Gå till innehåll

Hydraulpump


Gäst Yoggi

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en fördelningslåda från en Bandvagn (tror jag), där det sitter en hydraulpump på kraftuttaget.

Vet någon vad det är för flöde/tryck på en sådan pump? Anledningen till frågan är att jag eventuellt komemr använda pumpen till en hydraulwinch. Men jag vill veta att den duger till det först.

 

Jag letade i instruktionsböckerna för BV202, men på en bild där så ser det ut som om bv202ans hydraulpump sitter i motorrummet, är det alltså inte originalpumpen som jag har på min fördelningslåda?

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lite snabbt, det. Där är jo den möjlighet att tandemkoppla två pumper, så att du fortfarande har kyling på lådan. Då måste du ha ett helt sepatat system med oljetank och allt til winchen. Jag vet bara ine, om pumpen virker när fördelingslådan är sat i neutral? Den funker klart inte när huvudlådan inte är lagt i.

Bent
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke är inte att använda lådan. utan bara pumpen. Jag kommer sätta pumpen på motorn istället via rem.

Jag är medveten att jag måste ha en separat oljetank.

Yoggi2010-12-22 10:26:00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jo givetvis för att du redan har en sådan pumpe, annars skulle jag tro att där fanntes enklare möjligheter, pumpen är jo kuggat inn i lådan. Det går jo klart att sätte remskiva på axlen, men der skal jo ochså tillvirkas beslag o.a. Jag vet inte vem tilverkaren är, kanske kan nogon annan hjälpe. Annars får du jo kuppla pumpen på någon drivkälla, och mätta upp flödet pr. minut. Dätte s¨ger tyvärr inte någom om , hur mycket tryck pumpen gir, menj iom att den är försett "endast" för klning, skulle jag inte tro att den gir särskilt mycket tryck. Här tänkar jag ochså på intern/extern läkasj och dyl. Egentligen skulle jag tro att du skulle provat att hinna pumpen från ett annat ställe, traktor , skördetröskar, skogsmaskin ell. dyl.

 
MVH
Bent
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. En kompis hade en pump som gav 40l/min som verkar funka ganska bra. Trycket behöver inte vara mer än 120bar ungefär.

Frågan är om man kan ta en Bm-skördetröskepump och sätta mindre remskiva för att helt enkelt få upp flödet lite.

 

MVh: Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Flöde och tryck  för denna pump är bara uppskattning men jag trorPDT_Armataz_02_15.gifatt  det ligger inte långt  från

verkligheten.

Det är värt mycket om remskivan redan sitter monterad på pumpen som gör på dom flesta tröskor

oavsett fabrikat. Åk till en traktorskrot och kolla.

På 70-80 talet satt det ofta Bosch pumpar på tröskorna och gångtiden är sällan över 2000 tim.

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...