Gå till innehåll

912 band drivning


Gäst dieselharry

Rekommendera Poster

Gäst dieselharry

Vi är två kompisar, varav min vän har en volvo 912 (tl22) som används relativt flitigt.

Är ett fordon han har haft mkt användning för.

Hemmabyggt Tippflak, TD40 Diesel motor, och inte sönderkörd gör den till ett mysigt litet färdmedel.

Men då finns det en tanke, och det är en vinter som denna och förra, då när man ska ut i skogen och hämta träd. När man lastar flaket fullt med ved, och ska åka någonstans, ja då drar det inte jättebra i djup snö, om man inte lägger på snökedjorna vill säga.

Kort sagt, detta är "jobbigt", och man får lägga av dom när man kommer ut på asfaltsvägen och ska hem.

 

Därför har vi funderingar på att göra något som är smidigare än detta.

Jag har band från bv206 "hägglund", Som jag skulle tycka va roligt om han fick användnig av.

Tanken är att förlänga banden något, kapa av dom och göra gångjärn som man kan skruva ihop banden med genom att klämma ihop järnen på banden.

Roligt är att däcken på 912:an passar som handen i handsken mellan klackarna som boggiehjulen löper i på bandvagn 206. (alltså där drivhjulen går).

Med band bak på 912an drar det nog lite bättre, plus att man inte behöver lägga på och av dom hela tiden, utan man kan lägga på dom när första snön kommer, och lägga av dom när det blir barmark igen..

 

När banden är i lagom längd, öppnar man upp dom (som när man lägger på snökedjor på lastbilar), släpper ut luften ur däcken,  och rullar på, och låser ihop dom. sen pumpar man däcken så banden spänns.

 

Rolig idé, skulle vara brutalt om det fungerar i verkligheten.

Banden är ca 575 - 580 cm långa.

Runt båda boggiehjulen bak på 912an är det ca 610 - 620 cm (om jag minns rätt)

så det krävs att man förlänger banden något.

 

Någon som har några ideer eller åsikter om ett sånt här experiment ? 

 

PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara underbart att se en "half-track" byggd på en nietovla! Och det skulle nog göra en del på framkomligheten- men det skulle nog inte bli nån revolutionerande skillnad då nietolvan redan original har ruggig framkomlighet.

 

Sen är det nog inte att "bara" förlänga banden tyvärr. dom är ju inte som skogsmaskinsband uppbyggda med länkar direkt. Om jag fattat rätt är det nån form av wire eller länkar som är helt och hållet ingjutna i gummit.

 

Hoppas du löser problemet och vi får se nåt kul i framtiden!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Kul med galna byggenPDT_Armataz_02_02.gif

Ang band så tror jag att det enklaste bandet att bygga på är den gamla modellen av 202 band-

Jag menar dom som har u-profiler  på ovansidan.

Dom banden är enklast att skarva skulle jag tro.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm......

Det diffar altså i storleksordningen 35cm

Om jag minns rätt har 912 däckdimensionen 11,00-16

Om ni byter till 9,00-16 (valpdäck) så kommer däcken att bli (teoretiskt sett) 4" mindre = 10cm

10*pi = 31,5cm (ungefär) och kanske ett spännhjul ovanpå.

Klart!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst dieselharry

Ja, dom gamla 202 banden är nog smidigare så, men jag mätte på min 202 (med nyare banden) och där boggiehjulen rullar i banden, är det ca 11 eller ca 15 cm (minns inte) mellan klackarna till hjulen.

912ans däck är ca 21-22 cm breda över mönstret på däcket, och 206 banden är 23 cm umgefär.

Detta gör det mkt smidigt, eventuellt kanske det är så smidigt att man förlänger banden ca 30-35 cm, och får ihop dom så att dom inte smits isär, och sen ev. kapar av banden på ena sidan ( den sidan som är mot ramen ) min vän skulle mäta hur längt det va från däcket till ramen idag, så får vi se imorgon på jobbet.

Är banden för breda (ca 20 cm bredare åt båda håll sett från originaldäcken) får vi väl ta och kapa lite på banden på ena sidan så dom inte tar i när dom sitter på..

Detta med att originalhjulen går i där jag tror drivhjulen sitter på 206an, sparar många svordomar och mkt arbete gentemot om man ska bredda ut styrklackarna på tex 202 banden...

 

 

ang att byta till valphjul, så blir det inte så bra om han vill använda 6 hjulsdriften så vida han inte skulle byta framhjulen oxå, men det ska inte vara mindre hjul på ett sådant fordon tycker jag inte..

annars va tanken god =)

(och sen är det väl inte samma bultcirkel på sugga/912 som valp, suzuki) ?

 

Ja, vi får nog prata lite om det imorgon på lunchrasten, och ta hem banden till honom i helgen för att undersöka saken..

Det får ju ske snart, vintern försvinner ju lika fort som ett fruntimmer när man närmar sig... PDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

ändras inte längden när det fjädrar in/ut? lär dra gött i banden då...

altså omkretsen runt båda hjulen, då dem åker från/mot varandramonkysa2011-01-12 21:55:26
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

912an har väl "rekad boggi" precis som 13-bilarna. Och det bör innebära, precis som monkysa säger, att omkretsen ändras när hjulen fjädrar. Att boggifjädrarna är lagrade i mitten har inget med fjädringsrörelserna att göra då bladen glider på axlarna när axlarna går upp/ned.

 

 

 

Men om man tar till bandlängden så att största flexet får plats omkretsmässigt så bör du vara i hamn. Det är ju trots allt ganska höga styrningar i BV-206 banden. Dock bör du nog fasa bärhjulsstyrningarna på hjulsidorna, risken är väl annars att bandens sidoflex gör att styrningarna börjar gnaga på hjulsidorna.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang att byta till valphjul' date=' så blir det inte så bra om han vill använda 6 hjulsdriften så vida han inte skulle byta framhjulen oxå, men det ska inte vara mindre hjul på ett sådant fordon tycker jag inte..

annars va tanken god =)

(och sen är det väl inte samma bultcirkel på sugga/912 som valp, suzuki) ?

[/quote']

Naturligtvis måste man byta framdäcken också, men har inte 912/Suggan 5/5,5" bultcirkel precis som Valpen?

Jag har för mig att det är samma, hittade detta på Google när jag letade

5x139,7 (5,5")

FORD US "Stora bultcirkeln" (Flesta personbilar innan 1949 utom 1936-39, flertalet Lincolnmodeller, pickup, van, Mercury tidigt 50-tal m.fl.)

JEEP MB, CJ, Scrambler

KIA Rocsta, Sportage

LADA/VAZ Niva

SUZUKI SJ, Vitara

VOLVO Sugga, Valp

 

Om det är så så behöver ni bara låna 6 valphjul och testa om idéen funkar (jag har 4 liggande i Växjö om ni orkar åka hit).

Det vore ju synd att kapa upp banden och sedan inse att det ändå inte går.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NivaMicke,

 

Jag låg sömnlös en hel natt för just den funderingen- och kom fram till att däcken fram som bak ska vara lika stora. man får samma utväxling fram och bak även om du sätter dit banden.

 

Men jag förstår hur du tänker. Men så här är det: Om du lägger bandet runt däcket så kommer däcket få större diameter- och beskriva en längre rullsträcka på varje hjulvarv. Men nu ligger ju bandet mot backen och hjulen rulla uppepå dom så att säga. Men i samma stund som hjulet har passerat den punkt på backen där banden ligger an mot backen så kommer bandet att dras med upp runt hjulet och DÄR kommer bandets kontaktyta att snurra fortare än vad framhjulets slityta gör. Det blir ungefär som att lägga ut bandet och köra över det när det ligger platt på marken- om det gick att göra så alltså.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog
Jag gjorde faktist detta experiment på en av mina TVCer på -80 talet, jag kunde då ta mig fram på en mosse som man med försiktighet kunde "trafikera" med stövlar, men trots att axlarna inte pendlar perfekt som på en skogsmaskin ligger dom kvar om man tänker sig för när man kör.
Och vad gäller utväxlingen har nog Obelix rätt för det var inget problem för mig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bultmönstret är inte samma på valp och sugga däremot användes rätt ofta valpdäck på suggan 8,90-16" (280/85R16) är nära 9,00-16" i storlek som suggan har original. 912:an och startbilen har 11.00-16 som original. Valp och 11-bil har dock samma däck.

Valp, jeep och suzuki har samma bultcirkel.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst dieselharry

Roligt att så många är intresserade ! PDT_Armataz_02_02.gif

 

Det blir alltså inte någon skillnad på utväxlingen på bakhjulen i förhållande till framhjulen, för som obelix sa, det är som att köra över banden bara (bakhjulen har samma diameter men driver några cm högre upp)

 

Om man gör banden så långa, att dom är lite slaka när 912an står på jämnt underlag, så kan axlarna flexa lite utan att banden måste tvinga med sig den ena axeln upp eller ner, När den är olastad är det väl inget större problem, då denna ena axeln inte väger så mkt, och kan dras med lite av banden..

Men om det skulle vara lastad med säg 2000 kg och man kör i skogen eller råkar landa mitt i vägen för en stubbe, då kommer det göra lite ont i bandet antar jag..

 

Men man får väl tänka sig för när banden är på plats och användningsområdet blir bredare, och roligare..

 

Ang. bandstyrningarna och originaldäcken på niotolvan, så skulle det nog kunna gnaga på däcksidorna, men dom är ändå inte vassa på banden när vi kikade.. Men ser man när man kört en tid, att det äter på däcksidorna, så får man ta tag i problemet då, kanske svetsa på små plåtar på styrningarna (tidsfördriv) PDT_Armataz_02_11.gif...

 

axlarna på 912an kunde pendla lite i sidled, men då dom är som närmast ramen, va det ca 18 cm mellan ramen och däcken.. då räcker det förmodligen att skära av banden ca 5 cm på ena hållet (dom är ca 20 från styrningarna ut till kanten) så ska det ju funka...

 

Hur gjorde du med din tvb som du hade hjort banddrivning bak på ?

Använde du band, eller gjorde du som på skogsmaskiner med kedjor ?

 

Mvh Johansson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dirty Hog

TVC!! För bövelen!PDT_Armataz_02_04.gif

Banden jag hade kommit över var lite speciella, dom hade varit till någon halvbandare från -60talet "sidolänken" var ersatt av stålförstärkta gummiband ca 75mm breda som tvärjärnen var bultade i, detta gjorde dom lite styvare i sidled än vanliga skogsband. Dom var avsedda att användas utanpå traktordäck så styrningen var klackar på utsidorna villket lämpade dom att lägga över 12,00-20 däck.

Lycka till!!!PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Hej jag har provat halv band på min 912  typ olofsfors dock helt i metal. Problemet blev att få hjulen ett dra i bandena.Jag o farsan svetsade i  små fyrkants profiler blev lite bättre. Anars gjorde vi som åvan nämdes tömmde hjulen på lufft på med bandet o pumpa upp det för att få det hyfsat spänt vi hadde planer på att sätta typ gummi padds på dom.Men det ruskar nog redan som det är.I låga farter går det mycke bra vi har seda 80 talet dragit en 9 ton tung sjö maskin bakom 912an vid land transporter. Jävla bra bil!!!!! Mvh Torparn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska bli lättare med bilder när uppdateringen av forumet kommer. Men du kan relativt enkelt förminska bilderna själv i paint. håll pekaren på den bild du vill lägga in, då kommer inforutan upp där det bla, står hur stor bilden är. Typ 450 Kb till exempel. Nu högerklickar du på bilden och öppnar den i paint. Då blir bilden JÄTTESTOR! Nu går du upp och trycker på "bild" i paints arbetsfält, då kommer det upp en meny där du hittar: Ändra storlek/snedställ-Tryck där! Då ser du två rutor där det står 100%,

ändra dom två rutorna till 40% istället så har du förminskat ned den till 72 Kb. Spara den sen på skrivbordet så hittar du den enkelt. Sen är det bara att göra ett inlägg och lägga in den bilden i din tråd.

 

Lycka till nu, för bilder vill vi se.........

 

SKREV OBELIX 
OBELIX2011-09-05 21:13:02
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Håll i er, för nu återupplivar vi en död tråd!  :blink:

 

(jag är ju mod nu, så jag gör va fan jag vill, typ, nästan, ibland, lite, eller? :) )

 

Hittade denna bild(er) nyligen:

tandem-axle-14-large.jpg

tandem-axle-1-large.jpg

http://www.righttracksystemsinc.com/tandem-axle-trailer-track-systems.html

 

(jag har även sett en annan variant på den nedre med en rulle på bandtungorna i mitten (för de med dubbelmontage))

 

 

"Vadan detta intresse då Vinkon?" Kanske någon undrar?

 

Tja, en av alla miljoner prylar jag vill skaffa innan jag dör är en 912a som skall utrustas med band.

Men eftersom man inte blir 500 år gammal lär man ju inte hinna med allt, så vissa idéer är det nog bättre att man delar med sig av så att åtminstone nån får inspiration och kanske ev. bygger en sådan tingest :)

 

Konstruktionen:

Axlarna bör nog låsas i viss mån i förhållande till varandra så att inte bandet kalvar av.

Sen bör det ju spännas också, kanske ett spännhjul framför, så får man en bättre attackvinkel också :)

 

Vad tror ni?

Varför har ingen av er byggt än?  :ph34r:

 

*Tillägg*

Mer inspiration:

http://www.unusuallocomotion.com/pages/more-documentation/19-semi-tracked-wheel-cum-track-vehicles.html

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gört' :)

Ju mer band desto bättre :)

 

Vad är det med 206-banden som lockar egentligen?

Trådskaparen var också inne på det men jag ser inte vitsen, är tanken att göra egna bandtungor?

 

Ingen speciell tanke med det förutom att banden + drivhjul var för billiga att inte köpa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...