Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst Andreas.E

Har börjat undersöka var man kan köpa "nya" orginaldäck till 11/13 och 20 bilar. Med orginaldäck menar jag Silverstones pilformade MT-117.

 

I Norge

Hof Bilopphuggeri

Industriveien 31

 

3090 Hof

Tlf. +47 33 05 81 55

 

Silverstone MT-177 285/85x16

Pris: 1.550,- ex mva

 

I Sverige

 

MHJ Motorsport AB / Joki Sweden AB

Tel 021-805260

Fax 021-805269

Silverstone MT-177 285/85x16

Pris: 1.600,- ink moms

 

 

 

Andreas.E2006-10-02 09:17:15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst ErikC304

Vi får se om robban.f som har Forslundfoto ser det här och svarar, jag skulle kunna satsa en peng på att bilen är från Boråstrakten. I mina ögon ser däcken större ut än originalets 35", så jag skulle satsa på 38.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Her har ni listan over Boggers til 16"

Dyra dekk, men smiley35.gif de er RÅ smiley1.gif

 

31x12.50-16LT

33x10.50-16LT

33x12.50-16LT

33x14.00-16LT

35x10.50-16LT

35x14.50-16LT

35x16.00-16LT

37x13.00-16LT

38.5x11.00-16LT

38.5x15.00-16LT

44x19.50-16LT

Er nu inta 31 eller 44 ihvertfallsmiley17.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Anders 303

http://www.nitroz.se/arlanda/

Vi köpte våra på Arlanda Marketing. Han har några storlekar på lager, resten tar han hem på beställning från Usa, det tog några veckor för oss. Mycket trevlig kille.

 

Det vi har hört om Bogger är att de är bra i lera, bra att klättra med när det är TORRT, när det är blött så glider de åt sidan då de saknar "klackar".

 

Vi valde Irok Super Swamper skall vara ett bra allround däck.

 

 

 

IROKweb2-200.jpg

SUPER SWAMPER - IROK
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Är det nån som vet vad för allround-däck som brandförsvaret använder? Jag har letat mig vansinnig, men inga 35or i lagom bredd står att finna. 315/75-16 går med tanke på rullomkretsen, men de är för breda för originalbredd på fälgarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hm. Men eftersom jag helst inte sliter mer i mitten än på sidorna, skulle jag vilja se ett smalare däck. Det vore trevligt om däcken kunde hålla samma mönsterdjup nåt sånär rakt över hela ytan, även när de rullat ett tag. Hur såg dina 315 ut efter att ha kört hur länge? Var det på 7.5or, dvs originalfälg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag har länge funderat över att ha en uppsättning däck att köra landsväg på och ytterligare en att sko bilen med för terräng. Vilka terrängsulor jag vill ha, är jag sedan i höstas fullt på det klara med, Simex Extreme Trekker. De hade dessutom redan varit beställda om det inte varit för att de var slut där jag bestämt mig för att köpa dem (bra pris).

 

På Annandagsträffen i Borås bestämde jag mig för att skaffa landsvägsdäck först och nya terrängdäck senare. De gamla goodyearpuckarna är visserligen hårda, men har hittills förvånat mig hur bra de greppar. Troligen skulle jag inte märka nån större skillnad om jag satte nya terrängdäck på bilen än, eftersom jag är för ovan. Däremot tror jag att det blir en avgörande skillnad med nya sulor att transportera bilen på, mest beträffande ljudnivån i bilen.

 

Utbudet av landsvägsdäck i närheten av 35" är begränsat. Jag våndades en del och funderade över hur jag skulle göra, för jag vill ha ett däck som är lagom brett för fälg och bil. Forskning på internet har gett en del uppslag, men visar också ett visst krångel att få tag i det som finns. När jag väl bestämt mig vill jag inte vänta tre månader för att få grejorna från andra sidan Atlanten.

 

Från offroadreifen.com har jag nu beställt en uppsättning såna här:

 

MASAT_d.jpg

 

Mastercraft Courser All Terrain i storlek 315/75-16. De är till fälg mellan 8 och 10 tums bredd, vilket jag inte är riktigt nöjd med. En breddning av fälgarna är inte aktuell, eftersom jag inte vill ha nån ändring av spårvidden. Bilen är tungstyrd nog ändå och spårar gör den Gud bevars redan med original spårvidd...

 

På offroadreifen anger de ett användningsområde för däcken i en skala mellan två procentsatser, där 100% on road/0% offroad är ett rent vägdäck och 0% on road/100% offroad är ett rent terrängdäck. Det jag beställt anger de till 75% väg och 25% terräng, vilket får anses som synnerligen vägmässigt.

 

Sex stycken inklusive frakt till dörren kostar 1083 EUR, ca 10 000:-. Orderbekräftelse har redan kommit per mail, inbetalning sker efter att jag fått brevförsändelse med uppgifter. Det stod inget om att däcken inte fanns hemma, så jag hoppas att de kan dyka upp ganska snart efter betalning.

 

Jag återkommer med rapport om hur betalning och leverans fungerade och hur däcken är att köra på, för andra att ta del av!
omega24v2007-01-20 02:22:19
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har länge funderat över att ha en uppsättning däck att köra landsväg på och ytterligare en att sko bilen med för terräng.

 

Är tanken att bara köra på terrängdäcken till, under och från en träff och lansvägsdäck resten av tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Nope. Tanken är att ha landsvägssulor så länge jag inte är vid sidan av vägen. Det blir terrängdäck som last på flaket till och från träffarna, byte på plats. Skruvandet måste jag hitta en lösning på, men en liten kompressor att jacka in nånstans och en mutterdragare, så är det ju i alla fall relativt fort gjort.omega24v2007-01-20 02:03:10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Efter att ha väntat snart en vecka på inbetalningskortet, så mailade jag en fråga idag och fick svar (med ursäkt) att de bara hade fem däck, tillverkade 2003 och väntade leverans i mitten på mars av en ny omgång. Så nu får jag åka på de förbannade Good Year-puckarna i 150 mil på min semester! smiley7.gif Jaja, det är ju bara att se fram mot det roliga istället.

 

Detta med tips om att offroadreifen alltså har fem däck enligt ovan, för 150 EUR styck. Petig som jag är, så har jag begärt att få sex stycken med senaste tillverkningsdatum.
omega24v2007-01-25 23:18:06
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad gäller däck beror det ju lite på var man ska köra, hårdmark, väg eller LERA!

 

 

 

Testet nedan på Petersens 4Wheel & Offroad är kanske intressant för dom som har dragning åt dom geggigare spåren...

 

 

 

1. Interco Super Swamper Bogger

 

2. Interco Super Swamper SSR

 

3. Goodyear MTR

 

4. Interco Super Swamper TSL

 

5. BFGoodrich Mud-Terrains

 

6. Gateway Gumbo Monster Mudders

 

7. Mickey Thompson Baja Claw

 

8. Explorer Pro Comp Mud Terrains

 

9. Yokohama Geolandar MT

 

 

 

Saknar Maxxis Crrepy Crawler i detta test. Hade varit kul att se hur det skulle fungera i lera.

 

 

 

Se hela testet på http://www.4wheeloffroad.com/techarticles/mud_tires_tested/index.html

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade priset på lite däck hos handlarn i byn.

 

Mickey Thompson Baja Claw x 6st 23 500kr+moms.

 

Muddzilla 11100kr ink moms. Så det fick bli 6st 35x13,5x16 som kommer i början av Mars. smiley20.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

 

 

Kollade priset på lite däck hos handlarn i byn.
Mickey Thompson Baja Claw x 6st 23 500kr+moms.
Muddzilla 11100kr ink moms. Så det fick bli 6st 35x13' date='5x16 som kommer i början av Mars. [img']smileys/smiley20.gif[/img]
 

De e samma däck som jag har på min tgb20smiley17.gif

Knallar på bra i terrängen,,smiley2.gif

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...