Gå till innehåll

L3314 Drivkärra "nr20"


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

  • Svar 75
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Den användes till innom brandförsvaret under benämningen "Skogsbrandkärra" om jag inte minns helt fel.

Just "Skogsbrandkärra" är ett nytt begrep för mig men det stämmer. Volvo, eller någon, tog fram cirka 100st av de här kärrorna. Kärrorna användandes på Brandvalparna.

Min kärra bodde hos P10 i Strängnäs på deras övningsfält. Enligt de uppgifterna jag har fått via en kompis som är besiktningsman på Livgardet så har min inte rullat några mil alls. Han som jag köpte den av har inte kunna använda den eftersom infästningen på hans valp var fel.

"Nr20" som jag kallar min är i helt makalöst fint skick! Bara lite ytrost på ramen framför karossen. Trägolvet som det ser ut just nu har fortfarande originalfärgen på och har inte börja ruttna. Det som jag saknar är kapelställningen och kapellet. Men det tror jag kan återskapa och speciell beställa här framöver.

Original utseende utifrån tror jag kommer behålla förutom att den blir Marinens grafitgrå (som Valpen när den är färdigrenoverad) och ha ett svartkapell. Men på insidan blir det mer anpassad för att ha den som ett "Expeditionssläp" och mobilt mörkrum när jag är ute och analogplåtar naturen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teddan,

 

Dina aktier stiger raskt i mina ögonPDT_Armataz_02_02.gif

 

Jag gillar att ni har tagit som eran uppgift att skaffa och använda dessa vagnar, en teknikhistorisk insats som inte ska passera obemärkt tycker jag. Likaväl alla andra som bevarar fordonen i originalskick och gärna visar upp dom för alla som vill se.

 

Och jag VET att jag inte tillhör den skaran då- så ni behöver inte mobba mej för det.......

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst H.Hansen

Jag har lekt med tanken på att sätta en mellan axel bak på 13 bilen och använda utgående axel på den för att driva en kärra. men när jag funderat en stund till så tror jag inte att drivlinan håller för fler axlar PDT_Armataz_02_36.gif det blir lite mycket som skall gå ut från fördelningslådan på samma utgående axel skulle jag tro.

Kanske en anledning till att vi inte sett någon som redan gjort så med en 13 bil PDT_Armataz_02_32.gif
Men fränt vore det när nu ingen drvande kärra finns till C03 serien vad jag vet av 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Å andra sidan blir inte belastningen större än det moment B30:n levererar... Men det är en spännande tanke! Tänk TGB-13 6x6 plus driven kärra (bakre halvan av en 13-bil) 4x4. Då blir det 10x10!

 

 

 

Såg ett Gotländskt bygge där vangnen var 4x4, dvs en halv TGB-13 helkarross. Jag tror dock inte den var driven... Men grymt snyggt!

 

 

 

TGB-11_med__portalaxelvagn.jpg

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Den bilden, från en annan vinkel, låg klistrad i tråden Annonstips från Blocket förut efter en annons på blocket för ett par år sedan. Tror det var hösten -07 jag postade tipset. Kul att nån vet var den tog vägen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst petewedi

Kul Teddan!

 

 

 

Hur blev det med utväxling på vagn resp bil? Du sa i filmen att det var olika. Hur löser man det?

 

Hur ska du göra med lackering av den riktiga karossen sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Sören

Snyggt Teddan, så kul att få se pärlan din rulla igen. Någonstans har jag hört att dessa kärror ska ha samma utväxling som C202 och varför vet jag inte, har de4 något att göra med bättre driv i terrängen?

De blir spännande att följa din renovering av karrosen, bra jobbat.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...