Gå till innehåll

Äntligen en 13 även för mej


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Så vart det några timmar med bilen igen PDT_Armataz_02_30.gif 

Har skruvat i hop kardarnerna med axlarna skruvat dit bromsledningar, vakumslangar, axelavluftning, stötdämpare, stötdämparna fram bytta mot nya boge, Har ett par nya till, vet inte riktigt om det är bäst att sätta dem på främre eller bakre axel. Ja och fått dit wire stopparna till axlarna, 
Så nu rör sej bilen, men med enbart handbromsen fungerande än och utan kopplings wiren,
Dock så blir jag tvungen att riva i sär vakumventilen bakom hytten då driften till fram axeln inte släpper, kunde konstatera att det var stopp i ventilen, 
Och naturligtvis kronglar elen lite efter ha varit bakom instrument panelen och pillat på reläerna till torkarmotorena, nu funkar inte halv ljus automatiken, och säkert något annat när jag börjar kolla, får inte torkarna att gå på högsta fart heller, så pissar naturligtvis spolarvätskan fram ovan pedalerna.
Så nu börjar det närma sej en rullande bil igen PDT_Armataz_02_39.gif
BARA att lufta bromsar  och lite små fix kvar då PDT_Armataz_02_44.gif
Kör på några timmar i morgon också, så är det lite mindre BARA kvar sen PDT_Armataz_02_05.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja så några foton på bilen och något jag funderar över

Först en bild bakifrån med nya stänkskydd där jag satte EG skyltarna, så de sitter på bilen i stället för på karosseriet. Som ni ser saknas dunkhållaren, men det skall fixas,
Gärna en stege upp till taket också
32325509.jpg

Så en bild i skåpet med röda belysningen tänd, lite rörigt just nu då fungerar som verktygsskåp, och sätet mot hytten är borta, då det är lättare att komma åt motor mm
Inte lätt att bestämma vilket skåp som blir det slutgiltiga camperskåpet. man är ju sugen på att sätta en egen prägel på inredningen, det blir ju stödben även på detta, men det andra är ju i stort sätt klart PDT_Armataz_02_38.gif
32325512.jpg

Så funderar jag vad det är som saknas mellan takluckan och snöskyffeln. Grävspade ???
32325513.jpg

Och en bild framifrån, dekaler skall ju på fönstren Ja ni kan ju gissa vad det skall stå på dem PDT_Armataz_02_01.gif och skylthållarna skall klubb märke och något mer sitta på, samt lite mer rostskydd på ram och andra ställen, saknar grönfärg så där det varit rost får det vara svart så länge, har inte riktigt bestämt färgval än.
32325521.jpg

Och något jag hittade på bakom tanken vid skåpvärmaren PDT_Armataz_02_12.gif
Några tipps på vad det är för något. En antenn hållare ?
32325516.jpg

En kraftig platta med ett rör med lock på och en låsnings anordning
32325518.jpg

I botten en kraftig sprint som för att hålla något i rätt position
32325519.jpg

Så en bild när den ligger på sidan
32325520.jpg
Ja det var väl allt för denna gång 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Mellan takluckan och snöskyffeln satt 1 st grävspade på min Tgb 1314, så du har rätt i ditt antagande. Om KSP-fästet du hittat är till salu kan du väl höra av dig, förslagsvis via PM.

Hälsningar

Fredrik 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst H.Hansen

Nu har jag fått ett par dagar till att skruva på, och det har hänt en del,

Bromsarna har luftas, det gick bra, men naturligtvis så är det något spökeri med indikerings lampan, den lyser hela tiden, trots att jag skruvat ur tryckventilen vid ramen, när jag luftade. har även dragit ut pinnen som känner av om pedalen går i botten, sen känns det som om ett broms servo inte hänger med, har ett pysande ljud som jag inte kunnat lokalisera själv, då jag både måste trycka ner bromspedalen och vara under bilen för att höra/känna vart det pyser.
Men jag har broms på bilen dock inte lika distinkt som tidigare.

Elen var ganska lätt att fixa, det var bara att sätta rätt relä på sin plats, öppna där öppna skall sitta och stängda där de skall sitta, så funkade alla funtioner direkt.
Spolarvätske slangarna har en bosättare ätit upp, men som tur är har de ju plockat bort spolningen till lamporna, så slang och kopplingar finns ju redan på plats, bara att koppla rätt,  Ja och rensa bort musboet också då PDT_Armataz_02_30.gif
Ventilen till vakumet för urkoppling av framhjulsdriften. fick jag inte fart på, så en begagnad köptes för 500 kr,  och kopplades in, men funkade det NÄÄÄ. 
Missade att kolla kablarna bak till bromstrumman där styrningen sitter, och hittade två kabelskor som var skadade, bytte dessa och tillbringade lång tid med att pilla tillbaka dem på kontakten, det är trångt under skåpet och mellan trumman och växelådan där de sitter,
Väl på plats kollades funktionen igen, men inte nu heller fungerade det, så jag jordade kabeln direkt och då funkade båda ventilerna PDT_Armataz_02_21.gif, så nu har jag en fungerande till salu om någon behöver en PDT_Armataz_02_05.gif
Får kolla kontakten när skåpet åker av, nu är det manuell in och ur koppling som gäller direkt på slangarna med en rörbit för urkoppling och en skruv att sätta i vakumslangen när framhjulsdriften skall användas.

En batteri fastspännings anordning, modifierades för att passa de lite mindre batterier som jag har nu, och de sitter fast som de skall.
Elen till vinschen är dragen, och huvudströmbrytare till den monterad, nu snurrar den på om det behövs.
Passade på att byta jordkablar både från batteri och till ram samt från ram till motor och en till hytten när jag ändå var där och rotade.

Reservhjul och bogserings wiren sitter på sin plats på hytt taket, bytte ut yxan och satte dit en grävspade på skåp taket. 
Hoppas slippa punktering, för det var inget roligt att baxa upp reservhjulet upp på taket PDT_Armataz_02_14.gif

Så kom det ett paket från FMV 4X4 med nya damasker, spegelglas till orginal spegel hållarna och lite annat smått å gott, snabb leverans på de grejorna PDT_Armataz_02_02.gif
Kopplingswiren kom även den, så nu är den på plats och första provturen har tagits, Lite knack i en ventil, men det kanske går till sej, annars får jag väl riva av toppen. 
Damaskerna åker på så fort jag har en heldag att skruva på igen, nu är de tillfälligt tätade med vulktape, det får duga till helgens TT i Olerum, Jag får väl ge tusan i att dränka axlarna, så skall det nog hålla en dag.

I morgon blir det att skotta ur alla resevdelar och verktyg ur hytt å skåp, och bara lasta i det som behövs för en dags körning.
Jag tar det nog väldigt lungt både på de 8-9 milen dit samt på körning och sedan hem igen, så jag får känna lite på bilen innan det sätts lite mer press på den.

Har även bytt försäkringsbolag, TH gav mej en helförsäkring några hudra billigare än vad mitt tidigare bolag tog för halv försäkringen PDT_Armataz_02_39.gif

Nu skall det bli väldigt skönt att få ta och ge sej ut i terrängen, i stället för att bara skruva, visst det är en del kvar men som det heter på latin "VOLVO" ( jag rullar ) igen PDT_Armataz_02_22.gif

Får återkomma med lite foton och vidare uppdateringar om vad som händer med bil samt flak och de båda skåpen

Vet inte riktigt hur jag skall tacka alla som ställt upp och hjälpt mej med att få bil av min 13 igen.
Men ett stort tack till alla, ingen nämd ingen glömd PDT_Armataz_02_44.gif

H.Hansen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pvpjtgb1111

Jag har samma problem med min bromslampa, men prova att kolla handbromskontakten.Jag joxade med den på min och då fick jag bromslampan att lysa svagare, men inte slockna helt PDT_Armataz_02_04.gif

 

Kul att höra du är på gång igen! PDT_Armataz_02_44.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst H.Hansen

Nä jag får inte bromslampan att slockna. har provat handbromskontakten och varit och pillat på tryck kontakten vid ramen ändå en gång, den ser då hel ut, funderar på att mäta den på något vis, men är inte 100% säker på hur jag skall mäta för att kolla om den funkar när man har den loss.

Nåja fick inbrottsförsök i skåpet efter körningen den 7 maj, kom hem sent då jag legat och bytt handbromstrumma efter ha kört sönder min, och ville inte väcka resten av familjen för att flytta om bilar på gården, så TGBn blev ståendes ut mot gatan, Där min röda 20 L reservdunk hängde bak som lockelse åt bensin törstande tjuvar, naturligtvis så skulle de in i skåpet för att kolla, men en så simpel sak som att jag hängt på säkerhets kedjan, gjorde att de bara fick med sej sådant de nådde när de stack in armarna genom springan, lite blocknyclar skiftnycklar tänger och skruvmejslar blev bytet för dem.
Ja inget ont som inte har något gott med sej, jag blev ju tvungen att besöka biltema och köpa lite av de verktyg som de fick tag i, och nu hade de 3 tons pall bockar till skapligt pris, och jag behöver verkligen 2 st för att kunna få till att byta båda damaskerna fram säkert på gruset här på garage uppfarten. 
Har inte känts säkert att ha hela bilen på hi-jacken och upp pallade små pall bockar.

Så om vädret tillåter börjar jag byta på söndag och är förhoppningsvis klar med båda på måndag, och jag kan börja använda den som vanligt igen.

Skall även prioritera att få till stöd ben till skåpet denna månad, det blir något enkelt med fyrkants profiler och borrade hål med sprintar i för att grov justera höjden, så får 4 st av de ställbara stöd bena till byggställningen sköta finjusteringen. 
Nu vill jag få på flaket och få det klart det är "bara" lite svetsning kvar och att klä det med aludurk ut efter yttre kanten av flaket, typ körbanor, samt bygga det sista mot hytten, så känns det som låsbara skåp/lådor verkar vara ett prio när de far och smyger här på nätterna.
Blir lite bekymmer med plats, 2 skåp och en 13 bil samt 2 person bilar + massor av bra att ha saker och byggmatrial på en uppfart/parkering som var gjord för ca 3 bilar PDT_Armataz_02_12.gif Undrar hur länge jag få hållas för grannar och sambo PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä jag får inte bromslampan att slockna. varit och pillat på tryck kontakten vid ramen ändå en gång' date=' den ser då hel ut, funderar på att mäta den på något vis, men är inte 100% säker på hur jag skall mäta för att kolla om den funkar när man har den loss.

 
[/quote']

Jag har för mig aqtt kontakten är slutande så om du tar loss ena tampen skall det slockna pga bruten strömkrets, men om du sen sätter en summer över konmtakterna så skalldet lysa/pipa//"0"ohm när knappen är intryckt o tvärtom när den är ute, då är kontakten OK.

Är pb original så det var inga bekymmer att få en ny för mig på vart det nu var jag köpte den på nån av pirathandlarna för några år sen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja är det bara att lossa på kontakten för att få lampan att slockna, så åkar den av i dag när jag ändå är där under och river för damaskbytet,

Solen skiner och det var 18 grader i skuggan kl 08:30 i morse, kan inte få bättre skruvarväder.

Det blir att rulla upp fronten på min skruvar plywood skiva, och ställa fram axeln på pallbockar och ta båda sidorna innan jag släpper ner den igen, skall kolla över den däringa kontakten ändå en gång, får jag inte fart på den kopplar jag bort den och håller ett öga på trycket själv, man märker väl om man inte har tryck i bromsarna, behövs ingen lampa för det PDT_Armataz_02_05.gif Tur att handbromsen tar så bra och på alla hjul om det skulle behövas .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Båda damaskerna bytta i dag PDT_Armataz_02_30.gif Tog och rev portalarna helt för rengörning, men det såg fint ut i dem, inget vatten i oljan eller skit i axelrör eller portalväxelhus, så jag hade tydligen tagit det lungt på senaste körningen, men mer än hälften av oljan saknades, så det var väl bra att jag inte kört mer än jag gjort.

De 9 månader gamla damaskerna jag tog av var skrämmande dåliga, hål även på delen som är inne i axelhuset,  Samt en stor spricka på varje damask och sprickor som ej gått helt igenom som var styggt djupa PDT_Armataz_02_38.gif Får väl se vad de som säljer dem säger, jag skall ju skicka dit dem för reklamation.

Hjullager och drivknutar samt drev var helt ok . Hittade inge glapp eller skador på dem i alla fall, så nu vet jag skicket på framaxeln , det skadar ju inte att veta .

Foton på jobbet och de gamla damaskerna kommer i morgon .

Nästa större jobb blir att byta alla bromsbackar, inte för att de är helt slut, men jag vill ha de i bra skick och rätt justerade så jag slipper fler överraskningar. Två av hjulcylindrarna var skyddsgummit dåligt på, så jag funderar om det inte blir byte även av dem som såg spruckna ut.

Under tiden får jag jobba vidare på att få på lite lampor och göra flaket klart och stödbena till det andra skåpet så jag kan ställa av det också. lika bra att sätta stödben på flaket också, det underlättar ju en del när det är byten på gång PDT_Armataz_02_30.gif

Skönt att det gick smärtfritt för en gångs skull, jag hade nog räknat med att bara få klart en sida i dag PDT_Armataz_02_39.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Snabbt jobbat och inget fusk, du verkar till att vara mycket noggrann. Det är skönt att veta att grejerna är i bra skick.PDT_Armataz_02_44.gif Hoppas att damaskerna håller längre denna gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja det gick ovanligt fort för att vara mej. trode ju inte att jag skulle hinna med mer än en sida, 
Men jag fick frisedel från att sköta om vårt barn, så jag kunde hålla på tills jag klappade i hop eller vart klar.
Ja kanske lite för nogrann i bland, men det lönar sej ju i längden, även om det tar några timmar extra att pilla och skrubba och torka bort all eventuellt skit som är där och ge sej tid att verkligen känna och lyssna samt se över lager mm.

Ja så lovade jag ju lite foton. inget märkvärdigt eller som inte visats i andra damaskbyten.

Vi börjar väl från början. 
Min mekar skivar lades ut och en tjock matta att hålla till på för bekvämiligeten och minimera risken att något försvinner ner i grusgången, Bilen kördes upp på skivan, lite verktyg plockades fram. de nya 3 tons pallbockarna sattes på plats efter lyft med hi jacken
32418939.jpg
Ja så var det bara att börja då. Trots att ena pallbocken lutar lite på grusundelaget kändes det säkert att hålla på.
Oljan tappades ja den som fanns kvar då. styrlederna knackades loss från sina fästen, Först tänkte jag ta den snabbar och lite slarvigare vägen och ge tusan i att öppna portalerna, så jag började lite fel, Nämligen med att lossa på spindellederna först.
32418941.jpg
32418942.jpg
Nja jag fick ju se hur dålig damasken var innan jag plockade bort den i alla fall, när jag såg det bestämde jag mej för att riva allt
32418943.jpg
Det var ju bara 7 muttrar och 2 skruvar extra, och jag var lite nyfiken på hur det såg ut där inne efter jag skådat det stora hålet i damasken, Snart låg allt på däcket som är perfekt som arbets bord när man håller på
32418944.jpg
Ja så en timme eller så att rengöra och kolla allt, så var det dags att plocka fram de nya damaskerna, INTE från samma firma skall fötydligas. 
Och de var ju betydligt bättre skick, jag vart lite fundersam över ett märke i en skarv, direkt när jag hade plockat ur dem ur förpakningen, men det är bara något som är från gutskarven, och inget som verkar påverka deras hållbarhet, då det gick att dra ut  dem där utan att man såg någon förändring
32418946.jpg
på dessa nya var det stämplat i dem när de var tillverkade, vilket helt klart var ett stort +
32418948.jpg
För att inte skada dem använde jag en plast hammare som dorn och knackade på med en annan hammare, då gick de på fint och helt utan skador. givetvis ställde jag dem upp när jag började själva ihop slagningen, bilden illutrerar bara hur jag använde plast hammaren som dorn
32418949.jpg
Så var det bara stt börja sätta tillbaka allt igen PDT_Armataz_02_30.gif
32418950.jpg
32418951.jpg
32418952.jpg
Och en sida var klar för att fyllas med ny olja, men det gjordes inte förrän båda var bytta och monterade, så kunde fylla axeln samtidigt

Den andra sidan tog jag lite annorlunda, där demonterade jag själva portalen först
32418953.jpg
vilket underlättade när man skulle göra rent och kolla allt, nu såg det ju oförskämt rent och fint ut där.
I stort sätt bara att torka bort den lilla olja som fanns kvar
32418954.jpg
Ja så till de 9 månader "gamla" damasker, den på vänster sida var ju till och med sprucken på delen som var inne i axelhuset PDT_Armataz_02_14.gif
32418955.jpg
och den högra var inte mycket bättre
32418956.jpg
Oja fylldes på och nipplarna vid styrlederna fylldes upp 

Nu återstod bara att sätta tillbaka hjulen och hissa ner bilen. 
Samt ta reda på oredan jag ställt till med underdagen, som synes har det fyllts på med lite grejor sen jag började. Att det kom fram så mycket berodde på att jag har en verktygslåda för fasta nycklar en för hylsor och så vidare med andra verktyg, så över 3/4 delar användes ju alldrig, de bara kom fram av farten PDT_Armataz_02_38.gif
32418957.jpg
Naturligtvis var jag ju tvungen att ta en åktur sedan, det blev lite terrängkörning och lite landsvägskörning för att kolla om det läkte någonstans, men nu är allt ok där framme 
Nåja något stel och lite kramp här och där var jag i alla fall klar.PDT_Armataz_02_05.gif

Dags för att börja med något annat på den nu, för man blir väl aldrig klar eller PDT_Armataz_02_12.gif



H.Hansen2011-05-23 12:46:20
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nädå vi firade henne både i lördags och i dag PDT_Armataz_02_02.gif Hade man glömt det så har man nog varit i onåd länge PDT_Armataz_02_14.gif

Jo visst det är sååå kul att byta damasker, Men är man hemma och har kompressorn med alla hjälpmedel så är det betydligt trevligare än fält rep av dem PDT_Armataz_02_02.gif
Men helt klart skulle man vara behjälpt av ett betong golv och rullande domkrafter samt sällskap och skruvar hjälp när man håller på. Men solen värmde så gött så det nästan en fröjd att vara ute och skruva en sådan dag. å den där skivan, som faktiskt är gamla flak golvet från min förra valp sin tidigare kaross, ja den har gjort stor nytta och varit guld värd många gånger PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst H.Hansen

I dag har jag fixat med lite små detaljer inför Borås resan på fredag, och fick äntligen efter att ha skruvat på den där bromstrycks kontakten, för vilken gång i ordningen vet jag inte, men helt plötsligt fungerade den, nu sitter den på plats och kontakten är ditsatt , och lampan är släkt, med tänds när jag drar i handbromsen precis som det skall vara.

Fick kapa lite i skydd kåpan över batteriena för att jag skulle få den på plats med vinsch kablarna dit satta. måste nog ta och sätta dit kabel med mindre area om det skall funka med en hel kåpa.

Men jag funderar över en sak, får man köra runt med det röda korset mot vit bakgrund målat på sidor och bak ?
Har ju sett att på de flesta de säljer i dag har de kladdat över det med svart färg eller målat allt grönt.
Om man inte får det, skulle man kunna måla tex korset svart eller en annan grön färg och behålla det vita ? har ingen lust att måla en stor fyrkant svart där korset är bara för att jag inte har rätt grön färg än.

Så har jag fundering på om jag skulle våga dra in 12 v från ett av batteriena enbart för att driva 27 mh radion. blir det lilla den drar en sådan snedbelastning så att batteriena verkligen går åt pipsvängen om jag kör så en helg ?
Några extra lysen hinner jag inte med att få på, måste bygga om tak korgen/takräcket för att det skall gå och få på det på hytt taket, Nåja det är ju ljust ute nästan hela  dygnet nu PDT_Armataz_02_30.gif

Skall bli trevligt att ta ut den på en lite längre tur och få inviga sjuktransport skåpet till att campa i, tror man sover gott där, och sängen är det ju bara att skjuta upp till taket när man kör på dagarna, och släppa ner bårfästena till lämplig nivå under natten PDT_Armataz_02_29.gif

Dotra fick prova förarstolen i dag, men det är en bit kvar innan hon når pedalerna och ser över ratten PDT_Armataz_02_05.gif
32442115.jpg

H.Hansen2011-06-01 21:14:21

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm surt PDT_Armataz_02_04.gif

Men tydligen kan man ha de kvar om bilen är med i ett militärhistoriskt sällskap och används till utställning.
Så jag har lovat att ställa upp på det åt en förening, får väl se om det håller eller om jag får några böter eller fängelse om jag blir stoppad, hinner inte få fram grönfärg till hela skåpet och lackera om det till fredag.
Men det sitter ju fyra st fästen för att täcka märkena med något, så jag kanske hinner klippa till några lakan och sy fast snören på och kan sätta över dem när jag kör på väg med den PDT_Armataz_02_30.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Så i brist på färg och tid, var jag ut och förvandlade om röda korset till GRÖNA KORSET PDT_Armataz_02_05.gif

Hoppas det är ok för ordningsmakten PDT_Armataz_02_14.gif
32443373.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst H.Hansen

Här går det sakta men stadigt framåt.

Jag var ju med "skalman" till Borås och rattade febrilt med skåp på mellan träd och sten.
Nu gick det faktiskt ganska bra, men det vart en lite speciell körning, då man förutom att försöka läsa av marken, var tvungen att beräkna hur mycket eller litet underlaget skulle påverka vart kanterna på skåpet skulle befinna sej när man passerade träd och större stenar, ja så var man naturligtvis också tvungen att hålla koll på växtligheten. Lite annorlunda än att pressa sej fram med valpen eller ramren allt med flak på, men faktiskt väldigt kul, då det kändes som man fick ta körningen till en annan nivå. eller kanske som det blev helt andra utmaningar för att uttrycka sej lite mer rätt.

Nåja nu gick det ju bra förutom att handgasvejern satt fel och gick av på lördagen och fotgas vajern gick av på söndagen, Handgasen lagades ute i skogen, och naturligtvis så gick det att uppbringa en gasvajer i Borås, Alex var snäll och susade hem efter en hel en PDT_Armataz_02_02.gif så jag slapp köra på handgas hem.

Nog om det och till vad som händer här hemma med bilen.
För det första så vart det inget lyckat att knacka loss ventilerna och tvångs köra dem, motorn sög i sej massor av olja, samt blårykte styggt när jag motorbromsade. så en annan motor har inskaffats, och ligger och väntar på tid för byte. jag har även fått tag i en omvandlare från 24V till 12V. som har spec 
Input: 24V /22V-28V)
Output: 15A(15A-10,8A) 12-13,8 V
20 AMP surge overload protection.
Denna borde kunna driva min komradio samt en framtida stereo utan några stora slutsteg, samt även den lilla 12V kompressorn jag använder för att pumpa däckena med, om jag inte spelar musik på högsta volym samtidigt PDT_Armataz_02_30.gif
Med Borås i färskt minne, så har jag lagt på ett kol med att fixa stödben till sjuktransportskåpet, fyra fästen för dessa är svetsade målade och klara, det är en 50x90x30 profil att sätta in i de befintliga balkarna på skåpet samt på dessa 60x60x4 fyrkants profiler som själva stödbena 50x50x4 skall löpa i, fötterna blir för tillfället plattjärn 100x100 med en rörbit svetsad på så de går in i stödbena, dessa skall bytas mot mina justerbara stödben från hakiställningen.
Fastsättning av stödbena har jag 2 allternativ till
Alt 1 : borra en massa hål i stödbena och sätta i en sprint som håller de kvar när rätt höjd har infunnit sej.
Alt 2 : bygga lås av 2 st 60x60 profiler några mellanlägg ett plattjärn som det borras ett hål i och gänga det, som jag trär på stödbena och sedan låser med lämplig bult när jag har de på den höjd jag vill ha.

Flaket blev ju ståendes halv klart i vintras. men nu har jag vänt på det och svetsat lite mer på fästena som håller själva ramen i kod 60 fästena, använt massor av timmar på att slipa ren alla profiler från ytrost med vinkleslip och slip skivor, samt grundmålat och fått på en svart täckfärg.
Kan säga att jag aldrig lämnar så stora ytor med järn utan att rostskydda en längre tid igen.
Så nu är det nära lyftet då skåpet skall av och flaket på för färdigställande PDT_Armataz_02_30.gif
Foton jodå, sådana har jag, men kabeln mellan dator och kamera är försvunnen i någon av ungdomarnas svarta hål till rum, så det kommer när kabeln kommit fram.

Nu när jag har sjukvårdskåpet och konstaterat att det gick utmärkt att "campa" i så åker Holms "camper " ut på marknaden igen. har inte tid eller plats för att fixa med båda, och hur det än är med tid och annat så är det lite kul att bygga från grunden så det passar mina behov bäst. 
Så är det någon som behöver en "färdig" camper lämplig att ha på flak, då kod 60 fästena är delvis bort monterade på den,  finns det en här med 24 v dieselvärmare eller 12 v bensinvärmare alt utan värmare till salu helt beroende på prisbilden.
Bara att PMa eller ringa mej på 0768-293401 och höra om pris pruta och göra affär PDT_Armataz_02_05.gif

Skall leta data kabel så jag får fram lite foton
Ha det gott mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst H.Hansen

Nu har jag fått lite mer gjort.

För det första har jag målat och svetsat på flaket och sedan klätt det med 22 x95 tryckimpregnerat virke.
Det blev en massa hål att borra i den 4 mm tjocka profilen, 180 st.
Som tur var fick jag låna en Elektro magnetisk pelarborrmaskin
267489_1918353206595_1474960825_31778131_515763_s.jpg
Så då gick det ganska fort att borra och skruva fast alla brädor.

Nu skall det bara sättas på plats, men jag har en liten fundering. 
Skall jag sätta på de bitar av aludurk jag har lyckats skrapa i hop, så jag får en förstärkning av "bil lastytan" och en liten sido kant, då de bitar jag har redan var bockade.
32565201.jpg

Eller skall jag låta det vara trä rent till jag får råd att köpa durk till hela flaket ? det lär nog dröja ett tag innan jag har slantar liggandes att "slösa" bort på flaket.
32565205.jpg

I går åkte då i alla fall sjuktransports skåpet av, och nu är det lite små jobb med att dra ny el och sätta dit truckhandskar på både bil och skåp, Nato kontakten får sitta kvar då jag har för avsikt att använda den till dieselvärmaren, det sitter redan en sådan hane på kablarna som går till värmaren nu, så får truckhandsken ta resterande ström, jag har några sådana liggandes så om jag behöver ha ut ström till något annat är det bara att sätta truckhandskar på de grejorna och koppla på när de används

Funkade bra med stödbena i balkarna som finns på skåpet,
32565192.jpg

32565193.jpg

Lite vingligt när skåpet var högt uppe, så jag sänkte ner det en bit, då känns det både säkrare att jobba med det och är lättare att komma in i när något skall göras.
32565194.jpg

32565195.jpg

Trångt var det tidigare och inte blev det bättre av att jag fick bilen fram för skåpena för flakmonteringen.
Nu har jag fått börja att både ta uteplats trallen till att hålla på och bygga på och parkera en bil på gräsmattan brevid huset,
Skodan på gatan skall nämligen också få plats på uppfarten
32565196.jpg

Undrar hur länge jag får hållas för sambon PDT_Armataz_02_12.gif
Nåja ett skåp åker förhoppningsvis snart, skall "bara" få på flaket först PDT_Armataz_02_05.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst christer_tgb

Det blir ju toppenbra det där.

 

Jag brukar göra saker användbara, men förberett för förbättringar. Sedan förbättrar jag efter hand, detta då jag vill kunna nyttja under tiden det förbättras till att bli "perfekt". PDT_Armataz_02_03.gif

 

Tycker därmed att du skall använda durkplåten nu.

Använd det du har nu, så kan du förbättra efterhand om du märker att du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst H.Hansen

Ja så har då flaket flyttats från sin byggplats till bilen igen PDT_Armataz_02_30.gif

32591712.jpg

32591713.jpg

Trångt vid bensinpåfyllningen är det, så den lär vinklas om och fixas till om jag inte skall vara tvungen att tanka med dunk och slang
Nu skall motorn lyftas ner och bytas innan jag gör klart framstammen och lite förvarings utrymmen både under och längst fram över motorn, 
Avgassystemet skall dras upp bakom hytten, tror det får bli 2 st 2 tums pipor då utrymmet inte är så stort där när skåpet sitter på PDT_Armataz_02_12.gif
Ja det var ju det där med svetsen som gett upp PDT_Armataz_02_06.gif
Nåja det får bli en ny budget svets från någon av pappa kedjorna, då en begagnad till samma pris verkar svår att uppbringa PDT_Armataz_02_14.gif
Aludurken i småbitar som "körbana" skall skruvas dit .
Ja så är det de däringa surrnings fästena av schackel, Ja de får också sitta kvar tills jag köpt ny svets och kan få dit något annat, de var ju ett provisorium som bara har råkat bli kvar, men de håller för att surra lite last i PDT_Armataz_02_05.gif

H.Hansen2011-07-22 08:47:02

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...