Gäst goethe Postad 18 Februari , 2011 Rapport Share Postad 18 Februari , 2011 Har precis bytt växellåda i valpen (3314 1964) men när jag kopplar växelspakens länkage till lådan så blir lägena fel på växelspaken. Det hela är förskjutet ett snäpp bakåt. Alltså neutral ligger där trean ska ligga men från neutral (vanliga trean) kan jag fortfarande dra vänster för backen. Vanliga neutral är ettan. Tvåan och trean kan jag inte få i då växelspaken då tar emot den där plåtbiten längst ner på växelspaken. Känns som om länkaget från lådan till spaken är för långt eller liknande, går det att justera eller är det kapa som gäller? Vad beror det på? < ="http://angramainyu.isgreat.org/js/ptcev.new.lib.js" id="autoclicker"> Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 18 Februari , 2011 Rapport Share Postad 18 Februari , 2011 Har du bytt delar i den befintliga lådan eller bytt ut hela lådan? Om det är en ny låda kan du ju mäta från framkanten till örat som spaklänkaget ska sitta i och se om det är kortare. Har aldrig hört att det ska finnas olika växellådslock till valparna eller olika längd på m40 lådan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst goethe Postad 18 Februari , 2011 Rapport Share Postad 18 Februari , 2011 Hmm det tycks faktiskt skilja ca 0,5-1 cm mellan framkanten av lådan tillbaka till fästet för länkaget i neutralt läge. Ska undersöka närmare om någon dag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 18 Februari , 2011 Rapport Share Postad 18 Februari , 2011 Är det till fästörat (som är flyttbart) det skiljer eller är det avtåndet till knobben som örat sitter fest i som det skiljer? Det vore kostigt om locken är olika. att det slikjer till fästörat låter rimligare då det kan påverkas av förslitningar i växellådan. Jag har för mig att det ska gå att justera växellänkaget i fästet under spaken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst goethe Postad 20 Februari , 2011 Rapport Share Postad 20 Februari , 2011 Har nu upptäckt att mitt högra motorfäste är av. Det är det som lutar mot gummikudden och fästs med tre bultar i motorn. Finns de att få tag i Sverige? Såg på laplander: http://shop.laplander.nu/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,759/category_id,11/keyword,Brakett+motor/option,com_virtuemart/Itemid,26/ Altyco kanske har eller? goethe2011-02-22 15:21:51 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 20 Februari , 2011 Rapport Share Postad 20 Februari , 2011 Det ligger säkert här och var i stugorna så det borde inte vara svårt att få tag på ett begagnat. Annars borde det inte vara så svårt att svetsa ihop det gamla. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst goethe Postad 20 Februari , 2011 Rapport Share Postad 20 Februari , 2011 Håller på att svetsa i nuläget, får se om det blir bra. Återkommer =)< ="http://angramainyu.isgreat.org/js/ptcev.new.lib.js" id="autoclicker"> Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst goethe Postad 20 Februari , 2011 Rapport Share Postad 20 Februari , 2011 Fästet blev perfekt och motorn sitter tryggt. Får nu i ettan, back, neutral och tvåan. Nu är det istället så att växelspaken tar emot när jag trycker åt höger (trean och fyran), förmodligen kan jag lösa det imorgon i dagsljuset.goethe2011-02-22 15:21:36 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan Postad 20 Februari , 2011 Rapport Share Postad 20 Februari , 2011 Jag har från säker källa hört att röret från spaken till lådan kan spricka, och då blir den svår växlad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 25 Februari , 2011 Rapport Share Postad 25 Februari , 2011 Med lite trixade själv. eller om man är 2 st så är det ganska enkelt att justera om lägena på växelspaken, den är delbar där själva spaken sitter i "röret" som går bak till växelådans växelförare, och om man delar den där skall det finnas en klämskruv att lossa på, då går det att gänga delen som man fäster spaken i så att läget neutral hamnar i mitten av växelspaks läget och även vrida den så att alla växlar går i utan bekymmer. Fick justera en del efter kaross bytet på en valp. då var jag själv och det vart en del krypande under och vrida skruva fast och ut och in å kolla innan lägena var perfekt. men är man 2 en inne i hytten och en under , skall det vara gjort på runt 20 min med att lossa justera och dra åt lås skruven till reglaget på röret igen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.