Gäst Volvo_Rules Postad 15 November , 2010 Rapport Share Postad 15 November , 2010 Tänkte kolla lite hur mycke en 11a bil skall dra per mil landsväg. Min tar ca 2,5l per mil, kör på 37" creepy däck så ska man vara riktigt noga så kommer jag ju lite längre än mätarn visar. Såg en annons på blocket där det uppgavs att en 11a gick på 1,5l per mil, är det en fantasi siffra eller drar min alldeles för mycket. Skriv gärna vad era drar så man får lite att jämföra med, om man skall börja se över fuggar o tänding så man får ner förbrukningen. Går även att fylla på med alla modeller 11/13/20 och 903or. Kanske någon mer som är nyfiken om deras fordon är onödigt dyrt att köra, ju billigare det är ju mer kör man och chansen ökar att man ser något roligt på vägen förutom tråkiga vardagsbilar. Mvh/Mikael Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 15 November , 2010 Rapport Share Postad 15 November , 2010 1.5 låter i minsta laget med originalförgasare och tändning. Min lägsta förbrukning jag fått till med 13-bil är 80 liter på 38 mil, dvs 2.1. Där är en elva billigare med mindre grejor och tyngd att dra på, men frågan är också hur mycket fel mätaren visar. Visar den för många mil blir ju förbrukningen lägre. EDIT: 80 mil i sträck Karlstad - Alvesta med avbrott för lunch i Jönköping. Bilen rullade på Cooper ATR 315/75-16 och var lastad med mig, camper på flaket och 6 pildäck varav 4 med kedjor. Höll 80 km/h i stort sett hela tiden, jämnare blir det nog inte. ErikC3042010-11-15 21:03:20 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst abce Postad 15 November , 2010 Rapport Share Postad 15 November , 2010 Jag har som minst mätt 1,8 l/mil med min 11a. Då hade jag gatdäck från Micheline i storleken 9.00-16 och körde landsväg inte fortare än 80 km/tim. Annars ligger förbrukningen mellan 2 och 2,5 l/mil beroende på hur och vart man kör. Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 15 November , 2010 Rapport Share Postad 15 November , 2010 Instämmer med föregående talare Har samma erfarenhet av Michelinarna. /Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Harri Postad 15 November , 2010 Rapport Share Postad 15 November , 2010 Vid senaste tankningen hade 11:an dragit 2,2 liter/mil. Jag kör med original terrängdäck. /Harri Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 15 November , 2010 Rapport Share Postad 15 November , 2010 Har legat på dryga 3, men förgasar rengöring o lite inställning nu nere runt 2,4l på landsv/stads körning på mina dubbade Trelleborgare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 1911 Postad 15 November , 2010 Rapport Share Postad 15 November , 2010 Min går på 1,7 på langkjøring til Finnland 50 mil en vei. Kjører på Michelin xzl i 255/100-16(9.00-16). Har 2 bar (30 psi) i dekkene. Har 123 ignition tenning på bilen. Fart ikke over 80 km/t. Holder meg rundt 75 km/t. Ellers på blandet kjøring går det 2-2,5 liter pr mil.... Om man bare kunne koblet ut forakslingen med frihjulsnav! Tipper man kunne fått ned forbruket til 1,4-1,5 på landeveien om sommern!19112010-11-15 18:53:29 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik Postad 15 November , 2010 Rapport Share Postad 15 November , 2010 Av någon outgrundlig anledning har jag inte mätt förbrukningen på min Tgb 11 respektiv 13. Däremot vet jag ett min Tgb 30 "nöjer" sig med 4 liter/mil vid långkörning (45 mil). Detta trots att annan Tgb 30 med tekniska bekymmer hängde efter i dragstång ca 30 mil. Så sett i förhållande till kilo att förflytta är det väl ändå en helt OK förbrukning. Nästintill miljövänlig, skulle jag säga Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst broten Postad 15 November , 2010 Rapport Share Postad 15 November , 2010 Min 11;a drar 1,85 på landsväg i 80 km och i skogen kan det väl bli hur mycket som helst // Bengt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Volvo_Rules Postad 16 November , 2010 Rapport Share Postad 16 November , 2010 Verkar som det går att få ner förbrukningen då. Kör ju bilen till och från körningar så är ju inte fel om det går att spara in lite där, att förbrukningen går i taket i skogen får man ta. Tro nu inte att jag är jättesnål men det finns ju roligare saker att lägga pengar på än bensin, tyvärr kretsar ju nästan allt man tycker är roligt kring just bensindrivna saker. Mvh/Mikael Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 16 November , 2010 Rapport Share Postad 16 November , 2010 Tycker att bränsle förbrukninge på väg är drygas att tanka upp. I skogen kör man ju sällan lika hårt så länge, Jag fyllde tanken med 80 L till våran 2 och en halvdagars körning. och säkrade med en 20 litersdunk. och jag började köra redan runt 12 snåret på fredags eftermiddagen och långt ut på kvällen, så fick den gå hela lördagen, och halva söndagen, då stog bränslemåtaren fortfarande lite över halv tank, och 20 liter dunken var oanvänd. Nu blev den ju bättre efter jag ställde om tändningen och ställde om brytarna, Så på lördag när det är dags att åka neråt stensjön för att hämta upp ett skåp till skall jag kolla vad den drar först utan skåp och sedan med. hoppas hålla mej runt 2,5 liter milen med skåpet på och lite under det när jag kör tom ner, Men jag skall vara noga med att försöka hålla mej runt 70 kmh, då det verkar som om man kör över det suger den i sej mer än vad man får ut i kilometer, som det låter på förgasarna som de öppnar högfarts munstyckena där i kring och då virvlar det till i tanken Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 16 November , 2010 Rapport Share Postad 16 November , 2010 Verkar som det går att få ner förbrukningen då. Kör ju bilen till och från körningar så är ju inte fel om det går att spara in lite där' date=' att förbrukningen går i taket i skogen får man ta. Â Tro nu inte att jag är jättesnål men det finns ju roligare saker att lägga pengar på än bensin, tyvärr kretsar ju nästan allt man tycker är roligt kring just bensindrivna saker. Â Mvh/Mikael [/quote'] Vilket däcktryck kör du med? Jag märker en stor skillnad i rullmotstånd på mina creepy 37X14,5 om jag har 2 eller 3 bar i däcken. I normalfallet ligger jag på 3 bar men när man varit i skogen brukar jag bara blåsa upp däcken till 2 bar. Det tar hellt enkelt en evighet att fylla 6 däck på tappen och då får det räcka med 2 bar. Hastigheten är en viktig faktor. Är du gasglad springer förbrukningen iväg. Jag har med min 13 en förbrukning på strax under 2 liter när jag ligger och puttrar längre sträckor i ca 75 kmh Fredrik Fredrik L2010-11-16 21:57:52 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Volvo_Rules Postad 17 November , 2010 Rapport Share Postad 17 November , 2010 Kommer inte ihåg exakt däcktryck, men klart det gör skillnad speciellt med mina creepy däck som är 12,5" breda på original fälg, pumpar man dom hårt blir ju anligningen mot vägbanan riktigt liten, men då sliter det ju mer på däcken oxå. Har oxå pumpat däck på macken efter körning, tyckte det räckte med 4 däck, tog en evig tid och vi var 3 bilar som skulle pumpa. Hastigheten brukar ligga runt 70/80km/h, blir ju döv om man kör fortare. Ska försöka kolla över tändning och förgasare till sommarn, så får man se om det ger önskat resultat. Tack för all info. Mvh/Mikael Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.