Gå till innehåll

Vinkons Bandvagn!


Gäst Vinkon

Rekommendera Poster

Tack för kommentarerna :)

En annan försökte ju låtsas att vara diplomatiskt och se på det hela objektivt...

 

Skönt att man inte är ensam i detta hav av puckon :)

 

*******

 

Gluttade igenom abakati:s utbud och fastnade för blinkersomkopplaren med inbyggd grön kontrollampa i vredet.

Ser ut som originalet till formen men har ändå en "kul" funktion.

Dock fattar jag inte hur en 4-läges omkopplare brukas som blinkersomkopplare, någon som vet?

 

Tillägg:

 

En annan grej jag har stört mig på är att många verkar tro att bakvagnen är en släpvagn (ev. med drivning) och framvagnen skulle då själv stå för styrningen....

 

Oftast blir jag bara tyst när jag får den frågan/påståendet, det går ju knappt ens att vara lustig på bekostnad av den graden av okunskap...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

YES!!

 

Bandvagnen är nu varmkörd och plågad! :)

 

Till och med lite spänning infann sig också; efter en sväng upp på lägdan stack tempmätaren iväg till ungefär 110 grader!  :o

Ahh!! Upp med huven och panik-felsökning på plats.

Skållhet motor och iskall kylare...

 

Tänkte nu; "havererar fanskapet nu puttar jag ner skiten i brandgropen..."

 

Men, helt plötsligt insåg väl termostaten att hennes sista stund var nära och släppte äntligen till.  :wacko:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

termostaten har vel satt set litt fordi vogna har blitt brukt for lite ;) blir det noko skruing og/eller køyring på deg i vinter og ferietiden?

Kom nedatt frå leave igår, og i leaven så fekk eg satt på gassarane til b20 og køyrt littegrann sjølv. Er flott at den endeleg går igjen, men det forbruket og alt styret med forgassarane er drepen...

Køyr litt for meg i jula også! Er jo bra du får brukt din!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Rickien:

 

Precis! :)

Lite mixtrande med vagnen blir det allt,annars blir man nog alldeles förstörd...

Kul att du fick göra något vettigt medans du var hemma :)

 

Jag ska göra så gott jag kan, som student har man ju inte precis hela röven full med pengar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sååå, vad har jag gjort hemma sä här länge då?

Inte mycket, men bla fixat kontakten till blockvärmaren;

img-2954.JPG

Proppen höll, så allt är nog i sin ordning :)

(Men jordfelsbrytare ska jag nog akta mig för, det var lagomt populärt när motorn med värmare satt i 142an och jag släckte samtliga stolpar på parkeringen det första jag gjorde när jag kom till fabriken på morgonen där jag jobbade då.

Känsligt skit, både brytaren och folket  :wacko: )

 

Medans jag gjorde en "struktur-analys" av instrumentpanelens betydelse så uppenbarade en liten sak sig...

img-2986.JPG

img-2987.JPG

(Kolla i vänstra hörnet)

 

I hörnet, helt öppet låg denna;

img-3022.JPG

Ser ut som en "knopp" till värmereglagen.

Att den ens har legat kvar är nog ett bevis på att jag har plågat vagnen för lite!

 

Kanske en norsk värnpliktig kom undan med blotta förskräckelsen en gång i tiden... :)

 

********

 

Egentligen hade jag ju tänkt att göra en seriös studie där jag jämför fläktar mm för att se om jag kan sänka tempen inne i hytten något.

Men det får jag nog vänta med, det är så pass kallt ute att tempen är behaglig ändå. Så utfallet blir nog inte så tydligt....

Kanske blir till våren man får skrämma alla antikrundetanter med fula hattar... :)

 

Bonusbild;

img-2958.JPG

Så här ser det ut än så länge.

(tätningen till kupéfläkten fortfarande ofixad)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite nyfikna frågor... :)

Om man ska tex byta koppling,är det lättare att ta ur motor?

Hur ser en bv202 ut på undersidan?är det typ service-luckor till kardaner,motor och växellådor?

Det är ju en hel del jobb innan man fått ur motor och allt.

Flera verkar föredra att behandla växellådorna och motorn var för sig vid motorlyft. 

Så de lär nog bara ha lyft av lådorna vid kopplingsbyte.

(Enl. boken ska man bara lyfta lådorna om det bara är dem det är fel på)

 

Men då kommer ju den magiska prövningen att centrera det på plats i vagnen också...

Jag har ju bara utfört "hela-paketet"-utövningen än så länge så jag kan egentligen inte jämföra heller.

 

1 ex bottenplugg under vardera axelväxel.

2 ex mindre luckor under framvagnen. Den främre under motorns tråg för oljedränering av motor och lådorna + vattendränering av lådornas kylare. Den bakre för lådornas "slamfilter" och (ev.) oljedränering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack!

 

Men nu blev ja nyfiken på dom vattenkylda lådorna,ur ser dom ut?är det typ mantelkylning?

(du tycker säkert jag är en P.I.T.A nu,men frågar man inte får man inte veta heller? :)

Konventionella växellådor med gemensam oljevolym, en pump bak på fd-lådan (där kraftuttaget till vinschen på valparna sitter antar jag) skickar oljan till en oljekylare av samma typ som Volvo monterade mellan blocket och filter på sina gamla röda "gjutjärnare". (gemensamt kylvätskesystem med motorn)

 

Ingen fara, alltid kul när någon bryr sig :)

Kunskap är det ingen som matar en med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ja en kankse dum fråga till,säkert kommer många att skratta men det står väldigt lite om bromsar till bv i forumet :)

 

Vad är det för bromssystem på en bandvagn?låser man upp kardan med trumma som på valp och tgb?

och hur funkar färdbromsen ? bromsar den på bägge vagnarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bild saxad från nätet, bromstrumma uppe till vänster i bild. Sitter på utgående axel bakåt från fördelningsväxellådan. Främre kardan går ut i framändan på lådan. Om det är samma lösning som på valp och tgb har jag ingen aning om. Vad jag förstår så bromsar man både fram och bakvagn

KopiaavPA130454.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att vinterköra med framvagnsdrivningen frikopplad och bromsa kraftigt.....då märker man att bromssystemet är lite lattjo konstruerat.
Banden stannar på den relativt lätta bakvagnen,det är allt som händer.....   :blink: 
Kan vara en anledning till att dom är svåra att vägregga.......

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis läst igenom hela tråden och måste bara berömma Vinkon för hans tålamod och kunnande.

Mycket kul läsning

Tackar :)

Med lite sedvanlig otur får du säkert mer att skratta åt framöver också :)

 

Prova att vinterköra med framvagnsdrivningen frikopplad och bromsa kraftigt.....då märker man att bromssystemet är lite lattjo konstruerat.

Banden stannar på den relativt lätta bakvagnen,det är allt som händer.....   :blink: 

Kan vara en anledning till att dom är svåra att vägregga.......

Ahh, det har jag ju inte ens tänkt på.

 

Om jag hade kunnat så hade jag kopplat ur framvagnen och provat. Spaken sitter som berget. :(

När jag (åter igen) lyfter ur motor och låda tänkte jag se över lådorna också, låter ju helt horribelt nu...

Skär väl snart. Motorn har ju redan gjort det en gång  :P

 

Eller som Panks sa; "det är ju så att man får ont i magen" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att vinterköra med framvagnsdrivningen frikopplad och bromsa kraftigt.....då märker man att bromssystemet är lite lattjo konstruerat.

Banden stannar på den relativt lätta bakvagnen,det är allt som händer.....   :blink:

Det er blant annet derfor det står i handboka at en aldri skal kjøre med drifta på framvogna frakopla.

 

(aldri = aldri, bortsett fra ved mekaniske problemer og tilsvarende)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag stod skogsbruk på schemat;

 

IMG3030.jpg

Lika bra att dra ner avblåsta träd ner på gården så inte farsan får allt "skoj" med skogsmaskin...

Ett normalstort lass för dagen. I detta "skuggland" låg en hel del snö kvar också :)

 

Naturligtvis fick man soppatorsk mitt i allt. Undrar om spjutet eller något annat felar då jag alla gånger har 10 liter kvar i botten...

IMG3031.jpg

 

För att testa vagnens begränsningar gav jag mig på denna fullvuxna gran under kraftledningarna;

IMG3032.jpg

IMG3033.jpg

Efter en jäkla massa trixande fick jag äntligen skiten därifrån, gick säkert åt lite mer än en timme.

Man vill ju ogärna förstöra prylar för elbolaget...

 

Hade jag haft en vinsch och ett block eller två hade det hela nog varit klart på en kvart.

Men men, jag var ju "tvungen" att köra ner ett träd för att lösa problemet och då kan man ju inte annat än att bli på bra humör :)

 

 

IMG3035.jpg

Det hela ser lite lustigt ut i min mening. :)

Hade det inte varit för att jag drog den på en isig väg så hade nog den kapade delen av trädet nog varit på gränsen av vad vagnen klarar av, var ju rena ankaret inne i skogen :) Alla gamla timmer-doningar är borta sedan länge...

 

Väl framme vid "avlägget"

IMG3036.jpg

Och låångt där framme är vagnen :)

Till vänster ligger bla en gran som Panks hjälpt mig att dra fram.

 

Fråga inte vad din moderator kan göra för dig, utan vad du kan göra för din moderator. :)

 

Tillägg; efter allt jäkla i/ur-klivande saknade jag verkligen en dörr idag...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Vinkon....."Om jag hade kunnat så hade jag kopplat ur framvagnen och provat. Spaken sitter som berget.  :("

 

Hög/låg måste stå på Hög,spärrstiftet blockerar ju låg tvåhjulsdrift på Valpen och fördelningslådorna är ju samma i Valp o BV202......

 

Men det är du väl medveten om,antar jag...

 

Bara ett tips..... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...