Gå till innehåll

Damaskbyte på 11:an


Gäst Bajon1

Rekommendera Poster

Då var det så äntligen dax att byta drivknutsdamasken på min 11:a.

Som tur är har man tillgång till en verkstad,för det blåste och regnade nått så in i h*****e här nere i Skåne idag.

Själva demonteringen fortlöpte utan några problem.

föredemont.JPG

 

Demonterade bromsslangar.

Gängade på två bitar bränsleslang och knep åt med två svetstänger.Enkelt men effektivt.

bromsslang_demont.JPG

 

Demonterad portalväxel.Smort som f-n.

av_smort_o_jä.....JPG

 

En styck demonterad defekt damask.

demont_damask.JPG

 

Tack vare Erik Törnqvist:s tips om monteringen av den nya damasken gick arbetet som en dans.

ny_damask.JPG

 

Sedan var det bara att montera ihop det hela igen.Med två man och en domkraft så gick det enkelt att få tillbaka portalen.

tom_axel.JPG

 

Interiör-vy av en Tgb-axel.

innre_vy.JPG

 

Färdigmonterat och klart för provtur.

färdig.JPG

 

Allting fungerade,och höll tätt.Så nu väntar jag bara på reg-skyltarna.

Sedan bär det av till Svensk bilprovning.

Ännu ett stort tack till Erik för hans tips rörande bytet av damask.PDT_Armataz_02_02.gif

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använde du för att låsa skruvarna till portalerna?

Det verkar vara lite problem att få skruvarna att sitta på plats, vissa rekommenderar nordlock brickor och stark locktite. Jag såg en TGB11 där skruvarna lossat så att en portal glappat upp några millimeter, när haveri.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skruvade bara tillbaka bultarna som dom satt.Men man borde kanske ha använt lite locktite på bultarna.Om här finns någon som har något bra tips så skriv gärna ett par rader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Kul att det är nytta med tipsen! Jag skickar tacken vidare till de som tipsat mig innan jag själv byte, ingen glömd.

 

Jag har själv fått en portal lös efter damaskbyte. Det är säkert loctite som är lösningen på problemet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tjena, lånar tråden lite om det är okej..PDT_Armataz_02_02.gif

 

På min 11 bil så byttes damskerna för ca 4-5 år sen och sedan dess så har den i princip stått still, tills jag tog körkort förra året.. har nu sett att oljenivån i den ena portalaxeln ofta ligger lite över nivåpluggen, och samtidigt har jag fått för mig att oljan i framaxel klumpen minskar.. hmm.

Kan de slitas så fort?PDT_Armataz_02_04.gif

det är ju olika viskositet i axlarna, hur stor skada kan de göra om man kör mycke med det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har läst att det kan rinna över lite om kärran står i lutning, men jag har haft den stående hyfsat rakt vad jag kan minnas..

tycker även att damaskerna ser fräscha ut när man tittar på de, det e väl någon mässingsring som ska hålla tätt in mot diffaxeln..PDT_Armataz_02_36.gif

 

har inte pillat så mycke med denna delen av bilen än, håller på att lära upp mig ..PDT_Armataz_02_03.gifPDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det är inte för att damasken i sig "är sliten" som nivån minskar i klumpen och ökar i portalväxeln. Det finns helt enkelt ingen riktig tätning mellan utrymmena. Drivaxeln snurrar genom en mässingsring som sitter i damasken och ringen tätar inget vidare. Om man står i kraftig lutning, så får man till sist mer olja i den lägre portalen och klumpens nivå minskar i motsvarande grad. Jag tror inte det är nån större fara att få diffväxelolja i portalen om det bara har varit korrekt mängd specificerad olja där från början. Det farliga vore troligen att få motorolja i diffväxeln, vilket högst sannolikt bara skulle inträffa vid vältning. Och då har man säkert andra problem med smörjningen ändå... PDT_Armataz_02_23.gif Eftersom axlarna inte är konstruerade med tätning, så kan vi nog utgå från att det inte är farligt att få blandning i portalväxlarna. Men smörjschema är säkert väldigt bra att hålla sig till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när oljorna blandas måste det väl tillslut bli en helt annan viskositet och det kan väl inte vara så bra kan jag tänka mig.. det är bara lite funderingar, men man vet ju alldrigPDT_Armataz_02_01.gif

en del man pratar med angående smörjscheman kör samma kombiolja i allt.

Andra är nogrannare och säger att de inte alls är bra att köra utanför smörjschemat.. det är lite delade meningar. PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf
en del man pratar med angående smörjscheman kör samma kombiolja i allt.

Andra är nogrannare och säger att de inte alls är bra att köra utanför smörjschemat.. det är lite delade meningar. PDT_Armataz_02_23.gif

 

Det är därför man byter olja med jämna mellanrum, så man inte får kombiolja överallt.

 

Finns det något bra knep/sätt att märka om man börjar få slitna damasker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Finns det något bra knep/sätt att märka om man börjar få slitna damasker?

Hissa upp framhjulet... vrid max styrutslag och kika på damsakerna, ursäkta damaskerna samtidigt som man snurrar på hjulet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det är bra att tvätta damaskerna, spola dem. Det fastnar skit i vecken och det gnager hål på dem med tiden. Jag är allergisk mot högtryck, men var och en avgör hur man vill vårda grejorna. Skit som ligger kvar överallt är högst sannolikt sämre än att man blåser in lite vatten på ställen där det inte bör finnas, bara man ser om oljebytena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäst heltom

Hej,

Nu har jag ett problem. Jag har monterat en ny damask, Volvo original, men det visade sig att gummiflänsen inte kläms fast som den ska. D v s den fläns som skall klämmas fast mellan spindelkåpan och banjoröret. Allt ser bra ut tills man vrider till fullt hjulutslag. Då flärpar flänsen loss och det blir öppet (en glipa) in till banjoröret. Gissa om man piggnar till efter att ha skruvat loss och lagt flänsen till rätta, för att sedan se att det lossnar igen. Vad gör jag för fel?

Skall man limma, tvätta med bensin, eller vad? Tacksam för tips.

/Thomas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Guests

tvätta rent med sprit eller annat som avdunstar i damaskspåret, sen kan du med fördel "limma" fast damasken i spåret och låta det torka ordentligt innan du monterar portaldelen.

 

men det låter som om damasken är för liten trots att den är från volvo eller att du har en skada på axelröret som göra att den inte klämmer åt om damasken...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Fick tips om att använda packning på tub i stället för lock tite det fungerar tydligen väldigt bra och om det förmodan skulle lossna så håller gummit som bildats av packnings matrialet kvar skruvarna trots det vibrerar och snurrar. så då kan de inte gängas ur och göra skada  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
Använd locktite eller bra låsbrickor' date=' vid en inspektion efter några turer så satt flera av skruvarna löst.[/quote']

 

Jo det var till skruvarna här jag menade att man skulle använda packning på tub
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst heltom

Tack för tips. Jag är också inne på att det är nödvändigt att limma och provar med kontaktlim så att damasken verkligen ligger i spåret vid monteringen. Men det är rätt uppfattat att damasken spänner. Den skulle vinna på att vara något längre, så att den inte strävar efter att krypa ur spåret.

Hoppas att de som planerar för egen tillverkning av damasker överväger att göra dem något längre än original. Jag tror att det skulle vara bra.

/Thomas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Kolla hur det står till med dina svängbegränsare. Jag inbillar mig att de kan lossna eller vara feljusterade och det är säkert inte bra för knutarna heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst heltom

Tack för bra tips om svängbegränsarna. Skall kolla dem, men den damask som jag bytte ut satt som den skulle, men var sprucken. Återkommer med resultatet när jag är klar. /thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

Jag använde "Chesterton" "flänstätning" till Volvo orginal tätningar.

(Rengör noga med lösningsmedel innans.)

Smörjer när man monterar, vilket gör att de enklare glider på plats, och låser lite när det torkat.

 

De nya portaltätningarna som tagits fram, är lite längre och har ett flexiblare gummi.

Har än inte hört om någon lyckats få någon att lossa.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst heltom

Nu är damaskerna utbytta på båda sidorna - och de sitter fast. Metoden att använda för att inte damasken skall "glida loss" vid fullt hjulutslag, var sannolikt extrem rengöring. Gummit behöver vara torrt. D v s, inget fett, olja e dyl på gummidamasken eller på de metalldelar som den skall klämmas emellan. Kontaktlim behövdes inte, men jag vidhåller att damasken skulle vinna på att vara ett par tre mm längre för ligga stadigt i sitt spår. Jättebra om "piraterna" blir bättre än originaldamaskerna på denna punkt. /Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...