tack Skåne!

 

Nja, jo, kanske.

Jag har letat en stund efter en 20-bil till ett bra pris och jag tyckte det var värt dom pengarna när jag hittade denna bilen. Kollade den en hel del innan jag bestämde mig för att gå vidare. Förutsättningen för att kunna kolla resten är ju att få igång motorn.

 

Mvh Håkan

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hakanaxs

Tack, Christer!

 

Hittade en lapp i bilen som det står P7 på, det är allt jag vet.

Dom hittar ingen fordonsbok till bilen.

 

Mvh Håkan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Skabblusen

P7?

Det är  Revingehed utanför Lund. Tungt pansarnäste!
Men du har ju skaffat en robotbil? Vilken av robotarna är en PV-pjäs?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Ingen Pvrb har åkt på sådana bilar på P7, dom åkte tgb13 i början, sedan blev det tgb1111 och efter det blev det BV2062......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hakanaxs

Idag plockade jag av framhjulen för att se vilket skick bromsarna var i.

 

 IMAG0180.jpg

Trevlig syn, tätade bromsar, tråkig syn sprucken gummiring.

 

IMAG0181.jpg

Efter lite knackande med hammaren så kom trumman av. För modligen så har ingen varit innanför trumman sedan bilen levererades till försvarsmakten. Man ser fortfarande spåren efter svarvningen av trumman på bromsytan.

 

IMAG0185-2.jpg

Bakre hjulcylindet på högersida. Detta hjulet kunde jag låsa när jag testade bromsarna. Lyfte på gummitätningen och konstaterade att den var som ny med kladdigt bromsfett fortfarande kladdigt.

Även den främre såg bra ut.

 

IMAG0186.jpg

Bromsbackarna verkar vara nya eller så har man inte använt bromsarna på bilen. Fick en föraning om detta när jag släppte på justeringarna för att lossa trumman. Kunde bara vrida justerringen ca 2-3 snäpp sedan var det stopp.

 

IMAG0189.jpg

Denna bil har förmodligen inte gått i djupare vatten än vad som blir när det regnar på vägen.

Rev även bromstrumman på vänster famhjul. Där måste jag se vad som behövs göras med den främre cylindern. För där var det rost bakom gummit och den går inte tillbaka efter att man trampat på bromsen. Skall se om det går att lea upp den eller om jag måste hona och packa om den cylindern. Den går tillbaka med hjälp av en stor polygrip.

 

Imorgon skall jag riva bak och se om det ser lika bra ut där.

 

//Håkan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Hakanaxs

Så var det dags att skriva lite igen och berätta vad jag gjort.

Nu har jag fixat det som behövdes göras med bromsarna. Efter att jag hade plockat av alla hjulen kunde jag konstatera att det bara var vänster främre bromscylinder, vänster främre bakhjul och handbromsen som behövde åtgärdas.

 

Började med vänster främre bakhjul.

IMAG0214_627x470.jpg

Denna hjulcylinder läckte, så efter isärtagning.

 

IMAG0216_634x475.jpg

Kunde jag bara konstatera att cylindern behövde honas. Ursäkta bildkvaliten. Tyvärr så blev det inga mer bilder för jag glömde ta kort när jag satte ihop det igen.

Men jag kan säga att det nu sitter nya packningar i cylindern och nya bromsbackar innanför den trumman.

 

Sedan var det handbromsens tur.

 

IMG_0059_600x450.jpg

När jag lossade kardanaxeln för att kolla handbromsen så rann det ut en del olja som hade samlats mellan medringarna. Efter demontering av trumman kunde jag bara konstatera att packboxen och tätningsringen bakom medbringaren på fördelningslådan samt bromsbackarna behövde bytas ut.

 

IMG_0061_800x600.jpg

Här är i alla fall en bild på de delar som jag behövde byta ut. Efter en ordentlig tvätt av bromstrumman både med avfettningsmedel och Rödsprit så blev trumman som ny.

 

Nu var det bara vänster fram kvar, här lyckades jag komma ihåg att ta mer kort.

 

IMG_0068_800x600.jpg

Det var ingen vacker syn.

 

IMG_0069_1000x750.jpg

Rätt mycket rost i cylindern.

 

IMG_0070_1040x780.jpg

Kolven var inte heller någon vacker syn men som tur är så var det bara den yttre ändan som var rostig.

 

IMG_0073_960x720.jpg

Efter en omgång med honingsverktyget så såg den riktigt bra ut.

 

IMG_0076_960x720.jpg

Och efter lite jobb med skavstålet på kolven blev den riktigt bra den också. Sedan blev det så igen, glömde ta kort.PDT_Armataz_02_06.gif


Jag kan i alla fall visa hur jag bytte tätningsringarna på bromstrummorna. Har inte hittat någon beskrivning av detta på forummet.

 

IMG_0104_1000x750.jpg

Börja med att bända upp låsringen försiktigt, för att inte skada ringen.

 

IMG_0102_1000x750.jpg

Dra sedan bort gummitätningen.

 

IMG_0101_1000x750.jpg

Med en radiomejsel mellan plåtringen ochtrumman och en större mejsel under plåtringen, bänd försiktigt ut hakarna ur spåret med den lilla mejseln och lyft ringen lite med den stora mejseln. Gör detta med några hakar så släpper ringen själv sedan.

 

IMG_0099_1000x750.jpg

Under plåtringen ligger det en o-ring av silicon, tror jag det är. Ta bort denna.

 

IMG_0082_600x450.jpg

IMG_0084_600x450.jpg

Nu kan man göra rent alla delar innan man sätter ihop det igen.

 

IMG_0094_720x540.jpg

Efter att ha torkat av kanten på bromstrumman, monteras delarna i omvänd ordning.

 

IMG_0099_1000x750.jpg

Lägg tillbaka o-ringen och se till att den ligger riktigt hela vägen runt.

 

IMG_0101_1000x750.jpg

Sätt tillbaka plåtringen. Denna kan vara rätt så besvärlig att få på plats igen. Hellst skulle man haft tre händer, men det går om man använder armen också för att hålla ner ringen. Var försiktig så att hakarna eller ringen inte deformeras och se till att o-ringen under kommer rätt. För annars så sitter inte plåtringen riktigt. Får man bara några hakar att gå i spåret så går det rätt lätt att få dit den. Kolla hela vägen runt att alla hakarna har gått i spåret, detta kan man göra genom att sticka in radiomejseln mellan ringen och trumman och försiktigt bända nedåt så att hakarna snäpper fast ordentligt.

 

IMG_0102_1000x750.jpg

Sätt dit den nya gummi ringen och se till att den kommer innanför hakarna. Denna kan också vara lite besvärlig att få dit för man måste sträcka den lite för att få på den och då kan den vrida sig och släppa igen.

 

IMG_0104_1000x750.jpg

Sist sätter man dit låsringen. Viktigt med den är att man får ner den i spåret riktigt och att man är försiktig när man petar in sista biten. Här får man åter använda radiomejseln för att försiktigt bryta den över kanten av gummiringen.

 

IMG_0108_800x600.jpg

Nu har vi förhoppnings vis en tätad bromstrumma som håller i tio år till minst.

 

Man behöver inte göra allt detta, men när jag ändå hade ner prylarna så kunde jag lika gärna göra det ordentligt. Är o-ringen trasig spelar det ingen roll hur väl gummiringen tätar för då kommer det in vatten i alla fall.

 

IMG_0081_720x540.jpg

Måste till sist bara säga att 20-bilen har en väldigt bra arbetsyta där bak med lagom arbetshöjd.

 

Mvh Håkan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne
Bortglömda bilder märks inte, jag hittade 22 st bilder i ditt mycket bra och pedagogiska inläggPDT_Armataz_02_01.gif.

Fortfarande otroligt imponerad av det fina skicket och den seriösa uppdateringen av en trevlig tråd med intressant och kul läsning + fina bilderPDT_Armataz_02_44.gif.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Stiligt det där med tätade bromstrummor, 

Och en bra beskrivning på hur man gör för de som har PDT_Armataz_02_02.gif

Kör utan själv, så det blir att plocka av dem emellanåt för rengörning, det ända som är bra med det är att man ofta ser skicket på bromsdetaljerna, och tyvärr hur de slits PDT_Armataz_02_21.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hakanaxs

Tack för dessa glada tillrop från er alla!PDT_Armataz_02_03.gif

 

Ja, det känns så här långt som jag fått tag på en riktig pärla. Tror att den hade bestämt sig för att jag skulle ta med den hem.

Hade egentligen ingen aning om hur mycket jag skulle behöva skruva på den för att få den i ordning.

Så här långt har jag fixat och upptäckt följande saker:

Bytt olja och oljefilter på motorn.

Bytt nålventiler på båda förgasarna, flotörhuspackningar, luftfilter samt ett nytt bränslefilter/regulator.

Bytt bränslepump till en begagnad som låg på flaket, (köpte en ny som inte monterats ännu).

Renoverar två hjulcylindrar och bytt bromsbackar på det ena, (bak), för cylindern läckte samt samtliga sex tätningsringarna på bromstrummorna.

Bytt handbromsbackar samt packbox och tätningsring på utgående axel bak på fördelningslådan.

Bytt två glödlampor för parkerings ljuset, en fram och en bak.

Bytt två relän, ett för parkeringsljuset och ett för höghastighet på höger torkare.

Bytt laddningsrelä och gjort ren kollektorn på generatorn.

Bytt ett spolarmunstycke samt monterat ett filter för att inte få smutts i munstyckena igen.

Bytt oljan i samtliga axlar och växellådor samt tryckt in fett i samtliga fettnipplar.

 

Kvar att göra som jag vet om nu är följande:

Byta huvudstrålkastarna till H4.

Byta bränslepumpen.

Montera rödgula lastbilsmarkeringar bak

Byta kylvättskan och spola ur kylsystemet.

Tvätta och skrubba bilen för det växer grålav på den.

Registrerings- och kontrollbesiktiga bilen, men jag har inte fått någon tid ännu.

Har även köpt ett par nya damasker som jag skall byta så småningom, (de som sitter på är hela ännu så länge).

 

Känner mig ganska lyckligt lottat med tanke på vilka fel och brister som en del andra upptäcker på bilarna de köpt. Fast å andra sidan så vet man ju inte vilka problem som kommer att dyka upp,

 

Som en liten knorr kan jag säga att ALE sålde resten av sina TGB'er till Tyskland som skrot en månad efter det att jag köpt min bil.

 

Mvh Håkan

 
Hakanaxs2011-07-06 23:33:46
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

när man byter backar/klossar på ena sidan av axeln, ska man egentligen byta på andra sidan med. Finns nog andra orsaker med, men man får ju till en början sämre bromsar där man bytt, då dom inte slitit in sig gött än. Jag funderade lite på ditt "oljeläck" vid portalen. Det kan ju vara bottenpluggens packning som läcker igenom? hade så på min innan, men bytte till en sån tredo ist, tätar fint :)

 
Vad kör du för filter till spolarna? mina spolare spolade dåligt, då originalfiltret va lite igensatt, så knôkade in ett bränslefilter där PDT_Armataz_02_23.gif (sånt som sittter bak vid tanken) men ett mindre hade ju inte skadat
 
å när ja nu endå skriver en roman. hade också en läckande hjulcylinder bak (observera att den var ny), och den läckte med nya packningar, och den läckte med gamla. var hur fin som helst (då den var ny så borde jag ju iofs inte va spec förvånad..) men jag använde den för att lära mig kasta långt, så köpte en till istället :D
 
Nåväl, lycka till med bilen och montera på mycket lampor PDT_Armataz_02_44.gif p-ljus och extra ljus osv PDT_Armataz_02_44.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hakanaxs

Hej Monkysa!
 

Tack, ja jag skall montera extraljus på den, men det blir förmodligen inte i år. Skall dock byta till H4.

 

I normala fall hade jag bytt backarna på båda sidor men bromsarna är förmodligen inte ens inkörda.

Om du tittar på trumman på bilderna så kan du förstå varför. Alla trummorna ser ut på det viset och när man tittar bakom axeländan så ser der ut så här.

 

IMAG0196_1331x998.jpg
Hoppsan bilden blev lite väl stor!!PDT_Armataz_02_14.gif

 

Det är förmodligen orginalbackarna med asbest som sitter på, verkar inte ens slitna och när man tar av trummorna så luktar det som när man bytte bromsbackar på 70-talet innan asbest blev förbjudet att använda i bromsbeläggen. Alla bromstrummorna satt fast, inte på grund av rost utan av det tätningsmedel som använts för att täta trumman mot axeländan.

 

Har kollat alla kopparbrickorna och dom såg ok ut, torkade även av alla ytorna runt pluggarna där packningen skall ligga, även dessa var ok. Funderar där emot på om det kan vara så att överskotts fett som inte torlats bort kan ha runnit ner från övre nippeln och hamnat på däcket så att det ser ut som om damasken läkt.

 

Filtret som jag använt till spolaren tror jag är ett som vi brukade montera på Volvos gamla motorvärmare, det är ett plastfilter med en pappersinsats, funkar bra så länge det sitter före pumpen.

 

Mvh Håkan

 
Hakanaxs2011-07-07 22:01:33

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hakanaxs

Hej Christer!

 

Menar du oljepluggarna så har jag inte bytt några. Alla mina oljepluggar är med sex-kant skalle 27 och 28 mm. Bottenpluggen 28mm och påfyllningspluggen 27mm.

 

Mvh Håkan 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...