Gå till innehåll

Passagerare i trupptransporthytt


Gäst SBA111

Rekommendera Poster

Jag såg i en annons på blocket en trettia som enl. uppgift skulle ha dispens för passagerare i transporthytten.

Det enda jag kan hitta i hans regbevis som talar om transporthytten är

 

MED TRANSPORTHYTT INKL PASSAGERARE MAXLAST 2900 KG PÅ FLAKET.

 

Den raden har jag också, men innebär det att jag får ha folk i transporthytten ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte den där buss-regeln som gäller?

Max 8 pers inkl förare, om bälten finns till alla.

Annars är det en buss.

 

(framför jag velociped nu eller får jag medhåll?)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ej komplett utdrag från tillägginformation som specificerar antalet passagerare i pthytten till en Tgb 40.

KAROSSERI: FRÄMRE DEL, PERSONALTRANSPORTHYTT MED 10 SITTPLATSER.

BAKRE DEL, FLAK-LÄMMAR KAROSSERIKOD 10.

KRAN BAKTILL PÅ FLAK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ramnaryd

När jag regbesiktigade min så var det för många bälten i transporthytten(blir buss med så många) så nu står det vilohytt i regbeviset. Hur många som får sitta och "vila" där står det inget om... Tror polisen har några synpunkter på om man åker där med bilbälte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi fick inte tillåtelse när vi reggade vår 40a. Karrossen är tvungen att vara ihopbyggd som vår helkaross tgb13. Skiljer sig kanske mellan bes gubbarna, men han som bes vår påstod att han gock enl regelboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ej komplett utdrag från tillägginformation som specificerar antalet passagerare i pthytten till en Tgb 40.
<span ="Apple-style-span" style="color: rgb0' date=' 0, 0; font-family: Verdana, Helvetica, sans-serif; line-height: normal; "><table width="100%" style="font-size: 1em; "><t><tr><td colspan="2"></td></tr><tr><td colspan="2"><span id="ucUtTillagg_lblTillagsInfo">KAROSSERI: FRÄMRE DEL, PERSONALTRANSPORTHYTT MED 10 SITTPLATSER.BAKRE DEL, FLAK-LÄMMAR KAROSSERIKOD 10.KRAN BAKTILL PÅ FLAK.</span></td></tr></t></table></span>
[/quote']

 

 

 

Fast det står inget om hur många passagerare som får åka med, enbart hur många sittplatser det är. Stor skillnad ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte den där buss-regeln som gäller?

Max 8 pers inkl förare' date=' om bälten finns till alla.

Annars är det en buss.

 

(framför jag velociped nu eller får jag medhåll?)
[/quote']

 

Lite cykel och lite medhåll. Om du vill kunna personbilsregistrera en "minibuss" är det max 8 passagerare som gäller, dvs 9 inkl förare. Däremot är jag tveksam till om den regeln är användbar för en lastbil men det kanske någon annan har koll på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en lastbil e en lastbil,, en buss e en buss,, byter man fordonsklass blir det årets modell på fordonet,, med alla moderna avgaskrav,,

//Danne

 

 

 

 

 

Varför blir det så, jag har byggt om flera personbilar till lastbil och då har årsmodellen bestått. Jag har dessutom byggt om en lastbil till personbil och även den fick behålla årsmodellen. Är det bara för att det handlar om personbilar eller  ???

Att registrera en buss som lastbil gå också bra, tänk bara på alla race & crossbussar som finns och mig veterligen har dom samma årsmodell som tidigare.

 

Ha en bra dag

 

Mikael Winberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Skulle tro att det är för att det heter person BIL och last BIL,, eller åxå e d för att det är tunga klasser,,

jag fick förklarat så för mig i alla fall,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ramnaryd

Tror det är lite nogare när det gäller persontransporter än transporter med annat. Borde vara en liten uppgradering att få köra ett större antal levande mäniskor, då kanske våra gamla grejor inte håller måttet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numer är det noga med persontransporter. Man får ha med så många personer som det står skrivet i reg.beviset.

 

För några år sen kunde man stuva in hur många som helst i en bil under förutsättning att maxlasten inte överskreds och att "lasten" var ordentligt surrad.

Man kunde lägga personer i kofferten. Man kunde lägga personer på flaket, bara de var surrade så de inte ramlade av och slog i andra fordon. Extra personer betraktades som last.

 

Däremot fick man inte t.ex. sätta fast stolar och säten på flaket, då räknades det som ombygge och krävde ombesiktning.

 

Men det var på den gamla goda tiden det.

Numer är det lite mer noga när man vill klämma in ett gäng i bilen.PDT_Armataz_02_06.gif

 

bv2011-02-06 23:37:09

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Numer är det noga med persontransporter. Man får ha med så många personer som det står skrivet i reg.beviset.

 

För några år sen kunde man stuva in hur många som helst i en bil under förutsättning att maxlasten inte överskreds och att "lasten" var ordentligt surrad.

Man kunde lägga personer i kofferten. Man kunde lägga personer på flaket' date=' bara de var surrade så de inte ramlade av och slog i andra fordon. Extra personer betraktades som last.

 

Däremot fick man inte t.ex. sätta fast stolar och säten på flaket, då räknades det som ombygge och krävde ombesiktning.

 

Men det var på den gamla goda tiden det.

Numer är det lite mer noga när man vill klämma in ett gäng i bilen.[img']smileys/PDT_Armataz_02_06.gif[/img]

 

 

 

 

Jag fick mig en varning för detta fenomen i min gamla Amazon... herr "smurf" ville väga oss en nyårsafton när vi va TRETTON personer i en 2 dörrars PDT_Armataz_02_10.gif Det va lite trångt för dom 2 som låg och hånglade med baslådan i skuffen hörde jag... (4 fram, 5 i baksätet och 2 i skuffen) hade ju blivit riktigt jobbigt om han hade fått tag på en våg då, för Amazon får bara lasta 20 eller 30 kg och böter för övervikt är dyrt PDT_Armataz_02_06.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nicke' date='S

 

 

 

Dom sista två då? Var dom instoppade under huven?

 

 

 

UNDRADE OBELIX
[/quote']

 

 

Hur "placerar" du två som ligger mellan framsätena och upp i bakrutan?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst OLSBODA

okidoki!

 

vad blev slutsatsen angående antalet personer som får åka med i lastbilen?

 

Är det någon so kör en 40:a med fler än två passagerare?  I så fall, vad krävs?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Det går rykten om att det är någon här i norra skåne som fått sin Tgb40 registrerad med 8 passagerare för att det inte skulle bli buss.Jag skall försöka att skaffa mer information.

För min del hade det varit optimalt att få bilen registrerad med två passagerare i hytten och sex passagerare i trupptransporthytten, skall göra ett försök! Hade jag bara fått fram något exempel så brukar det vara lättare att få igenom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Fick reda på detta när jag funderade om att ha fler i min 13 bil än bara en passagerare, det var det med en barnstol jag funderade på, men det är enligt vissa regler ok att köra passagerare i skåp på lastbil :)

 

http://www.transport...et/Passagerare/

Fler passagerare får inte tas med i en bil än den är registrerad för. Passagerare ska färdas på de platser som är avsedda för passagerare.

Undantag från regeln gäller i vissa fall:

  • Ytterligare passagerare som är barn får tas med i en bil om barnet eller barnen färdas på en plats som är utrustad med en särskild skyddsanordning för ett eller flera barn. Skyddsanordningen ska vara typgodkänd, rätt installerad och användas på avsett sätt.
  • Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hör till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006. Passagerare måste färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte.
  • Vid kortare färd i samband med kortege, uppvisning eller motsvarande får ytterligare passagerare tas med i en personbil. Passagerare måste färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte.

 

Och det är just denna regel som gör att jag även kan köra folk i Sjuktransport skåpet, efter som jag inte regat om den till lätt lastbil och min är tagen i bruk enligt papprena 1978

"Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hör till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006. Passagerare måste färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har satt fasta fästen i original bältes hållarna,+ extra fästen, så barn stolen står på motor kåpan,

Den sitter som berget när jag klickar i fästena från stolen,

Fick köpa extra fästen, naturligtvis godkända,

Men det gick bra att åka en helg så, med två vuxna i hytten och Liten mellan oss.

Bak i skåpet har jag ju både fasta säten och sängar samt matlagnings möjligheter så där uppfyller jag alla krav.

Men jag har inte kört folk där under färd än, men möjligheten finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Vet en TGB40 som är godkänd för 6st passagerare.

Står 6pass på första sidan och att den har trupphytt längst fram på tilläggsinfon.

 

Vil inte skriva ut regnr här då det inte är min bil...

 

Men PM finns ju så... ;)

/R

Ja, jag har sett det. Det gäller nog att ha tur i besiktningslotteriet. Jag försökte att åberopa den bilen men det blev tvärnej till passagerare i trupphytten! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...