Gå till innehåll

Volvo valp 3314 1963


Gäst Johannes_88

Rekommendera Poster

Gäst Johannes_88

Tja. Jag och en polare fick för oss att köpa en valp och fixa lite med.

 

 

Den har inte fått någon kärlek på väldigt länge, va vatten i typ alla oljor och så va kronhjul och pingjong drev helt slut i bakaxeln.

 

 

När vi hämta den så hade den inte vart igång på runt 2 år men med lite soppa och ett batteri så gick den kanon. Kördes för egen maskin från platsen där den ställdes en gång.

 

957108_z0ptkd.jpg

 

 

957109_y9dgzw.jpg

 

 

957111_5on7dw.jpg

 

 

957113_n8s02f.jpg

 

 

957115_a4bemu.jpg

 

 

957116_e3dibu.jpg

 

 

957118_dy22q1.jpg

 

 

957119_e56zd8.jpg

 

 

957121_7e5a5l.jpg

 

 

957123_1beixm.jpg

 

 

957124_ei6afb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej,

 

Såna ryck kan inte ses på annat sätt än positiva! Kul att det är just en -63:a, exakt en sån modell jag har!

 

Den ser ju välanvänd ut, och inte så farligt rostig heller ser det ut som.

 

Har du fått tag på pinjong och kronhjul? Om inte så har jag en framaxel med med skuret pinjonglager i, fast själva pinjongen och kronhjulet ser ok ut. Dom är till salu för en billig peng. Finns i Söderköping. Ska bli kul att se fortsättningen på era vedermödor.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johannes_88

Tackar. Dreven är redan bytta :( Vi fick med två st jätte fina. Rost finns det gott om hehe men väldigt enkel rost inget i ramen och det är ju skönt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Okej, Fan också, då får jag sparka på den där jäkla axeln ett tag till då med andra ord!

 

Ja det är faktiskt så att den mesta rosten som kan förekomma på valpar är av den lätta sorten. bara rak plåt och 90 grader i nästan alla hörn! Det tar bara mer eller mindre lång tid.

 

Var håller ni hus då? Sweden är ju rätt stort- och jag har lite svårt att tyda din dialekt i skriftform....

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Teddan,

Ja, det är ett känsligt ställe på valpen. Och även om det är svåra rostangrepp så är det lätt att fixa ändå- för att det är bara raka balkar och plåtar. Jag säger inte att det går fort att laga- kan ta en jäkla tid! Men jämfört med andra bilar så är det inte så avancerad form av plåtlagning.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
Okej' date=' Fan också, då får jag sparka på den där jäkla axeln ett tag till då med andra ord!

 

Ja det är faktiskt så att den mesta rosten som kan förekomma på valpar är av den lätta sorten. bara rak plåt och 90 grader i nästan alla hörn! Det tar bara mer eller mindre lång tid.

 

Var håller ni hus då? Sweden är ju rätt stort- och jag har lite svårt att tyda din dialekt i skriftform....

 

SKREV OBELIX
[/quote']

 

Rob håll i axeln ett tag. tyckte jag hade ett sjungande ljud från min framaxel när jag körde hem den nu i onsdags i hastigheter över 60 kmh, det slutade ja eller minskade kraftigt när frihjulsnaven vred ur, så kronhjul och pinjongen kanske kan komma till användning om jag har otur, skall kolla oljan och öppna och se på mina grejor innan du får släppa i väg dem PDT_Armataz_02_32.gif

 

Kul med en till garage tråd och att ändå en valp har fått kommit till någon som vill ta hand om den.

 

Hoppas det går bra att få i ordning allt och grattis till köpet PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Johannes_88

Bara så ni vet så är Röris den andra medlemmen i detta galna bygge.

 

Så tänkte jag skulle lägga upp lite bilder av vad vi gjort den senaste tiden.

 

Utrampningslagret och filtringarna bakom svänghjulet va dåliga så vi tog ur motorn istället. Och nu när den ändå är ute så kan man ju måla upp den och fixa lite.

 

Första turen med 4x4 och slitna däck, gick så där :/

970203_ahho14.jpg

 

970205_4ma5gj.jpg

 

Motorn ur.

976478_rd1hgg.jpg

 

Tomt.

976479_hehar7.jpg

 

Moddade dit en 70A växelströmmare från en 740.

976483_8csns7.jpg

 

Snart ska det bytas insug/avgaspackning mm.

976488_aigkem.jpg

 

976490_x68fp6.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den blev riktigt fin!

Och ett litet tips: Om ni ska åka i terrängen med den. ta bort fläkten från motorn och montera en elfläkt istället. Den sätter ni en separat brytare på som ni kan bryta strömmen till fläkten med när ni hamnar en vattensamling eller gyttjehål på nån meters djup. Som ni sett så är det rätt trångt att montera en elfläkt med motorn i, så passa på nu.

 

När originalflälten hamnar under vatten så stjäl den hur mycket effekt som helst- motorn vill nästan stanna, och jag lovar- det vill inte ni att den ska göra just där. Sen piskar fläkten upp lervatten över hela motorn, och har man inte tätat tänddelarna ordentligt så kommer den att stanna i vattnet.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johannes_88

Okej. Är nog ingen dum ide. Har en fläkt men den är nog kanske lite för liten. Den täcker nog inte hela kylet men den passar nog ganska bra i plåtskyddet som sitter där nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Gäst H.Hansen

Ja ni ligger då inte på sofflocket.

Jag antar att ni tog den frächaste undre karossen och satte HTn på.

Med plogen på så blir det gött å skotta snön i vinter PDT_Armataz_02_02.gif.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...