Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Tack för infon. Nu blir det tyvärr inte XZL för jag har bara hittat dem regummerade och även då är de inte speciellt billiga :(

 

Har i princip bestämt mig för att köra med Hankook Dynapro MT 315/75. Det är långt ifrån ett sexigt däck men det har fått bra recensioner och priset ligger bra.

Får hem 7 sådana från UK för strax under 12 000. Cooper STT, som jag egentligen hellre vill ha, ligger på över 17 000.

STT har inte fått så mycket bättre recensioner men är klart snyggare än Hankook. Frågan är om det är värt 5 papp :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon länk till firman du beställde ifrån samt vad hamnade frakten på? Lastbilsbanor på michelinare är visserligen otroligt slitstarkt men en nackdel är att de blir rätt tunga däck samt att när de blir gamla börjar de bli lite väl hårda, om min står bilen några dar så guppar de en del innan de blivet varma igen, så en tanke finns att skaffa en omgång lite lättare och mjukare däck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon länk till firman du beställde ifrån samt vad hamnade frakten på? Lastbilsbanor på michelinare är visserligen otroligt slitstarkt men en nackdel är att de blir rätt tunga däck samt att när de blir gamla börjar de bli lite väl hårda, om min står bilen några dar så guppar de en del innan de blivet varma igen, så en tanke finns att skaffa en omgång lite lättare och mjukare däck.

 

post-5260-0-96300300-1349068032_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måttade lite 285x75 gör ca 11-12 cm på höjden mot mina regade dvs nästan 10 % på utväxlingen. Undrar lite hur är slitstyrkan på hankook vid bruk på asfalt ?? load indexet låg väl på över 120 dvs över 1500 kg per däck , får inte bli för stötigt. Men priserna var helt klart intressanta :excl:

Lägg gärna upp några rader om hur du tycker dina beter sig när du fått på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Efter många om och men kom äntligen mina Dynapro RT03 315/75R16 idag. Posten hade inte koll på var mina däck befann sig ett par dagar... var lite nerväst för även om jag skulle gå skadelös ur affären skulle det medfört massor av besvär + ytterligare väntetid.

 

Däcken har vit text på ena sidan och svart på andra. Personligen tycker jag det är apfult med vit text på terrängdäck så jag kommer att vända den sidan innåt.

 

Nästa lördag är det klubbkörning i Borås och det ska bli kul att se hur däcken uppför sig.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite bilder var det beställt :)

 

I helgen har det målats fälgar och på måndag lämnar jag in däck + fälgar för montering och balansering.

Däcknissen tyckte jag skulle köra med balanseringssand men jag är lite skeptisk och kör med vanliga vikter tills vidare.. Läser man på nätet verkar det vara ungefär hälften som är jättenöjda och hälften är missnöjda.

Den enda nackdelen med vikter som jag ser det är att de flyttar på sig när man skaver emot en sten ute i terränglådan. Det är iofs ingen liten nackdel.

 

Jaja bilder var det ju

 

post-5260-0-10882100-1350826952_thumb.jpg

post-5260-0-39201800-1350826954_thumb.jpg

post-5260-0-91882700-1350826955_thumb.jpg

post-5260-0-00848700-1350826958_thumb.jpg

 

Det är som sagt inte det sexigaste däcket på marknaden men det har fått god kritik och priset är bra.

12000 betalade jag för 7st 315/7R16 (35X12,5)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag provkört däcken i Bråts hårda terräng och på ca 14 mil landsväg.

 

På väg är däcken helt underbara. De är stabila och däckljudet är försummbart.

I skogen fungerade de över förväntan och tog mig upp överallt. Nu var det inte särskilt mycket lera så hur de beter sig där har jag ingen riktig koll på.

 

Jag märkte att de inte var lika styva i sidorna som mina Creepy, när jag släppt ut luften till 0,9 fram och 0,7 bak som jag brukar, såg de betydligt mer paffa ut än vad det brukar.

Det straffade sig rätt snart och när en sten gick mot ett av bakdäcken blåste all luft ut. Det har iofs hänt några ggr med mina Creepy oxå -_-

Efter det pumpade jag upp däcken till 1,2 fram och 1,0 bak.

 

Summa summarum: Jag kan varmt rekomendera detta däck om man är ute efter ett däck som uppför sig väl både i skogen och på vägen. Fast man får leva med att det inte är det fräckaste däcket att se på :P

 

Ett par bilder lovade jag oxå

 

post-5260-0-04075800-1351414823_thumb.jpg

post-5260-0-83280100-1351414830_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I slutändan valde jag mellan dessa och Cooper STT. Coopern har fått liiite bättre recensioner tack vare att de är saipade och har bättre grepp när det är blött.

De ser fräckare ut men dom kostar oxå 5 papp mer :(

Sen att jag tycker det ser mesigt ut beror väl mest på att jag har blivit van vid utseendes bilen hade med mina creepy crawlern37x14,5.

Även Cooperdäcken ser töntiga ut i jämförelse med dem ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...