Gå till innehåll

Äntligen en 13 även för mej


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Hasse hur yttrade sig vibrationerna för dig?

Jag har kraftiga vibrationer när jag ligger i 70+ och släpper gasen. Så länge motorn driver på är det lugnt.

Har kollat och avfärdat axlarna och kardanerna så det bör vara f lådan som stular för mig oxå, det är därför jag har en köpes annons ute.

Kan iofs renovera den jag har men eftersom jag kör med den varje dag har jag inte tid med några längre reparationer

 

De börjar vid 40 kmh för mej och sedan blir de bara värre, Det där med runt 70 kmh är nog vanligt då det var max hastigheten på C30x serien för militären.De fick inte köra fortare oavsett vad det stog på vägskyltarna. den infon fick jag från förare som skriver på ett svenskt militär forum http://forum.soldf.com

Såg direkt att det var utgående på fördelningslådan på min när jag hade plockat bort alla kardaner, då går det ju att lägga i en växel och köra med motorn på lite varv på hög fyran,; gör som när man kollar och en fälg är skev, ta en krita eller blyerts/snickar penna och för sakta mot den snurrande medbringaren med ett mothåll undre, om den inte ritar runt hela när den väl möter medbringaren, har man ju slag på den, men det syntes med blotta ögat på min låda, bara jag kopplat bort bakersta och främre kardarnena, och lyfte upp ett av mellan axelns hjul och snurrade på det för hand,, då slog handbroms trumman stygt, Jo jag såg att du letade fördelningslåda, Fredrik,Får se hur jag gör om jag river och plockar i hop en låda av den jag lyckades få tag i eller om det går att montera den direkt, jag hoppas ju att det bara är medbringaren som fått stryk, då hör jag av mej angående den andra fördelningslådan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det knepiga är att det bara vibrerar när jag släpper gasen. Hoppas verkligen att det löser sig med byte av fördelningslådan

Fjärås bildemontering har en gäng lådor till salu för 3000 men dels tycker jag priset är i överkant och dels har man ingen aning o m skicket på lådan.

Hittar man en som enl ägaren fungerade bra så känns det bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag är nog inte på fötterna igen så jag kan skruva innan helgen, de kapade upp mer än jag trodde i foten, men jag skall kolla den fördelningslådan och vad som felar på min då, är det så att det är medbringaren, kan du ju ta och prova denna låda och hjälper det med problemet så får du nog köpa den till bra pris. tror ju inte det är medbringaren på din låda, så den kan du ju flytta över om så är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så var denna helg nästa över, har förmidagen på söndag att skruva på innan jag kör tillbaka min dotter.

Jaha vad har hänt då. inte mycket :mellow:

Fredags morgon åkte vi till garaget, och där stog traktor grävaren med frontplåten nere. Så i stället för att lyfta av flak mm, vart jag involverad i att leta delar och försöka hitta på kablar och annat som skulle gå till "tredjefunktion" knappen på spaken till front lastaren. en öppningsbar skopa skulle kopplas på och sättas fart på,

Dåligt med utrymme var det gott om,och konstigt nog såg det inte ut som det funnits någon tredjefunktion på den,

men efter en hel del letadande pch pysslande fick vi fram två st fungerande magnetventiler som passade på var sitt block, och lite slangar tillverkades, så var det fart på den öppningsbara skopan eller vad man väljer att ha där.

Efter det ville min dotter sova och ta det lugnt resten av dagen/kvällen. och det var inte lätt att skruva med en 13 kg unge hängandes på ena armen,då hon vägrade stå brevid och kika :P

Ja så vart det lördag, och jag han med att få dit bilen, Som börjat tina fram nu från den lilla värme solen gett den

IMG_20121026_082315_0.jpg

När jag väl var framme igen efter alla bestyr som det är att ha med en liten en på mekar helg, så stog grävaren där igen, nu med trasig returslang till hydrualiken och jag hade inget lämpligt att lyfta av flaket med :(

Men pressa i nya kors på kardanerna gick ju bra

IMG_20121027_183823_0.jpg

Nu vet jag att det skall vara ok i alla fall :)

Värre var det med fördelningslådan, när jag väl fått bort den enda kardan jag hade kvar på, och lossat på bromstrumman samt skruvat bort medbringaren, startades bilen upp och den kördes med hög fyra i.

Under och mäta var det ju meningen, men det var uppenbart att axeln var krokig, och jag får byta fördelningslådan, då det är enklare än att riva två lådor och byta axel och annat som kan ha fått sej en smäll :unsure:

Så jag började att plocka i hop verktygen som liten hade dragit runt i halva verkstaden, och gick sedan lös på den fördelningslåda som skall på.

Åtta 13 mm muttrar runt fästet samt de åtta som håller locket där man kan sätta på kraftutaget, och sen den stora 32 mm muttern som håller i hop dreven i lådan, var snart borta. och lådan kunde lyftas av och läggas för syning på golvet

IMG_20121027_183905_0.jpg

Lite broms detaljer måste plockas över, annars kändes och såg det ok ut

IMG_20121027_183925_0.jpg

Så även vauumklockans ena del samt membran , då det gapade tomt även där,

Trots brytning - ryckandes och anndra medel hittade jag inge glapp på utgående axel fram heller, visst den var inte rentvättad och fin men det har inte runnit olja från packboxarna varken fram eller bak, så det ser lovande ut.

Ja i morgon söndag blir det några timmar på förmidagen som jag skrev, sen köra 9 mil och lämna min mekar kompis,

Kl 16 ungefär kan jag sätta mej i bilen och köra tillbaka och hoppas de fått tag i en returslang till traktorn.

Så är det bara att tömma de nyfyllda lådorna igen, lyfta av flaket så jag kommer åt bättre, och börja lossa på alla slangar kablar och sedan skruva av lådan.

Hoppas jag hinner med det när jag inte har medhjälparen med :P , sen får jag kamma örona bakåt och lägga på ett kol.

innan måndag kväll skall det sitta en fungerande låda på, kardanerna vara monterade, spindlarna fram fått tillbaka ett eller två av sina chims, en.smärre justering av bromsarna och lasta på skåpet

Sen har jag bara ett par dager nästa helg att få det jag vill ha inkopplat och bilen å lastad klar för äventyr. Då en 5 dagars tur med min "terrängcamper" är inplanerad i början av november, Det är tur man är ute i god tid B)

Uppdatering kommer när jag har tid att skriva och lägga upp några foton igen under veckan.

Fridens folk och krama varandra i trafiken :D

Redigerad av H.Hansen
Försök till att rättstava
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är inte det ^_^

Halva dagen går åt att fixa mat byta blöjor och allt annat som händer runt dem.

Men hon måste ha jobbat på bra någonstans, för overallen jag tog med och som hon använt dessa dagar i garaget, gick inte att få ren från olje och fett fläckar, så den får nog stanna här och vara mekar overall nu, Inte värt att visa upp den för hennes mamma :D

Undrar hur badvattnet såg ut efter hennes kvälls bad i kväll :lol:.

IMG_20121027_183939_0.jpg

 

Nåja det hjälpte att kamma örona bakåt och köra på, Fick lite hjälp av klubbkompisen/grannen, så med gemensamma krafter lyfte vi av de ca 325 kg durk plåt som låg bak på flaket för bättre driv. Å tack vare tryckluften och de underbara verktyg man kan koppla till den :wub: Så var flaket snart lossat och bilen kunde dras ut ur verkstaden för att med traktor lyfta bort flaket. samma traktor knuffade in bilen igen,

IMG_20121028_220024_0.jpg

Nu kunde vi stå och jobba i stället för att krypa under, samt använda "traversen" som lyfthjälp. Lådorna var ju av vid motor skiftet för ett år sedan, så det gick fort när man visst vilka storlekar på det var på bult skallarna och vad som måste lossas.

inte ens hastigets mätarvajern ställde till med bekymmer :)

Nu var lådan snart på golvet och vissa saker plockades över. lite rengörning av anläggnings ytor och på med packning på tub, lyfta på plats och bulta i hop igen gick så fort att jag nästan inte ens han med att tänka på fotografering. med en gubbe på vadera sida satt snart allt på plats igen. lite justering av slaglängden av membranet till framhjuls driften, och fylla med ny olja, så kunde den riktiga mek hjälpen ta kväller ;)

 

Jag fortsatte med kardarn montering och städa upp lite efter oss.

Nu är det bara handbroms monteringen och den sista kardanen kvar.

Ja några foton blev det, nu är det sova på schemat och upp med tuppen för fortsatt verksamhet, Hm det är ju mitt i natten ju :P

IMG_20121028_215916_0.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok nu gick bilen utan vibrationer eller andra oljud,

men när jag städade garaget kl 07 i morse hittade jag två st av den stora 32 mm mutterna som sitter på axeln mellan lådorna.

Visst bara att lossa på locket där kraft uttaget skall sitta och dra dit den.

Tur jag hittade och såg den innan några skador skett.

 

Skall skriva lite mer om vad som gjorts och lägga in foton i morgon när fingrarna börjar funka skapligt igen.

Dags att åter gå till återhämtning efter en lång skruvar helg som slutade i morse "Tisdag"

På lördag är det påt igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fint att det löste sig!

 

Jag hoppas snart få uppleva den känslan oxå, bara jag får tag i de förb* kardanaxlarna... (Jag har i.o.f några på "lur" men till ett lite kraftigt pris. Får se om det är förhandlingsbart annars så TROR jag att det dyker upp ett nytt set om inte så många dagar.

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har haft en väldigt tur som råkat hamna i garaget till en med 2 st 13 bilar, var av en är "reservdels bil" ja eller till salu. och han har samlat på sej lite delar under åren också.

Det har ju sålts en del 13 bilar från Norrköping som gått ut på gårdarna i trakten.

Fördelningslådan bytte jag rakt av mot min med krokig axel, spelar ingen roll om det vibrerar vid 40 kmh, när de ändå inte kör fortare än 30 kmh, med bilen han använder. Den som är till salu säljer han axlarna allt som sitter på dem och drivlinan, alltså med kardarner och lådor.

Det blir garenterat dyrare än vad dina kardarner kommer att kosta markus, ca 25 papp, och sedan frakt på det till Tromsö, HUU

ja du får nog hela bilen för 25 laxar :P

Fredrik du får nog leta vidare efter fördelningslåda, då jag tog hela :( och den jag lämnade vill du inte ha ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok det vart inte den dag jag lovade att fingrarna skulle fungera igen, men i dag gör dom det :) så nu kan jag samman fatta vad som hänt. Innan jag tar en ny sväng i garaget i morgon lördag och söndag.

 

Jo handbroms belägena hade släppt på en av backarna, så jag fick låna nya och skicka mina på renovering,

Det var snart i hop plockat och jag justerade den undre inställningen, och testade mot trumman tills det vart ok, spände sedan upp vajern, så nu tar den på fjärde kuggen, skönt att de är ok i alla fall.

Det var en hel dels skillnad på att justera rätt på de undre justeringarna, än att ställa dem lite så det såg bra ut, och det kommer slita jämnare på belägen

Lite pilligt att få dit pinnarna och spänn brickorna när man samtidigt måste hålla in backarna och hålla emot sprinten bak på broms skölden, men en liten flat svets tång som knipte i hop och låste spännbrickorna vid montering,, kan vara ett litet tipps :P

 

Ja så var det till att plocka i sär spindlarna fram och stoppa tillbaka en eller två chims brickor.

Med rejäla mutter maskiner gick det smidigt.

Denna gång hissade jag upp hela fram axeln och tog båda sidor så jag kunde känna att det inte vart för hårt eller för mycket glapp

IMG_20121029_134700_0.jpg

Sedan var det bara att skruva bort de undre locken och ta mutter maskinen och lossa på 24 mm muttern som håller i hop det hela, ruska ut konan, göra rent och lägga på chims, för att dra åt och kolla om det vart bra.

IMG_20121029_134726_0.jpg

Ja så lika på andra sidan, när minimalt med glapp fanns och bilen vart lite mer lättstyrd var det ok :)

Passade på att inspektera damaskerna från en av de som säljer ny fina. som nu suttit ett tag och de såg fortfarande fina ut.

Inget kosmetiskt tvättande och upp smörjande, bara kalla sanningen

IMG_20121029_134746_0.jpg

 

Så i hop med allt igen, och nästa steg var att byta ut fläkt bladen till kylfläkten.

Det var ju lite bökigt att få ut det hela, när det hela tiden rasade grus och lera från strumpan och annat jag inte kommit åt att tvätta.

Då man ändå måste plocka bort axeln från vattenpumpen passade jag på att trä dit två nya remmar till drivningen av det hela, så det går lätt och fort att byta om de skulle gå av. Ett tipps till alla som skall lossa på fläkt och axel av någon anledning :P

Jag mätte upp inre måttet på ringen på fästet som fläkt bladen går i, fick det till 36,6 plus minus några mm om den är skev, vilket min var så den fick jag ta och smida tillbaka med en kulhammare :huh:, men skillnaden på ljud på en hel fläkt mot en med trasig vinge märktes gott. Klart en el hade varit optimalt, och står på önskelistan ;) Nu har jag ju en tom ram att montera den emot :)

 

Broms trummorna fram plockades av , allt rengjordes och backarna justerades när trummorna kom på igen, så nu är den biten avklarad. bara fyra trummor till att plocka bort och rengöra samt göra en justering på bak ^_^

 

Lite lull lull han jag med, Knappen till belysningen på takbågen har hängt och dinglat bak vid fönstret på sidan bakom föraren, den är av samma sort och färg som helljus brytaren på panelen, nu fick jag äntligen tummen ur och drog längre kablar så de räckte fram till panelen och brytaren hamnade mellan den för halvljus automatiken och den blå som man slår på om man vill kunna använda hel ljuset, jag får märka upp den nya så man inte tar miste på det två. :unsure:

 

Så var det detta med att när skåpet sätts på blir det i vägen för belysningen bakåt, som då får vinklas rakt ut åt sidorna.

Två platta små LED lampor har in skaffats, med dimfunktion inbyggd i, så två plus kablat drogs och klammades från säkrings plinten i hytten och efter ramen ända bak, en som gör att de lyser max, och en för dim funktion till när man själv vistas bakom och står uppställd för camping eller så. extra kabel för att dra till en brytare i hytten har jag naturligt vis lämnat.

Det kommer även bli en tjuv till dimmer funktionen från skåpet, så man slipper klättra in i hytten för att få lyse bakom skåpet :)

 

Att göra i helgen

 

Ja så var det där förargliga med att jag glömde en väldigt viktig mutter i växelådan :angry: .Nåja den drev då hela tiden så drevet har inte lossnat från axeln, och det skall bara vara att öppna luckan för kraftutaget och sätta dit den samt dra åt, Jo ett olje byte blir det ju, men det skadar nog inte när lådan legat några år med olja i, nu har jag hunnit skölja runt oljan lite i den och något gammalt elände kanske har släppt.

 

Rengöra och justera bromsarna bak.

Skruva dit LED lamporna och koppla in dem samt sätta en brytare till dem.

Lasta på skåpet, skruva i hop vatten slangarna och sätta i det andra extra 24 v ström backuppen i skåpet, struntar i 12 v, har ju det på omvandlaren och12 v till 220 v kan jag ta från ett batteri, till det lilla som krävs för att ladda kamera batterina

Det blir alltså 2 X 24 v i skåpet + de som sitter på bilen, det borde räcka för att driva webasto värmaren och kyl under nätterna.

Sen den vanliga packningen som man behöver för en 5 dagar tur i vildmarken.

Mat och massor av extra bensin.

 

Jag uppdaterar väl efter helgen och sedan på bloggen när vi är hemma från fem dagars turen

Tror ni det skall bli trevligt att få ut och rulla i fem dygn :D

Fridens folk

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändå en dag avklarad.

Började inte förrän runt 11 snåret, och det första som stog på dags listan var ju muttern.

En 12ans nyckel och sex bult så var jag inne och kunde gänga på 32mm muttern.

Stora hylsnyckel satsen var med :)

IMG_20121103_104725_0.jpg

 

Så vidare och in i garaget där borrar plåtskruv och lampor samt stora el dels påsen plockades fram

De två LED dagsljus lamporna är inte högre än 34mm monterade,och 200 mm långa, så de fick lätt plats på var sin sida av dragkroken.

Under balken

IMG_20121103_155304_0.jpg

Lite lurigt vart det med dimmerfunktionen, så jag hoppade den nu, har förberett så jag kan sätta en brytare i skåpet för den funktionen, man blir inte att använda den när man kör.

Det lyste ganska bra för att bara vara 14 w

IMG_20121103_155238_0.jpg

Nu var det dags att rulla mot björktorpet för mat och sedan i regn och mörker backa in under skåpet och sänka ner det på plats. det går ganska fort när det är ljust, men själv på ojämnt underlag och innan alla bultar och el kopplingarna var på plast tog det en och en halv timme i kväll :mellow: Så kl 22 var jag klar med detta :unsure:

 

 

Men nu är det då där, och morgondagen kan användas åt att skruva i hop slang paketen, lufta ur dem, så webasto värmaren fungerar som den skall,

Plocka i en fältsäng till, och så var det lite kablar till andra 24v batteri paketet, som skall på plats, samt justera bromsarna bak.

Tror jag har att göra tills det blir mörkt i morgon också B)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det flöt på bra :)

Men det finns ju hur mycket som helst att göra, ägnade några timmar åt att fixa fungerade handtag på sido dörren på skåpet, hade två trasiga och något jag plockat bort från fönster som skulle skrotas. Slipade fixade och trixade så det fungerar nu.

Man kan ju undra hur många beväringar som stått och dragit i dörr handtagen neråt på yttersidan på sido dörren, där skall man ju trycka det uppåt för att det skall bli rätt vid låset, "Pinnen" som går mellan handtag och genom låset var ju vridna ett halv varv nästan :angry:

På grund av att jag antagligen varit på slangarna och filtret bak vid tanken, blev jag ståendes efter vägen,fick krypa och byta ut dessa när jag väl kom på vad det var som gjorde att bilen inte orkade gå.

Så några bilder på hur det vart i skåpet med två fältsängar i bårfästena får jag visa en annan dag. det vart för mörkt att få till några vettiga foton med mobilen.

Men annars han jag med allt på listan och nu står den redo att packas för tur.,

Blir lite spännade eftersom jag egentligen inte har en aning om var det bär hän, har en plats och ett klockslag att hålla mej efter, och ett slut datum Kan det bli bättre :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm mobil kamera och mörker är ingen höjdare.

Men en bild på hur mycket eller lite utrymme det blir kvar när man byter ut de smala bårarna mot militärens fältsängar och hänger dem i bårfästena i stället,

Nu är de upp hissade i taket och man kan gå i mitten samt sitta på båda sätena efter sidan.

IMG_20121104_183524_0.jpg

Hoppas på bättre bilder under helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ja nu har det ju hänt lite med bilen, men jag har varit dålig att fota.

Den hänger just nu i skåpet :ph34r:

Ja med skåpet monterat funkade det att hissa upp hela bilen och använda stödbena till skåpet att palla upp den med. ja ett par pallbockar fram behövdes också, men nu hänger den där utan däck och fälgar.

Fälgarna skall få åka en sväng i Obelix sitt jobbs fina bläster och målas om.

Som jag skrev förut så blir det ett försök att få fram en kulör av biltemas två komp båt lack, allt måla dem helt svarta och lägga sprida tunna strängar av vitt från mitten och ut, typ stänka på och låta det rinna som det vill :P

Däck var det slut på just nu men de kommer snart, så skall det passa med hämtning av dem.

Jag har slösat bort lite pengar på durkalu till flaket, skall klä hela flaket med durkalu ovanpå de trykta virket, så skall en del gå till vägg på lådan jag skal har mot hytten på flaket. så där har jag en del svetsning att göra med att bygga klart en fällbar ram över motorn.

 

Nu så här till vintern, så skall jag börja på mitt plogblad också. Jag skall prova en plasmaskärare, och kapa till blad av min tryckluft tank. blir det inget bra får jag väl snygga till det med rondellen. Jag tror jag lyckats lägga vantarna på ett slitstål som är lika brett som bladet, det kommer från en skopa som de byter stål på, och jag vänder på det och använder det som varit in mot skopan då det är rakt och fint.

Jo jag är medveten om att det blir en riktig snikvariant som kan vara lite farlig, men jag skall bara trycka bort plogbrinken med det och ploga min parkering/rundkörning uppe i olerum. Så enklast å billigast möjligt blir mottot B)

 

Annars så står fixa foton här i tråden på schemat, pix box verkar inte återhämta sej, så jag får länka från nya ställen, men det tar tid att rodda med det.vinsch fästet står som prio 1 listan med fotona.

 

Ja det var väl lite om vad som hänt och händer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Oj ja det var ett bra pris, och är det gratis frakt som det står så är det jäkligt billigt :ph34r:

Ja anledningen till att vi "hängde" på obelix jobb i kväll var för min del detta :D

IMG_20121214_154810_0.jpg

Så nu ligger det 7 ny blästrade och ny målade fälgar bak på VW transportern, jag har lånat och funderar på att köpa

Det fick även plats ett slitstål på dryga två meter, som skall sitta på plog bygget :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det gick ju smidigt. Vad tog det? 3 timmar utan stress så var alla fälgar renslipade från "kantskav", blästrade, målade och lastade igen. Vi han väl med tre fyra koppar kaffe också medans vi väntade på trajlern som skulle komma med maskindelar till oss. Trevligt med en positiv chef också som uppmuntrar till sånt här. Det är faktiskt första gången som jag blästrar och målar nåt på jobbet samtidigt som jag får rätt bra betalt!

 

SKREV OBELIX

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag lade på ett till lager med den bra epoxi grundfärgen på lördags kvällen.

Så nu är det ordentligt grundade också. färgen vi använde är samma som de målar maskindelar mm som kommer direkt från blästern och in till lack roboten, den torkar på 3-5 min. så det var nog tur att de blandat den för spruting, annars hade den nog torkat medans vi målade.

 

Nu skall det på ett lager med grå tvåkomp lack, innan däckena skall krängas på, Hoppas jag orkar och hinner det i morgon :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara säga att jag blev lite besviken på biltemas gråa färg, den stämde inte alls överns med vad det visade både på burk och färgkarta.

Mer sandfärgad än grå.

På fotot är överta fälgen bara målad med den grå grundfärgen, och den andra med biltemas mer beige färgade gråfärg.

Målar man med den utan att blanda i svart får man nästan öken camo

Ja bedöm själva men de som blandar färgen måste vara färgblinda

IMG_20121217_144824_0.jpg

Nåja det är då två lager med grundfärg på och ett lager med lack, så nu kan jag kränga på däckena :)

IMG_20121217_144834_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är en jäkligt snygg kulör :wub: Men som du säger- int fan är den grå........ Kan man inte köpa en burk svart och en vit och sen hälla ihop och blanda dom? Borde bli en grå nyans som senare är lätt att återskapa utan färganalys och annat tjafs.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag kom Obelix över till Skänninge och följde med som sällskap på resan till Marierstad trakten och fmv4x4

Halt som tusan efter vägen , men vi körde lugnt och fint med diesel VWn.

Att lasta 7 däck på den var inga problem.

IMG_20121218_125935_0.jpg

Så i morgon finns det gott om plats för fälgarna och jag kan köra till Bilvården i Vadstena och låna deras däck maskin för att lägga på däckena ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...