Gå till innehåll

Motorbrand L3314SU med B18


Gäst Toolman

Rekommendera Poster

Gäst Toolman

Hegens uppgift att elda ris och släpa grenar med valpen slutade med mer brasa än det var tänkt. Efter att ha stått i brant nedförsbacke en stund såg de brevid bilen att det brann under motorn! Nånstanns läckte det bensin som sen brann på marken. Innan vi hämtat brandsläckare och släckt allt hann motorn brinna upp. :)

 

 

Nu är alltså frågan vad som ska hända med valpen och jag frågar alla experter här om råd.

 

 

 

Bilen har lite skavanker och rostskador på karossen som kommer behöva lagas. Ramen är i bra skick. Så som jag ser dert finns det tre alternativ

 

 

 

1) Laga den brännda motorn och fortsätta med att laga karossen.

 

2) Stoppa i en ny motor och fortsätta laga karossen.

 

3) Sälja bilen som den är till någon som behöver reservdelar eller vill laga.

 

 

 

Nu kommer frågorna. Uppdelade vackert per alternativ

 

 

 

1) Vad kan ha gått sönder i motorn för utom det uppenbara, packningar, all el, kanske bränslepump

 

2) Finns det någon annan motor som passar bolt on förutom en annan b18?

 

3) Vad tror ni att jag kan få för en valp som är komplett (så när som på motor ;) )?

 

 

 

Bilder på elendet kommer snart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

web_brand1.JPG

 

Jag rekomenderar verkligen alla att skaffa en brandsläckare till bilen. Det tog en 6 kilos släckare att få stop på branden (och en till för att vara på den säkra sidan, PDT_Armataz_02_02.gif när båda var slut hade vi hunnit få fram vattenslang för eftersläckningen). Mycket på grund av att det läckt ut bensin på marken. Ingen av våra bilar är ju direkt ny men det finns rätt gott om plats så skippa den lilla 2 kilos släckaren och gå direkt på en 6 kilos.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rookien

Svårt att säga bara genom att titta på bilder, men hur allvarligt är det egentligen? En del gummislangar och kablar ser ju ut att ha klarat sig. B20 är väl bolt on antar jag, men om det finns någon annan vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Jag tror inte det blivit så vansinnigt varmt. Men allt som var plast är ju borta en del gummi har överlevt. Batteriet smälte oroväckande lätt, läskigt med läckande syra.

 

Jag hade inte tid att plocka isär allt och kolla men vad kan egenligen brinna i växel och fördelningslådan? Det är ju bara olja och stålkuggar. Ev kan packningarna ha gått förståss... Om motorn ska bytas så är det nog läge att titta på lådorna också.

 

Min fråga var egentligen om det finns något som kan gå sönder (smälta) i motorblocket. Så vitt jag fattat med mina begränsade motorkunskaper så är det top-packningen och utgående axlar (fläkt, till växellådan, fördelare, bränsle pump, osv) och oljetråg men förutom packningar mot externa prylar är det väl inget i själva motorblocket som kan paja. Med tanke på att en del gummi överlevt i motorrummet så kan det nog inte blivit så vansinnigt varmt.

 

Det känns ändå som att motorn ska ur bilen för att gås igenom och ska den ändå ut är det nog enklare att slänga i en ny motor eller en b20 när jag ändå är i farten.

 

Är det någon som tror att det är görligt att gå igenm moron på plats med karossen på? Spontant låter det svårt.

Jag säljer helst inte bilen. Den har blivit lite av ett tråkningsområde från släkten och att skrota den vore ju att ge uppPDT_Armataz_02_11.gif

 

Edit: La till ett svar på frågan ovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rookien

Med tanke på att en del gummislangar har klarat sig så tror jag inte att det är någon fara med motorn. Hade jag varit som du hade jag sett till att fixa elen och prova motorn som den är. Det som ger sig först är antagligen aluminiumdelar såsom förgasare och spränkåpa t.ex. och om dom är ok så är nog motorn det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

Tvätta undan sotet snarast, en tändkabelsats+fördelare och rotor,nya soppaledningar räcker långt skulle jag tro...

En B18 dör inte av värme i första taget...men ett oljebyte skadar inte...

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Borde inte generatorn ha gett upp också? Isoleringen på lindningarna bör ju ha smält.

 

Jag vill inte skaffa en massa delar som inte kommer behövas om jag sätter i en ny b18 eller b20 istället. Vad tror ni om bränslepumpen? Sitter det inte ett gummimembran i den som numera är slut. Har ändå funderat på en elektrisk i och för sig.... Men sammantaget låter kylslangar, fördelare tändkablar och ev tändspole som att det kan kosta ett par hundra. Med tanke på att en ny motor inte är så dyr så kanske det är pengar i sjön...

 

Hur fungerar en tändspole igentligen? Kan den gå sönder av värme?

 

Oljebytet är redan planerat sen tidigare så det står ett filter och en dunk mineralolja och väntar..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Fan vad tråkigtPDT_Armataz_02_06.gif. Du har fått dom tips som jag skulle ge dej. Aluminium (olegerat) smälter vid 660 grader, så bränslepumpen, förgasaren, fördelaren och generatorn måste du nog byta. Men jag skulle nog även byta svepet också- det är en stor aluminiumkåpa som kan slå sej av värmen- och förlorar du linjäriteten mellan motor och låda får du problem senare.

 

MVH//ROB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motorer tål mer än vad man tror, för en massa år sen hamnade en bil ute på tv 4 som var brandvrak efter en motorbrand  men med en då mycket ovanlig motor, jag ringde och drog iväg de 60 milen, bad att få låna lite kablar och några slangstumpar för att se om den lät ok, ägare tyckte jag var heltokig bilen hade ju haft el och motorbrand och det var mest övriga kaross delar som han hade tänkt sälja och inte blev det bättre när han hörde den hosta igång,  någon timma senare låg motorn urlyft på pickuppflaket och har sen dess funkat perfekt. 

Rätt gissat det är xd3te spisen som sedan dess rullat felfritt i min 202.

Så tvätta, byt kablar och slangar som brunnit av, släckte du med pulver kan generatorn ladda lite konstigt vill du inte skruva sönder finns ju alltid rödsprit att dutta i så du får bort pulver beläggningen från kol och kolektorn. spolen du frågade om klarar mycket lindningen ligger i olja.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Hmmm nu blev det ännu svårare att bestämma mig... Jag har hittat en b20 med växellåda för 700:- en 72:a. Det känns som en enklare lösning att sätta i en ny motor än att fixa med den befintliga. Utrampningslagret är dessutom slut i den befintliga motorn så jag måste ändå in och rota.

 

Det känns också som att färgen i motorrummet och på ramen vid motorn behöver en uppputsning, på motorkåpan bubblade färgen av så värmen har nog skadat den andra färgen också. Tänkte slå två flugor i en smäll och lyfta av karossen, byta motor och måla både kaross, ram och axlar. Hur mycket väger en kapellkaross egentligen om man strippar den maximalt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej Toolman,

Kul att läsa om din positiva inställning- Klart du ska göra iordning den! Motorer finns det fler av. Och nu får du ju tillfälle att lyfta på karossen och fixa allt på ett seriöst sätt. Nu är det rätt ungefär ett år sen jag köpte min valp- och den är inte klar än. Men att stressa blir inte bra heller. Fast jag har ju alltid haft den körbar, så den värsta abstinensen har jag kunnat bota ändå.

Vad en tom kaross väger vet jag inte- men jag vet att en millimeter tjock plåt väger åtta kilo per kvadtatmeter. och valpen har tjockare plåt, kanske 1.5 mm, och mer i balkar i bärande delar. Ca 13 kvadrat plåt vid snabbkoll- 156 kilo, sen är det en hel del betydligt kraftigare plåt runt dörrar, vindruta, förstärkningsr och såna partier. Så en vild gissning från min sida hamnar på runt 300 kilo.

 

Med tanke på din brand så kan jag nämna att i garaget har jag en 12-kilos, en 9 kilos, två 3 kilos och en två kilos släckare. Alttid nära svets och plåtbearbetningsplatsen. Själva Brand-Valpen kommer att ha en av dom stora och en av 3 kilos släckaren. Hur skulle det se ut om en brandbil inte har släck-utrustning?

 

Jag håller alla tummar jag har för att du får ordning på din Valp! Tyvärr kan jag inte vara dej behjälplig med delar- för jag har i princip ingenting kvar som jag inte behöver själv.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Jag håller på att leta motorer för fullt. Den som satt i gick aldrig riktigt rent även om den inte drog så mycket soppa var det inte så mycket drag i den. Det lutar åt att sätta i en b20 istället. Visade sig även att en bekant har en 245:a som jag kan plocka allt löst på innan den ska till skroten så jag kan ta generator, startmotor och kablar från den. Övervägde en kort stund att sno hela motorn men nån måtta på meckandet får det vara. Jag vill ju egentliten ut i skogen PDT_Armataz_02_03.gif

 

Hmm om du har rätt om vikten så skulle det underlätta avsevärt. Vi har en liten traktor som lyfter 400kg som då skulle orka flytta karossen. Tänkte ändå palla upp och ställa den på bockar och rulla undan ramen, då går det att göra allt lite långsammare och mer kontrollerat.

 

Har letar lite efter bra beskrivningar om hur man tar av karossen men inte hittat nån riktigt heltäckande. Är de bara de 8-10 bultarna, kylvattenslangar, nån elkabel, rattstånge, pedalerna och växelspakarna som sammabinderkarossena? Har för mig att jag läst nåt om att kylaren istter fast både i kaross och ram, stämmer det? Finns det nån bra tråd som jag missa så länka gärna.

 

Går det att plocka ur rattstången nere vid snäckan för att slippa mecka ut den genom hålet i ramen? Det skulle minska lyftbehovet för karossen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Här finns det en del om byte av kaross

http://www.terrangbil.net/forum/forum_posts.asp?TID=186&title=byte-kaross-p-min-valp

 

ja det måste gå att få loss rattstången, men jag har inte träffat någon som lyckats och fått den hel :)

Jag tog loss plåten vid golvet och skruvade bort bulten som håller snäckan, så fick man lite mer rörlighet i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan du inte lossa snäcka och rattstång först så behöver du inte lyfta så högt.  Inte för jag minns exakt hur jag gjorde men när servo åkte dit lossade jag snäckan träde ur den och släppte ner den på backen.

Att byta motor går betydligt fortare underifrån med vanlig garagedomkraft och träbit med kätting genom motorluckan. rost mm kan oxå vara bra att laga med kaross på rullande ram så du inte svetsar så den blir för skev.  Ta inte på dig för stort jobb så projektet bara blir stående. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Jag har tillgång till en liten traktor men ingen stor garagedomkraft....

Går det verkligen att droppa motorn och få ut en underifrån ramen utan att ha en grop att släppa ner den i? Jag har ju ioch för sig en bra spadePDT_Armataz_02_01.gif . Det går ju antagligen bra att komma åt ramen och under när motorn väl är borta

 

Jag behöver ändå fixa flaket på undersidan, det är lite rostigt och har ett par hål. Tänkte att det skulle gå att vända karosen upp och ner när den väl är avtagen, men jag har inte riktigt lurat ut hur...

 

Tanken är ju givetvis att komma ut och åka snart igen men när det ändå måste ner så är det lika bra att göra ordentligt på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motorbyte sker enkelt underifrån vill du få bättre plats sätt ett par träkubb mellan axel och ram så är bilen lagom upphöjd, en träbit tvärs över motorluckan med kedja eller rep satt i toppen så du sen kan släppa efter motor när du släppt motorfästena. När motorn ligger på backen rulla bort bilen. lyfte in mitt dieselpacket på detta sätt tror det knappt tog en timme att få det på plats i fästena, sen återstod ju allt annat finlir så klart.

 

Hade jag varit du hade jag först startat upp din b18 och kollat att allt är ok sen om det behövs ner med drivlinan och gjort det kosmetiska färg mm.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja jag släpper alltid ner både motor och lådor neråt då det skall göras något som kräver utrymme på någon av delarna, man får väldigt fin gämnvikt om man stroppar aldelse framför sprängkåpan och släpper ner både motor och lådorna samtidigt,

Man kan få ta en domkraft och hissa upp ramen några cm för att få ut hela paketet under ramen på en skiva utomhus, ja eller från golvet om man har ett sådant där man skruvar då.

Att vara rädd om

hastighets wiren släps med fördel vid mätaren så låter man den fälja med ut.

tempgivar kontakten med röret till mätaren,

samt det lilla röret till oljetrycksmätaren

 

kylaren lossar du på en skruv under så kan den sitta kvar i karossen när du lyfter av den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...