Jump to content


Photo
- - - - -

B-regga en tgb20


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 swe-ralle

swe-ralle

    Member

  • Menig
  • 2 posts
  • LocationHalmstad

Posted 07 October 2017 - 07:10 PM

Hallå, jag skulle behöva lite vägledning.
Har kollat på en tgb20 bil, men den är c-reggad och jag har bara b-kort.
Att ta ett c-kort är inte ett alternativ.

Så för att komma till saken, för att b-regga den vet jag att den kräver en ändring i vikten. Flaket är det lättaste att bygga om eller att ta bort för att få ner vikten.
Räcker det att ta bort flaket eller kräver dem att man tar bort ett blad där bak med?
Måste man även ha intyg från volvo?

/Rasmus

#2 Nero

Nero

    Member

  • Löjtnant
  • 296 posts

Posted 07 October 2017 - 08:29 PM

Hej,

Reggade om en 13 bil för några år sedan, och dom vill ha en teknisk förändring vanligast ett blad på fjädringen. Dom kommer också att vilja ha ett intyg från Volvo har jag för mig. På våran 13 bil fick vi 195 kg lastvikt plus förare med allt på vid vägning .
2 st Tgb 1315 A . Dodge WC 51-42

#3 Svana

Svana

    Member

  • Major
  • 2,910 posts
  • LocationNynäshamn (Stockholm) Sweden

Posted 07 October 2017 - 10:55 PM

Hmm.. tveksamt att tgb20 går att regga ner. Pga axelavstånd mm. Eller har jag drömt det bara?
Förr: Volvo Valp L3314 -64
Nu: Volvo TGB131 (alu/zink) -under ständiga förbättringar ;)

#4 Bajon1

Bajon1

    Member

  • Sergeant
  • 116 posts
  • LocationMiloverkstad DGB

Posted 07 October 2017 - 11:09 PM

Ser inga som helst problem att regga en 20-bil till B-kort.

Har ju en tjänstevikt på 3390 kg, så de ska inte va nån fara.
Enda modifieringen du behöver göra är att plocka väck ett blad i fjäderpaketet bak.
Och på 20-bilen har det ingen större betydelse om du plockar bort övre bladet i paketet, då detta endast gör nytta vid lastad bil.


Ltgb 912, Tgb 111C, Sjtptgb 1314A, Htrak 317V, Htrak 318V, Mc 256A, Cykel m/42, 2 x Cykel 104, Cykel 105

5.Trosskompaniet
5.Trosskompaniet på Facebook


#5 Svana

Svana

    Member

  • Major
  • 2,910 posts
  • LocationNynäshamn (Stockholm) Sweden

Posted 08 October 2017 - 03:14 PM

Men vafan att jag inte visste detta..
Förr: Volvo Valp L3314 -64
Nu: Volvo TGB131 (alu/zink) -under ständiga förbättringar ;)

#6 swe-ralle

swe-ralle

    Member

  • Menig
  • 2 posts
  • LocationHalmstad

Posted 08 October 2017 - 04:41 PM

Tack för snabba svar!
Så höra av sig till Volvo och få ett intyg och plocka bort ett blad där bak?

Den 20-bilen jag har kollat på har 27tusen mil på mätaren, dåliga bromsar och är obesiktigad.
Han begär 50 för den, är det bara att slå till? :)

#7 LurK

LurK

    Member

  • Major
  • 3,278 posts

Posted 08 October 2017 - 04:55 PM

Du har Pm :)



#8 Bajon1

Bajon1

    Member

  • Sergeant
  • 116 posts
  • LocationMiloverkstad DGB

Posted 08 October 2017 - 05:58 PM

Dåliga bromsar och obesiktigad så är 50 för mycket.
30-35 om den är i hyfsat skick i övrigt.


Ltgb 912, Tgb 111C, Sjtptgb 1314A, Htrak 317V, Htrak 318V, Mc 256A, Cykel m/42, 2 x Cykel 104, Cykel 105

5.Trosskompaniet
5.Trosskompaniet på Facebook


#9 Johan Josefsson

Johan Josefsson

    Member

  • VIP - Guld medlem
  • 502 posts
  • LocationLilla Edet

Posted 08 October 2017 - 06:01 PM

27 tusen mil? Är nog 2700 mil?

#10 Svana

Svana

    Member

  • Major
  • 2,910 posts
  • LocationNynäshamn (Stockholm) Sweden

Posted 08 October 2017 - 06:53 PM

Då tycker nog jag att obesiktad är 30 också mycket. Och 2700 mil låter rimligt.. 27 tusen mil har den absolut inte gått.
Förr: Volvo Valp L3314 -64
Nu: Volvo TGB131 (alu/zink) -under ständiga förbättringar ;)

#11 Wingflyer

Wingflyer

    Member

  • Administrators
  • 2,469 posts
  • LocationEslöv

Posted 08 October 2017 - 09:06 PM

Håller med skribenterna ovan. 50.000 är för lite mycket. Jag har ju köpt och sålt ett antal 13 och 20 och anser nog att en obesiktigad 20 med dåliga bromsar kan få kosta drygt hälften om den i normalskick för övrigt (lite rost under framrutorna, småskador på stolarnas klädsel, etc).

 

Samtidigt ska man ha klart för sig att det är marknaden som bestämmer priset. Förhållandet mellan tillgång och efterfrågan avgör. TGB11 och TGB1111 är i stort sett samma bil men den senare kostar 3-4 gånger mer än den förra...


TGB11 x2, TGB1314, Ambulanshytt 1315, TGB30 med stabshytt, TGB40 med 6 ton kran, TGB40 snart med krokväxlare, Startbil TL12, AmLastbil 806, 939 Viking med kran, Bv202, TP21 Sugga, Snöslunga m/64 (Scania DS11 slungmotor på Volvo 939 chassi), Boeing Stearman :)


#12 Klas_B

Klas_B

    Bandvagnstokig

  • Kapten
  • 353 posts
  • LocationGävle, Sweden

Posted 09 October 2017 - 12:53 AM

Ska inte vara nå probs med att b-regga en tgb20. Teknisk ändring för sänkt totalvikt är att ta bort ett blad på var sida i bak, intyg från Volvo krävs, brukar även innehålla intyg om bromsar (krav). Inga restriktioner vad gäller måtten på bilen. Totalvikt kommer att sänkas till 3500 kg. Tjänstevikt bestäms genom vägning, inkl förare (normtypisk 75 kg?...) och full tank. Skillnaden mellan totalvikt och tjänstevikt blir lastvikten, där även passagerare (1 st för TGB-20) samt dess packning (teoretiskt iaf) skall inrymmas. Som last räknas även passagerare.

 

Bilprovningen vill se att det finns lite marginal för 1 st passagerare a 75 kg för ev. personlig packning på ca 15 kg. Observera att den militära tjänstevikten 3390 kg anges UTAN förare, den civila MED förare. Så det är en fördel (läs nödvändigt..) att väga in bilen så lätt som möjligt, dvs skippa brandsläckarn, snökedjorna, bänkarna på flaket etc. Vill man ha hög lastvikt så får man ta av flaket,  men då måste man ha nå stänkskärmar över bakhjulen... eller åtminstone ta av kapellet och ställningen. Beror ju på hur man vill använda bilen.

 

// Klas


  • kristaga likes this
Gröna bilar är sköna!

Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

#13 Hakanaxs

Hakanaxs

    Member

  • Sergeant
  • 96 posts
  • LocationSkene

Posted 11 October 2017 - 09:15 PM

Som sagt ovan, beror på vad du skall använda bilen till. Min 22-bil, den som har inredning längst bak vägde in på 3420 kg när jag reggade den. Hade visserligen fyra bänkar i den då men med den lastvikten så skulle jag fått med en passagerare med handväska. Nu har jag C-kort så jag får lasta 2200 kg vilket jag utnyttjar. Sedan är bilen större vilket gör att den kan vara sämre att köra med i skogen om det är trångt, samt att den har ett längre överhäng bak som inte 11- och 13- bilarna har, så underkörningsskyddet tar i om en uppfart är för brant.
Jag gav 25 + moms när jag köpte min oreggad och obesiktigad från ALE, den hade då gått 1200 mil.

//Håkan
TGB 22
Suzuki Vrand Vitara




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users