Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Hur det är med så stora däck som vi har och större vet jag inte, men jag tvivlar att de skulle sälja några däck alls om de kastade villt åt alla håll. Som du skriver däck är dyra och däck som kastar slits fortare och påverkar säkert bränsle ekonomin, något som de allra flesta åkare bryr sej om i dag, de går ju till och med dyra kurser i ekonomi körning. Så jag TROR eller vill tro att de är skapliga i dag. men det kan ju skilja mellan olika tillverkare,

Nu har jag faktiskt fått bra däck till bra pris till personbilarna sista åren, men jag vet att det har blivit bra mycket bättre på regummerade marknaden, de skulle aldrig klara konkurrensen från alla lågpris märken annars.

 

Låt säga att du beställer 7 däck till din bil och de visar sej nästan omöjliga att balansera, då måste det ju gå att reklamera dem.

Så jag tycker utan att dunka dej i ryggen att du skall prova.

Hade jag råd i dag skulle det sitta nya tystare däck på min bil, men den dagen kommer och det är inte omöjligt att det blir regummerade just för att få råd med både däck och ändå köra de körningar mm jag har tänkt mej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik!

 

Snyggt bygge!

 

Jag köpte 7 st Fedima Sirocco 285/75 16 till min 20-bil och de är regumerade. Tror att det är varmregumering. har kört ca 50 mil med dem och har inte märkt någon obalans i dem, de är inte ens balancerade för däckfirman kunde inte köra dem i balanceringsmaskinen. De var för tunga.

Nu kör jag visserligen inte så fort, ca 50-60 km/h men till skillnad från orginaldäcken som satt på när jag köpte bilen, slipper jag hoppa runt i hytten när jag är ute och kör.

 

Mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg var heldig og rakk å ta inn 2 sett med Denman Coyote LT305/85R-16 før fabrikken gikk konkurs under finanskrisa. De er 35.5" høye og banen er 9" bred. Fine radialdekk som ligger silkemykt og tyst på veien men som selvfølgelig har sine sterke begrensinger utenfor. De er/var forholdvis ukjente men for meg en perfekt dimensjon og mønster. Prisen var heller ikke stort verre enn det du snakker om for regummierte XZL. Man kan jo håpe at de som kjøpte opp konkursboet setter de i produksjon igjen.|

 

Bilen til kompisen som har det andre settet:

DodgeDenmanCoyote.JPGdenmancoyote.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju även nämna att en kompis med Landrover körde på regummerade Fedima sirocco tidigare, han var nöjd med dessa men tyckte de var lite för små och bytte till oregummerade med liknande mönster men något högre.

Faktum är att de nya oregummerade däcken framkallade betydligt värre skakningar i ratten är Fedimadäcken.

 

Jag tror nog att man kan köra med regummerade utan bekymmer, Kollade runt lite på nätet och det verkar som kallregummerat är vanligt på lastbilsdäck. Funkar det på tunga lastbilar borde det ju funka på en TGB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag tror nog att tekniken med regummering har gått framåt och man får nog ha otur att stöta på riktigt dåliga däck.

 

Däcken jag hittat i Tyskland är ECE godkända och har 1 års garanti. Skulle det vara problem med något eller samtliga däck lär det bli jobbigt med reklamationen dels pga språkförbistringar och dels avståndet :unsure:

 

Nedanstående text om ECE har jag klippt in från nätet.

"ECE approved tires must meet ECE standards for physical dimensions, branding requirements

and high-speed endurance regulations. When a tire bears the ECE symbol on its sidewall, it is

certified to the load index and speed symbol that appear in its service description for use in

Europe"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den halva tum som det utgör per sida är det nog ingen fara med.

Möjligt att du får testa dej fram försiktig med att sänka däcktrycket. Det ända som du riskerar är väl krängning vid lågt tryck, möjligen lite beroende på däckets utformning, kan du kanske skrapa i fälgen, Men det är ju kan ju hända även med tex Trelleborgarna och framför allt pildäcken med 4 ply som inte har så tjock stomme.

Skall du ha slang i dem ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nei felgbredden er grei innenfor hva dekket skal klare. Det som er mer interessant er hva slags garantier de gir for ubalanse, høyde- og sidekast. De må vel kunne komme med noen klare makstall som du kan vurdere, og eventuelt bruke mot dem etterpå.

Det er heller ikke uvanlig med skeive felger. Du bør ta en sjekk på felgene så det ikke blir et motargument mot deg når den tid kommer.

 

Håper dette vil funke for deg. Synd om det skulle være et skritt tilbake både for bilen og lommeboka.

Men uansett er de vel lettomsettlige videre for å få igjen penga til noen som bare skal kjøre i 50-60 og i terränget så sånn sett trenger det jo ikke bli så ille.

Erfaring koster som regel tid og penger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den halva tum som det utgör per sida är det nog ingen fara med.

Möjligt att du får testa dej fram försiktig med att sänka däcktrycket. Det ända som du riskerar är väl krängning vid lågt tryck, möjligen lite beroende på däckets utformning, kan du kanske skrapa i fälgen, Men det är ju kan ju hända även med tex Trelleborgarna och framför allt pildäcken med 4 ply som inte har så tjock stomme.

Skall du ha slang i dem ?

Söker man runt på nätet efter bilder på c303 med XZL så ser man att flera har monterat dessa däck och det verkar ju funka.

Även här nämner man XZL som ett alternativ även om fälgbredden är lite för stor.

http://www.c303.de/c...en/d-tyresn.htm

 

Det låter ju betryggande.

Slang har jag inte funderat så mycket på. Det står tubeless på Michelins spec men det går väl att köra med slang ändå antar jag.

Vad är det för fördelar och nackdelar med slang eller inte slang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nei felgbredden er grei innenfor hva dekket skal klare. Det som er mer interessant er hva slags garantier de gir for ubalanse, høyde- og sidekast. De må vel kunne komme med noen klare makstall som du kan vurdere, og eventuelt bruke mot dem etterpå.

Det er heller ikke uvanlig med skeive felger. Du bør ta en sjekk på felgene så det ikke blir et motargument mot deg når den tid kommer.

 

Håper dette vil funke for deg. Synd om det skulle være et skritt tilbake både for bilen og lommeboka.

Men uansett er de vel lettomsettlige videre for å få igjen penga til noen som bare skal kjøre i 50-60 og i terränget så sånn sett trenger det jo ikke bli så ille.

Erfaring koster som regel tid og penger.

 

Håller med om att det är lite av ett vågspel men jag har inte hittat några andra däck som passar mina önskemål och nya XZL ligger utanför min budget.

Jag mailade Votek imorse ang fraktpris och vilka stommar de använder. När jag får svar på det ska jag fråga om gränsvärden för skevhet och orundhet. Orundhet går ju i viss mån att balansera bort.

TGB fälgar verkar vara mer eller mindre skeva som standard. Jag har 14 st fälgar så jag tänkte testa samtliga och ta de 7 som är minst skeva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju betryggande.

Slang har jag inte funderat så mycket på. Det står tubeless på Michelins spec men det går väl att köra med slang ändå antar jag.

Vad är det för fördelar och nackdelar med slang eller inte slang?

Det låter ju betryggande.

Slang har jag inte funderat så mycket på. Det står tubeless på Michelins spec men det går väl att köra med slang ändå antar jag.

Vad är det för fördelar och nackdelar med slang eller inte slang?

Det kan väl byggas upp värme av friktionen mellan slangen och däcket i höga farter/hög belastning efter vad jag hört. Framförallt tunga lastbilar som kan få det problemet. Slanglösa däck skall då gå kallare tydligen.

Det borde ju vara ett "ickeproblem" på en TGB13 med XZL då stommen väl är ganska kraftig och lastindex är mycket högre än vad du kommer lasta, dessutom kör man ju inte så fort. Funkar väl med slang i gamla trelleborgare dessutom?

 

Inte helt hundra angående bildäck men vet att något mc-däck från michelin fanns för antingen slang eller ej, i övrigt samma mönster, dimensioner mm. Skillnaden var att det för innerslang hade annan yta på insidan med diverse upphöjningar. Antingen för att slangen skulle ligga still mot däcket eller minska anligget mellan slang och däck(kommer inte ihåg förklaringen) och därmed inte bli så varma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir lite trött på mig själv men nu vacklar jag och funderar på att köpa AT däck istället och använda mina väldigt fina cross country när jag ska på flerdagarsträffar. Fint ord va :P

Visst det blir lite meckigt att byta däck men å andra sidan blir vägegenskaperna och komforten bättre när åker på längre resor och i ärlighetens namn behöver jag knappast ett grovt däck för att puttra runt i tex. Island eller Norge.

Det tråkiga är att det verkar vara svårt att hitta ett AT däck som är högt och smalt. Alla däck jag sett sväller på bredden när det blir bortåt 36" men jag klarar mig även med 35"

 

Vad säger ni om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp frun hemma var inte nöjd med mitt förslag att köra med AT däck för då ser bilen så mesig ut tyckte hon ;) . Det är väl iofs bara att hålla med om men fördelarna tyckte jag övervägde det.

För husfriden skull blir det då ett MT däck och jag har i princip bestämt mig för ett Toyo open country MT 315/75R16. Det är egentligen lägre och bredare (35X12,9") än vad jag vill ha men det verkar nästan bara vara Michelin som kör med 255/100 eller liknande så det är bara att gilla läget

post-5260-0-53732200-1345907257_thumb.jpg

 

Av vad jag läst ska det vara ett slitstarkt däck som inte väsnas alltför mycket, för att vara ett MT däck, och ändå ha ok egenskaper i skogen.

Priset har jag inte hundra koll på men jag tror det landar på lite styvt 2 papp styck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en massa snack om däck går jag vidare med en liten uppdatering om vad som är gjort på bilen och tänkte berätta om vad jag gjort med fjädringen.

Motorbytet gjorde att jag har mer tyngd över framaxeln och först testade jag med 745 fjädrar för att lyfta bilen men var inte nöjd med resultatet :( . I skogen var den helt ok men på landsväg var den extremt stötig.

 

Tatanka köpte en batch med 3-bladiga parabolfjädrar från Holland men de var för styva för en std TGB så jag fick köpa ett par för halva priset.

På landsväg gick bilen nu väldigt jämt och smidigt och i skogen var det minst lika bra men jag kände att jag ville ha ytterligare lite lyft så jag köpte ytterligare ett par och monterade på ett blad till så nu har jag 4-bladiga parabolfjädrar fram.

Lyftet blev perfekt men bilen går lite hårdare än innan men ändå väldigt mycket bättre än med spiralerna. I skogen märker jag inte av skillnaden så mycket men på landsväg är det en helt annan bil.

post-5260-0-25674200-1345908238_thumb.jpg

 

Pga att motorn ligger en liten förarglig bit in ovanför framaxeln är jag tvungen att begräns fjädringsvägen och det har jag löst genom att montera en 4cm tjock aluminiumdistans ovanför gummifjädern.

Med distansen på plats har jag ca 5-6 cm mellan stoppet och gummifjädern vilket i princip motsvarar en frisk originalfjäder.

post-5260-0-62914500-1345908350_thumb.jpg

Redigerad av Fredrik L
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De regade jag åkt med är regade på de michelindäck som nämns i tråden och dessa stommar har refflor invändigt som äter upp slangarna, kan nämna att på min första långtur åkte jag med slang och fick bara 7 punkteringar, sen skippade jag slang och har aldrig mer haft punka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag ett par timmar över och eftersom lampan var tänd i blå hallen passade jag på att jobba lite med monteringen av kompressorn.

 

post-5260-0-94536100-1346261208_thumb.jpg

 

Utgångspunkten är en York 210 AC kompressor. Den kompressorn har inbyggd oljereservoar vilket gör den tacksam att använda till luftkompressor och den finns i ganska gott antal på skrotarna. Mitt ex satt i en 760 och kostade 800 på bildelsbasen.

jag fick inte plats med den fram på motorn så jag köpte ett C202 kraftuttag och tänker köra den vägen istället. I normala fall är vakuumtanken ivägen för ett 202 uttag men jag har redan kapat bort den för att få plats med motor/växellådor.

Original remskiva kasserades och enbart en del av navet användes tillsammans med en svarvad medbringare för att kunna koppla ihop kompressorn med kraftuttaget via en kardanstång.

Nackdelen med detta är att kompressorn kan inte stänga av sig automatiskt via en tryckströmbrytare men jag kan leva med det.

 

post-5260-0-18523000-1346261729_thumb.jpg

Ett fäste tillverkades och svetsades fast i ramen så nu återstår "bara" målning/rostskydd och koppla in slangar, manometer, övertrycksventil m.m

 

Fortsättning följer

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kom hem efter jobbet gick jag glad ihågen ut och tänkte montera kompressorn. Då ser jag att hjärnan inte var med igår när jag byggde upphängningsanordningen. den är ju helt stumt monterad och eftersom kompressorn är ansluten till växellådan med kardanstången lär vibrationerna överföras direkt till ramen.

 

Jaja bara att göra om och göra rätt.

Är iofs inte så jobbigt att rätta till men timmarna tillgängliga för TGB mekande är begränsade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag köttade jag på lite och fick gjort om kompressorfästet som jag klantade mig med i förrgår. Är huvet dumt får kroppen lida ;) det är tur jag tycker det är roligt att grejja med bilen :) .

Bilder på det kommer när allt är målat och rostskyddat.

 

När jag låg under bilen och grejjade såg jag att det hängde en droppe i det främre dräneringshålet på höger passagerarsida. efter en snabb inspektion konstaterade jag att värmekranen fuktade lite.

Det är inte helt ovanligt att de läcker. Våra bilar är ju trots allt veteranbilar.

Att renovera en värmekran är busenkelt och det tar längre tid attt få ut kranen ur bilen än det tar att fixa till den.

 

post-5260-0-93762200-1346438709_thumb.jpg

 

Som ni ser ovan är det inte många delar i värmekranen och det är alltid o-ringen som torkat och orsakar läckan. Jag smörjer in pistongen och den nya o-ringen med lite fett innan jag monterar ihop värmekranen igen.

Att putsa upp kranen på smärgelns stålborst och byta o-ringen tar ca 5 minuter. En ny kran kostar 980 på tatanka och en ny o-ring kostar typ ingenting så det är bra timpeng på att renovera din gammla :wub:

Redigerad av Fredrik L
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valet av däck var betydligt krångligare än jag tänkt mig. Toyo open country som jag bestämt mig för verkar inte gå att få ta på i sverige och beställa utomland känns lite halvkrångligt med tanke på en eventuell reklamation m.m.

Nu lutar jag istället mot Cooper STT 315/75R16

 

Någon som har bra eller negativa synpunkter på dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...