Gå till innehåll

C303 Terrängbrandbil med släp


Braberg

Rekommendera Poster

Tänkte äntligen få tummen ur och dra igång en projekttråd på min C303 Brandbil och Tranellsläpvagn.

Startar tråden med att skriva lite om vad som redan gjorts sen inköp och fyller därefter på med resterande.

 

Köpte bilen i Tyresö i princip osedd på budgivning och körde den 45 mil hem till Vänersborg, detta är min första Volvo terrängbil och håller på att lär mig samtidigt som jag skruvar.

 

Bilen är en C303 byggd som Terrängbrandbil, årsmodell 1977. Civil. Ej Aluzink då tyvärr. (Dörrarna har bytts nångång så dessa är aluzink). Utrustad med komradio, kraftuttag, hydraulsystem för brandpump och verktyg, vattentank, blåljus osv från start. Gått på Bofors ammunitionsfabrik fram till 1987. Övertagen av en tidigare anställd och sedan såld vidare. Jag är 4e ägaren. Gått ca 5500 mil (Edit: Mätarn kan ha snurrat ett varv) . Välservad enligt alla kvitton, dels från försvarets verkstäder.

 

 

När jag var påväg hem upptäcktes en hel del småskavanker.

 

-Förgasarstrul, gick knappt alls utan choke. Visade sig vara väldigt ärgade trottelnålar. Rengjorda.

-Läckage drivknutsdamask, båda bytta

-Läckage hjulcylinder höger bak, dessutom fel cylindrar bak. Båda bytta.

-Fuktiga portalväxlar bak, båda ompackade

-Spindelledsglapp. Båda shims satt kvar så plockade bort ett från varje sida. Åtgärdat.

-Läckage packning ovanpå bränsletank. Återstår att byta packning.

-Dålig laddreglering, svajande spänning. Åt glödlampor. Nytt laddrelä löste problemet.

-Inkoppling av 4wd vid broms, bortbyglad. Bort med byglingen löste problemet.

-4wd svår att koppla ur. Läckage i anslutning mot vakuum klocka på F-låda. Klippte dåliga änden och satte dit en slangklämma. Löst

-Lätt att gå varm. Ny termostat löste det.

-Elfläkten trasig (ingen panik då den egentligen endast sitter där för körning av brandpump vid förhöjd tomgång men ska åtgärdas)

-Släpvagnskontakt dålig, bytt.

-Urtrampningslager rasslar, byta.

-Spolarmunstycken ur funktion

 

Säkert en del annat smått jag glömt.

 

 

Att göra utrustningsmässigt och vad som gjorts än så länge

 

-Införskaffa vinsch

-Montera extraljus

-Montera hiliften smidigt

-Byta däck

-Lista ut hur komradion från 70-talet fungerar och om den fungerar

-Plocka bort blåljus av praktiska skäl

-Montera backkamera och motsvarande fram

-Laga rost i golv

-Oljeservice

-Montera reservdunkshållare bak.

-Montera fast spade i skåpet

-Byta växelspaksdamask

-Justera in bromsarna bättre bak

-Bättre fungerande innerbelysning

-Eventuellt dold markbelysning under bilen

-Byta ut dåliga bladfjädrar

-En rejäl ommålning efter att rosten lagats upp. Vinterprojekt -18/-19

-Skaffa större däck

 

 

Kommer förmodligen mer

 

Bilen som den såg ut direkt efter köp efter jag kommit hem

screenshot-20171103-175331.png

 

img-20170909-153524.jpg

 

img-20171028-104407-9.jpg

 

 

Släpet som jag fick tag på lite senare är ett från Tranells vagnfabrik från 1964 med svängd dragstång. Gått i något brandförsvar nånstans i landet, inte tagit reda på vart än men ska försöka göra det.

Bra skick, registrerat, besiktat och klart för att använda. Nya däck behövs för att de som satt på var lite låga för att det skulle hamna bra i våg med bilen.

 

Att göra med det.

 

-Bättringsmåla

-Byta däck

-Fixa några stödben

-Bågar för kapell och kapell

 

screenshot-20171103-175255.png

 

 

Brandpumpen är hydraulisk och det sitter en Volvo Flygmotor hydraulpump på kraftuttaget, en hydraultank i skåpet och två olika uttag för hydraulverktyg bredvid bakluckan. Vattentanken är på 450 liter och brandpumpen levererar 500 liter/min som max vid 2200rpm motorvarv. Allt fungerar bra.

 

screenshot-2017-09-03-12-54-54.png

 

Funderat över om jag ska använda hydrauliken till något annat än brandpumpen, tex kompressor eller vinsch.

Dock är hydraulpumpen lite för liten för att fungera optimalt till en vinsch stark nog att dra bilen så blir nog elektrisk.

Vill heller inte förstöra "orginalutförandet" och plocka ur släckutrustningen trots att det inte är så praktiskt att åka runt med det. Får se vad som händer i framtiden men än så länge får det sitta kvar.

 

 

 

Satt Boss regummerade Trelleborgare på den med ett ganska vägvänligt mönster på, tyvärr lite för snällt för skogen och ovala så blev snabbt byte.

 

img-20170909-153404.jpg

 

Efter lite funderande på vad som passar bra på orginalfälg, är relativt ekonomiskt och hyfsat likt orginaldimension samt grovmönstrat så slutade med att jag chansade och beställde 5st ohyggligt billiga däck som Gravander här på forumet hade fått nys om. 1200 kr stycket kostade dem. (Var nog populära för priset har höjts rejält sen dess :rolleyes: )

 

Lite lägre än original men lite bredare och rejält grovt mönster och gick precis klämma på reservhjulet på dörn utan modifikationer. Skulle gärna vilja få tag på en komplett sats med original snökedjor. Om nån har liggandes å säljer så PMa gärna mig ^_^ . (Har nånstans läst här att de ska passa dessa däcken om jag inte missminner mig)

 

img-20171006-084807.jpg

 

Silverstone MT117 Sport, 285/75 16.

 

 

 

 

 

Tyvärr har jag alldeles för låg garageport så fick bli en snygg lösning med några gamla Seat fälgar som jag borrat en massa nya hål i. :lol:

 

img-20171119-112110-812123.jpg

 

img-20171105-180430-1.jpg

 

 

Släpet fick sig ett par passande skyltar som jag ärvde från Gravanders fd. brandsläp

 

screenshot-20171103-175319.png

 

 

Hiliften har fått sig en plats i skåpet, mot tanken. Fäste det i det befintliga fästena för tanken med bultar och 2 st vingmuttrar för det ska gå lätt att få ut den och så den sitter stabilt.

 

img-20171225-191321-7.jpg

 

 

Extraljus har kommit på. Rektangulär billig modell från biltema, med xenonkit i för att ge lite mer ljus. "Gammaldags" med modernare funktion.

 

img-20171225-182409-7.jpg

 

Kameran ljuger väldigt om värmen i ljuset. Är 6000k xenonljus. Lyser väldigt vitt med lite blåaktigt stick, men på bilderna ser det ut som blåljus :huh:

 

img-20171225-182554-0.jpg

 

 

Köpte mig en "Försvarets Grävspade" på ett överskott. Funkar inte med grönt i en brandbil så fick måla om den. Sista lagret lagt sen ska den få sig en plats i eller på bilen. Vet bara inte var än.

 

img-20171225-194328-2wr.jpg

 

 

Fick tag på väääldigt billiga däck helt nya med bra höjd och lagom bredd till de smala 15" Vw fälgarna. Lyxade även till det efter många om och men och satte den vita randen utåt. Får se hur länge det går innan jag tröttnar på det.

 

img-20171228-134000-4.jpg

 

Achilles 9595 195/80 R15 C . 68cm höga som de står nu. De gamla som satt på var 58cm höga så nu får jag upp släpet ytterligare 5cm och det borde göra susen. 300kr stycket kosta dem och satt väldigt bra. Egentligen är 195/80 för brett för en 4,5" fälg men dessa satt bra. Tror inte man kommer närmre original storlek än detta med ett vanligt däck. Rekommenderas för dem som har Tranellvagnar och letar efter passande (billiga) däck. Dock bara sommargodkända. Den vita randen går att vända inåt om man inte vill ha den synlig. Ska montera dem på vagnen så fort jag får tid ^_^ .

 

Det blev ett långt förstainlägg, ska försöka uppdatera så fort det skett nåt nytt i garaget. Tips, ideér och om nån har historia på dessa fordon så mottages det gärna!

  • Like 14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Haha ja, får nog skaffa ett mer snålspolande strålrör bara för det jag har nu tömmer tanken på ett par minuter på bara tomgång ðŸ˜.

 

Undrar om man skulle kunna koppla på en högtryckstvätt efter brandpumpen. Perfekt att kunna spola rent saker redan i skogen, problemet är att brandpumpen antagligen kommer gå varm om den står och trycker mot nästan helt stängd ventil. Går ju lösa med en termostatventil på vägen som öppnar lite om vattnet börjar bli för varmt. Får forska i det! Nu fick jag redan en ny idé, tackar! 😀

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte du får tillräckligt tryck på den pumpen för att en högtryckslans, ens från en liten tvätt, skulle fungera. Den är ju avsedd för volym snarare än tryck.

 

Men du har ju hydraulik! Dela på en vanlig högtryckstvätt och ersätt elmotorn med en lämplig hydraulmotor... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack JBW.

 

Angående komradion så är det en Lafayette som jag hitta en gammal annons på från 70talet. Den såldes som 27mhz som väl är det civila bandet? Sen om denna ligger på det i verkligheten vet jah inte. Är dessutom en låda till inkopplad på radion med lite knappar och vred som jag inte förstår mig på.

 

Angående högtryckstvätten, ska se hur många bar brandpumpen kan trycka upp i. Behöver väl bara få ut en sisådär 2 bar att ha som matning till en liten högtryckstvätt. Menar alltså att jag kopplar hela högtryckstvätten efter brandpumpen och inte bara ett munstycke. Problemet är att jag måste ha 220v till tvätten med så behöver då även en kraftig inverter å helst ett något extra batteri.

 

Tack ska kolla igenom rigpix!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

img-20171230-152113-0.jpg

 

Hjulen monterade på släpet. Helnöjd.

 

 

img-20171230-154742-7.jpg

 

Fick åka ut på en kort provsväng och hämta lite däck till garagekompisens valp. Givetvis har det precis hunnit komma lite snö men det fick gå.

 

 

img-20171230-180030-0.jpg

 

Hade turen att få ärva några navkapslar av Gravander ðŸ˜

 

img-20171230-172428-6.jpg

 

Får se om jag putsar upp dessa eller om de fåe någon passande färg. Får photoshoppa lite och se vad som blir snyggast.

 

img-20171230-175754-5.jpg

 

Blev plötsligt ägare av en gammal grön reservdunkshållare med. Den fick sig snabbt en skvätt röd färg. Får se hur bra det blir med handmålat, kanske får bli sprutmålat sen istället.

 

img-20171230-152322-6.jpg

Placeringen på tidigare monterade kameror.

 

img-20171230-152337-3.jpg

 

img-20171230-152224-7.jpg

 

 

Till sist en bild på komradion.

img-20171230-152237-3.jpg

 

Är det någon som vet vad den nedre lådan har för funktion?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick inte till fokusen i all hast 😑 .

 

Nej. Den undre boxen är ihopkopplad med själva komradion. Micen och antennen samt ström går in i den övre (komradion) . Men jag kan inte starta komradion om jag inte först tryckt ut standby knappen på den undre boxen.

 

På den undre sitter det tre knappar, standby, reset och call. Samt ett vred med siffror på det olika lägen som finns. Sitter även en röd switch som anger "automat" eller "normal"

 

Själva komradion har ju vred för volym och squelch samt det stora vredet med bokstäver(kanaler?) på.

 

Komradioenheten fattar jag hur den funkar efter att läst på lite. Men den boxen under verkar vara nåt tillägg men hittar ingen info om den. Kan det vara en enhet med ett annat band som bara är ihopkopplad med 27mhz arn för att kunna använda något annat band också men igenom samma huvudenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som betyder? Är än så länge nästintill helt grön i radiobranschen .

 

Den undre lådan heter SW som betyder Shortwave kanske? Kortvågsradio och CB-radion är inte samma sak va?

 

Är det då ett "kortvågstillägg" som är installerat ihop med CBn?

 

Edit:. Googlade lite på selektiv tillsats och hittade en annons på en exakt likadan låda. "Selektiv tillsats för mobil enhet"

 

Då är det fastslaget. Även förstått att CB använder sig av kortvågstekniken så var antagligen ute och cyklade tidigare i inlägget.

 

Då ska jag bara förstå mig på vad selektiv tillsats innebär 🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Selektivtillsatsen är en anordning som gör att din radio är tyst även om andra pratar på kanalen när det inte berör dig. När någon vill prata med dig ställer de in ditt nummer på ratten och trycker på knappen. Selektivet skickar då en tonsignal som din burk känner igen och kopplar in din högtalare. Om du inte svarar tänds en lampa som visar att du varit anropad. Alla i gruppen har ett eget nummer . Det finns oftast också en knapp som öppnar alla mottagarna i gruppen.

 

27 MHz bandet som kallades CB eller PR, var för allmänheten. Företag, brand, militär, etc tilldelades kanaler på 29 MHz bandet. Gissar att din radio är 29 MHz.

 

Radions kanalväljare bestyckas med frekvenskristaller, en för sändaren och en för mottagaren, per kanal. För att ta reda på varje kanals frekvens måste du öppna radion och läsa på kristallerna. De är små platta plåtburkar, c:a 8x10mm med två ben, som sitter i socklar. Det står nog RX (mottagare) och TX (sändare) på dom.

 

Gott Nytt År!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Selektivtillsatsen är en anordning som gör att din radio är tyst även om andra pratar på kanalen när det inte berör dig. När någon vill prata med dig ställer de in ditt nummer på ratten och trycker på knappen. Selektivet skickar då en tonsignal som din burk känner igen och kopplar in din högtalare. Om du inte svarar tänds en lampa som visar att du varit anropad. Alla i gruppen har ett eget nummer . Det finns oftast också en knapp som öppnar alla mottagarna i gruppen.

 

27 MHz bandet som kallades CB eller PR, var för allmänheten. Företag, brand, militär, etc tilldelades kanaler på 29 MHz bandet. Gissar att din radio är 29 MHz.

 

Radions kanalväljare bestyckas med frekvenskristaller, en för sändaren och en för mottagaren, per kanal. För att ta reda på varje kanals frekvens måste du öppna radion och läsa på kristallerna. De är små platta plåtburkar, c:a 8x10mm med två ben, som sitter i socklar. Det står nog RX (mottagare) och TX (sändare) på dom.

 

Gott Nytt År!

Tack för ett suveränt svar!

 

Hittade den här infon om exakt denna radiomodell på en amerikansk sida.

 

RX-range

26.965-27.255 MHz

TX-range

26.965-27.255 MHz

HAM bands

11m (CB)

 

Reciever

Modulations

AM

 

Transmitter

 

Modulations

AM

RF-Output

3.5 W

 

Memories

12 channels in 1 bank(s)

Usage

Citizen Band (27Mc)

 

Vilket tyder på att de sålts ursprungligen som 27mhz. Men kan detta vart modifierat till 29Mhz?

 

När jag höll på å pillade med radion hitta jag även en liten lapp med en numrerad lista, ifyllt något handskrivet efter de olika numreringarna. Detta kanske är de olika kanelerna då. Svårt att tyda vad det stod då tyvärr, blivit lite blek med åren. Får antagligen öppna den och skriva upp dem på nytt.

 

Är det en 29Mhz får jag plocka ur den och skaffa en 27Mhz istället. Vill ha nåt att kunna använda när man åker i grupp, eller på offroadträffar osv.

 

Kan ju även va så att han som tog över den har bytt ut radion från Bofors och satt i en egen för civilt bruk en gång. Kabeldragningen för strömmen ser oroväckande ser hemmagjord ut då det är en gammal högtalarkabel som är dragen diagonalt kortaste vägen från batteriet . Ser inte ut att va monterad av en seriös påbyggnadsfirma.

 

Tack igen för upplysningarna och Gott nytt år!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades tyda lappen med kanaler till radion.

 

Har kanalerna 11A 14,15 och 22 verkar det som.

 

11A var väl den kanalen som användes för nödanrop på PR bandet förr va det verkar som när man läser på lite. Är ju logiskt att den finns med. Hade dock velat ha kanal 6 då den verkar va vanlig att använda i offroadsammanhang. Får ta reda på vilken som används i klubben. Går det fortfarande få tag på nya kristaller till en radio från 70talet tro?

 

 

 

Provade riva isär torsionsaxeln på släpet idag för att se om den satt på splines, ville se om det gick att höja markfrigången ytterliggare lite genom att flytta den några hack.

 

img-20171231-104845-1.jpg

 

Axeln satt tyvärr inte på splines utan endast ett spår så fanns inga andra lägen. Bara att skruva ihop igen, men då har man provat iallafall.

 

 

Växelspaken fick sig en ny och fräsch damask.

 

img-20171231-110919-7.jpg

 

img-20171231-112318-8.jpg

 

 

Reservdunkshållaren blev monterad på bilen.

 

img-20171231-124513-2.jpg

 

 

Snart får det bli en tur till swedol och inhandla en röd jeepdunk med.

 

 

Fick även löst ett elfel där bromslampan bara tände sig med handbromsen dragen och om jag tryckte på bromspedalen samtidigt. Efter lite studerande av elschemat igårkväll visade det sig att det bara var en kabel som hamnat fel i säkringsdosan. Den satt på plinten som matas från bromsljuskontakten istället för en plint som matas direkt från tändning. Underbart när det är lätta elfel.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ursäkta att jag frågar dig istället för att skruva isär min egen.. :) men det kommer.

Ser det ut att gå att slipa upp ett nytt spår med lite offset så man får en annan höjd? Hur sitter torsionsfjädern i andra änden? Går det möjligen lossa nått där?

Drog tyvärr aldrig ur hela axeln så såg inte in i den och hur spåret är fräst. Drog bara ut den tillräckligt långt för att få den att gå runt, kände mig sedan fram och roterade den. Fanns inget annat läge för den.

 

Kan ju hända att det går modifiera på nåt sätt. Men själva axeln man drar ur är ett rör som precis passar i axelröret och man trär den i sin tur över torsionsfjädern. Sen låses hela axeln i läge genom en stor insex tapp som skruvas in å låser den i ett spår så inte axeln trillar ur. Ska man fräsa ett nytt spår för den så måste man göra det inne i axelröret man plockar ut antagligen. Blir nog svårt att utföra. Går inte komma åt att göra nåt i andra änden eftersom axelröret är helt och sträcker sig från hjul till hjul. Hade en förhoppning att själva armen till hjulet var splinesad i änden men så var inte fallet.

 

Insidan av röret man drar ur måste vara formad på nåt vis så att den låses i läge genom att passa i ett spår/upphöjning i torsionsfjädern.

 

Men för att va säker får du skruva isär och kika in. Allt är ju möjligt och eventuellt kanske det finns nåt sätt att rotera hela paketet inuti axelröret.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Lyckades tyda lappen med kanaler till radion.

 

Har kanalerna 11A 14,15 och 22 verkar det som.

 

11A var väl den kanalen som användes för nödanrop på PR bandet förr va det verkar som när man läser på lite. Är ju logiskt att den finns med. Hade dock velat ha kanal 6 då den verkar va vanlig att använda i offroadsammanhang. Får ta reda på vilken som används i klubben. Går det fortfarande få tag på nya kristaller till en radio från 70talet tro?

 

 

 

img-20171231-110919-7.jpg

 

 

Just radio är väl en av världens mest spridda nörderier så det finns säkert stora shop'ar på internet'et som säljer kristaller, även så moderna grejjer som 70 talet.....

 

Ser att din "motorhuv's" panel liknar den jag hade på min förra (civila) elverksbil, är det 12V system?

På JDW finns inte H/L visaren, men det satt ett mikrofonfäste (?) där (Civil 12V, men karossbytt)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades tyda lappen med kanaler till radion.

Har kanalerna 11A 14,15 och 22 verkar det som.

11A var väl den kanalen som användes för nödanrop på PR bandet förr va det verkar som när man läser på lite. Är ju logiskt att den finns med. Hade dock velat ha kanal 6 då den verkar va vanlig att använda i offroadsammanhang. Får ta reda på vilken som används i klubben. Går det fortfarande få tag på nya kristaller till en radio från 70talet tro?img-20171231-110919-7.jpg

 

 

Just radio är väl en av världens mest spridda nörderier så det finns säkert stora shop'ar på internet'et som säljer kristaller, även så moderna grejjer som 70 talet.....

 

 

Ser att din "motorhuv's" panel liknar den jag hade på min förra (civila) elverksbil, är det 12V system?

På JDW finns inte H/L visaren, men det satt ett mikrofonfäste (?) där (Civil 12V, men karossbytt)

Får kika på det, kul om man kunde ha användning för en radio som är lika gammal som bilen.

 

Japp det är 12v civil variant, på gott och ont. Lättare att installera extrautrustning såklart men lite halvdåligt med original reservdelar till det elektriska har jag märkt.

 

Har sett på flera att inte H/L visaren finns. Är det de militära som inte har den eller är det så att den endast finns på de civila som hade kraftuttaget från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.motoroldies.se (Volvo 164A) har det mesta som inte www.tatanka.nu har i 12V. Reläer o sånt är mycket standard och lampor är inga bekymmer. Startmotor/generator finns också gott om....

 

Bara att lamporna i radion lyser är väl en grej...

 

Kan ju vara en civil variant så man "enklare" ska hitta N läget när man kör spelet? 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...