Jump to content


Photo
- - - - -

B-regga en tgb20


  • Please log in to reply
22 replies to this topic

#1 swe-ralle

swe-ralle

    Member

  • Menig
  • 2 posts
  • LocationHalmstad

Posted 07 October 2017 - 07:10 PM

Hallå, jag skulle behöva lite vägledning.
Har kollat på en tgb20 bil, men den är c-reggad och jag har bara b-kort.
Att ta ett c-kort är inte ett alternativ.

Så för att komma till saken, för att b-regga den vet jag att den kräver en ändring i vikten. Flaket är det lättaste att bygga om eller att ta bort för att få ner vikten.
Räcker det att ta bort flaket eller kräver dem att man tar bort ett blad där bak med?
Måste man även ha intyg från volvo?

/Rasmus

#2 Nero

Nero

    Member

  • Löjtnant
  • 310 posts

Posted 07 October 2017 - 08:29 PM

Hej,

Reggade om en 13 bil för några år sedan, och dom vill ha en teknisk förändring vanligast ett blad på fjädringen. Dom kommer också att vilja ha ett intyg från Volvo har jag för mig. På våran 13 bil fick vi 195 kg lastvikt plus förare med allt på vid vägning .
2 st Tgb 1315 A . Dodge WC 51-42

#3 Svana

Svana

    Member

  • Major
  • 3,002 posts
  • LocationNynäshamn (Stockholm) Sweden

Posted 07 October 2017 - 10:55 PM

Hmm.. tveksamt att tgb20 går att regga ner. Pga axelavstånd mm. Eller har jag drömt det bara?
Förr: Volvo Valp L3314 -64
Nu: Volvo TGB131 (alu/zink) -under ständiga förbättringar ;)

#4 Bajon1

Bajon1

    Member

  • Sergeant
  • 127 posts
  • LocationMiloverkstad DGB

Posted 07 October 2017 - 11:09 PM

Ser inga som helst problem att regga en 20-bil till B-kort.

Har ju en tjänstevikt på 3390 kg, så de ska inte va nån fara.
Enda modifieringen du behöver göra är att plocka väck ett blad i fjäderpaketet bak.
Och på 20-bilen har det ingen större betydelse om du plockar bort övre bladet i paketet, då detta endast gör nytta vid lastad bil.


Ltgb 912, Tgb 111C, Sjtptgb 1314A, Htrak 317V, Htrak 318V, Mc 256A, Cykel m/42, 2 x Cykel 104, Cykel 105

5.Trosskompaniet
5.Trosskompaniet på Facebook


#5 Svana

Svana

    Member

  • Major
  • 3,002 posts
  • LocationNynäshamn (Stockholm) Sweden

Posted 08 October 2017 - 03:14 PM

Men vafan att jag inte visste detta..
Förr: Volvo Valp L3314 -64
Nu: Volvo TGB131 (alu/zink) -under ständiga förbättringar ;)

#6 swe-ralle

swe-ralle

    Member

  • Menig
  • 2 posts
  • LocationHalmstad

Posted 08 October 2017 - 04:41 PM

Tack för snabba svar!
Så höra av sig till Volvo och få ett intyg och plocka bort ett blad där bak?

Den 20-bilen jag har kollat på har 27tusen mil på mätaren, dåliga bromsar och är obesiktigad.
Han begär 50 för den, är det bara att slå till? :)

#7 LurK

LurK

    Member

  • Major
  • 3,281 posts

Posted 08 October 2017 - 04:55 PM

Du har Pm :)



#8 Bajon1

Bajon1

    Member

  • Sergeant
  • 127 posts
  • LocationMiloverkstad DGB

Posted 08 October 2017 - 05:58 PM

Dåliga bromsar och obesiktigad så är 50 för mycket.
30-35 om den är i hyfsat skick i övrigt.


Ltgb 912, Tgb 111C, Sjtptgb 1314A, Htrak 317V, Htrak 318V, Mc 256A, Cykel m/42, 2 x Cykel 104, Cykel 105

5.Trosskompaniet
5.Trosskompaniet på Facebook


#9 Johan Josefsson

Johan Josefsson

    Member

  • VIP - Guld medlem
  • 516 posts
  • LocationLilla Edet

Posted 08 October 2017 - 06:01 PM

27 tusen mil? Är nog 2700 mil?

#10 Svana

Svana

    Member

  • Major
  • 3,002 posts
  • LocationNynäshamn (Stockholm) Sweden

Posted 08 October 2017 - 06:53 PM

Då tycker nog jag att obesiktad är 30 också mycket. Och 2700 mil låter rimligt.. 27 tusen mil har den absolut inte gått.
Förr: Volvo Valp L3314 -64
Nu: Volvo TGB131 (alu/zink) -under ständiga förbättringar ;)

#11 Wingflyer

Wingflyer

    Member

  • Administrators
  • 2,533 posts
  • LocationEslöv

Posted 08 October 2017 - 09:06 PM

Håller med skribenterna ovan. 50.000 är för lite mycket. Jag har ju köpt och sålt ett antal 13 och 20 och anser nog att en obesiktigad 20 med dåliga bromsar kan få kosta drygt hälften om den i normalskick för övrigt (lite rost under framrutorna, småskador på stolarnas klädsel, etc).

 

Samtidigt ska man ha klart för sig att det är marknaden som bestämmer priset. Förhållandet mellan tillgång och efterfrågan avgör. TGB11 och TGB1111 är i stort sett samma bil men den senare kostar 3-4 gånger mer än den förra...


TGB11 x2, TGB1314, Ambulanshytt 1315, TGB30 med stabshytt, TGB40 med 6 ton kran, TGB40 snart med krokväxlare, Startbil TL12, AmLastbil 806, 939 Viking med kran, Bv202, TP21 Sugga, Snöslunga m/64 (Scania DS11 slungmotor på Volvo 939 chassi), Boeing Stearman :)


#12 Klas_B

Klas_B

    Bandvagnstokig

  • Kapten
  • 368 posts
  • LocationGävle, Sweden

Posted 09 October 2017 - 12:53 AM

Ska inte vara nå probs med att b-regga en tgb20. Teknisk ändring för sänkt totalvikt är att ta bort ett blad på var sida i bak, intyg från Volvo krävs, brukar även innehålla intyg om bromsar (krav). Inga restriktioner vad gäller måtten på bilen. Totalvikt kommer att sänkas till 3500 kg. Tjänstevikt bestäms genom vägning, inkl förare (normtypisk 75 kg?...) och full tank. Skillnaden mellan totalvikt och tjänstevikt blir lastvikten, där även passagerare (1 st för TGB-20) samt dess packning (teoretiskt iaf) skall inrymmas. Som last räknas även passagerare.

 

Bilprovningen vill se att det finns lite marginal för 1 st passagerare a 75 kg för ev. personlig packning på ca 15 kg. Observera att den militära tjänstevikten 3390 kg anges UTAN förare, den civila MED förare. Så det är en fördel (läs nödvändigt..) att väga in bilen så lätt som möjligt, dvs skippa brandsläckarn, snökedjorna, bänkarna på flaket etc. Vill man ha hög lastvikt så får man ta av flaket,  men då måste man ha nå stänkskärmar över bakhjulen... eller åtminstone ta av kapellet och ställningen. Beror ju på hur man vill använda bilen.

 

// Klas


  • kristaga likes this
Gröna bilar är sköna!

Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

#13 Hakanaxs

Hakanaxs

    Member

  • Sergeant
  • 97 posts
  • LocationSkene

Posted 11 October 2017 - 09:15 PM

Som sagt ovan, beror på vad du skall använda bilen till. Min 22-bil, den som har inredning längst bak vägde in på 3420 kg när jag reggade den. Hade visserligen fyra bänkar i den då men med den lastvikten så skulle jag fått med en passagerare med handväska. Nu har jag C-kort så jag får lasta 2200 kg vilket jag utnyttjar. Sedan är bilen större vilket gör att den kan vara sämre att köra med i skogen om det är trångt, samt att den har ett längre överhäng bak som inte 11- och 13- bilarna har, så underkörningsskyddet tar i om en uppfart är för brant.
Jag gav 25 + moms när jag köpte min oreggad och obesiktigad från ALE, den hade då gått 1200 mil.

//Håkan
TGB 22
Suzuki Vrand Vitara

#14 grip

grip

    Member

  • Menig
  • 1 posts

Posted 29 October 2017 - 08:45 PM

hej jag gjorde detta för 2 år sen  man måste få buller och broms intyg från Volvo och last för ändring. Finns någon kontakt där som man kan höra av sig till men kommer inte i håg vad han hette. Om man har otur så måste du söka dispens  för rattlås detta fick jag göra. Vikten kan jag inte säga så mycket om för jag byggde om min bil innan. Korta och smal av flaket så att den blev under 6 m och satte på större däck  

 

kalle



#15 LurK

LurK

    Member

  • Major
  • 3,281 posts

Posted 30 October 2017 - 08:05 AM

Grip....du har Pm :)



#16 Svana

Svana

    Member

  • Major
  • 3,002 posts
  • LocationNynäshamn (Stockholm) Sweden

Posted 30 October 2017 - 11:49 AM

Stjäl tråden lite.
Är det nån som vet om jag kan regga om en 20-bil till en 13-bil??
Dvs eftersom jag inte får tag i en identitet till en 13-bil.. men verkar lättare att få tag på papper till 20 bilar..
Kan man då påstå att man ändrat axelavstånd med svetsfogar i ramen och byggt om till en 13 bil?
Förr: Volvo Valp L3314 -64
Nu: Volvo TGB131 (alu/zink) -under ständiga förbättringar ;)

#17 valplinus

valplinus

    Member

  • Sergeant
  • 74 posts

Posted 30 October 2017 - 03:37 PM

Ska du mygla så är det nog bra att göra det så "seriöst" som möjligt


  • JDW and Wingflyer like this

#18 Pebl

Pebl

    Member

  • Major
  • 486 posts

Posted 31 October 2017 - 12:44 PM

Ja, varför skulle man inte kunna korta en 20-bil till att få 13-bils axelavstånd?

 

Om man har en oreggad 20-bil kanske det blir knöligare, skulle tro att det enklaste är att först regga in  20-bilen civilt och sedan omregga den som ombyggd till kortare axelavstånd.

Kanske även i samma veva passa på att montera helkaross på 20-bilen som blivit kortad.

 

Bilprovningen kan säkert klargöra exakt vad som krävs i form av intyg osv men jag tvivlar på att det är omöjligt.

 

I papperen kommer det ju fortfarande stå att det är en 20-bil och troligen att axelavståndet är ändrat osv .



#19 Tamaz

Tamaz

    Member

  • Löjtnant
  • 332 posts
  • LocationStockholm

Posted 31 October 2017 - 01:54 PM

Tror som sagt det finns risk att springa på patrull om du kommer in med en bil för första registrering som redan då är såpass förändrad. Har du militära papper kan det gå bättre, då har du ju historik på att din bil "funnits" och rullat som en 20-bil. Det ligger ju på registreringsingengören vid besiktningen att verifiera att bilen du kommer in med har samma identitet som dina papper visar på. Ju längre ifrån det är mellan uppgifterna i pappren och bilen, ju större är risken att de sätter sig på tvären och säger att de inte kan verifiera att det är rätt fordon. Ingen kommer kunna svara på vad som går eller inte går i förväg, inte ens besiktningsingengören fären du står där med både papper och bil på registreringsbesiktningen.



#20 Svana

Svana

    Member

  • Major
  • 3,002 posts
  • LocationNynäshamn (Stockholm) Sweden

Posted 01 November 2017 - 06:12 AM

Helt sant.
Förr: Volvo Valp L3314 -64
Nu: Volvo TGB131 (alu/zink) -under ständiga förbättringar ;)




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users