Gå till innehåll

Förgasarjustering Stromberg i Gbg med omnejd.


Johannes

Rekommendera Poster

Bakre förgasare, munstycket 3,5 mm under förgasarens botten.

 

Främre förgasare 1,75 mm under förgasarens botten.

 

Den bakre förgasaren måste ju drunkna i soppa.

 

 

Specialverktyget visar att munstycket skall sitta ca 2,9 mm under botten och är det för fet inställning.

 

 

 

Kanske är det t.o.m. så att den förgasaren som jag tycker går normalt är aningen för snålt blandad och det i själva verket var orsaken att motorn dog när jag lyfte kolven. Det stämmer isåfall bättre med teorin i filmklippet.

 

Förgasaren som går fett bör ju redan gå nästan med helt öppet munstycke då nålen var i nivå med botten på kolven men munstycket klart lägre än inställning för fet blandning.

 

Specialverktygets utstick:

 

post-6558-0-37971200-1503344979_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tyder ju på att någon klabbat så räkna med att hitta fler fel, .

 

 

 

 

Japp här är ett till fel.

 

Den ena nålen sitter stenhårt fast och fjädrar ej i någon riktning. Det bör ju betyda att den säkert har skavt på munstycket och orsakat slitage även på nålen. Den andra nålen sitter löst och går att rotera fritt, om jag inte minns fel så skall den vara låst mot rotation men kunna fjädra både axiellt och radiellt. Får läsa på det där i handboken ... :-)

 

Det är märkligt att bilen trots att går bra men det är inte märkligt att den har en nervös tomgång och att den drar mycket soppa....

 

Börjar fundera på om man istället borde gå över reservförgasarna och slänga på dem, det verkar bli fler konstigheter snarare än färre med dessa....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då frun är bortrest tar man tillfället i akt och ockuperar köksbordet med förgasarprojektet.

 

Rengöring och översyn av reservförgasarna pågår. Dessa är i bättre skick än de som sitter på så det verkar lovande.

 

En defekt flottörhusplugg samt tillhörande oringar och två defekta kallstartskompensatorer verkar vara det enda att klaga på. Har gott hopp om att få ihop två fungerande av fyra stycken.

 

Dessa har stått länge med gammal bensin som har torkat så ur vardera flottörhus ramlade en matsked med kristalliserad bensin ut som såg ut precis som ökensand.

 

post-6558-0-56966200-1503601975_thumb.jpg

post-6558-0-74885100-1503602009_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att det står i handboken; om man tar bort plastproppen under till skall de ersättas med nya plast proppar. Jag hade inte sett den rekommendationen då,, utan klämde dit en ny O-ring + vaselin typ. Men tätar det inte så är det lätt att plocka bort efter det åter-montering skett. Ifall du inte hunnit läsa just den raden i HB.

Hm,

vad menar du med kallstarts- kompensator? Och hur avgör du att den är felaktig?

Skall bli intressant att läsa vad du får för bränsleförbrukning efter ditt skruvande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja plasten är skör på pluggarna, den ena tappade en hulling när jag ryckte ur den. Tur att man har reserv, dock vill jag minnas att jag kletade fast dem med packningsmassa på den andra förgasaren så vi får se om de går att få lös.... måste tillstå att det är en märklig lösning med plastpluggarna istället för skruv, undrar varför de valde detta, är det någon slags primitiv övertrycksventil kanske?

 

Jag skrev fel menar inte kallstartskompenstor utan temperaturkompensator förstås och som grädde på moset så var de inte trasiga, de skall ju fjädra ut igen vid temp över 25 grader och det visade sig vara kallare än så här hemma.

 

Hustruns hårtork fick ställa upp för test och genast fjädrade de spänstigt.

 

En ganska produktiv dag, rengöring ut och invändigt, justerade flottörnivåer, rengjorda flottörhusventiler, nålar mm. Måste beställa packningar å sedan är det nog bara att göra transplantationen och börja fippla med inställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte packningar av Claes /Tatanka. Påsen innehåller många små ringar mm. Det är rena gissningen var de skall sitta. Tatanka borde lägga i en bruksanvisning ibland måste man vara detektiv för att förstå hans lite kortfattade bildtexter. Det skulle under lätta med hänvisning till grupp eller mer.

Jag ville inte skruva i sär allt jag inte behövde! Fast somligt var självklart. Nya membran? Jag köpte några förgasar skruv flera av mina är trasiga, men du har tur men två förgasare att pilla sönder och lära sig på. Och du har kollat flottören, tät och avstånds-tungan som reglerar fö-hus ventil. När man håller på är det lätt att förbise hnågot... och smälla ihop prylarna.

post-10030-0-55712400-1503639238_thumb.jpg

post-10030-0-29000000-1503639260_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var ett salig blandning av tätningar, du får lägga dem i en separat "bra att ha låda". Jag köpte nya o-ringar på "lösvikt" hos mekonomen till pluggarna med innerdiameter på 14 mm (1kr styck) samt flottörhuspackningar, membran och packningar mot insuget. Övrigt ser det ok ut så vitt en glad amatör kan bedöma.  :)

 

Däremot lyckades jag inte inte för lös flottörhusventilen, testade 12mm, 13mm, 14mm, 5/8", 1/2" och alla varianter av tumhylsor jag hittade men ingen verkade passa så jag blåste rent och rengjorde så gott jag lyckades.

 

Vet du vilken storlek som passar på ventilen, det hade ju varit önskvärt att testa dem noga innan man skruvar fast förgasarna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nålventilen har nån egen storlek. Helt udda.. Vi brukar använda skiftnyckel. Den ska inte sitta så hårt så brukar va lätt å demontera med skiftnyckel.

 

Angående rep satsen olika innehåll.. Det är samma här.. Vi byter de som är isär taget.. Blir alltid brickor å ibland packningar över som inte byts.. Ska du använda allt i satsen får man demontera mer än va som normalt är nödvändigt.. Så de läggs i en bra å ha låda.. Som aldrig kommer bli bra å ha:-)

 

Och nålventiler bör du byta.. Det är inte smutsen som är de dåliga.

Däremot om ventilen å sätet är/blir slitet så kommer förgasaren flöda över. Å det är inget du ser utan de är inne i ventilen.. Så byt när du ändå har isär de.

De ska bytas var 4000e mil eller vid reparation eller läckage i försvaret.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma erfarenhet, den justerbara nyckeln, skiftnyckel, vill jag minnas att det blev till sist. Jag hade köpt nya men befintliga tyckte jag var bättre. Samma typ som MISAB säljer med en liten sil. Du har F:en lös så funktionen går ju att kolla i alla fall. Blås i inloppet med rätt psi...(puste starkt inåt, visste du att betydninga är på norsk) och håll den rätt faller ventilen / tätar?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Ja det här går segt men nu har jag tagit mig an det hela. Har lånat verktyget till munstyckena men jag har inte verktyget för justering av nålarna. Behöver justera upp en nål och jag har lyst ner i röret (där dämpoljan normalt ligger) men jag kan inte se alls vilket typ av verktyg det skall vara. Enligt servicemanualen så skall det vara en"inverterad" spårmejsel ser det ut som men jag tycker det ser ut att vara en slät yta. 

 

Jag roande mig med att skrota en av de dåliga kolvarna och det ser inte ut som om det går att justera nålens position. Testade att pressa med skruvstycket ovanifrån men den rör sig inte en millimeter. Antagligen gängad alltså men jag fattar inte hur man skall göra.

 

Finns det kolvar med "fasta" nålar vars läge ej går att justera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du utrustning så du kan mäta HC/Co värde i avgaserna?

 

Annars skulle jag inte börja justera munstyckena om du inte kan se vad som händer när du skruvar..

Det finns ju en grundinställning verktyg för munstycket... Men de är vad de säger.. Grundinställning... En bil kanske vill ha mindre eller mera..

Å har man inte kolla på HC i avgaserna så vet du inte om den går fett eller snålt.

 

Så att justera något utan å se vad som händer tjänar inget till.. Går den bra så skulle jag rekommendera att låta de vara.

 

Verkar de begripligt eller förklara jag fel?:-)

 

Angående nålarna så finns de olika nålar.. Vissa är justerbara... Andra inte..

Så de är lite olika.. Saknar man justering på nålen så är de munstyckena man får styra de med..

Har man ställbara nålar så är iförsta hand där man justerar..räcker inte den justeringen till så får man putta på munstyckena också..

Men de är en klar fördel med förgasare med justerbara nålar.. De är mycket lättare när de ska ställas in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CO halten ligger över 6 så kanske i högsta laget.

 

Håller på att fixa till nya förgasare som jag skall slänga på den.

 

Tänkte få till nålarna i jämnhöjd, och munstycken grundinställda och sedan låta någon som kan det bättre än mig göra justeringen men jag blir inte klok på höjdjusteringen av nålarna, även om jag hade specialverktyget skulle jag inte ha något att skruva på som jag ser det.

 

Behöver inte bli helt perfekt men det är gött å veta att man bra flottörer, nya nålventiler, nya packningar och membran. De flesta gamla delarna funkar ju och kan hamna i bra och ha lådan om man själv eller någon annan råkar ut för något på vägarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CO halten ligger över 6 så kanske i högsta laget.

 

Håller på att fixa till nya förgasare som jag skall slänga på den.

 

Tänkte få till nålarna i jämnhöjd, och munstycken grundinställda och sedan låta någon som kan det bättre än mig göra justeringen men jag blir inte klok på höjdjusteringen av nålarna, även om jag hade specialverktyget skulle jag inte ha något att skruva på som jag ser det.

 

Behöver inte bli helt perfekt men det är gött å veta att man bra flottörer, nya nålventiler, nya packningar och membran. De flesta gamla delarna funkar ju och kan hamna i bra och ha lådan om man själv eller någon annan råkar ut för något på vägarna.

Man justerar med munstyckeshöjden inte nålarna. Men man kan så klart slipa en fas där skruven låser mot nålen och på detta sätt få en slät lås yta vilket gör att nålen går att ha nedkasad i sitt fäste och ändå låsa den en fördel om man enkelt vill ändra blandningen vid drift av dåligt bränsle eller bara vill ekonomi trimma för lägre förbrukning utan att krångla med verktyg utan bara lossa på locket. 

 

Är förgasarna lösa kanske jag kunde slänga ett öga på dem om de passerar Småland. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...