Gå till innehåll

Vinkons Bandvagn!


Gäst Vinkon

Rekommendera Poster

Slik som du brukar vogna di, så burde du også vudere å bygge hydraulikkanlegg på vogna di, og hydr vinsj med meir :D

Flotte bilder, vogna di blir ikkje ødlagt av å stå for lenge denne vinteren

Det blir sinom tid :)

:)

 

******************

 

Gjorde bromstestet idag; en horribel skillnad helt klart!

Jag jämförde två körningar i ganska låg fart på blankis i svag nedförsbacke och det skiljde typ en halv vagnslängd.

Inget som jag vill prova i högre hastigheter i varje fall.

 

I övrigt körde jag ner fler träd från skogen, men idag fick traktorn plågas. Helt klart smidigare, men inte ens i närheten så kul :)

 

****************

 

img-3029.JPG

Min nedre kran får det att knyta sig i maggropen...

img-3037.JPG

...men det är tänkt att lösas med en nyare sorts kran, nån gång.

Fläkt som är tänkt att provmonteras bak på framvagn. Det blir ganska varmt inne i hytten nu, men det beror främst på att tätningen mellan fläkthuset och huven saknas...

Samt ett värmeelement som kanske letar sig ner i bakvagn i framtiden...

 

Ett misslyckat experiment;

img-3043.JPG

En gascylinder som jag kapade upp och byggde om till "vakuum-stopp" åt min diesel. Tyvärr så tog sig inte tätningen förbi skarven på mitten, egentligen borde jag ha kapat närmare nån av ändarna. Vilket man borde ha begripit. "Ventilen" utbytt mot en tjock gummitätning.

MkII på g...

 

*******

 

En tanke angående spörschal-vagnen; har sett några bilder på några som har förlängt mellan bakvagn och midjan. Säkert för att få bättre viktfördelning. Om jag nu skulle göra det så kommer hela problemet med kran-montage i annan dager. Det skulle förenkla det hela oerhört...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är läckaget från kranen du irriterar dig på så får du väl ta o spänna muttern lite hårdare samtidigt som du vrider käglan,dom brukar täta bättre sen.....
Dom där djä..a kulventilerna med en stålkula fryser sönder förb...t lätt.....  -_- 
Har aldrig sett ett kronvrak med sönderfryst original ventil.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skarvar i en halva av midjan så missar du helt poängen med att BV202 spårar exakt i fram/bakvagn..
Jättebra när man kryssar mellan träna i skogen,har trädet passerat hållaren till övre bärhjulet på framvagnen är det bara att veva max utan att bakvagnen tar i.....

Om du vill ha kran längre framåt för att köra ved,häng kran på framvagnen o bygg lavettstödben.

En tom bakvagn stabiliserar inte en kran om inte stödbenen sitter BRETT.......
Dessutom är hela tanken med stödben på en bandvagn behäftad med ett stort frågetecken,hur mycket snö har du mellan banden o fast mark??
Är det en halvmeter, hur gör du då??
Bara mina funderingar...... :wacko: 


Mvh/Dex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är läckaget från kranen du irriterar dig på så får du väl ta o spänna muttern lite hårdare samtidigt som du vrider käglan,dom brukar täta bättre sen.....

Dom där djä..a kulventilerna med en stålkula fryser sönder förb...t lätt.....  -_- 

Har aldrig sett ett kronvrak med sönderfryst original ventil.

Ok, ska testa att spänna åt den. :)

 

Om du skarvar i en halva av midjan så missar du helt poängen med att BV202 spårar exakt i fram/bakvagn..

Jättebra när man kryssar mellan träna i skogen,har trädet passerat hållaren till övre bärhjulet på framvagnen är det bara att veva max utan att bakvagnen tar i.....

Om du vill ha kran längre framåt för att köra ved,häng kran på framvagnen o bygg lavettstödben.

En tom bakvagn stabiliserar inte en kran om inte stödbenen sitter BRETT.......

Dessutom är hela tanken med stödben på en bandvagn behäftad med ett stort frågetecken,hur mycket snö har du mellan banden o fast mark??

Är det en halvmeter, hur gör du då??

Bara mina funderingar...... :wacko: 

 

 

Mvh/Dex

Jo, jag är medveten om hur den spårar osv.

 

Att ha den på framvagn är ju förstås också ett sätt...

Jovisst, det är ju ingen självklar lösning man sitter på...

 

Alla funderingar/åsikter mottages tacksamt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag transporterades ett par barn med tillhörande mamma i vad en kallar för "militär-droskan" i byn. :)

Bland allt oliv (och missöde) tyckte jag nog mig allt se några leenden. :)

 

MkII av "vakuum-avstängningen" till min MB diesel:

img-3050.JPG

Modell aningen större dämpare, på den här kunde jag även ta loss knoppen på kolvstången.

Jag var orolig att slaglängden skulle bli för lång, men det blev inte så fasligt mycket. 

Spolarvätske-slang mellan avstängaren och "klockan" på motorn.

Det fungerade hur bra som helst, det blev till och med lite extra undertryck också :)

 

Över förväntan alltså, kanske lika bra att den förra bara blev skit så att man tog en ny större.

Nästa steg vore att fixa en seriös "stopp-knopp", gärna röd.

En bra mycket smidigare lösning än vajer-länkaget.

 

Naturligtvis glömde jag att dra åt kranen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dum/onödig fundering så här i ensamheten kanske...:

 

Om hytten skulle lämnas orörd framöver skulle man kanske kunnat ha nyttjat den "hylla" som är framför fönstren till att bygga friskluftintag till värmepaketet och motorn. Liknande den som sitter i mitten på 206ans "hylla".

Och på så sätt slippa bry sig i tätningar och passning mot motorhuven....

 

Men, eftersom ambitionen är att bygga dörr och förlänga hytten så blir det väl den tidigare funderingen om ett nytt intag på huven som gäller...

Men, eftersom hytten förlängs så kanske man bör konstruera den så att "lill-huven/-kåpan" går att enkelt demontera. 

Så att man inte trycker in ett fönster av misstag kanske...

 

Jaja, ett senare problem hursom :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, perfekt!

 

Äntligen kröp temperaturen ner till en lämplig storlek som lämpar sig för ett test av Motorvärmare 271.

-20, närmare bestämt. Passade bra att förrådsställa vagnen samtidigt också.

Så; vagnen drog jag ut med traktorn för optimala testförhållanden. :)

 

img-3063.JPG

Påfyllnad med tillhörande luftning av värmaren. Olika kranar....

 

img-3068.JPG

Så här såg det ut den korta stund den fungerade i början.

 

Naturligtvis skulle sakerna börja jävlas också....

Jag kom bla till insikt om att det sitter ett Optimus-ställvred(/förvärmare el. vad det nu är) på min Sivert-blåslampa, så när jag trodde att jag stängde den så gjorde jag i praktiken tvärtom...

Så jag rev isär hela schabraket för att leta efter fel, drog åt anslutningar och bytte O-ringen i vred-grejen.

Sen gick det faktiskt bättre, framför allt eftersom jag insåg vad jag hade gjort fel från första början....

 

Jag hade tidigare varit allt för otålig och inte väntat tillräckligt länge innan den var varm nog.  -_-

Men jag fick ju leka eldkastare, sånt som man fick skit för i lumpen  :P

 

img-3073.JPG

Bättre låga än så här fick jag inte till, så jag antar att det ska vara så. Minns inte sen lumpen...

Ett jäkla pumpande också...

 

img-3075.JPG

Gummi-sprängproppen började väsa lite grann också....

 

Så, när motorn var magiskt varm och go så ska den startas ju!

Knappt ett liv...

Glömt att underhållsladda batterierna eftersom man har kört allt för korta sträckor. (dags för en värre generator kanske?)

 

Så, fram med starthjälp och förlängningskablar (ändå :) )

Vette tusan om startmotorn fastnade eller något, ett rackarns knepigt missljud som försvann efter ett tag...

 

Efter allt stök så drog jag åt kilkranen* som avslutning, vilket var långt ifrån hårt åtdragen.

Får se i dagarna här innan jag åker igen om det håller tätt nu.

 

 

En ytterst väl spenderad dag alltså! :)

(viktiga erfarenheter om inte annat)

 

 

Guldstjärna till den som fattade referensen till titeln.

 

Tillägg;

*: Så hette det i instruktionerna, men jag hittar inte det på nätet. Är nog samma sak som kikventil.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett fältmässigt startmotorbyte i 20 minus hade varit grädden på moset...Gärna med tillhörande filmsnutt (glöm inte ljudet).....allt för att roa publiken. :D  :D 

 

Javisst :)

 

Hade nog låtit så här; "Näe, nu j---vlar. PANG *glugg* glugg* glugg* *tsst* WOFF" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ikkje vurdert ein nyare defa-varmar? Eller ein slik som ein limer fast på botnpanna for å varme oljen?

Jodå, jag har en elektrisk i blocket.

Detta var bara för att testa "fält-lösningen".

 

Den under tråget har jag tänkt att testa längre fram i tiden.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade efter ev. läckage under kranen idag. Snustorrt, inte en dryp :)

Tack för tipset Dexxas!  :wub:

 

*************

 

Ska man ha värme till bakvagnen i framtiden blir det nog att ha kranar för det också.

För visst hade vagnarna det original?

 

Sen är jag lur på om man skulle ha haft en slinga till batterierna från mv271-anslutningarna. Och kanske till tråget när man ändå håller på?

Men det kanske är bäst att ha det på en egen krets. Med ev. "el-plattor" ovanpå nyss nämnda krets.

 

Jag har även funderingar på att bygga anslutningar på bakvagnen.

Om man kanske vill hålla sig varm med en eld/kamin eller annan värmekälla när man låtsas pimpla och tittar på alla andra huttrande stollar :)

 

****************

 

Tillägg:

 

Jag tog även lite mått på vissa detaljer av frontbågens konstruktion, så att jag till slut kan skaffa mig en uppfattning om vad den håller för.

Det blir till att räknas på framöver...

 

Tillägg 2:

Angående anslutningarna på bakvagn; med ett sånt system kanske man rent av kan ha motorn varm & go när det är dags att fara?

Annars lär ju uppvärmningstiden av motorn ha reducerats en hel del misstänker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ska man ha värme till bakvagnen i framtiden blir det nog att ha kranar för det också.

För visst hade vagnarna det original?

 

 

 

På min har jag inte sett några kranar men det är ju inte heller någon norgevagn  :) Endast en cirkulationsstrypning/kran som sitter inne i bakvagnen på röret till elementen, fastrostad såklart  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min har jag inte sett några kranar men det är ju inte heller någon norgevagn  :) Endast en cirkulationsstrypning/kran som sitter inne i bakvagnen på röret till elementen, fastrostad såklart  :P

Ok

Undrar om det kanske räcker med den strypningen bara? Hmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tänkte dela med mig av en grej som jag har funderat på en längre tid:

 

En ombyggnation av baklämen till en vettigare dörr:

IMG2964_-_Copy.jpg

Rött = Vital struktur, ej att förändra annat än att förstärka.

Gult = Ny kontur av den tänkta dörren.

Lila = Gångjärnens tänkta placering. (så att dörren går fri stötfångarna också)

Vitt = Insteg (fällbart)

 

Har man närmare till backen än en 206a ska man väl ändå utnyttja det, resonerar jag.

 

Vad tycker ni?

Åsikter?

Förbättringar?

 

Eller var det bara skit? :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra ide :)

Kommer du fimpa dragöglan?eller blir det inbyggt på nått vis?

Kanske även får sätta dit en packning/tätningslist runt dörren om du vill bada med den

"Trappstegen" är tänkta att ha sträckmetallplåt på översidan.

Bägge instegen är fällbara och den övre är tänkte att lägga sig precis över dragkroken med sträckmetallplåten som ev. ligger emot.

 

Klart man ska ha en tätningslist, tänkte sätta den runt dörren.

Så att det inte byggs på med lort och skräp vid tröskeln tänkte jag.

Ev. extra låsning av dörren på insidan när det är dags att flyta...

 

Bandvagnar som inte flyter är som sportbilar utan motor :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår kom paket från "tradera 11:an" :) :

 

IMG3093.jpg

IMG3096.jpg

IMG3097.jpg

IMG3101.jpg

 

Det var en salig blandning av mässing, gummi, kapellsträckare, med mera...

Bådde Volvo BM- och Häggo-nummer på prylarna.

Ni vet när man köper en ny slang till ett däck och man luktar på gummit/påsen? Så luktar min lägenhet nu :P

 

Sen är jag så pass ung att jag tycker att det är fränt med vaxpapper eller vad det är runt hylsan till spännhjulets lagring. :)

Samt nå pulver på nästan all mässing + lite ärg. (jag tvättade händerna mer än en gång)

 

Nu är tanken att göra ritningar av detta, glädjer nog alltid nån.

Kanske rent av vissa SVO verktyg också...

Ska försöka ta reda på sammansättningen av mässingen också...

 

Görs det ens BUFO-skruvar numer?

 

 

Sen ska man nog spara en av "Fjong 150" tills dess att man skaffar tjej igen och daska till henne med den när hon blir allt för morsk.

Finns ju inte en chans att hon kommer att säga till sina vänninor att jag daskade till na med en så kallad "kapellsträckare" iaf :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...