Gå till innehåll

diesel motor


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

jag skall ni i vinter börja med ett motorbyte till min 1314 där jag använder en mb300t diesel och en mb automatlåda 720.

 

nu undrar jag om fler av er har tankar på något liknande och vilken motor som ni föredrar (givetvis utan att springa iväg med skyhöga kostnader)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, har också för avsikt att byta till diesel. Men jag skall prova lite olika bilar och se vad jag vill ha. För min del vill jag att den ska ha liknande pigghet som B30n och också ha det bottenvrid som den gamle bensinaren har när den går som den ska. FormerMazdas elva är ur-exemplet på en maskin i toppskick, drog FINT ända från tomgång och hade pisk att ge ifrån sig när det började gå undan också.

 

En gammel D24 är inget för mig. Har förmodligen det bottenvrid som behövs, men när jag for iväg uppför 45graderslutningen med knytnävsstora sten på Ränneslätt, insåg jag att den här bilen gör sig bäst med nåt varvvilligt som kraftkälla. Ska man ha tvåan låg och 4-5000 varv med full belastning så man kastar ur den skit som fastnar i däcken, så duger ingen gammel tändkula.

 

Så jag har faktiskt lur på om jag ska sätta i den reservmaskin jag har stående till Omegan i garaget. En 24-ventils 3-liters bensinsexa från 1991, med vridhöjande sk DualRam-teknik. Nackdelen är så klart den moderna, vattenkänsliga elektroniken. Men kamdrivningen är med kedja och innesluten, så problem med lite öppnare remkonstruktioner slipper jag med den installationen. 200 häst vid 5400 och 265Nm vid 4000 har jag för mig.

 

Vridkurvan är imponerande platt för att vara en raksexa, eftersom DualRamen gör så att motorn luras vara två trecylindriga motorer under 4000 varv (en trecylindrig är naturligt vridstark på låga varv) och sexa över (en sexa är naturligt en varvvillig motor, men klenare på lägre varv). Bränsletörsten är synnerligen låg för motortypen. Det är inga problem att köra en 1600 kg Omega på under 0.8, även i hyfsat raskt tempo, tro det eller ej.

 

Det känns som att nån modernare personbilsdiesel skulle det vara. Problemet är bara investeringen... och att de flesta modernare dieslar har remdrivning av kammen, oftast med lite väl öppna konstruktioner. Inget för djupdykningar i lerhålor precis. Omegamaskinen har jag ju gratis.

 

Nä, jag vet faktiskt inte hur jag ska göra. Att räkna hem investeringen i bränslebesparing, tror jag är att bita sig i svansen. Servicekostnaden för en toppmodern motor lär äta upp den lilla skillnad som till slut blir, efter kanske flera tusen mil... Och man får nog räkna serviceintervallen i storleksordningen en fjärde-femtedel av de intervaller som anges i personbilen som dieseln kommer ifrån. Maskin snurrar mycket mer och belastas mycket hårdare.

 

Däremot avser jag ha kvar originallådan. Till en början i alla fall. Den är stryktålig och har mycket kraftig utväxling på ettan, vilket sällan personbilar har.

 
omega24v2006-09-30 16:13:05
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla motorer med kamrem bör noga övervägas i mitt tycke då bytet av rem bör/kan bli besvärligt rent av omöjligt med motorn på plats

 

samtliga MB motorer har kamkedja utan bytes intervall

vw och audi har kamrem, övriga fabrikat någon som vet kedja/rem?

 

sen bör man inte använda en elektroniskt styrd motor då fukt känsligheten är hög samt ev "fält" reparation är nästan omöjlig (trasiga givare/sensorer) tänk er att få stopp i skogen och inte kan hitta vad av allt som kan krångla

 

jag håller med erik att en volvo/vw D24 är inget bra motoralternativ då den har för dåligt ork, även den med turbon har jag hört negativt om.

 

en diesel utan styrdon behöver bara ha luft och bränsle och den är inte vatten känslig samt att skulle bilens elsystem haverera så går motorn ändå utan ström

 

någon som vet mera motor alternativ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en kamrat med en obyggd 202 med portaler å TD 24. Orkar hur mycke som hällst. De e inga problem med att bada den. Han körde ner den i Skövde i fjol så att turbon stog under vatten. Funkar jättebra. Tror de e inga större problem med att få i den i en 11-13 bil om man byter huvudlådan från  orginal till en från 202an. Den passar ju rätt i 11-13 fördelningslådan. Kopplingen får ju uppgraderas med svänghjul från en Audi 100-200 turbo så man kan fortsätta att använda orginal lamellen. Det dära med kamrem kan ju inte vara några större problem. Har ni inte sett hur suzukisarna kör? Har inte hört någon som rasat pg av remmen

mvh//putte smiley16.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

jag föredrar att inte behöva byta en rem under bil och samtliga remmar har en bytes intervall även om en terrängbil kanske inte går så många mil men åldersslitage kan du räkna med,

jag kollade upp info på d24t och b30a(tgb version)

 

d24t  80kw/109hp vid 4800rpm, 205nm vid 4200rpm

b30a 86kw/117hp vid 4000rpm, 206nm vid 2500rpm

 

om man jämför dessa motorer så skulle inte jag kosta på ett byte då originalet i en 11:a har bättre värden och jag tror inte at d24t skulle dra ner bränslet nämvärt då den kommer att få jobba mer än en b30a

 

sen har d24,d24t kamrem och dieselpumprem samt att skulle kamremen gå av är det motorhaveri.

 
limpa2006-10-01 10:40:49
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det här ämnet diskuteras rätt flitigt på 303-forumet på yahoogroups just nu, men där är det mer Land Roverdieslar som är på tal. 2.8 dTi tror jag nån variant hette och så dreglas det en del över nån nyare fyrakommatvåa. Nån som kört Land Rover av 90-talet och framåt, som kan förmedla hur dessa motorer är? Nån som kör/kört andra 90/00-talardieslar som har nåt positivt/negativt att förmedla om dem?

 

Själv körde jag en VW T4 Camper modell 2000 för ett par veckor sen, med 110 hk TDi. Egentligen en positiv upplevelse, men den var INTE pigg. Den segade iväg fint och dög alldeles utmärkt att tuffa landsväg med och för all del stadstrafik också, men jag ger ingenting för den maskinen i min 13. Det saknades ALL form av pisk. Bilen ska ha gått ungefär 10 000 och det stämmer nog, så det är mycket tveksamt om det skulle bero på slitage.
omega24v2006-10-01 11:51:53
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju kört många nyare dislar. Tycker dom flästa är döa på lägre varv. Dom behöver typ 1600-1800 varv innan de händer något. Då tyker jag att de va bättre lågvarvsegenskaper på en MB 300 -92 utan turbo. (6 cyl) En sådan motor med turbo skulle jag sikta på. Om man inte hittar någon Nissan patrol motor. För 6 syl måste de va för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Daniel.L
Då tyker jag att de va bättre lågvarvsegenskaper på en MB 300 -92 utan turbo. (6 cyl) En sådan motor med turbo skulle jag sikta på.

 

kul med positiva åsikter om den motor jag ska montera i min 13 bilsmiley20.gif

någon som vet info på andra motorer som kan vara lämpliga?

 

 

20061009_204343_gggg.JPG
limpa2006-10-09 20:44:26
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Gäst Daniel.L

efter mycket funderande och mätande så skall jag inte jobba mig med att sätta in en automatlåda tillsammans med dieselmotorn, hela paketet blir helt enkelt för långt och motorn kommer att ligga över framaxeln.

 

så det blir till att fixa adapterplatta så original lådan kan användas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

bilprovningen vill veta om den nya motorn väger mer än den gammla för axelvikten skull

 

sen skall volvo lastvagn intyga att bilen klarar av effektökningen och att bromsarna räcker till

 

just i denna stund väntar jag på brevet med intyget ifrån volvo.

 

 
limpa2006-11-09 00:01:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

värdelös är ett starkt ord men jag har inte hört namnet d6 innan, troligen så är det en d24 och då är den motorn sämre än original b30a i både hästar och vrid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

efter en längre tids utprovning och tillverkning så har killen på SMT AB gjort en ombyggnadssats för mb 603 dieselmotor som innehåller nytt svänghjul,adapterplatta,motorfästen,generatorfäste, men en ny lammel ifrån landrover måste införskaffas

 

priset verkar hammna på 10.000+moms pga komplicerat arbete med satsen,

men bilen som han byggde på är numera inreggad med dieselmotor.

 

det svider i lädret men för min del utan tillgång till svarv och fräs så kommer det vara värt att slippa allt arbete och bara bulta på grejerna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja ha en gammel merca diesel i min: såg på mythbusters när de körde en sådan på använd frityrolja, tror de va en 300-diesel. Va ialllafall från en se-kaross....Man kan ju sänka kostnaderna betydligt om man vill.......Tar ju dock en stund att tjäna in de kronor de kostar att konvertera....

 

//jocke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag körde en gång en 300 D 80-hästare. Ingen skoj upplevelse ens i personbilen. Helskotta råstark, men det hände verkligen ingenting när man försökte hetsa den lite. B30n drar vissllrigen soppa, men den är väl anpassad för driften i TGBerna. Den har gott bottenvrid och går att piska när det verkligen gäller. Där hade 80-hästaren bara gjort bra ifrån sig i de lägre registren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

hehe ja sugdieseln är inget monster direkt, men sen har vi olika dieselmotorer beroende på årsmodeller och jag vet inte vilken som satt i den bilen men en "mb 603.950!" har bra med krut

 

 

mb 603.950(turbo) 136hk/4600rpm och 255nm/2400rpm

b30a 86kw/117hp vid 4000rpm, 206nm vid 2500rpm

 

sen om bränsleförbrukningen kan man inte mer än spekulera vid dagsläget, men det tar nog tid att köra ihop 10000kr i soppa

 

men i mitt fall så är tanken att bilen skall fungera som en husbil med och då kommer det bli många mil med den och då kommer dieseln till sin rätt, ska man bara köra lite grann då och då så finns det ingen större anledning att lägga pengar på bytet

 

överlag så är jag riktigt nöjd över motorvalet och ser fram mot dagen då den är klar och kan testa skillnaden i skogen/vägsmiley1.gif

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

det borde gå att hitta en rejält roströten bil med 300td för billiga pengar, annars så finns det nog på skroten men då kostar det litegrann

 

jag bytte motor i en 300(124 kaross)för någon månad sen och då kostade den ca 8000kr på skroten  men då var det utan turbo, men det kan man alltid bygga på sen.

 

men om du är intresserad så kanske jag vet en gubbe som sitter på en motor, vet bara inte om den var en sugmotor eller turbo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...