Gå till innehåll

Äntligen en 13 även för mej


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Tackar för alla hållna tummar, det gjorde nog susen :wub:

Ja nu så är den kollad och godkänd, med anmärkningen EG skylt saknas.

Dock inget jag behövde komma och visa upp, då de så snällt kom på att de MÅSTE ju sitta kvar på skåpet, Något som jag också "trodde" av hela mitt hjärta :D och vi bestämde att det skulle inhandlas ett par sådana och även sätta på bilen, vilket nu är gjort ;)

Det fick bli klistermärkes modellen och klippa till de så de passade då de normalt är så stora att de inte får plats på stötfångaren när nr skylt och annat sitter där. får väll fixa i plåt och sätta på skåp och flak vad det lider.

 

Nu så här i efterhand var det nästan lite roligt att få åka in och se hur 2 gamla män klurande och funderande. Först över bromsprovet. där jag fick upplysa dem om att de måste skruva bort kardarnaxlarna om de skulle prova den där, så allternativt bromsprov var nog bäst tyckte de. Sedan såg en av dem att det stog något om karosseri kod 60, och de funderarde vad det var för något. även där fick jag tala om vad det var och att det var därför jag kunde och kom utan skåpet på, då jag gjort service under skåpet, något som de gillade för då såg de ju att jag verkligen bytt slangar mm där bak

Nästa sak att fundera på var hur de skulle kunna lyfta upp den och snurra på hjulen för att kolla hjulagrena. när de misslyckades med det på både fram axel och mellan axeln gav de upp och ruskade lite på hela bilen med hjälp av maskinen i hallen. och var mycket nöjda med resultatet ^_^ Ja den har ju bara gått 1000 mil sa de så det måste ju vara ok :ph34r:

Ja så såg de att det satt 2 varningstrianglar i bilen samt hängde en varselväst bakom ett säte, kollade ljusinställningen och att alla lampor fungerade.

Tog ett varv runt huset, tutade och var nöjda med det.

Det var jag också, för när jag åkte ut fungerade blinkersen i första korsningen, sen gav den upp PDT_Armataz_02_04.gif

Nåja det får jag kolla i lugn och ro under morgondagen. sen är det bara att tuta och köra ett år

 

Måste nog ta och kolla inställningarna på förgasare mm, då den var lite väl törstig vid körning på motorvägen.

Den sög i sej 1/4 dels tank på de 8 milen fram och tillbaka, måste ju bli runt 2,5-3 liter milen utan skåp så det kommer nog gå några liter när jag skall åka och hämta skåpet lite över 20 mil totalt :blink:

 

Men men nu får jag då köra lagligt både med och utan något bakom hytten, så det kommer nog gå hårt åt bensinkontot ändå den närmsta tiden :P

 

Får försöka bli kompis med kameran igen till helgen så det blir några foton från skåp hämtar turen B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nä inte för Norska oljeshejker :P nu är jag ju Norsk men får inte del av oljeslantarna :( lite jäkligt egentligen :angry:

 

Nä man får väll vara glad att den går bra i alla fall. men om andra kan få de att dra runt 2 liter milen så skall även jag nog nå dit :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

De 2 gamla männen  är förmodligen samma som besiktade mina gröna nu i somras. Först L50´n och sedan TGB30. Trevliga att ha och göra med. Den ena är under och klurar på allehanda ting medan den andra älskar att köra. Jag bruka passa på att väga på deras kalibrerade våg utanför hallen till höger för det är ju alltid bra att se hur regbeviset stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja det har väl nästan vuxit igen där nu så vi får ta med motorsågen och röja upp några nya spår.

Kanske ta ett varv på de befintliga "körvägarna" och se om jag tagit upp för smalt för en 13, den tar ju lite mer plats än valpen, men borde ju gå fram fint där det är öppnat tillräkligt för 11an och Mats traktor

Han behöver väl fylla vedföråden nästa vinter med så det går ju att såga upp en hel del :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja jag räknade nästan med det en full tank på den resan som jag skall i väg på i morgon, det är 10.7 mil enkel väg.

 

Jag blir nog att ta det lite lugnare än när jag körde in till besiktningen. då jag fixade med bilen in i det sista så hade jag bara 3 min till godo när jag kom fram till bilprovningen, så det blev mer 90 är 70 på motorvägen.

Lite mindre väg och lugnare med trafik samt massor av 70 sträckor att köra lungt på när jag kör i morgon B)

 

 

Blinkers fick jag lätt fart på igen, började med att byta relä och så fungerade det igen. får nog ta en tur till dit de slaktar 20 bilarna och köpa mej endå ett sådant i reserv nu, verkar som det kan vara bra att ha på hyllan.

 

Däckena som jag oroade mej för är nog hela utan större skador, dock kanske lite ovala,det rätar väl till sej, nu har jag ju bara kört 8 mil assfalt med den sedan de stått länge på samma fläck. så jag har fått tag i trelleborgare å köpa och sätta på även fram.

För mej ett väldigt bra däck som jag var nöjd med på valpen och kommer fortsätta med även på 6 hjulingen.

 

Skall bli kul att ge sej i väg på första road trippen med den i morgon och att få hem och på skåpet.

nu har jag då snart en komplett bil, det är massor av sakar som skall monteras och modiferas kvar, men det är ju den roliga biten, så länge grejorna är betalda och ligger hemma ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja turen efter skåpet gick fint.

får fylla på med några foton och text under morgondagen

Här är en bild i alla fall lastad hos daniel

31785365.jpg

 

 

H.Hansen2010-10-24 08:01:01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja så då en liten rapport om hur det gick på skåp hämtar och jungfru turen med 13 bilen.

En riktig bilåkar dag då det var grå kallt och regnade redan på morgonen.

En termos med kaffe och lite kakor packades i ryggsäcken, passagerarsidan av hytten fylldes upp med verktygslådor och bra att ha saker, hi jack och reservhjulet surrades på ramen bakom hytten.

Så var det dags att åka till mjölby och kolla bensnpriserna, som vanligt låg priset ca 10-15 öre billigare än här hemma på de konkurerande mackarna där.

Rullade in på macken kvart över tio på förmiddagen med lite under kvarts tank i tanken,

Var lite väl optimistisk och fyllde bara på 40 liter

31785352.jpg

Så bar det i väg.

Nu visade mätaren mellan halv och trekvarts tank. Lunkade på i behagliga 70 kmh i 45 min då det var dags att fylla på termos muggen med kaffe och tömma blåsan. så det blev en lite paus vid fin P ficka efter rv 32

31785353.jpg

Sen närmade jag mej Tranås där de har en volvo LV verkstad mm och ett foto vid porten var ett måste, några intressantare bilar syntes inte till där, men en militär grön baklastare stog vid grann företaget ;)

31785355.jpg

Ja nu var det bara att sikta in sej på nästa lågpris mack som jag visste av och stanna för att fylla på tanken tills det sa stopp det gick precis i 40 l till.

Så var jag redo att köra de sista milen ner till Daniel. När jag passerat Eksjö mötte jag 2 st mil reggade Gelendervagen med släp, de var de ända militär fordon som jag såg efter vägen.

Nu hade 6 hjulingen börjat rycka och gick inte riktigt bra, men jag smög vidare tills jag var framme vid Daniels förnäma förvarings byggnad för fordon mm

31785356.jpg

Så kunde jag konstatera att de hade nog fått lite mer snö där än uppe i Skänninge. Då jag misstänkte skit i bränsle filtret parkerade jag inte på gräset, utan stannade så att motorn var över gruset.

öppnade motorhuven och skruvade loss främre bränslefilter, när det väl var i handen kunde jag konstatera att för det första såg det ut att vara mer rost och vatten i botten på glas koppen än bensin.

Så det blev att torka ur det och försöka blåsa rent filtret med hjälp av luften i reservhjulet. när det var gjort så öppnade jag även vid fördelar locket. och där kunde jag snart konstaterara att brytar avståndet inte var tillfredställande, så detta justerades och 5-56 sin marina motsvarighet 6-66 spryades in i fördelaren, då den är rekomenderad att användas på dränkta båtmotorers fördelare mm, satte tillbaka allt och startade upp, när jag gasat ur den gamala sörjan som fanns kvar i slangarna från filtret så gick bilen fint igen. ja till och med bättre än innan besvärena började :) .

 

Så dök Daniel upp och jag kunde backa in 13 bilen under skåpet.som stog där på sina stödben och väntade på att få åka 13 bil igen ^_^

31786119.jpg

När vi väl hade ställ ner det på ramen så kopplade vi snabbt i hop elkontakterna "Starthjälp kontakten på bilen och en motsvarande hane på skåpet" med varandra så det kom ström även till skåp och diesel värmaren skulle provstartas efter ha stått oanvänd i över ett år

Till att börja med rykt det ordentligt ur avgassystemet

31786138.jpg

Men snart tände den och värmen började fylla skåpet. Visst det var lite krongel i början, då värmaren slocknade och tändes om vartannat, men antagligen hade det blivit kondens i tanken och de fick vatten med i dieseln, men när vi trixa lite så brann den riktigt fint, och den fick stå och gå så jag senare kunde inviga det nyinköpta fika rummet.

Efter en tur till Daniels far för att hämta ketting lådorna som skall sitta i hjulhusen på skåpet bar det av hemåt, nu med en bil som både gick bättre i motorn och stabilare på vägen, verkade som den riktigt trivdes med att ha last på bakom hytten igen.

Ja så halvägs hemma var det dags för att fika inviga skåpet, och jag stannade vid tranås fina rastplats.

31785367.jpg

Kaffe och kakor åkte fram i det nu väldigt varma och sköna skåpet.

31785369.jpg

 

Sängen såg verkligen lockande ut för en trött rygg som vilade sej i värmen

31785370.jpg

 

Men det blev en påtår och sedan fortsatte jag hemåt utan några störningar.

 

När jag väl var hemma kunde jag konstatera att tripp mätaren stog på dryga 22 mil och att det gått åt ca 60 Liter bensin.

 

Nu återstår det att fundera på om jag skall återställa fästanordningarna för att skruva fast det i de befintliga fästena på bilen. eller om jag skall ha det anpassat för att ha på ett flak, och bygga även ett sådant.

Ketting lådorna skall då bultas fast igen på sina platser, det kan ju vara fint att ha det extra utrymmet som de ger :)

Ja först skall det ställas upp på stödbena igen så det går lite lättare att jobba med underedet på skåpet och fixa med stege in mm, och jag kan köra till Vadstena för att ordna med vinsch fäste och byte av däck fram när det finns tid för det.

 

Ja det var väl allt för denna gång :P

 

 

H.Hansen2010-10-24 11:28:22

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

Härligt att resan gick bra! och bättre efter lite Stensjön luft och rensning :P

 

Men vi glömde reservdelar till värmaren ju. ska hämta dem hos far så de inte försvinner till slutförvaring...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Så har det blivit en tur till Vadstena både för att hämta och betala för 2 st i stort sätt nya trelleborgare att sätta på fram. sedan direkt till Bilvården i vadstena där de släpper lös mej på sin däckmaskin titt som tätt :)

Lastad med däck utanför Bofab

31805123.jpg

Kan medela att bilen gick bättre på vägen med Trelleborgarna, tror att den nästan 1,5 cm grövre stommen är bättre för 13 bilen än good years tunnare pildäck. ja det vart då slut på känslan att den hoppade lite fram, något som visserligen försvan när man fick last på, men nu då är borta även utan last :)

Naturligtvis var jag tvungen att ta av vid det gamla grustaget efter vägen och känna på greppet även off road. och den styrde så snällt upp för allt jag vred ratten mot

31805124.jpg

Under dagen i dag skall det måttas för balkarna till flakbygget.

Har efter en del funderingar kommit fram till att ett plant flak som monteras i kod 60 fästena blir en bra lösning att ha för att köra lite småsaker på, och även använda lite som skydd och glidhjälp i skogen så man slipper få in träd och annat mellan ram och däck, samt att det skyddar batterilåda och ljudämparna en del.

 

Det kommer att tillverkas 2 st balkar i fyrkantsprofil med dim 40x60x3 som skall sättas i fästena för kod 60.

Från dem skall en ram fästas lite uppflyttad så däckena inte tar i vid fullt flex, Även ramen kommer att tillverkas av 40x60x3 fyrkantsprofil. med 2 st yttre helånga frofilrör och 4 st värgående profiler , en långtt bak vid kod 60 fästet.en rakt över fästet mitt på ramen , en längst fram och en som placeras mellan den bakre och mitten fästet,

Dessa kommer att kläs med någon slags skivor eller råspont som flakbotten. något lämpligt till framstam skall klurast ut och svetsas på plats, så det blir ett väldigt enkelt flak utan lemmar.

Det skall även det få stödben så det lätt kan ställas av och skåpet kan sättas på eller för att kunna köras ramren om jag behöver det.

Om jag kunde med detta med paint så ritade jag nog i hop en bild, men det får finnas i min skalle och på papper än så länge. resultatet kommer väl visar här vad det lider.

 

Söndagen är nog vikt åt att åka och såga upp lite på körvägarna vi har som "jobb" att fixa åt en vedbonde.

De är bara upptagna så valpen och max en 11a får plats i mellan träden, och nu skall det komma igenom en axel till för att vi skall kunna fortsätta vårt idiella arbete med att ordna körvägar åt han och oss ^_^

 

Ja så är det det där med att få vinschen på plats, men det är på G det också, skall försöka att få mina tider med fästesbyggarens att stämma, så är det nog snart gjort att svetsa i hop ett och bullta fast på stötfångaren fram. Kabeldragningen är ju snart gjord bara man vet vart jag skall sätta huvudströmbrytaren till det hela.

 

Så de närmsta veckornas jobb är planerat B)

 

 

 

 

H.Hansen2010-10-30 08:07:56

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst H.Hansen

Ja så har jag då börjat lite smått med att bygga på flaket.

Nu är jag ju inte på långa vägar lika duktig som smeden Obelix i smedjan, Men trots erbjudande om att vara där och bygga. så skall jag ge det ett försök själv.

2 anledningar för det första det är full akivitet i båda garage portarna. för det andra jag har nästan 9 mil dit. och min nu väldigt gravida sambo vill gärna att jag är på hemmaplan så mycket som möjligt och hjälpa till med mark servicen.

 

Men efter att ha läst kollat på foton konsulterat vissa tidigare flakbyggare skissat och fått en del viktiga mått klart för mej, Satte jag i går eftermiddag rondellen i de första plattjärnen, och började att tillverka fästena som skall gå ner i balken för kod 60 fästet och skruvas fast där.

En enligt mej nästan viktigaste delen av flaket , då det är en viktig fästpunkt som bara måste hålla för alla påfrestningar som flaket kommer utsättas för framöver.

31832707.jpg

Så en bild på hur svetsarna ser ut med en svets med 2 instälnings möjligheter MIN & MAX och ingen trådmatnings reglering, och med flus tråd :blink:

Har visserligen varit nöjd med den svetsen då den gjort sitt jobb med avgassystem mm,

Men man börjar ju fundera på en bättre om man skall hålla på med sådant här :unsure:

Tycker det ser skapligt ut när man knackat bort slaggen, lite slipning på dem så blir det bra :huh: Det sprätter ju en hel del som synes och någon röntgen klara de inte :ph34r:

 

31832708.jpg

Själva fästet byggs av 5 mm plattjärn, tycker det borde hålla då fästet som sitter på bilen är i ca 4 mm och balkarna har en gods tjocklek på 3 mm, och jag har svetsat runt om hela plattjärnet så det borde sitta.

 

I dag skall det tas hål för där muttrar skall svetsas fast så man kan bulta dit det ordentligt. på både detta fäste och även bakre balken. när det är klart kan själva bygget av flaket påbörjas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja svetsen verkar funka skapligt ;)

 

Värre är det med mina borrar och borrmaskinen, Måste ju få upp borrhålen till att få igenom en 14 eller helst en 16 mm bult, och plattjärnen gav kraftigt motstånd, de titanbelagda borrarna smälter om jag pressar på för mycket, de specialhärdade smäller av på mitten när det hugger fast, min dyra fina koniska borr gick i massor av bitar. vanliga 13 mm borrar har jag gjort av med 4 st på 2 hål i dag :huh: de blir det 11-12 mm borrar av, borrmaskinen ryker det ur när jag försöker få den att gå på låga varv, så den hinner jag nog få ut en ny på garantin på -_- .

 

Bara vad borrarna har kostat mej i dag skulle jag kunna köpa mej en liten pelarborrmaskin för :unsure:

Så en sådan står högre på önskelistan än en ny svets i dag, nåja en tur förbi biltema löser väll det

 

Måste ha blivit någon omhärdning på platjärnen när de gått genom skärmaskinen, nästan halva dagen har gått åt att göra 2 hål i plattjärnen och 4 i en av fyrkantsprofilerna upp till så jag fått i 14 mm bultar :(

Vill ju ha i ett rör i fyrkantsprofilerna så de inte dras i hop när bultarna dras åt eller de utsätts för andra påfrestningar.

 

Men mina mått ser ut att vara anpassade för 40 + tums däck med kedjor på :blink:

Det finns ju risk att man blir höjdrädd om man skulle klättra upp på flaket med de måttena jag har nu, Så det måste sänkas innan jag fortsätter, jag skulle få lastytan ovan dörrhantagen om jag fortsätter bygga på de mått jag kör på nu, först fyrkantsprofil på 4 cm så distanser på 29 cm och en till profil på 4 cm, från ramen. nä det funkar inte, måste nog räkna bort minst 10 av dessa så börjar jag närma mej vad som är ok.

 

Får väl se om vädret sätter käppar i hjulen för bygget nu några dagar, de hotar med snö på måndag kväll :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon Hasse.

 

 

Du måste vara försiktig med dina maskiner ;) .

 

Ett 13-16 borr får du inte köra med högre varv än 6-700 rpm.

 

Vid så höga varv åtgår också kylning/smörjning.

 

Det vill jag också säga att det slarvas en hel del med.

 

Blanda lite olja, vatten och tvål i lika delar.

 

Använd detta bös vid bearbetning och det gör underverk.

 

Felet man oftast gör är att varva på för mycket och då smälter borret.

 

Beroende på material kan man också åstadkomma lufthärdning p.g.a värmen man åstadkommer.

 

Jag har jobbat med metall bearbetning i allmänhet och GANGSTERSTÅL i synnerhet i 22år så jag tror jag vet lite om sånt.

 

Jag ska försöka hjälpa dig med komplettering av din borrlåda vid tillfälle :P .

 

Kanske lite riktig borrgucka så slipper du blanda enligt receptet ovan :) .

 

Jag blir lite nyfiken på vad det är för borrmaskin du har?

 

Får du i 16mm cylindriska borr i chucken?

 

13mm brukar vara vanligt i handborrmaskiner.

 

 

 

Mvh.

 

//David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För lite större hål i profiler kan jag rekommendera hålsåg. Bosch har ett bra sortiment (vita hålsågar) med snabbfäste, finns på Swedol för ca 100 pengar. Men man måste ha en maskin som har lågväxel, även om det är snabbstål i hålsågen finns det ju hastighets- och värmegränser även där. Smörja är ett måste. Har kört 14-19-22 mm hål i profilrör och plattjärn i 3 till 6 mm gods utan problem.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg i en tabell att borrhastigheten för 16 mm borr i vanligt stål är 245 rpm. Det gör ingen skada att borra ännu långsammare. Slöa borr kan slipas om för hand. Dra ett streck 118 grader mot sidan av slipskivan som du syftar mot när du slipar. Håll borrets ena egg vågrät och och bakändan på borret lägre än eggen. Tryck eggen mot sidan av slipskivan och för ner bakändan på borret. Gör samma sak med andra eggen. Lättare sagt än gjort kanske. Övning ger färdighet. Kanske någon annan kan beskriva borrslipning på frihand bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jan jag tackar för alla tipps.

Jo det är en handmaskin av "kvalitets" märket Meca tror jag :D någon hög och låg finns ej, utan man ställer hastigheten på själva " avtryckaren", och när man vrider ner den som mest verkar det som om man bara stryper strömmen , något som maskinen ej gillar och börjar ryka kraftigt när jag pressar på lite.Och nu har fastnade den på slag, ja eller något mellanting, utan att jag hade den i det läget , så någonting i maskinen har nog brunnit upp invändigt, och ett byte till något annat blir aktuellt, jag smorde med olja, något som brukar gå bra, pyttsar på lite i hålet och på borren så det kan rinna ner eftersom man borrar.

Den skall ta borrar upp till 13 mm, shucken tar då det i alla fall

Funderade om kombinationen 1- minusgrad och värme utveklingen gjorde att borrarna gick av, men det var nog bristen på att få ner varvet som var den stora boven. fick ju bekymmer redan vid första borrhålet på ca 4 mm, redan vid de små borrarna så gick det åt 2-3 borrar innan jag var igenom per hål.

 

Jo Olycka hade det varit vardag så hade jag nog kommit ner till er och fått hjälp. kanske kan komma och få hjälp med att borra upp dem till 16 mm, från de 14 jag lyckats nöta upp dem till. Där bak måste jag nog få upp fyrkantsprofilen ändå grövre om jag skall få i rör med en inner diameter på 16 mm, så jag kan svetsa fast dem. Nu var det ju söndag och jag ville inte jaga ner er till fabriken.

Sen är man ju envis och skall kunna själv :huh: på gott och ont..

 

Nu hotar de med storm men jag kanske letar mej till Bofab för borrhjälp under tisdagen.

 

Men detta med höjde på flaket måste lösas det också, har nästan betsämt mej för att 10 cm mellan fullt uppflexad boggie och flak balkarna skall räcka när man har kettingar på.

 

MVH Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

​Ja Hasse. det är ju tyvärr så att när jag tänker borra- så ser jag ju bara min fina pelarborr modell as-tung med många utväxlingar på, och det går ju inte att jämföra med en handmaskinPDT_Armataz_02_06.gif Sen har vi i Smedjan turen att Uffes frus bror jobbar på SECO-TOOLS, där dom tillverkar borrar, fräsar och annat användbart- så vi har ju tillgång till bra saker.

 

 

Att strypa varvet elektroniskt funkar nog i mjukare material- men inte i stål. Ta med det du behöver ha borrat till Skägg-bröderna så fixar ni det där på nolltidPDT_Armataz_02_02.gif Annars så står ju Smedjan öppen för dej- men det är ju lite avsides för dej, om du inte är här i trakterna och jobbar nåt i veckan då..

 

 

 

Vad gör en storm? Du har väl världens finaste påbyggnad med värme och grejer som du kan krypa in iPDT_Armataz_02_10.gif

 

 

 

Ha det bästa Hasse så hörs och syns vi...

 

 

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

6-700 rpm var menat som absolut övre gräns för borrning med 13-16 borr i bonnjärn eller liknande.

Då krävs bra kylning och smörjning.

Det är på inget sätt rekomenderat varvtal.

Kollar man i tabellen gissar jag att det skilljer en hel del mellan 13 och 16 borr.

Har man kontroll på skärhastigheten går det att avverka en hel del med ett borr.

Skulle jag själv borra ett 13mm hål i 1430 skulle jag lägga mig på 450 rpm och 250mm/min matning.

Det blir ganska många hål i 6mm plåt på en minut.

Som sammanfattning kan jag bara säga att varvtalet är viktigare än matningen för ett lyckat resultat.

Nu kommer man ju inte i närheten av rekomenderad matning vid handborrning med 13mm borr så det blir ju vad det blir.

 

Mvh.

//David
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...