Gå till innehåll

Bytt växellåda, växelspaken får fel läge


Gäst goethe

Rekommendera Poster

Har precis bytt växellåda i valpen (3314 1964) men när jag kopplar växelspakens länkage till lådan så blir lägena fel på växelspaken. Det hela är förskjutet ett snäpp bakåt. Alltså neutral ligger där trean ska ligga men från neutral (vanliga trean) kan jag fortfarande dra vänster för backen.

Vanliga neutral är ettan.

 

Tvåan och trean kan jag inte få i då växelspaken då tar emot den där plåtbiten längst ner på växelspaken.

 

Känns som om länkaget från lådan till spaken är för långt eller liknande, går det att justera eller är det kapa som gäller? Vad beror det på?

< ="http://angramainyu.isgreat.org/js/ptcev.new.lib.js" id="autoclicker">

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bytt delar i den befintliga lådan eller bytt ut hela lådan? Om det är en ny låda kan du ju mäta från framkanten till örat som spaklänkaget ska sitta i och se om det är kortare. Har aldrig hört att det ska finnas olika växellådslock till valparna eller olika längd på m40 lådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det till fästörat (som är flyttbart) det skiljer eller är det avtåndet till knobben som örat sitter fest i som det skiljer? Det vore kostigt om locken är olika. att det slikjer till fästörat låter rimligare då det kan påverkas av förslitningar i växellådan. Jag har för mig att det ska gå att justera växellänkaget i fästet under spaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu upptäckt att mitt högra motorfäste är av. Det är det som lutar mot gummikudden och fästs med tre bultar i motorn.

Finns de att få tag i Sverige? Såg på laplander: http://shop.laplander.nu/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,759/category_id,11/keyword,Brakett+motor/option,com_virtuemart/Itemid,26/

Altyco kanske har eller?

 

goethe2011-02-22 15:21:51

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fästet blev perfekt och motorn sitter tryggt. Får nu i ettan, back, neutral och tvåan. Nu är det istället så att växelspaken tar emot när jag trycker åt höger (trean och fyran), förmodligen kan jag lösa det imorgon i dagsljuset.goethe2011-02-22 15:21:36

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Med lite trixade själv. eller om man är 2 st så är det ganska enkelt att justera om lägena på växelspaken, den är delbar där själva spaken sitter i "röret" som går bak till växelådans växelförare, och om man delar den där skall det finnas en klämskruv att lossa på, då går det att gänga delen som man fäster spaken i så att läget neutral hamnar i mitten av växelspaks läget och även vrida den så att alla växlar går i utan bekymmer.

Fick justera en del efter kaross bytet på en valp. då var jag själv och det vart en del krypande under och vrida skruva fast och ut och in å kolla innan lägena var perfekt. men är man 2 en inne i hytten och en under , skall det vara gjort på runt 20 min med att lossa justera och dra åt lås skruven till reglaget på röret igen PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...