isaksson Postad 27 Juli , 2017 Rapport Share Postad 27 Juli , 2017 Det är väl kanske inte rätt forum för frågor om en så ogrön bil som volvo 850 men det tekniska kunnandet på forumet imponerar ständigt så jag chansar på att någon kan ge mig lite vägledning... Jag har en 850 -98 som fick nedslag på lambdavärdet på besiktningen (1,10). Alla andra avgasvärden var bra. Lambdasonden (volvo original) har nog inte gått 500 mil och jag har kollat att motorstyrningen går över och styr på lambda-värdet. Alla forum man hittar säger att det är 100% säkert att det beror på avgasläckage. Problemet är att hela systemet är nytt efter katalysatorn och jag har haft bilen på lyft med motorn igång utan att hitta ett spår av läckage. Om det fanns läckage framför lambdasonden så borde väl den kompensera bort det och motorn borde gå dåligt istället? Var i hela friden börjar man leta efter en annan orsak? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 27 Juli , 2017 Rapport Share Postad 27 Juli , 2017 Finns väl trix att lura lamban med att flytta ut den med adapter eller utgängad, tror jag såg någonstans att gängan var tändstift gänga på vissa bilar, ut med porslinet dit med lamban i gängad i systemet och inga fler koder. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
isaksson Postad 27 Juli , 2017 Författare Rapport Share Postad 27 Juli , 2017 Fast jag tror att min lambda mäter rätt, och fungerar som den skall, men när bilprovningen mäter lambda, ca 1.5 meter ifrån min lambdasond så är värdet för högt. Hade jag verkligen haft ett lambda på 1,10 så borde det ju märkas på att den inte går som den skall, tror jag? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.