Gå till innehåll

RA antenner


Gäst Boostofta

Rekommendera Poster

Gäst Boostofta

Hej

 

Någon här inne som vet om RA antenner från Radiobilarna fungerar med vanlig 27Mhz komradio?

Tror antennen kallas normalantenn.

 

Hade ju varit kul om de gick o använda :)
Boostofta2010-03-15 08:46:11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Antennfoten vet jag ej om det går med.

Man kan ju testa och göra ett montage med en 27 mhz-antenn och sedan göra ett swr-test så det stämmer innan man kopplar på radion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst hfb608

Takantennen till valpen går att använda till 27MHz apparater. Man måste bara justera stående våg (SWR), annars bränner man sändarsteget i radion. Swr mätare finns på kjell och Company.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Nån som vet nått trick hur man delar på antenndelarna till dom fällbara marchantennerna på våra radiofordon?

Mina sitter ihop som fasen...

 

//Fjello

 

Menar du hur man delar sprötet? Det är bara att skruva isär.

 

När vi ändå pratar RATGB, nån som har en förlängningsskiva till bordet i RATGB11 över?

Skicka gärna ett PM i så fall!

 

/Harri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fjello, kan du skicka mig ett PM.

 

/C

 

Ja nu har du fått ett PM.

 

Kan ju även fått en förklaring på problemet i nummer 189 av PS... http://ufdc.ufl.edu/UF00076787/00037/37j

 

"In case you haven´t heard, it sure pays to take apart the sections of your whip antenna - such as the AT-912 and AS-1729 - now and again to keep them from acting like they´re welded at the joints.

But there´s more to it than just taking the sections apart and putting them back together.

What you want to do is put som silicone compound on the threads befor you join the sections. You´ll find an 8-oz tube of the stuff..//.bla bla bla..//

If you´re in a wet place, it doesn´t hurt any to pull this kind of maintenance every day. Otherwise, once a week is a good deal."

 

Så ni som har antenn 537 och/eller 538 (kan även tänka mig att det går att applicera på högantenn 2 spröt om man tänker ha dom ihopmonterade över tiden, typ i en modifierad 537) kan överväga att göra nått sådant nu och då.

 

//Fjello

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Dom delade fordonsantennerna som sitter förvaras visst i ett rör eller nått tycker jag ha hört. Någon som kan upplysa mig om var detta rör brukar sitta?

För övrigt har jag inte lyckats dela på antennerna än.... mummel...

 

 

//Fjello

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu börjar det närma sig...

 

DSCN6024.jpg

Tänkta antennpaketet för fram och mitt-höger (195). Grunden är fordonsantenner till britiska clansman systemt. Använder vårat antennfäste tillsammans med en antennadapter jag tillverkat. Fram antennen hamnar på just under 2 meter med målbilden vanlig fm radio. Mitten hamnar på just ikring 2,8 och servar RA195an. Vidare syns dom två antenn adaptrarna och en reservsektion samt antennpåse.

 

DSCN6025.jpg

Passar även på att renovera antennfästena. Nya skruvar, packningar. Slipa lite rost och beläggningar. Sen grundfärg och lite IR grön.

 

DSCN6030.jpg

 

Antennadaptrarna är tillverkade av två M10 skarvmuttrar till gängstång. Den ena är helt utborrad för passa antennsektionen. Den andra är till hälften urborrad för att kunna skruvas på antennfästet. Sen tar jag en bit av en antennsektion för att få gängorna och möjligheten att montera dom i muttrarna. De som ska till nu är att dom två muttrarna ska svetsas i skarven, det ska till några spännskruvar för att hålla rörbiten på plats. Sen en fog Würth längst upp, grundfärg, grönfärg - Fini

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nu börjar det bli färdigt. Nu saknas bara några gummipackningar och att kapa till några nya skruvar samt att sätta på kabeln. Sen är det klart. Måste iof såga upp ett större hål för bakre antennen då det suttit en mindre antenn där tidigare.

 

DSCN6376.jpg

Antennerna renoverade och med lite ny färg. Syns gör även dom färdiga adaptrarna.

 

DSCN6379.jpg

Lite närmare bild...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tjo.

 

Läste i några fordonsdokument att KV versionen av "luforfästet" verkar ha någon form av tillbyggnad i sig. Det nämns kretskort och kondensator. Någon som har någon uppfattning vad det är och om det är nått man kan rodd till själv på ett luforfäste?

 

//Fjello

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

Tjo.

 

Det finns ju några radio entusiaster här på forumet så jag har några funderingar som jag söker svar på.

 

Först så funderar jag om det är funkis att bygga en 1/1 vågs antenn? Oftast ser man ju 1/4 vågs antenner men får man plats med en 1/1 antenn så borde det ju funka, men är det bättre? Stavtyp - monopole/whip - 360 & 390 mhz tänkte jag mig.

 

Sen undrar jag om man ska räkna med antennfästet i beräkningen av antennlängden. Antennen lär väl i teorin börja där skärmen slutar, och det är väl chassieplåten. Jag använder mig av luforfästet och ett tillkapat spröt till clansman systemen.

 

//Fjello

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

1/4-våg med jordplan är enklast och funkar bra. Då blir impedansen rätt direkt (50 ohm). 1/2-våg har inte samma krav på jordplan men kan inte ändmatas utan impedans anpassning. Sån anpassningstrafo går ju att bygga men det är inte värt besväret. 11'ans tak är ju ett bra jordplan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjo.

 

Det finns ju några radio entusiaster här på forumet så jag har några funderingar som jag söker svar på.

 

Först så funderar jag om det är funkis att bygga en 1/1 vågs antenn? Oftast ser man ju 1/4 vågs antenner men får man plats med en 1/1 antenn så borde det ju funka, men är det bättre? Stavtyp - monopole/whip - 360 & 390 mhz tänkte jag mig.

 

Sen undrar jag om man ska räkna med antennfästet i beräkningen av antennlängden. Antennen lär väl i teorin börja där skärmen slutar, och det är väl chassieplåten. Jag använder mig av luforfästet och ett tillkapat spröt till clansman systemen.

 

//Fjello

 

Räkna från jordplanet, dvs inkl antennfästet.  <_>

 

Är du slängd i engelska finns det lite matnyttigt om ändmatade halvvågsantenner här:

http://www.aa5tb.com/efha.html  B)

 

Har du kollat på 5/8? Lite bättre strålning i horisontalloben...  :huh:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...