Gå till innehåll

Ännu en bromsad tråd.


Rekommendera Poster

Hejsan.

Ny här men har tillsammans med farsgubben en liten flotta bestående av en 9033 år 67, en 9034 år 67 samt en 939(viking) år 63.

Har skruvat mycket valp det senaste åter och lärt mig mycket bra genom murphys lag och egna misstag ;-)

 

Nu håller jag på med 9033an inför formodligen sista besiktningen. Den har stått still sen 2007 och bromsar som en kratta.

Har googlat och läst tills ögonen blöder, har nu plockat ner och konstaterat att åtminstone en cylinder är helt körd och två skulle behöva renoveras.

Finns det något aktuellt ställe att få tag på dessa delar? Mycket tips som finns är flera år gamla.

Vet att Olav Teigen har grejer, men finns det något svenskt utan tull?

 

Tack på förhand och trevlig helg :-)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

åkte till en butik i Jönköping med den gammla. En dag senare hade de tagit hem rätt cylinder...

Tror det är samma som jag alltid handlat i men sen flyttat till nya lokaler, gamla ägaren limmar backar väldigt billigt och man kan få mjukare och bättre material i beläggen. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag skulle det bli stora bromsrenoveringsdagen!

Vänster fram-check! Gick som smort, ny cylinder och slang på plats.

Höger fram. - check! Dito!

Höger bak - nope!

Han halvvägs innan telefonen ringde, farsgubben hade fått tändningshaveri på sin valp. Typiskt nog stod han en näve mil bort och skulle hämta en kokvagn 111. Några vänliga själar konstaterade att det helt nya brytarlösa systemet hade bränt. Så blev att skruva ur hela systemet ur svart-valpen och åka ner för fäötmässig lagning.

Med fulkoppling med spolen direkt mot ena batteriet så kom kokvagnen åtminstone hem till mig.

För info, den är påtok för tung att hantera med en gammel-valp 😂😇

Så svart-valpen står kvar på pallbockarna, får se om jag hinner med den innanjobbet imorgon.

post-10253-0-74233800-1509213641_thumb.jpeg

post-10253-0-46560900-1509213772_thumb.jpeg

post-10253-0-46004000-1509215130_thumb.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag kan ha fel men jag har fått lära mig att man inte ska ha så mycket kopparpasta så det hamnar mellan bromstrumma och nav. Samma sak så det inte ligger mellan trumma och fälg. Tanken är att friktionen mellan materialen när man skruvar åt ska ta upp krafterna, är det smort så det inte nyper hamnar all kraft på bultarna vilka riskerar att gå av.

 

Någon annan här kan säkert mer än jag så har jag fel kommer det säkert svar illa kvickt. Det är det som är så bra med nätet. ;)

Starkt jobbat med mekandet, det är alltid surt när man inte blir klar när man tänkt så bilar blir stående. Var fick du tag i de nya bromsdelarna till slut?

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick detta med pastan påpekat av en kollega med.

Så torkade allt av det mesta. Tänkte att det behövdes sen bilen stått i container det sista decenniet, men men ðŸ‘

 

Nya bromsdelar kom kvickt från Offroad. Lite löses på plats, genom att modifiera nipplarna på bakhjulen så jag inte behövde byta bromsrören(stålrör)

Men blev tätt och funkade jättebra, nu ska jag bara lyckas få ur sista vakuumet ur systemet innan besiktning.

post-10253-0-99877000-1510836197_thumb.jpeg

post-10253-0-40230800-1510836230_thumb.jpeg

post-10253-0-71337500-1510836258_thumb.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Blev riktigt bra med elektrolys. Innan jag lade ner dom i badet gick det knappt att läsa texten. Litet grejs kvar inuti men poleras bort med några omgångar rubbing. 

 

Gick det på dina begagnade att få ur innanmätet? På de som satt fast på min så spelade det ingen roll vad jag gjorde, cylindrarna satt fast. 

Har sparat dem för ev renovering och ha som reserv, men ingen idé på hur jag ska få isär dem när allt är så igenbäckat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...