Gå till innehåll

Skåpfäste och Kod 60-lås


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Mikael Winberg (MW57..) frågade mig vid ett tillfälle om jag hade bilder på snabbfästet till flak, skåp eller vad jag nu vill sätta på ramen bakom hytten, eftersom jag fått bilen godkänd med Karosserikod 60. Här kommer några bilder som säkert fler har nytta av.

 

Registreringsbesiktning med Karosserikod 60

Min registreringsbesiktning gav vid handen att normalt sett anses Karosserikod 60 vara sånt som inte går att definiera som Karosserikod 61, 62, 63... osv hur många olika snabbfäste-anordningar som nu fanns förordnade. En slags "slask" alltså. Men rent allmänt skall ett snabblåsfäste till ett karosseri vara kompletterat med en av- och pålastningsanordning byggd på bilen, som en containerväxlarkrok tex. Men till min lycka fanns ett tillägg att om totalvikten på fordonet är max 3500kg kan fristående lyftanordning anses tillräcklig, tex truck eller travers...

 

Detta sagt för den som vill använda sig av den här koden för sin terrängbil, man kan ju råka ut för en riktigt noggrann besiktningsingenjör. Det gjorde jag. Han mätte tillochmed axelavstånden för att kolla att det inte stod fel i pappren... Vad som också skall vara känt är att görs registreringsbesiktningen korrekt så skall lastanordning vägas in och besiktigas med bilen och räknas in i en tjänstevikt. Sen skrivs "Med karosserinummer si och så (som man stansar in själv tex) så är lastförmågan si och så kg" in i registreringsbeviset. Min besiktningsman skrev därefter in också tjänstevikten för chassi utan flak. Suck. Så blev det i alla fall.

 

Bilder:

 

Kod60-fäste1.JPG

Ramfästet.

 

Kod60-fäste2.JPG

Påbyggnadsfästet. Består av en balk med två triangelformade fästen med öron

som man hänger en mutter i. Så drar man ner triangeln i ramfästet med en

skruv underifrån.

 

Kod60-fäste3.JPG

Mutter och skruv placerade i ramfästet bara för visning hur

de sticker igenom. Normalt hänger man muttern i påbygg-

nadsfästets öron innan man sänker ner triangeln i ramfästet.
ErikC3042008-09-28 00:01:25
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...